REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Nieodpłatna pomoc prawna a VAT
Nieodpłatna pomoc prawna a VAT

REKLAMA

REKLAMA

Członkowie pozarządowej strony Rady Działalności Pożytku Publicznego wystosowali 21 października 2014 r. pismo do wszystkich Klubów Parlamentarnych i Kół Poselskich z prośbą o złożenie poprawki odnoszącej się do opodatkowania nieodpłatnej pomocy prawnej, zawartej w rządowym projekcie ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. RDPP trzykrotnie podejmowała uchwały w sprawie wspomnianych zapisów.

Członkowie strony pozarządowej Rady Działalności Pożytku Publicznego przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej, zwracają się o złożenie poprawki odnoszącej do opodatkowania nieodpłatnej pomocy prawnej, zawartej w rządowym projektu ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, zawartego w sprawozdaniu Komisji Nadzwyczajnej do spraw Związanych z ograniczaniem Biurokracji (druk nr 2606).

REKLAMA

REKLAMA

Rada Działalności Pożytku Publicznego trzykrotnie podejmowała uchwały w sprawie tych zapisów. Przyjęto uchwałę nr 55 z dnia 29 stycznia 2014, uchwałę nr 66 z dnia 25 marca 2014 oraz uchwałę nr 79 z dnia 17 czerwca 2014. Odbyły się spotkania z udziałem Ministra Gospodarki i Ministra Finansów, które nie przyniosły jednak żadnego odzewu. 

Propozycja przedstawiona początkowo jako ułatwienie dla przedsiębiorców przewidywała wyłączenie z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej na rzecz osób niezamożnych – korzystających z pomocy społecznej oraz zwolnienie otrzymującego pomoc z podatku dochodowego z tego tytułu. Obecnie w projekcie pozostał jedynie zapis odnoszący się do tzw. zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, niektórych kategorii osób uznanych za ubogie.

REKLAMA

 Projekt ustawy, w art. 4 pkt 4 lit a, drugie tiret, oraz w pkt. b, zawiera bowiem zmianę ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadza nieznane w dotychczasowym systemie prawnym zróżnicowanie podatkowe osób korzystających z nieodpłatnej pomocy prawnej. Przepis ten określa, iż nieodpłatna pomoc prawna obywateli z definicji podlega opodatkowaniu. Przepis określa jednocześnie, iż wolna od podatku dochodowego jest (…) pkt. 117a. wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu pomocy prawnej udzielonej osobie uprawnionej i pobierającej świadczenie z pomocy społecznej albo zasiłek rodzinny, przyznane w formie decyzji administracyjnej na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych;”,

Ponadto w pkt b) dodano ust. 34 stwierdzający iż: „Osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 117a, jest obowiązana złożyć świadczeniodawcy pisemne oświadczenie o uprawnieniu i pobieraniu świadczenia z pomocy społecznej albo zasiłku rodzinnego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych, numer decyzji, na podstawie której osoba ta pobiera świadczenie z pomocy społecznej albo zasiłek rodzinny.”

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT– wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Darmowa pomoc prawna zwolniona z PIT od 2015 roku

Tym samym, ograniczono bezpłatne poradnictwo prawne wyłącznie do osób otrzymujących zasiłki okresowe i stałe z pomocy społecznej oraz zasiłki rodzinne, w stosunku do których wydaje się decyzje.  

W istocie tym przepisem wprowadza się faktycznie opodatkowanie części osób, które nie korzystały ze świadczeń pieniężnych pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych, a korzystały z bezpłatnej pomocy prawnej np. w sytuacji przemocy w rodzinie czy bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Osoby przekraczające próg dochodowy pomocy społecznej 542 zł w gospodarstwie jednoosobowym i 456 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych, zostaną obciążone podatkiem dochodowym z tytułu udzielonego wsparcia. Ponadto wspomniany przepis pomija osoby korzystające z pomocy prawnej i poradnictwa prawnego wynikające z ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.

Nie ulega wątpliwości, iż przy takiej konstrukcji zapisów, mogą one w znaczący sposób ograniczyć udzielanie pomocy prawnej niezamożnym obywatelom w sytuacjach kryzysowych. Tymczasem w dniu 1 października br. w trakcie expose Pani Premier Ewa Kopacz zapowiedziała iż „dzięki współpracy rządu, samorządu i organizacji samorządowych zagwarantuje bezpłatny dostęp do porad prawnych na poziomie lokalnym”. Należy zatem zdecydować, co jest zamiarem ustawodawcy.

Wobec powyższego zwracamy się z wnioskiem o zgłoszenie przynajmniej takiej propozycji, która zracjonalizuje logikę obecnej propozycji rządowej. Proponowany zapis jest następujący:

W art. 3 w pkt. 4:

a) lit a, drugi tiret otrzymuje brzmienie:

– po pkt 117 dodaje się pkt 117a w brzmieniu:

„117a) wartość nieodpłatnego świadczenia z tytułu pomocy prawnej udzielonej osobie uprawnionej i pobierającej świadczenie z pomocy społecznej, wsparcie rodziny, albo zasiłek rodzinny, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej, przepisach o wpieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych;”,

b) lit b otrzymuje brzmienie

dodaje się ust. 34 w brzmieniu:

„34. Osoba, o której mowa w ust. 1 pkt 117a, jest obowiązana złożyć świadczeniodawcy pisemne oświadczenie o uprawnieniu i korzystaniu ze świadczeń z pomocy społecznej, wsparcia rodziny, albo zasiłku rodzinnego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o pomocy społecznej, przepisach  o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz w przepisach o świadczeniach rodzinnych, podając imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL”.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Nowe wzory deklaracji i informacji PIT 2014 / 2015

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zaproponowane rozwiązanie umożliwi dostęp do bezpłatnej pomocy prawnej osobom, które korzystają z różnych świadczeń pomocy społecznej np. pracy socjalnej, czy interwencji kryzysowej świadczonej przez różne podmioty publiczne i pozarządowe realizowane bez decyzji administracyjnej.  Tym samym, oddając intencje projektodawcy, zapewni odpowiednią elastyczność umożliwiającą obywatelom w różnych sytuacjach kryzysowych, korzystanie z nieodpłatnej pomocy prawnej.

                                             

Cezary Miżejewski

Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych,  przewodniczący Zespołu ds. programów i funduszy RDPP, w imieniu niżej podpisanych członków z pozarządowej strony Rady:

Krzysztof Balon, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych WRZOS

Tomasz Bilicki, Fundacja Służby Rodzinie "Nadzieja"

Paweł Dębek, Dolnośląska Rada ds. Młodzieży

Ks. Stanisław Słowik, Caritas Diecezji Kieleckiej

Łukasz Waszak, Sieć SPLOT

Jan Jakub Wygnański, Fundacja Pracownia Badań i Innowacji Społecznych STOCZNIA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

REKLAMA

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA