REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych - najważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorców

Monika Ławnicka
doradca podatkowy
menedżer w Accreo
Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych - najważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorców
Opodatkowanie zagranicznych spółek kontrolowanych - najważniejsze konsekwencje dla przedsiębiorców
Armstrong
Armstrong

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy posiadający lub rozważający inwestycje za granicą już teraz powinni przygotować się na planowane zmiany w ustawie o CIT, związane z wprowadzeniem opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC). Dotychczas, konstrukcja takiego opodatkowania nie istniała w polskim prawie podatkowym – Ministerstwo Finansów jednak, idąc śladem wielu innych jurysdykcji podatkowych, zdecydowało się zawrzeć propozycje w tym zakresie w rządowym projekcie zmiany ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

Szczególną uwagę planowanym zmianom powinni poświęcić przedsiębiorcy, inwestujący w (i) tzw. rajach podatkowych, (ii) państwach, z którymi Polska (ani Unia Europejska) nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania ani umowy o wymianie informacji podatkowych, a także (iii) w państwach, gdzie przynajmniej jedna z kategorii dochodów tzw. pasywnych jest opodatkowana stawką niższą niż 14,25% lub korzysta ze zwolnienia albo wyłączenia od opodatkowania.

W zakresie opodatkowania CFC znajdą się (zgodnie z projektem) spółki z dwóch pierwszych kategorii państw, a także podmioty, osiągające co najmniej 50% przychodów ze źródeł tzw. pasywnych – tj. z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, ze zbycia udziałów, akcji, wierzytelności, z odsetek i pożytków od pożyczek, poręczeń i gwarancji, z praw autorskich, praw własności przemysłowej (w tym z tytułu zbycia tych praw), a także ze zbycia i realizacji praw z pochodnych instrumentów finansowych. Dodatkowym warunkiem (w odniesieniu do spółek spoza rajów podatkowych i państw nieposiadających z Polską ani UE umowy) jest posiadanie przez podatnika, nieprzerwanie przez okres co najmniej 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25% udziałów uprawniających do uczestnictwa w zyskach.

Z projektu nowelizacji można więc wnioskować, że projektodawca chciał ustanowić możliwie szeroki krąg podmiotów objętych opodatkowaniem CFC. Z pewnością, zamiarem było włączenie do tego kręgu w szczególności spółek holdingowych ulokowanych w korzystnych podatkowo jurysdykcjach, czy też spółek zarządzających np. znakami towarowymi.

REKLAMA

Projekt zmian zawiera też możliwości wyłączenia spod zakresu opodatkowania CFC. W pierwszym rzędzie, dotyczą one spółek ulokowanych w państwach UE lub EOG, które prowadzą tzw. rzeczywistą działalność gospodarczą. Kryteria prowadzenia takiej działalności zostały zaczerpnięte z dorobku orzeczniczego Trybunału Sprawiedliwości UE – są to m.in. dokonywanie faktycznych czynności w ramach działalności gospodarczej, współmierność między prowadzoną działalnością a posiadanymi aktywami, spójność podejmowanych działań z interesami spółki zagranicznej. Projektodawca posługuje się przy tym pojęciami ogólnymi, niedookreślonymi – prawdopodobnie będą one przyczyną licznych dyskusji i sporów z organami podatkowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na nasz newsletter

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

Regulacje CFC nie będą również stosowane, jeśli przychody spółki zagranicznej nie przekroczą 250.000 EUR, a także, gdy spółka zagraniczna (spoza UE i EOG), prowadząca rzeczywistą działalność gospodarczą, osiągnie dochody nieprzekraczające 10% przychodów z działalności i będzie istnieć podstawa do wymiany informacji podatkowych pomiędzy Polską a państwem rezydencji podatkowej spółki zagranicznej.

Podstawa opodatkowania zagranicznych spółek jest w projekcie określana jako dochód spółki zagranicznej, określony według polskich przepisów podatkowych, obliczony dla podatnika proporcjonalnie do okresu spełniania warunków objęcia regulacją i udziału podatnika w zysku spółki, po odliczeniu kwot (i) wypłaconych dywidend i (ii) kwoty uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia udziału w spółce zagranicznej przez podatnika. Stawka podatkowa dla dochodów z CFC wyniesie 19%. Możliwe ma być odliczenie (w odpowiedniej proporcji) podatku zapłaconego za granicą z tytułu zysku tamtejszej spółki. 

Zastosowanie omawianego algorytmu powoduje, że nawet przy wypłacaniu całości zysku (pozostałego po opodatkowaniu w państwie siedziby spółki zagranicznej) podatnik będzie zobowiązany dopłacić pewną kwotę z tytułu opodatkowania CFC.

Rewolucyjne zmiany w zakresie niedostatecznej kapitalizacji - nowy zakres, metody obliczania i skutki dla przedsiębiorców

Warto również wspomnieć o dodatkowych obciążeniach dokumentacyjnych dla podatnika. Ma on prowadzić rejestr spółek zagranicznych, a dodatkowo, ewidencjonować (zgodnie z zasadami przyjętymi w Polsce dla celów podatkowych) zdarzenia występujące w spółkach zagranicznych. Ewidencja taka powinna być prowadzona na bieżąco, bowiem w przypadku otrzymania żądania od organu, podatnik będzie miał jedynie 7 dni na przedstawienie dokumentów.

Po wejściu w życie nowelizacji, na przedsiębiorcach będą więc ciążyć liczne, dodatkowe obowiązki. Będą oni przede wszystkim zobowiązani monitorować na bieżąco stan swoich inwestycji zagranicznych – w celu weryfikacji, czy nie zostały spełnione (dość skomplikowane) warunki opodatkowania CFC. W przypadku stwierdzenia, że posiadane przez podatnika spółki spełniają kryteria objęcia tym opodatkowaniem, konieczne będzie de facto prowadzenie księgowości podatkowej według dwóch reżimów (zagranicznego i polskiego), bieżące tłumaczenie ksiąg, prowadzenie rejestrów i ewidencji związanych z CFC i składanie dodatkowych zeznań podatkowych z tytułu opodatkowania zagranicznych spółek. To wszystko z pewnością nie zachęca do rozwijania działalności za granicą przez polskich przedsiębiorców.

Ulgę na nowe technologie zastąpi kredyt na innowacje

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach


Monika Ławnicka, doradca podatkowy, menedżer w Accreo

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA