REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady odliczania VAT od samochodów po 1 kwietnia 2014 r.

REKLAMA

Począwszy od 1 kwietnia 2014 r. wchodzą w życie nowe regulacje w zakresie podatku VAT od samochodów firmowych. Przedsiębiorcy będą teraz zobowiązani do prowadzenia szczegółowej dokumentacji, by udowodnić, że samochód nie jest używany do celów prywatnych. W przeciwnym razie utracą możliwość pełnego odliczenia VAT.

Nowe przepisy, które wchodzą w życie 1 kwietnia 2014 r., zmieniają zasady odliczania podatku VAT od kosztów związanych z kupnem i eksploatacją samochodów firmowych. Wprowadzano je po to, by ułatwić życie przedsiębiorcom, jednak już dziś widać, że najwięcej zyska na nich fiskus.

REKLAMA

Autopromocja


Pełne odliczenie podatku VAT


Od 1 kwietnia 2014 r. firma kupująca, lub biorąca w leasing samochód, będzie mogła odliczyć cały podatek VAT wykazany na dokumencie zakupu. Jest jednak jeden warunek - pojazd ten może być wykorzystywany wyłącznie w celach służbowych, związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Na pełny odpis VAT z automatu łapią się więc pojazdy specjalne (np. dźwigi, koparki itp.), pojazdy towarowe, a także konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób.  Pod określeniem pojazdy towarowe kryją się ciężarówki, pojazdy z otwartą przestrzenią załadunkową, a także pojazdy posiadające jeden rząd siedzeń i oddzieloną trwałą przegrodą przestrzeń ładunkową, czyli auta z kratką.

Samochód firmowy a VAT od 1 kwietnia 2014 r.

VAT-26 - informacja o firmowych samochodach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z pełnego odpisu mogą też skorzystać nabywcy samochodów osobowych. Tu jednak sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Taki samochód musi zostać zgłoszony do urzędu skarbowego najpóźniej tydzień po pierwszym wydatku z nim związanym. Dla wszystkich pojazdów przedsiębiorcy muszą prowadzić ewidencję przebiegu i wprowadzić zasady użytkowania. Ich złamanie może skutkować wysokimi karami.


Mniejsze restrykcje, mniejsze odliczenie


Przedsiębiorcy wykorzystujący swoje firmowe pojazdy do celów innych niż służbowe będą przy ich zakupie mogli skorzystać z 50-procentowego odliczenia podatku VAT. Do tej pory mogli odliczyć 60% podatku, ale nie więcej niż 6 tysięcy złotych. Teraz limit kwoty został zniesiony. Oznacza to, że zyskają na tym firmy, które kupują pojazdy droższe niż 64 tysiące złotych (brutto).

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Zmiany w VAT 2014

 


Odliczenia od kosztów


Firmy które zadeklarują, że ich pojazd będzie użytkowany wyłącznie w celach służbowych będą mogły skorzystać także z pełnego odliczenia VAT od kosztów eksploatacji, włącznie z kosztami paliwa. Warunkiem będzie jednak prowadzenie szczegółowej ewidencji przebiegu.

Fiskus pozostawia sobie jednak prawo do szczegółowej kontroli sposobu użytkowania samochodów i grozi wysokimi karami za naruszenie ustalonych zasad. Dlatego też ocenia się, że wielu przedsiębiorców zrezygnuje z prawa do 100% odpisu VAT i zadowoli się połową tej kwoty.

Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku

Ma to jednak swoje minusy. O ile w przypadku wszystkich aut będzie można korzystać od 50% odpisu VAT od kosztów eksploatacji (naprawy, konserwacje oraz inne towary i usługi związane z użytkowaniem pojazdu), o tyle w przypadku kosztów paliwa będą ograniczenia. Firmy użytkujące samochody osobowe oraz samochody z kratką o ładowności - poniżej 500 kilogramów - nie będą miały tego przywileju. Nie mogą na niego nawet liczyć co najmniej do 1 lipca 2015 roku.


Kto na tym zyska?


Możliwość odliczenia pełnego podatku VAT, czy zniesienie limitu kwoty przy częściowym odpisie to na pewno spore korzyści dla firm, podobnie jak możliwość pełnego odpisu od kosztów eksploatacji. Przedsiębiorcy boją się jednak bardzo szczegółowych zapisów określających warunki korzystania z tych ulg. Urząd Skarbowy będzie mógł przeprowadzać skrupulatne kontrole i w przypadku zakwestionowania dokumentacji, nakładać surowe kary. Dlatego wiele firm zadowoli się mniejszym odpisem, nie ryzykując wysokich grzywien.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuro rachunkowe KPDA sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA