REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ograniczanie możliwości optymalizacyjnych i klauzula obejścia prawa podatkowego – ryzyka dla przedsiębiorców

Monika Ławnicka
doradca podatkowy
menedżer w Accreo
Ograniczanie możliwości optymalizacyjnych i klauzula obejścia prawa podatkowego – ryzyka dla przedsiębiorców
Ograniczanie możliwości optymalizacyjnych i klauzula obejścia prawa podatkowego – ryzyka dla przedsiębiorców
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustaw o CIT i o PIT będzie miała istotny wpływ na ograniczenie możliwości dokonywania korzystnych podatkowy reorganizacji. Należy tu wspomnieć m.in. o opodatkowaniu uregulowania zobowiązań w naturze, poszerzeniu zakresu opodatkowania przekształceń czy wprowadzeniu konieczności zapłaty podatku z tytułu uczestnictwa w zagranicznych spółkach kontrolowanych (CFC).

Zobacz: Podatki 2015

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Planowane zmiany będą również oddziaływać na bieżące rozliczenia przedsiębiorców. Przede wszystkim dotyczy to zupełnie nowego podejścia do zagadnienia tzw. niedostatecznej kapitalizacji, znacznego rozszerzenia zakresu obowiązywania ograniczeń w zaliczaniu odsetek do kosztów podatkowych i wprowadzenia nowej, alternatywnej metody ustalania limitu kosztów finansowania obniżających dochód podatkowy.

Opisywane zmiany będą miały dwojaki wpływ na przedsiębiorców. Z jednej strony, po wejściu w życie nowelizacji, dokonywanie pewnych typów przekształceń czy inwestowanie za granicą będzie wiązać się z większym niż dotąd obciążeniem podatkowym. Dodatkowo, należy jednak pamiętać, że w ocenie Ministerstwa Finansów (jako głównego autora projektu nowelizacji) nowelizacja ma w zasadniczej mierze charakter doprecyzowujący. Oznacza to, że istnieje ryzyko, iż organy podatkowe będą podchodzić do przekształceń i reorganizacji, realizowanych przed wejściem w życie nowelizacji, z perspektywy dokonanych już zmian prawnych. Może to pociągać za sobą przyjęcie bardziej restrykcyjnego niż dotąd podejścia.

Dodatkowym elementem środowiska prawnego, w jakim przyjdzie funkcjonować przedsiębiorcom po 1 stycznia 2015 roku jest ogólna klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Klauzula ta ma na dzień dzisiejszy jedynie formę propozycji zawartej w założeniach do projektu zmian w Ordynacji podatkowej. W ocenie Ministerstwa Finansów, wprowadzenie klauzuli antyabuzywnej pozwoli organom podatkowym dokonywać zmiany klasyfikacji zdarzenia gospodarczego oraz jego opodatkowania w sytuacji, gdy zastosowana konstrukcja prawna będzie mieć (w ocenie organów) charakter sztuczny. Przepisy dotyczące klauzuli najprawdopodobniej wejdą w życie w połowie 2015 roku.

REKLAMA

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Wprowadzenie klauzuli antyabuzywnej będzie wymagało od przedsiębiorców każdorazowego przygotowania szczegółowego biznesowego uzasadnienia operacji restrukturyzacyjnej. Podatnicy będą musieli wykazać, że dokonana reorganizacja nie ma na celu jedynie uzyskania korzyści podatkowych, lecz jest racjonalna z ekonomicznego punktu widzenia.

Jednocześnie, Ministerstwo Finansów już teraz zapowiada, że szczególną uwagą obejmie również zdarzenia reorganizacyjne sprzed wejścia w życie klauzuli. W ocenie Ministerstwa, jeśli określona operacja będzie uznawana za „sztuczną” po wprowadzeniu przepisów antyabuzywnych, to nie ma powodu, aby w odmienny sposób traktować analogiczną operację przeprowadzoną we wcześniejszym okresie. Omawiane stanowisko można uznać za zapowiedź retroaktywnych kontroli zasadności restrukturyzacji.

Można uznać, że wejście w życie zmian ustaw o podatkach dochodowych oraz nowelizacji Ordynacji podatkowej wymusi zmianę podejścia przedsiębiorców do reorganizacji. Przekształcenia struktury przedsiębiorstw i ich racjonalność biznesowa będą musiały zostać szczegółowo udokumentowane. W przypadku weryfikacji ze strony organów podatkowych, podatnik będzie musiał wyjaśnić, dlaczego wybrał określoną opcję restrukturyzacji i jakie pozapodatkowe korzyści osiągnął (lub planuje osiągnąć) z tego tytułu. Rozwiązania dla przedsiębiorców będą musiały zostać dostosowane do konkretnych stanów faktycznych, specyficznych dla każdego podatnika.

Zapisz się na nasz newsletter

Rewolucyjne zmiany w zakresie niedostatecznej kapitalizacji - nowy zakres, metody obliczania i skutki dla przedsiębiorców


Monika Ławnicka, doradca podatkowy, menedżer w Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA