REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja składek osób niepełnosprawnych - nowe wzory wniosków Wn-U-G i Wn-U-A

Nowe wzory wniosków w sprawie refundacji składek osób niepełnosprawnych
Nowe wzory wniosków w sprawie refundacji składek osób niepełnosprawnych

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 27 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw zostało w opublikowane rozporządzenie określające nowe wzory wniosków w sprawie refundacji składek osób niepełnosprawnych. Chodzi o nowe wzory wniosków Wn-U-G i Wn-U-A.

Zobacz : Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie refundacji składek na ubezpieczenie społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. poz. 853)

REKLAMA

REKLAMA

Powyższe rozporządzenie określa nowe wzory wniosków dla osoby niepełnosprawnej prowadzącej działalność gospodarczą oraz niepełnosprawnego rolnika bądź rolnika zobowiązanego do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika, które należy stosować za okres od 30 czerwca 2014 r.:

W odniesieniu do refundacji składek na ubezpieczenia społeczne należnej za okresy począwszy od dnia 1 stycznia 2009 r. wnioskodawcy mogą składać korektę wniosku Wn-U-G lub wniosku Wn-U-A, według wzorów ustalonych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

Uwaga!!!

REKLAMA

W okresie od dnia 30 czerwca 2014 r. do dnia 31 sierpnia 2014 r. wnioskodawcy mogą składać wniosek Wn-U-G lub wniosek Wn-U-A według wzorów ustalonych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do dnia 29 czerwca 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Czas pracy osób niepełnosprawnych od 10 lipca 2014 r.

Ponadto w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 8, poz. 42 oraz z 2011 r. Nr 50, poz. 260) zostały wprowadzone następujące zmiany:

  1. nowe brzmienie otrzymał § 3:

    „§ 3. Refundacja składek jest udzielana jako pomoc de minimis spełniająca warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1) albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9) albo we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.”;
  2. został uchylony § 4 i § 5;
  3. w § 7 w ust. 2 nowe brzmienie otrzymał pkt 4, który normuje rodzaj dokumentu, który przesyła niepełnosprawny rolnik wraz z wnioskiem Wn-U-A, to jest:
    • kopia decyzji lub innego dokumentu potwierdzającego podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników, zawierającego wskazanie płatnika składek oraz tytuł ubezpieczenia, wystawionego:

      a) do dnia 31 grudnia 1990 r. przez urząd gminy albo
      b) przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  4. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych obowiązuje do dnia 30 czerwca 2021 r.

Dodatkowo informujemy, iż w nowych wzorach wniosków zmieniła się treść objaśnień do nich.

Zmiany objaśnień w nowym wzorze wniosku Wn-U-G nastąpiły w:

  • objaśnieniu nr 2 do wniosku Wn-U-G zostały wymienione pozycje wypełniane tylko w przypadku składania wniosku po raz pierwszy oraz w przypadku zmiany danych. Katalog tych danych został rozszerzony o „adres poczty elektronicznej wnioskodawcy i pełnomocnika (poz. 33 i 43 Wn-U-G) i pełną nazwę płatnika składek (poz.7 Wn-U-G)
    Uwaga! Niewypełnienie tych pozycji w kolejnych wnioskach jest możliwe tylko w przypadku, gdy co najmniej jeden wniosek zawierający te dane jest zweryfikowany poprawnie.
  • objaśnieniu nr 12 do poz. 16 wniosku (okres sprawozdawczy) doprecyzowano, jakie składki należy zapłacić terminowo, aby móc ubiegać się o refundacje; treść przepisów po zmianie: „Miesiąc i rok prowadzenia działalności gospodarczej, za który terminowo i w całości opłacono obowiązkowe składki podlegające refundacji”.

Zmiany objaśnień w nowym wzorze wniosku Wn-U-A nastąpiły w:

  • objaśnieniu nr 3 zostały wymienione pozycje wypełniane tylko w przypadku składania wniosku po raz pierwszy oraz w przypadku zmiany danych. Katalog tych danych został rozszerzony o „adres poczty elektronicznej wnioskodawcy i pełnomocnika” (poz. 24 i 34 Wn-U-A) oraz identyfikator adresu (poz. 5 Wn-U-A).
    Uwaga! Niewypełnienie tych pozycji w kolejnych wnioskach jest możliwe tylkow przypadku, gdy co najmniej jeden wniosek zawierający te dane jest zweryfikowany poprawnie.
  • objaśnieniu nr 6 do poz. 8 (okres sprawozdawczy) doprecyzowano, jakie składki należy zapłacić terminowo, aby móc ubiegać się o refundację; treść przypisów po zmianie: „Kwartał i rok prowadzenia działalności rolniczej, w odniesieniu do którego terminowo i w całości opłacono składki podlegające refundacji”,
  • objaśnieniu nr 7 i 8 do poz. 9 i 10 wniosku Wn-U-A usunięto wyraz „obowiązkowych”; treść przypisów po zmianie: „Kwota należnych składek na ubezpieczenie emerytalno- rentowe opłacanych terminowo i w całości” oraz „Kwota należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie opłacanych terminowo i w całości”.


    Źródło: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA