REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych - zmiany w CIT

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Opodatkowanie dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych - zmiany w CIT
Opodatkowanie dochodów kontrolowanych spółek zagranicznych - zmiany w CIT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o CIT, na którą obecnie pracuje Senat, obejmuje w szczególności zmiany w prawie zmierzające do opodatkowania dochodów tzw. kontrolowanych spółek zagranicznych (ang. Controlled Foreign Corporation - CFC) na poziomie partycypujących w nich polskich podatników. Nowe przepisy zacząć obowiązywać prawdopodobnie od 1 stycznia 2015 r.

W dniu 26 czerwca do Senatu i Prezydenta wpłynął tekst uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2330).

Autopromocja

Poniżej znajdą Państwo komentarz Deloitte odnoszący się do głównych założeń oraz praktycznych konsekwencji proponowanych regulacji dotyczących CFC, jak również krótką listę innych wybranych zmian w przepisach podatkowych objętych nowelizacją.

Zmiany w ustawach o podatkach dochodowych

Pragniemy podkreślić, iż wskazane przepisy mogą zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2015 r. co może powodować konieczność podjęcia działań przygotowawczych w nadchodzących miesiącach.

I. Główne założenia wprowadzenia regulacji CFC

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Regulacja CFC przewiduje 19% opodatkowanie dochodów uzyskiwanych przez tzw. zagraniczne spółki kontrolowane na poziomie „partycypującego” polskiego podmiotu,
  • Nowelizacja nakierowana jest m.in. na przeciwdziałanie przenoszeniu do krajów o preferencyjnych systemach podatkowych aktywów generujących tzw. przychody pasywne, czyli np. dochody z dywidend, praw autorskich i odsetek,
  • Analogiczne uregulowania CFC obejmą zasadniczo podatników obu ustaw o podatkach dochodowych (CIT, PIT), tak więc zarówno spółki mające siedzibę w Polsce oraz osoby fizyczne będące polskimi rezydentami dla celów podatkowych,
  • Definicja zagranicznej spółki kontrolowanej obejmuje generalnie podmioty, których siedziba znajduje się w (i) kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, (ii) kraju z którym Polska nie posiada umowy dającej podstawę do uzyskania informacji podatkowych (np. umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania) oraz (iii) zagraniczne spółki spełniające określone w ustawie warunki, takie jak w uproszczeniu – generowanie w przeważającej części pasywnego przychodu opodatkowanego stawką niższą niż 14,25% (ewentualnie zwolnienie lub wyłączenie tego przychodu z opodatkowania),
  • Możliwe są pewne wyłączenia z opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych, m.in. w przypadku prowadzenia przez nie "rzeczywistej działalności gospodarczej" lub nieprzekroczenia odpowiedniego progu przychodowego (EUR 250 k),
  • Możliwość częściowego odliczenia w Polsce podatku zapłaconego przez zagraniczną spółkę kontrolowaną w państwie jej siedziby / zarządu oraz inne dostępne preferencje / odliczenia.

Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych - najważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorców


II. Praktyczne konsekwencje wprowadzenia przepisów o CFC

Pragniemy zaznaczyć, iż praktyczne konsekwencje będą zależały m.in. od ostatecznego kształtu planowanych zmian, wprowadzonych przepisów przejściowych oraz praktyki organów podatkowych, która ukształtuje się po nowelizacji. Na obecnym etapie warto jednak:

  • Przeprowadzić analizę struktury grupy kapitałowej z perspektywy występowania w grupie spółek o statusie zagranicznych spółek kontrolowanych w rozumieniu nowych przepisów (możliwe trudności w zaklasyfikowaniu podmiotu na potrzeby CFC wynikające ze specyfiki zagranicznych podmiotów / niejasności wprowadzanych przepisów),
  • W przypadku identyfikacji takiego podmiotu w strukturze grupy należy zastanowić się nad potencjalnymi konsekwencjami, tj. w szczególności koniecznością zapłaty dodatkowego podatku, nowymi obciążeniami administracyjnymi (m.in. obowiązek prowadzenia rejestru / ewidencji na potrzeby CFC oraz przedstawienia ich na żądanie organu w terminie 7 dni) oraz możliwymi problemami związanymi z określeniem podstawy opodatkowania,
  • Dodatkowo, mogą Państwo rozważyć sposoby modyfikacji struktury grupy, które mogłyby doprowadzić do ewentualnego zmniejszenia / wyeliminowania obciążeń fiskalnych i administracyjnych wynikających z proponowanych przepisów.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM


III. Inne wybrane zmiany proponowane w nowelizacji

Poza wskazanymi wyżej regulacjami dotyczącymi CFC proponowana nowelizacja obejmuje inne liczne zmiany w ustawach o podatkach dochodowych. Przykładowo nowelizacja przewiduje również m.in.:

  • zmianę przepisów w zakresie niedostatecznej kapitalizacji, w tym m.in. objęcie regulacją odsetek od pożyczek udzielonych przez udziałowców z udziałem pośrednim, wprowadzenie nowego współczynnika zadłużenia do kapitału zakładowego, a także alternatywnej metody zaliczania odsetek od pożyczek do kosztów uzyskania przychodów,
  • zmiany w przepisach dotyczących opodatkowania m.in. przychodów dywidendowych,
  • regulacje dotyczące wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci tzw. komercjalizowanej własności intelektualnej (nowa definicja ustawowa),
  • doprecyzowanie przepisów dotyczących rozpoznania przychodów z tytułu niepodzielonego zysku przy przekształceniu formy prawnej podatnika,
  • wskazanie sposobu określenia wartości przychodów i kosztów w przypadku świadczeń niepieniężnych (m.in. przychód przy przekazaniu dywidendy rzeczowej),
  • doprecyzowanie i modyfikacje przepisów stosowanych w przypadku przeprowadzania restrukturyzacji (dotyczące m.in. mechanizmu „wymiany udziałów”),
  • doprecyzowanie i modyfikacje przepisów dotyczących cen transferowych i dokumentacji podatkowej (również w zakresie obowiązków nakładanych m.in. na podmioty prowadzące wspólne przedsięwzięcie),
  • ujednolicenie przepisów PIT i CIT w zakresie dotyczącym płatników zryczałtowanego podatku dochodowego, jak również określenie zasad stosowania certyfikatów rezydencji niezawierających okresu ważności.

Wprowadzenie powyższych regulacji może mieć wpływ na sytuację podatkową danego podmiotu w zależności od charakterystyki zdarzeń gospodarczych występujących w prowadzonej działalności bądź planowanych do wdrożenia. Z tych względów przepisy te powinny zostać gruntownie przeanalizowane w celu zabezpieczenia się przed ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami podatkowymi oraz dostosowania struktury/działalności do zmieniającego stanu prawnego.

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Zobacz także: Zmiany w CIT - przewodnik


Łukasz Madej

Partner, Dział doradztwa podatkowego

+48 (61) 882 42 30

lmadej@deloittece.com


Robert Nowak

Dyrektor, Dział doradztwa podatkowego

+ 48 (22) 511 05 20

rnowak@deloitteCE.com

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek dla superbogaczy, by zwalczać uchylanie się od opodatkowania

Globalny podatek od superbogatych. Francuski minister finansów Bruno Le Maire poinformował, że wraz ze swoim brazylijskim odpowiednikiem Haddadem Fernando rozpoczyna wspólną inicjatywę, by na szczycie G20 w Waszyngtonie podjąć decyzję w sprawie minimalnego opodatkowania najbogatszych osób na świecie.

PFRON 2024. Zasady obliczania wpłat

Regulacje dotyczące dokonywania wpłat na PFRON zawarte są w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Warto też pamiętać, że ustawa ta była wielokrotnie nowelizowana, z dwoma poważnymi zmianami z 2016 i 2018 roku. Jakie zasady obliczania wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych obowiązują aktualnie w kwietniu 2024 roku?

Praca w Wielkiej Brytanii – czy i kiedy trzeba rozliczyć podatek w Polsce? Jak rozliczyć się z brytyjskim urzędem?

Mimo wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej nasi rodacy dalej wybierają ten kraj jako miejsce pracy. Destynacja ta jest wygodna pod wieloma względami. Jednym z nich jest łatwość dotarcia poprzez liczne połączenia samolotowe, dostępne prawie z każdego portu lotniczego w Polsce. Zebraliśmy garść informacji o rozliczeniu podatkowym w tym kraju. Warto je poznać zanim podejmiesz tam pracę.

Zmiany w e-Urzędzie Skarbowym 2024. Nie trzeba już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów poinformowało 17 kwietnia 2024 r., że Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Organizacje (np. spółki, fundacje, stowarzyszenia) nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1), by rozliczać się elektronicznie. Serwis e-Urząd Skarbowy pozwala teraz organizacji na składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika.

Rozliczenie PIT emeryta lub rencisty w 2024 roku. Kiedy nie trzeba składać PIT-a? Kiedy można się rozliczyć wspólnie z małżonkiem (także zmarłym) i dlaczego jest to korzystne?

Zbliża się powoli koniec kwietnia a więc kończy się czas na rozliczenie z fiskusem (złożenie PIT-a za 2024 rok). Ministerstwo Finansów wyjaśnia co musi zrobić emeryt albo rencista, który otrzymał z ZUSu lub organu rentowego PIT-40A lub PIT-11A. Kiedy trzeba złożyć PIT-a a kiedy nie jest to konieczne? Kiedy emeryt nie musi zapłacić podatku wynikającego z zeznania podatkowego? Kiedy można się rozliczyć wspólnie ze zmarłym małżonkiem i dlaczego jest to korzystne?

MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

REKLAMA