REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczanie możliwości optymalizacyjnych i klauzula obejścia prawa podatkowego – ryzyka dla przedsiębiorców

Monika Ławnicka
doradca podatkowy
menedżer w Accreo
Ograniczanie możliwości optymalizacyjnych i klauzula obejścia prawa podatkowego – ryzyka dla przedsiębiorców
Ograniczanie możliwości optymalizacyjnych i klauzula obejścia prawa podatkowego – ryzyka dla przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustaw o CIT i o PIT będzie miała istotny wpływ na ograniczenie możliwości dokonywania korzystnych podatkowy reorganizacji. Należy tu wspomnieć m.in. o opodatkowaniu uregulowania zobowiązań w naturze, poszerzeniu zakresu opodatkowania przekształceń czy wprowadzeniu konieczności zapłaty podatku z tytułu uczestnictwa w zagranicznych spółkach kontrolowanych (CFC).

Zobacz: Podatki 2015

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Planowane zmiany będą również oddziaływać na bieżące rozliczenia przedsiębiorców. Przede wszystkim dotyczy to zupełnie nowego podejścia do zagadnienia tzw. niedostatecznej kapitalizacji, znacznego rozszerzenia zakresu obowiązywania ograniczeń w zaliczaniu odsetek do kosztów podatkowych i wprowadzenia nowej, alternatywnej metody ustalania limitu kosztów finansowania obniżających dochód podatkowy.

Opisywane zmiany będą miały dwojaki wpływ na przedsiębiorców. Z jednej strony, po wejściu w życie nowelizacji, dokonywanie pewnych typów przekształceń czy inwestowanie za granicą będzie wiązać się z większym niż dotąd obciążeniem podatkowym. Dodatkowo, należy jednak pamiętać, że w ocenie Ministerstwa Finansów (jako głównego autora projektu nowelizacji) nowelizacja ma w zasadniczej mierze charakter doprecyzowujący. Oznacza to, że istnieje ryzyko, iż organy podatkowe będą podchodzić do przekształceń i reorganizacji, realizowanych przed wejściem w życie nowelizacji, z perspektywy dokonanych już zmian prawnych. Może to pociągać za sobą przyjęcie bardziej restrykcyjnego niż dotąd podejścia.

Dodatkowym elementem środowiska prawnego, w jakim przyjdzie funkcjonować przedsiębiorcom po 1 stycznia 2015 roku jest ogólna klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Klauzula ta ma na dzień dzisiejszy jedynie formę propozycji zawartej w założeniach do projektu zmian w Ordynacji podatkowej. W ocenie Ministerstwa Finansów, wprowadzenie klauzuli antyabuzywnej pozwoli organom podatkowym dokonywać zmiany klasyfikacji zdarzenia gospodarczego oraz jego opodatkowania w sytuacji, gdy zastosowana konstrukcja prawna będzie mieć (w ocenie organów) charakter sztuczny. Przepisy dotyczące klauzuli najprawdopodobniej wejdą w życie w połowie 2015 roku.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Wprowadzenie klauzuli antyabuzywnej będzie wymagało od przedsiębiorców każdorazowego przygotowania szczegółowego biznesowego uzasadnienia operacji restrukturyzacyjnej. Podatnicy będą musieli wykazać, że dokonana reorganizacja nie ma na celu jedynie uzyskania korzyści podatkowych, lecz jest racjonalna z ekonomicznego punktu widzenia.

Jednocześnie, Ministerstwo Finansów już teraz zapowiada, że szczególną uwagą obejmie również zdarzenia reorganizacyjne sprzed wejścia w życie klauzuli. W ocenie Ministerstwa, jeśli określona operacja będzie uznawana za „sztuczną” po wprowadzeniu przepisów antyabuzywnych, to nie ma powodu, aby w odmienny sposób traktować analogiczną operację przeprowadzoną we wcześniejszym okresie. Omawiane stanowisko można uznać za zapowiedź retroaktywnych kontroli zasadności restrukturyzacji.

Można uznać, że wejście w życie zmian ustaw o podatkach dochodowych oraz nowelizacji Ordynacji podatkowej wymusi zmianę podejścia przedsiębiorców do reorganizacji. Przekształcenia struktury przedsiębiorstw i ich racjonalność biznesowa będą musiały zostać szczegółowo udokumentowane. W przypadku weryfikacji ze strony organów podatkowych, podatnik będzie musiał wyjaśnić, dlaczego wybrał określoną opcję restrukturyzacji i jakie pozapodatkowe korzyści osiągnął (lub planuje osiągnąć) z tego tytułu. Rozwiązania dla przedsiębiorców będą musiały zostać dostosowane do konkretnych stanów faktycznych, specyficznych dla każdego podatnika.

Zapisz się na nasz newsletter

Rewolucyjne zmiany w zakresie niedostatecznej kapitalizacji - nowy zakres, metody obliczania i skutki dla przedsiębiorców


Monika Ławnicka, doradca podatkowy, menedżer w Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA