REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku

Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku
Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przełom 2013 i 2014 r. zdominowała problematyka odliczania VAT przy nabyciu i używaniu samochodów osobowych, a także części, paliwa itp. Powstaje wrażenie, że wobec tego wszystkiego trochę na bocznym torze (a niesłusznie) znalazły się regulacje wykonawcze wprowadzające zwolnienia w VAT dla samochodów osobowych.

Zwolnienie z VAT dla samochodów używanych

Zmiany w ustawie o VAT, a dokładniej derogacja ust. 2 art. 43 ustawy o VAT, w sposób bezpośredni wymusiły modyfikację dotychczasowych przepisów zwalniających dostawę używanych samochodów, przy nabyciu których występował podatek naliczony, ale jego kwota była ograniczona procentowo (50 lub 60%) i limitem kwotowym (5000 lub 6000 zł). Nowa regulacja zawiera niedociągnięcia, które mają negatywne skutki dla podatników. Tych jednak Minister Finansów, jako autor tego rozporządzenia, zdaje się nie dostrzegać.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Jakie regulacje zostały wprowadzone od 1 stycznia 2014 r.

Prawodawca zdecydował się na utrzymanie zwolnienia dla pojazdów, przy nabyciu których podatnicy odliczyli tylko część VAT. Obecnie regulacje w tym zakresie wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. poz. 1722).

REKLAMA

Dlatego od 1 stycznia 2014 r. zwolniona z VAT jest dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy nabyciu tych samochodów i pojazdów przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 50 lub 60% kwoty podatku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) określonej w fakturze lub

b) wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy o VAT, lub

c) należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub

d) należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca

- nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 lub 6000 zł.

VAT od samochodów i paliw w 2014 r. - zmiana ustawy o VAT

Odliczenie VAT od bankowozu - nie trzeba ciągle wozić pieniędzy

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.

Jakie są skutki dla podatników

Od razu rzuca się w oczy brak sześciomiesięcznego okresu „przetrzymywania” pojazdu dla zastosowania zwolnienia przy jego dostawie. Zasadniczo rozwiązanie to jest więc korzystniejsze, bo podatnik, który dzisiaj kupił samochód i przy jego nabyciu miał prawo do odliczenia 60% VAT (nie więcej niż 6000 zł), może nawet tego samego dnia go sprzedać i zastosować do takiej dostawy zwolnienie.

Skąd taka „łaska” prawodawcy? Zapewne ma to coś wspólnego z orzecznictwem sądów administracyjnych, które zwracały uwagę na „nieunijność” wymogu sześciomiesięcznego używania („przetrzymywania”) towaru dla zastosowania zwolnienia (patrz: wyrok NSA z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12). Jednak ta róża ma długie kolce.

Pomijam już stały błąd ministra, który najwyraźniej nie odróżnia VAT naliczonego od VAT do odliczenia. Tak jak w poprzedniej regulacji prawodawca wprowadza zwolnienie, jeżeli podatnik „miał prawo do odliczenia” 50/60% VAT, nie więcej niż 5000/6000 zł. Natomiast podatnik, który stosuje odliczanie częściowe i kupił samochód na potrzeby działalności mieszanej, nigdy nie ma prawa do odliczenia takiego podatku, lecz jedynie jest to VAT naliczony, ustalony za pomocą proporcji. W nowych regulacjach wystąpił jeszcze jeden błąd.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Komplet Podatki 2015

Posłużmy się dwoma przykładami:

PRZYKŁAD 1

W kwietniu 2004 r. podatnik kupił samochód osobowy i nie odliczył VAT przy jego nabyciu - w ówczesnym stanie prawnym nie istniało prawo do rozliczenia VAT przy nabyciu samochodów osobowych. Samochód służył jego działalności gospodarczej opodatkowanej i niezwolnionej od VAT. W styczniu 2014 r. podatnik postanowił sprzedać ten pojazd. Dokonując dostawy samochodu, podatnik musi naliczyć 23% VAT.

PRZYKŁAD 2

Ten sam podatnik ma drugi samochód osobowy, kupiony w 2008 r., przy nabyciu którego odliczył 6000 zł VAT. Podatnik sprzedaje ów pojazd również w styczniu 2014 r. Ta dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od VAT, a podatnik nie musi w żaden sposób korygować rozliczonego uprzednio podatku naliczonego.

Przykłady obrazują nieracjonalność przepisów rozporządzenia. Otóż prawodawca najwyraźniej zapomniał o samochodach, przy nabyciu których w ogóle nie występował podatek naliczony do odliczenia, a które służyły nie tylko na potrzeby działalności zwolnionej podatnika. Na podstawie aktualnych regulacji dostawa takich pojazdów nie może korzystać ze zwolnienia od VAT!

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia resort finansów wskazał na przejściowość regulacji, jednak zdaniem autora takie argumenty nie uzasadniają tak dalece posuniętej nieracjonalności regulacji (zwłaszcza że uwaga na to została zwrócona w ramach konsultacji, w piśmie Związku Rzemiosła Polskiego z 6 grudnia 2013 r.). Uzasadnienia zastosowania takiej „specyficznej konstrukcji” nie może stanowić nawet to, że w założeniu zwolnienie tego rodzaju jest niezgodne z przepisami prawa wspólnotowego. To z kolei zostało wskazane w ramach konsultacji w piśmie Krajowej Rady Doradców Podatkowych z 25 listopada 2013 r.


Warto również zwrócić uwagę na to, że ustawowe zwolnienie zapisane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT jest bardzo niebezpieczne. Ma ono bowiem zastosowanie jedynie wówczas, gdy przy braku prawa do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu (również imporcie/WNT) towar służył wyłącznie działalności zwolnionej.

Zatem jeżeli podatnik wykonuje wyłącznie działalność zwolnioną, ale samochód służył również działalności niepodlegającej VAT, zwolnienia nie zastosuje. Dlatego np. lekarz wykonujący wyłącznie działalność zwolnioną pozbawia się prawa do zwolnienia przy zbyciu samochodu osobowego nabytego bez prawa do odliczenia VAT, jeżeli wykorzystuje go również na potrzeby prywatne. Wobec braku prawa do odliczenia przy nabyciu samochodu nie może zastosować zwolnienia z rozporządzenia.

Na zakończenie warto przestrzec podatników przed potencjalnymi konsekwencjami w PIT braku wymogu używania samochodu przez okres sześciu miesięcy. Dość powszechna jest bowiem praktyka, że osoba fizyczna, która kończy umowę leasingu, nabywa samochód prywatnie i sprzedaje go po sześciu miesiącach. Owszem, obecnie sprzedaż samochód już tego samego dnia będzie bez VAT, ale trzeba rozpoznać przychód ze sprzedaży, nawet jeżeli samochód został kupiony „prywatnie”. Po sześciu miesiącach sprzedaż „prywatnego” samochodu nie wygeneruje przychodu podatkowego! Nie można więc dać się „zmylić” brakiem wymogu sześciu miesięcy w VAT. Trzeba również pamiętać o art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, który w takim przypadku nakazuje korektę odliczonego VAT. Gdy sprzedamy samochód przed rokiem, musimy skorygować cały odliczony VAT.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

RADOSŁAW KOWALSKI

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA