REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania VAT od samochodów po 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Począwszy od 1 kwietnia 2014 r. wchodzą w życie nowe regulacje w zakresie podatku VAT od samochodów firmowych. Przedsiębiorcy będą teraz zobowiązani do prowadzenia szczegółowej dokumentacji, by udowodnić, że samochód nie jest używany do celów prywatnych. W przeciwnym razie utracą możliwość pełnego odliczenia VAT.

Nowe przepisy, które wchodzą w życie 1 kwietnia 2014 r., zmieniają zasady odliczania podatku VAT od kosztów związanych z kupnem i eksploatacją samochodów firmowych. Wprowadzano je po to, by ułatwić życie przedsiębiorcom, jednak już dziś widać, że najwięcej zyska na nich fiskus.

REKLAMA

REKLAMA


Pełne odliczenie podatku VAT


Od 1 kwietnia 2014 r. firma kupująca, lub biorąca w leasing samochód, będzie mogła odliczyć cały podatek VAT wykazany na dokumencie zakupu. Jest jednak jeden warunek - pojazd ten może być wykorzystywany wyłącznie w celach służbowych, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na pełny odpis VAT z automatu łapią się więc pojazdy specjalne (np. dźwigi, koparki itp.), pojazdy towarowe, a także konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób.  Pod określeniem pojazdy towarowe kryją się ciężarówki, pojazdy z otwartą przestrzenią załadunkową, a także pojazdy posiadające jeden rząd siedzeń i oddzieloną trwałą przegrodą przestrzeń ładunkową, czyli auta z kratką.

Samochód firmowy a VAT od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

VAT-26 - informacja o firmowych samochodach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pełnego odpisu mogą też skorzystać nabywcy samochodów osobowych. Tu jednak sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Taki samochód musi zostać zgłoszony do urzędu skarbowego najpóźniej tydzień po pierwszym wydatku z nim związanym. Dla wszystkich pojazdów przedsiębiorcy muszą prowadzić ewidencję przebiegu i wprowadzić zasady użytkowania. Ich złamanie może skutkować wysokimi karami.


Mniejsze restrykcje, mniejsze odliczenie


Przedsiębiorcy wykorzystujący swoje firmowe pojazdy do celów innych niż służbowe będą przy ich zakupie mogli skorzystać z 50-procentowego odliczenia podatku VAT. Do tej pory mogli odliczyć 60% podatku, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych. Teraz limit kwoty został zniesiony. Oznacza to, że zyskają na tym firmy, które kupują pojazdy droższe niż 64 tysiące złotych (brutto).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany w VAT 2014

 


Odliczenia od kosztów


Firmy które zadeklarują, że ich pojazd będzie użytkowany wyłącznie w celach służbowych będą mogły skorzystać także z pełnego odliczenia VAT od kosztów eksploatacji, włącznie z kosztami paliwa. Warunkiem będzie jednak prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu.

Fiskus pozostawia sobie jednak prawo do szczegółowej kontroli sposobu użytkowania samochodów i grozi wysokimi karami za naruszenie ustalonych zasad. Dlatego też ocenia się, że wielu przedsiębiorców zrezygnuje z prawa do 100% odpisu VAT i zadowoli się połową tej kwoty.

Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku

Ma to jednak swoje minusy. O ile w przypadku wszystkich aut będzie można korzystać od 50% odpisu VAT od kosztów eksploatacji (naprawy, konserwacje oraz inne towary i usługi związane z użytkowaniem pojazdu), o tyle w przypadku kosztów paliwa będą ograniczenia. Firmy użytkujące samochody osobowe oraz samochody z kratką o ładowności - poniżej 500 kilogramów - nie będą miały tego przywileju. Nie mogą na niego nawet liczyć co najmniej do 1 lipca 2015 roku.


Kto na tym zyska?


Możliwość odliczenia pełnego podatku VAT, czy zniesienie limitu kwoty przy częściowym odpisie to na pewno spore korzyści dla firm, podobnie jak możliwość pełnego odpisu od kosztów eksploatacji. Przedsiębiorcy boją się jednak bardzo szczegółowych zapisów określających warunki korzystania z tych ulg. Urząd Skarbowy będzie mógł przeprowadzać skrupulatne kontrole i w przypadku zakwestionowania dokumentacji, nakładać surowe kary. Dlatego wiele firm zadowoli się mniejszym odpisem, nie ryzykując wysokich grzywien.

 

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA