REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania VAT od samochodów po 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Począwszy od 1 kwietnia 2014 r. wchodzą w życie nowe regulacje w zakresie podatku VAT od samochodów firmowych. Przedsiębiorcy będą teraz zobowiązani do prowadzenia szczegółowej dokumentacji, by udowodnić, że samochód nie jest używany do celów prywatnych. W przeciwnym razie utracą możliwość pełnego odliczenia VAT.

Nowe przepisy, które wchodzą w życie 1 kwietnia 2014 r., zmieniają zasady odliczania podatku VAT od kosztów związanych z kupnem i eksploatacją samochodów firmowych. Wprowadzano je po to, by ułatwić życie przedsiębiorcom, jednak już dziś widać, że najwięcej zyska na nich fiskus.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Pełne odliczenie podatku VAT


Od 1 kwietnia 2014 r. firma kupująca, lub biorąca w leasing samochód, będzie mogła odliczyć cały podatek VAT wykazany na dokumencie zakupu. Jest jednak jeden warunek - pojazd ten może być wykorzystywany wyłącznie w celach służbowych, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na pełny odpis VAT z automatu łapią się więc pojazdy specjalne (np. dźwigi, koparki itp.), pojazdy towarowe, a także konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób.  Pod określeniem pojazdy towarowe kryją się ciężarówki, pojazdy z otwartą przestrzenią załadunkową, a także pojazdy posiadające jeden rząd siedzeń i oddzieloną trwałą przegrodą przestrzeń ładunkową, czyli auta z kratką.

Samochód firmowy a VAT od 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

VAT-26 - informacja o firmowych samochodach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pełnego odpisu mogą też skorzystać nabywcy samochodów osobowych. Tu jednak sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Taki samochód musi zostać zgłoszony do urzędu skarbowego najpóźniej tydzień po pierwszym wydatku z nim związanym. Dla wszystkich pojazdów przedsiębiorcy muszą prowadzić ewidencję przebiegu i wprowadzić zasady użytkowania. Ich złamanie może skutkować wysokimi karami.


Mniejsze restrykcje, mniejsze odliczenie


Przedsiębiorcy wykorzystujący swoje firmowe pojazdy do celów innych niż służbowe będą przy ich zakupie mogli skorzystać z 50-procentowego odliczenia podatku VAT. Do tej pory mogli odliczyć 60% podatku, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych. Teraz limit kwoty został zniesiony. Oznacza to, że zyskają na tym firmy, które kupują pojazdy droższe niż 64 tysiące złotych (brutto).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany w VAT 2014

 


Odliczenia od kosztów


Firmy które zadeklarują, że ich pojazd będzie użytkowany wyłącznie w celach służbowych będą mogły skorzystać także z pełnego odliczenia VAT od kosztów eksploatacji, włącznie z kosztami paliwa. Warunkiem będzie jednak prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu.

Fiskus pozostawia sobie jednak prawo do szczegółowej kontroli sposobu użytkowania samochodów i grozi wysokimi karami za naruszenie ustalonych zasad. Dlatego też ocenia się, że wielu przedsiębiorców zrezygnuje z prawa do 100% odpisu VAT i zadowoli się połową tej kwoty.

Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku

Ma to jednak swoje minusy. O ile w przypadku wszystkich aut będzie można korzystać od 50% odpisu VAT od kosztów eksploatacji (naprawy, konserwacje oraz inne towary i usługi związane z użytkowaniem pojazdu), o tyle w przypadku kosztów paliwa będą ograniczenia. Firmy użytkujące samochody osobowe oraz samochody z kratką o ładowności - poniżej 500 kilogramów - nie będą miały tego przywileju. Nie mogą na niego nawet liczyć co najmniej do 1 lipca 2015 roku.


Kto na tym zyska?


Możliwość odliczenia pełnego podatku VAT, czy zniesienie limitu kwoty przy częściowym odpisie to na pewno spore korzyści dla firm, podobnie jak możliwość pełnego odpisu od kosztów eksploatacji. Przedsiębiorcy boją się jednak bardzo szczegółowych zapisów określających warunki korzystania z tych ulg. Urząd Skarbowy będzie mógł przeprowadzać skrupulatne kontrole i w przypadku zakwestionowania dokumentacji, nakładać surowe kary. Dlatego wiele firm zadowoli się mniejszym odpisem, nie ryzykując wysokich grzywien.

 

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA