REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku
Sprzedaż samochodu używanego - zwolnienie z VAT w 2014 roku
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przełom 2013 i 2014 r. zdominowała problematyka odliczania VAT przy nabyciu i używaniu samochodów osobowych, a także części, paliwa itp. Powstaje wrażenie, że wobec tego wszystkiego trochę na bocznym torze (a niesłusznie) znalazły się regulacje wykonawcze wprowadzające zwolnienia w VAT dla samochodów osobowych.

Zwolnienie z VAT dla samochodów używanych

Zmiany w ustawie o VAT, a dokładniej derogacja ust. 2 art. 43 ustawy o VAT, w sposób bezpośredni wymusiły modyfikację dotychczasowych przepisów zwalniających dostawę używanych samochodów, przy nabyciu których występował podatek naliczony, ale jego kwota była ograniczona procentowo (50 lub 60%) i limitem kwotowym (5000 lub 6000 zł). Nowa regulacja zawiera niedociągnięcia, które mają negatywne skutki dla podatników. Tych jednak Minister Finansów, jako autor tego rozporządzenia, zdaje się nie dostrzegać.

REKLAMA

REKLAMA

Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Jakie regulacje zostały wprowadzone od 1 stycznia 2014 r.

Prawodawca zdecydował się na utrzymanie zwolnienia dla pojazdów, przy nabyciu których podatnicy odliczyli tylko część VAT. Obecnie regulacje w tym zakresie wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów z 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz.U. poz. 1722).

REKLAMA

Dlatego od 1 stycznia 2014 r. zwolniona z VAT jest dostawa samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych przez podatników, którym przy nabyciu tych samochodów i pojazdów przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 50 lub 60% kwoty podatku:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

a) określonej w fakturze lub

b) wynikającej z dokumentu celnego, z uwzględnieniem kwot wynikających z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ustawy o VAT, lub

c) należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, lub

d) należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca

- nie więcej jednak niż odpowiednio 5000 lub 6000 zł.

VAT od samochodów i paliw w 2014 r. - zmiana ustawy o VAT

Odliczenie VAT od bankowozu - nie trzeba ciągle wozić pieniędzy

Zbiorcza faktura korygująca w 2014 r.

Jakie są skutki dla podatników

Od razu rzuca się w oczy brak sześciomiesięcznego okresu „przetrzymywania” pojazdu dla zastosowania zwolnienia przy jego dostawie. Zasadniczo rozwiązanie to jest więc korzystniejsze, bo podatnik, który dzisiaj kupił samochód i przy jego nabyciu miał prawo do odliczenia 60% VAT (nie więcej niż 6000 zł), może nawet tego samego dnia go sprzedać i zastosować do takiej dostawy zwolnienie.

Skąd taka „łaska” prawodawcy? Zapewne ma to coś wspólnego z orzecznictwem sądów administracyjnych, które zwracały uwagę na „nieunijność” wymogu sześciomiesięcznego używania („przetrzymywania”) towaru dla zastosowania zwolnienia (patrz: wyrok NSA z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12). Jednak ta róża ma długie kolce.

Pomijam już stały błąd ministra, który najwyraźniej nie odróżnia VAT naliczonego od VAT do odliczenia. Tak jak w poprzedniej regulacji prawodawca wprowadza zwolnienie, jeżeli podatnik „miał prawo do odliczenia” 50/60% VAT, nie więcej niż 5000/6000 zł. Natomiast podatnik, który stosuje odliczanie częściowe i kupił samochód na potrzeby działalności mieszanej, nigdy nie ma prawa do odliczenia takiego podatku, lecz jedynie jest to VAT naliczony, ustalony za pomocą proporcji. W nowych regulacjach wystąpił jeszcze jeden błąd.

Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne

Komplet Podatki 2015

Posłużmy się dwoma przykładami:

PRZYKŁAD 1

W kwietniu 2004 r. podatnik kupił samochód osobowy i nie odliczył VAT przy jego nabyciu - w ówczesnym stanie prawnym nie istniało prawo do rozliczenia VAT przy nabyciu samochodów osobowych. Samochód służył jego działalności gospodarczej opodatkowanej i niezwolnionej od VAT. W styczniu 2014 r. podatnik postanowił sprzedać ten pojazd. Dokonując dostawy samochodu, podatnik musi naliczyć 23% VAT.

PRZYKŁAD 2

Ten sam podatnik ma drugi samochód osobowy, kupiony w 2008 r., przy nabyciu którego odliczył 6000 zł VAT. Podatnik sprzedaje ów pojazd również w styczniu 2014 r. Ta dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od VAT, a podatnik nie musi w żaden sposób korygować rozliczonego uprzednio podatku naliczonego.

Przykłady obrazują nieracjonalność przepisów rozporządzenia. Otóż prawodawca najwyraźniej zapomniał o samochodach, przy nabyciu których w ogóle nie występował podatek naliczony do odliczenia, a które służyły nie tylko na potrzeby działalności zwolnionej podatnika. Na podstawie aktualnych regulacji dostawa takich pojazdów nie może korzystać ze zwolnienia od VAT!

W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia resort finansów wskazał na przejściowość regulacji, jednak zdaniem autora takie argumenty nie uzasadniają tak dalece posuniętej nieracjonalności regulacji (zwłaszcza że uwaga na to została zwrócona w ramach konsultacji, w piśmie Związku Rzemiosła Polskiego z 6 grudnia 2013 r.). Uzasadnienia zastosowania takiej „specyficznej konstrukcji” nie może stanowić nawet to, że w założeniu zwolnienie tego rodzaju jest niezgodne z przepisami prawa wspólnotowego. To z kolei zostało wskazane w ramach konsultacji w piśmie Krajowej Rady Doradców Podatkowych z 25 listopada 2013 r.


Warto również zwrócić uwagę na to, że ustawowe zwolnienie zapisane w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT jest bardzo niebezpieczne. Ma ono bowiem zastosowanie jedynie wówczas, gdy przy braku prawa do odliczenia VAT naliczonego przy nabyciu (również imporcie/WNT) towar służył wyłącznie działalności zwolnionej.

Zatem jeżeli podatnik wykonuje wyłącznie działalność zwolnioną, ale samochód służył również działalności niepodlegającej VAT, zwolnienia nie zastosuje. Dlatego np. lekarz wykonujący wyłącznie działalność zwolnioną pozbawia się prawa do zwolnienia przy zbyciu samochodu osobowego nabytego bez prawa do odliczenia VAT, jeżeli wykorzystuje go również na potrzeby prywatne. Wobec braku prawa do odliczenia przy nabyciu samochodu nie może zastosować zwolnienia z rozporządzenia.

Na zakończenie warto przestrzec podatników przed potencjalnymi konsekwencjami w PIT braku wymogu używania samochodu przez okres sześciu miesięcy. Dość powszechna jest bowiem praktyka, że osoba fizyczna, która kończy umowę leasingu, nabywa samochód prywatnie i sprzedaje go po sześciu miesiącach. Owszem, obecnie sprzedaż samochód już tego samego dnia będzie bez VAT, ale trzeba rozpoznać przychód ze sprzedaży, nawet jeżeli samochód został kupiony „prywatnie”. Po sześciu miesiącach sprzedaż „prywatnego” samochodu nie wygeneruje przychodu podatkowego! Nie można więc dać się „zmylić” brakiem wymogu sześciu miesięcy w VAT. Trzeba również pamiętać o art. 91 ust. 7 ustawy o VAT, który w takim przypadku nakazuje korektę odliczonego VAT. Gdy sprzedamy samochód przed rokiem, musimy skorygować cały odliczony VAT.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

RADOSŁAW KOWALSKI

doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA