REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Nieodpłatna pomoc prawna a VAT
Nieodpłatna pomoc prawna a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Członkowie pozarządowej strony Rady Działalności Pożytku Publicznego wystosowali 21 października 2014 r. pismo do wszystkich Klubów Parlamentarnych i Kół Poselskich z prośbą o złożenie poprawki odnoszącej się do opodatkowania nieodpłatnej pomocy prawnej, zawartej w rządowym projekcie ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. RDPP trzykrotnie podejmowała uchwały w sprawie wspomnianych zapisów.

Członkowie strony pozarządowej Rady Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej, zwracają się o złożenie poprawki odnoszącej do opodatkowania nieodpłatnej pomocy prawnej, zawartej w rządowym projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, zawartego w sprawozdaniu Komisji Nadzwyczajnej do spraw Związanych z ograniczaniem Biurokracji (druk nr 2606).

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Rada Działalności Pożytku Publicznego trzykrotnie podejmowała uchwały w sprawie tych zapisów. Przyjęto uchwałę nr 55 z dnia 29 stycznia 2014, uchwałę nr 66 z dnia 25 marca 2014 oraz uchwałę nr 79 z dnia 17 czerwca 2014. Odbyły się spotkania z udziałem Ministra Gospodarki i Ministra Finansów, które nie przyniosły jednak żadnego odzewu. 

Propozycja przedstawiona początkowo jako ułatwienie dla przedsiębiorców przewidywała wyłączenie z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej na rzecz osób niezamożnych – korzystających z pomocy społecznej oraz zwolnienie otrzymującego pomoc z podatku dochodowego z tego tytułu. Obecnie w projekcie pozostał jedynie zapis odnoszący się do tzw. zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, niektórych kategorii osób uznanych za ubogie.

 Projekt ustawy, w art. 4 pkt 4 lit a, drugie tiret, oraz w pkt. b, zawiera bowiem zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza nieznane w dotychczasowym systemie prawnym zróżnicowanie podatkowe osób korzystających z nieodpłatnej pomocy prawnej. Przepis ten określa, iż nieodpłatna pomoc prawna obywateli z definicji podlega opodatkowaniu. Przepis określa jednocześnie, iż wolna od podatku dochodowego jest (…) pkt. 117a. wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu pomocy prawnej udzielonej osobie uprawnionej i pobierającej świadczenie z pomocy społecznej albo zasiłek rodzinny, przyznane w formie decyzji administracyjnej na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych;”,

Ponadto w pkt b) dodano ust. 34 stwierdzający iż: „Osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 117a, jest obowiązana złożyć świadczeniodawcy pisemne oświadczenie o uprawnieniu i pobieraniu świadczenia z pomocy społecznej albo zasiłku rodzinnego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych, numer decyzji, na podstawie której osoba ta pobiera świadczenie z pomocy społecznej albo zasiłek rodzinny.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT– wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Darmowa pomoc prawna zwolniona z PIT od 2015 roku

Tym samym, ograniczono bezpłatne poradnictwo prawne wyłącznie do osób otrzymujących zasiłki okresowe i stałe z pomocy społecznej oraz zasiłki rodzinne, w stosunku do których wydaje się decyzje.  

W istocie tym przepisem wprowadza się faktycznie opodatkowanie części osób, które nie korzystały ze świadczeń pieniężnych pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, a korzystały z bezpłatnej pomocy prawnej np. w sytuacji przemocy w rodzinie czy bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Osoby przekraczające próg dochodowy pomocy społecznej 542 zł w gospodarstwie jednoosobowym i 456 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych, zostaną obciążone podatkiem dochodowym z tytułu udzielonego wsparcia. Ponadto wspomniany przepis pomija osoby korzystające z pomocy prawnej i poradnictwa prawnego wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Nie ulega wątpliwości, iż przy takiej konstrukcji zapisów, mogą one w znaczący sposób ograniczyć udzielanie pomocy prawnej niezamożnym obywatelom w sytuacjach kryzysowych. Tymczasem w dniu 1 października br. w trakcie expose Pani Premier Ewa Kopacz zapowiedziała iż „dzięki współpracy rządu, samorządu i organizacji samorządowych zagwarantuje bezpłatny dostęp do porad prawnych na poziomie lokalnym”. Należy zatem zdecydować, co jest zamiarem ustawodawcy.

Wobec powyższego zwracamy się z wnioskiem o zgłoszenie przynajmniej takiej propozycji, która zracjonalizuje logikę obecnej propozycji rządowej. Proponowany zapis jest następujący:

W art. 3 w pkt. 4:

a) lit a, drugi tiret otrzymuje brzmienie:

– po pkt 117 dodaje się pkt 117a w brzmieniu:

„117a) wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu pomocy prawnej udzielonej osobie uprawnionej i pobierającej świadczenie z pomocy społecznej, wsparcie rodziny, albo zasiłek rodzinny, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej, przepisach o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych;”,

b) lit b otrzymuje brzmienie

dodaje się ust. 34 w brzmieniu:

„34. Osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 117a, jest obowiązana złożyć świadczeniodawcy pisemne oświadczenie o uprawnieniu i korzystaniu ze świadczeń z pomocy społecznej, wsparcia rodziny, albo zasiłku rodzinnego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej, przepisach  o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych, podając imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL”.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zaproponowane rozwiązanie umożliwi dostęp do bezpłatnej pomocy prawnej osobom, które korzystają z różnych świadczeń pomocy społecznej np. pracy socjalnej, czy interwencji kryzysowej świadczonej przez różne podmioty publiczne i pozarządowe realizowane bez decyzji administracyjnej.  Tym samym, oddając intencje projektodawcy, zapewni odpowiednią elastyczność umożliwiającą obywatelom w różnych sytuacjach kryzysowych, korzystanie z nieodpłatnej pomocy prawnej.

                                             

Cezary Miżejewski

Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych,  przewodniczący Zespołu ds. programów i funduszy RDPP, w imieniu niżej podpisanych członków z pozarządowej strony Rady:

Krzysztof Balon, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych WRZOS

Tomasz Bilicki, Fundacja Służby Rodzinie "Nadzieja"

Paweł Dębek, Dolnośląska Rada ds. Młodzieży

Ks. Stanisław Słowik, Caritas Diecezji Kieleckiej

Łukasz Waszak, Sieć SPLOT

Jan Jakub Wygnański, Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA