REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych - najważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorców

Monika Ławnicka
doradca podatkowy
menedżer w Accreo
Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych - najważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorców
Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych - najważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorców
Armstrong
Armstrong

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy posiadający lub rozważający inwestycje za granicą już teraz powinni przygotować się na planowane zmiany w ustawie o CIT, związane z wprowadzeniem opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC). Dotychczas, konstrukcja takiego opodatkowania nie istniała w polskim prawie podatkowym – Ministerstwo Finansów jednak, idąc śladem wielu innych jurysdykcji podatkowych, zdecydowało się zawrzeć propozycje w tym zakresie w rządowym projekcie zmiany ustawy.

REKLAMA

Autopromocja

Szczególną uwagę planowanym zmianom powinni poświęcić przedsiębiorcy, inwestujący w (i) tzw. rajach podatkowych, (ii) państwach, z którymi Polska (ani Unia Europejska) nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ani umowy o wymianie informacji podatkowych, a także (iii) w państwach, gdzie przynajmniej jedna z kategorii dochodów tzw. pasywnych jest opodatkowana stawką niższą niż 14,25% lub korzysta ze zwolnienia albo wyłączenia od opodatkowania.

W zakresie opodatkowania CFC znajdą się (zgodnie z projektem) spółki z dwóch pierwszych kategorii państw, a także podmioty, osiągające co najmniej 50% przychodów ze źródeł tzw. pasywnych – tj. z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, ze zbycia udziałów, akcji, wierzytelności, z odsetek i pożytków od pożyczek, poręczeń i gwarancji, z praw autorskich, praw własności przemysłowej (w tym z tytułu zbycia tych praw), a także ze zbycia i realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych. Dodatkowym warunkiem (w odniesieniu do spółek spoza rajów podatkowych i państw nieposiadających z Polską ani UE umowy) jest posiadanie przez podatnika, nieprzerwanie przez okres co najmniej 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów uprawniających do uczestnictwa w zyskach.

Z projektu nowelizacji można więc wnioskować, że projektodawca chciał ustanowić możliwie szeroki krąg podmiotów objętych opodatkowaniem CFC. Z pewnością, zamiarem było włączenie do tego kręgu w szczególności spółek holdingowych ulokowanych w korzystnych podatkowo jurysdykcjach, czy też spółek zarządzających np. znakami towarowymi.

Projekt zmian zawiera też możliwości wyłączenia spod zakresu opodatkowania CFC. W pierwszym rzędzie, dotyczą one spółek ulokowanych w państwach UE lub EOG, które prowadzą tzw. rzeczywistą działalność gospodarczą. Kryteria prowadzenia takiej działalności zostały zaczerpnięte z dorobku orzeczniczego Trybunału Sprawiedliwości UE – są to m.in. dokonywanie faktycznych czynności w ramach działalności gospodarczej, współmierność między prowadzoną działalnością a posiadanymi aktywami, spójność podejmowanych działań z interesami spółki zagranicznej. Projektodawca posługuje się przy tym pojęciami ogólnymi, niedookreślonymi – prawdopodobnie będą one przyczyną licznych dyskusji i sporów z organami podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

Regulacje CFC nie będą również stosowane, jeśli przychody spółki zagranicznej nie przekroczą 250.000 EUR, a także, gdy spółka zagraniczna (spoza UE i EOG), prowadząca rzeczywistą działalność gospodarczą, osiągnie dochody nieprzekraczające 10% przychodów z działalności i będzie istnieć podstawa do wymiany informacji podatkowych pomiędzy Polską a państwem rezydencji podatkowej spółki zagranicznej.

Podstawa opodatkowania zagranicznych spółek jest w projekcie określana jako dochód spółki zagranicznej, określony według polskich przepisów podatkowych, obliczony dla podatnika proporcjonalnie do okresu spełniania warunków objęcia regulacją i udziału podatnika w zysku spółki, po odliczeniu kwot (i) wypłaconych dywidend i (ii) kwoty uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziału w spółce zagranicznej przez podatnika. Stawka podatkowa dla dochodów z CFC wyniesie 19%. Możliwe ma być odliczenie (w odpowiedniej proporcji) podatku zapłaconego za granicą z tytułu zysku tamtejszej spółki. 

Zastosowanie omawianego algorytmu powoduje, że nawet przy wypłacaniu całości zysku (pozostałego po opodatkowaniu w państwie siedziby spółki zagranicznej) podatnik będzie zobowiązany dopłacić pewną kwotę z tytułu opodatkowania CFC.

Rewolucyjne zmiany w zakresie niedostatecznej kapitalizacji - nowy zakres, metody obliczania i skutki dla przedsiębiorców

Warto również wspomnieć o dodatkowych obciążeniach dokumentacyjnych dla podatnika. Ma on prowadzić rejestr spółek zagranicznych, a dodatkowo, ewidencjonować (zgodnie z zasadami przyjętymi w Polsce dla celów podatkowych) zdarzenia występujące w spółkach zagranicznych. Ewidencja taka powinna być prowadzona na bieżąco, bowiem w przypadku otrzymania żądania od organu, podatnik będzie miał jedynie 7 dni na przedstawienie dokumentów.

Po wejściu w życie nowelizacji, na przedsiębiorcach będą więc ciążyć liczne, dodatkowe obowiązki. Będą oni przede wszystkim zobowiązani monitorować na bieżąco stan swoich inwestycji zagranicznych – w celu weryfikacji, czy nie zostały spełnione (dość skomplikowane) warunki opodatkowania CFC. W przypadku stwierdzenia, że posiadane przez podatnika spółki spełniają kryteria objęcia tym opodatkowaniem, konieczne będzie de facto prowadzenie księgowości podatkowej według dwóch reżimów (zagranicznego i polskiego), bieżące tłumaczenie ksiąg, prowadzenie rejestrów i ewidencji związanych z CFC i składanie dodatkowych zeznań podatkowych z tytułu opodatkowania zagranicznych spółek. To wszystko z pewnością nie zachęca do rozwijania działalności za granicą przez polskich przedsiębiorców.

Ulgę na nowe technologie zastąpi kredyt na innowacje

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Monika Ławnicka, doradca podatkowy, menedżer w Accreo

Autopromocja
Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

REKLAMA

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KRUS wprowadza zmiany w limitach przychodów. Czy stracisz na emeryturze lub rencie?

KRUS informuje, że od początku grudnia 2024 roku obowiązują nowe kwoty przychodu decydujące o zmniejszaniu lub zawieszaniu świadczeń emerytalno-rentowych. Sprawdź nowe limity miesięcznego przychodu powodujące zmniejszenie/zawieszenie emerytury lub renty.

Nowe wzory formularzy deklaracji VAT od 2025 roku: VAT-8 i VAT-9M

Minister Finansów zamierza od 1 kwietnia 2025 r. wprowadzić dwa nowe wzory deklaracji VAT. Mają to być VAT-8 (wersja 12) i VAT-9M (wersja 11). Gotowy jest już projekt rozporządzenia określającego nowe wzory tych formularzy. Co się zmieni?

Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Rząd odpowiada na pytania o realizację obietnicy

Obietnica podniesienia kwoty wolnej od podatku do 60 tys. zł wciąż pozostaje niezrealizowana, mimo że miała być spełniona w ciągu pierwszych 100 dni rządów. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację posłanki Marii Koc wyjaśnia, że zmiana może nastąpić dopiero przy poprawie sytuacji budżetowej. Koszt wprowadzenia reformy szacuje się na 52,5 mld zł rocznie.

Pułapka podatkowa. Jest problem z terminem zgłoszenia spadku na formularzu SD-Z2

Są trudności w skorzystaniu ze zwolnienia z podatku od spadków po śmierci najbliższych. Podatnicy wskazują na brak informacji o 6-miesięcznym terminie na zgłoszenie nabycia spadku na formularzu SD-Z2. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do ministra finansów o wprowadzenie obowiązku pouczania o tych warunkach przez sądy i notariuszy, aby zapobiec przypadkom, gdy niewiedza prowadzi do utraty prawa do ulgi.

REKLAMA

Zmiana zasad wystawiania faktur VAT od 1 stycznia 2025 r.

Opublikowany został projekt rozporządzenia, które zmienić ma od 1 stycznia 2024 r. rozporządzenie Ministra Finansów z 29 października 2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1979). Co się zmieni w fakturowaniu od nowego roku?

Zmiany w stażu pracy już od 2026 r.: Zwiększą uprawnienia pracowników, a tym samym będą stanowiły pewne obciążenie dla pracodawców

Od początku 2026 roku mają wejść w życie zmiany w przepisach dotyczących naliczania stażu pracy. Nowelizacja Kodeksu pracy obejmie nie tylko okresy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, ale także inne formy zatrudnienia, takie jak umowy zlecenia czy prowadzenie działalności gospodarczej. Te zmiany przyniosą korzyści dla pracowników, ale także dodatkowe wyzwania dla pracodawców.

Amortyzacja inwestycji w obce środki trwałe

W związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu w polskim systemie prawnym znalazły się niekorzystne regulacje podatkowe dla branży nieruchomości, wśród których wymienić można przede wszystkim zakaz amortyzacji podatkowej budynków i lokali mieszkalnych. 

NSA: Nawet potencjalna możliwość wykorzystania nieruchomości w działalności gospodarczej zwiększa stawkę podatku od nieruchomości

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone być powinny również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez podatnika w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Tak wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 września 2024 r. (III FSK 331/24). NSA - orzekając w przedmiocie podatku od nieruchomości - uznał, że na uwagę zasługuje nie tylko faktyczne wykorzystywanie nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, ale także możliwość potencjalnego jej wykorzystania w takim celu.

REKLAMA

Podmiotowość podatników czynnych. Kto jest podatnikiem, gdy czynność opodatkowaną wykonuje więcej niż jeden podmiot?

Podmiotowość w prawie podatkowym, zwłaszcza w podatkach pośrednich, była, jest i raczej będzie problemem spornym. Wątek, który zamierzam poruszyć w niniejszym artykule, dotyczy największej grupy podatników, których podmiotowość wiąże się z wykonywaniem przez nich czynności potencjalnie podlegających opodatkowaniu, w którym to wykonaniu może uczestniczyć czynnie więcej niż jeden podmiot - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: W listopadzie przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się wnioski na styczeń 2025 r.

ZUS: W listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Pojawiły się już pierwsze wnioski o wakacje składkowe na styczeń 2025 r. Wnioski będą rozpatrywane automatycznie.

REKLAMA