REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych - zmiany w CIT

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Opodatkowanie dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych - zmiany w CIT
Opodatkowanie dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych - zmiany w CIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o CIT, na którą obecnie pracuje Senat, obejmuje w szczególności zmiany w prawie zmierzające do opodatkowania dochodów tzw. kontrolowanych spółek zagranicznych (ang. Controlled Foreign Corporation - CFC) na poziomie partycypujących w nich polskich podatników. Nowe przepisy zacząć obowiązywać prawdopodobnie od 1 stycznia 2015 r.

W dniu 26 czerwca do Senatu i Prezydenta wpłynął tekst uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2330).

REKLAMA

Autopromocja

Poniżej znajdą Państwo komentarz Deloitte odnoszący się do głównych założeń oraz praktycznych konsekwencji proponowanych regulacji dotyczących CFC, jak również krótką listę innych wybranych zmian w przepisach podatkowych objętych nowelizacją.

Zmiany w ustawach o podatkach dochodowych

Pragniemy podkreślić, iż wskazane przepisy mogą zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2015 r. co może powodować konieczność podjęcia działań przygotowawczych w nadchodzących miesiącach.

I. Główne założenia wprowadzenia regulacji CFC

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Regulacja CFC przewiduje 19% opodatkowanie dochodów uzyskiwanych przez tzw. zagraniczne spółki kontrolowane na poziomie „partycypującego” polskiego podmiotu,
  • Nowelizacja nakierowana jest m.in. na przeciwdziałanie przenoszeniu do krajów o preferencyjnych systemach podatkowych aktywów generujących tzw. przychody pasywne, czyli np. dochody z dywidend, praw autorskich i odsetek,
  • Analogiczne uregulowania CFC obejmą zasadniczo podatników obu ustaw o podatkach dochodowych (CIT, PIT), tak więc zarówno spółki mające siedzibę w Polsce oraz osoby fizyczne będące polskimi rezydentami dla celów podatkowych,
  • Definicja zagranicznej spółki kontrolowanej obejmuje generalnie podmioty, których siedziba znajduje się w (i) kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, (ii) kraju z którym Polska nie posiada umowy dającej podstawę do uzyskania informacji podatkowych (np. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) oraz (iii) zagraniczne spółki spełniające określone w ustawie warunki, takie jak w uproszczeniu – generowanie w przeważającej części pasywnego przychodu opodatkowanego stawką niższą niż 14,25% (ewentualnie zwolnienie lub wyłączenie tego przychodu z opodatkowania),
  • Możliwe są pewne wyłączenia z opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych, m.in. w przypadku prowadzenia przez nie "rzeczywistej działalności gospodarczej" lub nieprzekroczenia odpowiedniego progu przychodowego (EUR 250 k),
  • Możliwość częściowego odliczenia w Polsce podatku zapłaconego przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w państwie jej siedziby / zarządu oraz inne dostępne preferencje / odliczenia.

Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych - najważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorców


II. Praktyczne konsekwencje wprowadzenia przepisów o CFC

Pragniemy zaznaczyć, iż praktyczne konsekwencje będą zależały m.in. od ostatecznego kształtu planowanych zmian, wprowadzonych przepisów przejściowych oraz praktyki organów podatkowych, która ukształtuje się po nowelizacji. Na obecnym etapie warto jednak:

  • Przeprowadzić analizę struktury grupy kapitałowej z perspektywy występowania w grupie spółek o statusie zagranicznych spółek kontrolowanych w rozumieniu nowych przepisów (możliwe trudności w zaklasyfikowaniu podmiotu na potrzeby CFC wynikające ze specyfiki zagranicznych podmiotów / niejasności wprowadzanych przepisów),
  • W przypadku identyfikacji takiego podmiotu w strukturze grupy należy zastanowić się nad potencjalnymi konsekwencjami, tj. w szczególności koniecznością zapłaty dodatkowego podatku, nowymi obciążeniami administracyjnymi (m.in. obowiązek prowadzenia rejestru / ewidencji na potrzeby CFC oraz przedstawienia ich na żądanie organu w terminie 7 dni) oraz możliwymi problemami związanymi z określeniem podstawy opodatkowania,
  • Dodatkowo, mogą Państwo rozważyć sposoby modyfikacji struktury grupy, które mogłyby doprowadzić do ewentualnego zmniejszenia / wyeliminowania obciążeń fiskalnych i administracyjnych wynikających z proponowanych przepisów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


III. Inne wybrane zmiany proponowane w nowelizacji

Poza wskazanymi wyżej regulacjami dotyczącymi CFC proponowana nowelizacja obejmuje inne liczne zmiany w ustawach o podatkach dochodowych. Przykładowo nowelizacja przewiduje również m.in.:

  • zmianę przepisów w zakresie niedostatecznej kapitalizacji, w tym m.in. objęcie regulacją odsetek od pożyczek udzielonych przez udziałowców z udziałem pośrednim, wprowadzenie nowego współczynnika zadłużenia do kapitału zakładowego, a także alternatywnej metody zaliczania odsetek od pożyczek do kosztów uzyskania przychodów,
  • zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania m.in. przychodów dywidendowych,
  • regulacje dotyczące wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci tzw. komercjalizowanej własności intelektualnej (nowa definicja ustawowa),
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących rozpoznania przychodów z tytułu niepodzielonego zysku przy przekształceniu formy prawnej podatnika,
  • wskazanie sposobu określenia wartości przychodów i kosztów w przypadku świadczeń niepieniężnych (m.in. przychód przy przekazaniu dywidendy rzeczowej),
  • doprecyzowanie i modyfikacje przepisów stosowanych w przypadku przeprowadzania restrukturyzacji (dotyczące m.in. mechanizmu „wymiany udziałów”),
  • doprecyzowanie i modyfikacje przepisów dotyczących cen transferowych i dokumentacji podatkowej (również w zakresie obowiązków nakładanych m.in. na podmioty prowadzące wspólne przedsięwzięcie),
  • ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku dochodowego, jak również określenie zasad stosowania certyfikatów rezydencji niezawierających okresu ważności.

Wprowadzenie powyższych regulacji może mieć wpływ na sytuację podatkową danego podmiotu w zależności od charakterystyki zdarzeń gospodarczych występujących w prowadzonej działalności bądź planowanych do wdrożenia. Z tych względów przepisy te powinny zostać gruntownie przeanalizowane w celu zabezpieczenia się przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami podatkowymi oraz dostosowania struktury/działalności do zmieniającego stanu prawnego.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Zobacz także: Zmiany w CIT - przewodnik


Łukasz Madej

Partner, Dział doradztwa podatkowego

+48 (61) 882 42 30

lmadej@deloittece.com


Robert Nowak

Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (22) 511 05 20

rnowak@deloitteCE.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA