REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Refundacja składek osób niepełnosprawnych - nowe wzory wniosków Wn-U-G i Wn-U-A

Subskrybuj nas na Youtube
Nowe wzory wniosków w sprawie refundacji składek osób niepełnosprawnych
Nowe wzory wniosków w sprawie refundacji składek osób niepełnosprawnych

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 27 czerwca 2014 r. w Dzienniku Ustaw zostało w opublikowane rozporządzenie określające nowe wzory wniosków w sprawie refundacji składek osób niepełnosprawnych. Chodzi o nowe wzory wniosków Wn-U-G i Wn-U-A.

Zobacz : Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie refundacji składek na ubezpieczenie społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. poz. 853)

REKLAMA

Autopromocja

Powyższe rozporządzenie określa nowe wzory wniosków dla osoby niepełnosprawnej prowadzącej działalność gospodarczą oraz niepełnosprawnego rolnika bądź rolnika zobowiązanego do opłacania składek za niepełnosprawnego domownika, które należy stosować za okres od 30 czerwca 2014 r.:

W odniesieniu do refundacji składek na ubezpieczenia społeczne należnej za okresy począwszy od dnia 1 stycznia 2009 r. wnioskodawcy mogą składać korektę wniosku Wn-U-G lub wniosku Wn-U-A, według wzorów ustalonych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem.

Uwaga!!!

W okresie od dnia 30 czerwca 2014 r. do dnia 31 sierpnia 2014 r. wnioskodawcy mogą składać wniosek Wn-U-G lub wniosek Wn-U-A według wzorów ustalonych w załącznikach nr 1 i 2 do rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym do dnia 29 czerwca 2014 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Czas pracy osób niepełnosprawnych od 10 lipca 2014 r.

Ponadto w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 8, poz. 42 oraz z 2011 r. Nr 50, poz. 260) zostały wprowadzone następujące zmiany:

  1. nowe brzmienie otrzymał § 3:

    „§ 3. Refundacja składek jest udzielana jako pomoc de minimis spełniająca warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1) albo w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9) albo we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.”;
  2. został uchylony § 4 i § 5;
  3. w § 7 w ust. 2 nowe brzmienie otrzymał pkt 4, który normuje rodzaj dokumentu, który przesyła niepełnosprawny rolnik wraz z wnioskiem Wn-U-A, to jest:
    • kopia decyzji lub innego dokumentu potwierdzającego podleganie ubezpieczeniu społecznemu rolników, zawierającego wskazanie płatnika składek oraz tytuł ubezpieczenia, wystawionego:

      a) do dnia 31 grudnia 1990 r. przez urząd gminy albo
      b) przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  4. rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 stycznia 2009 r. w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych obowiązuje do dnia 30 czerwca 2021 r.

Dodatkowo informujemy, iż w nowych wzorach wniosków zmieniła się treść objaśnień do nich.

Zmiany objaśnień w nowym wzorze wniosku Wn-U-G nastąpiły w:

  • objaśnieniu nr 2 do wniosku Wn-U-G zostały wymienione pozycje wypełniane tylko w przypadku składania wniosku po raz pierwszy oraz w przypadku zmiany danych. Katalog tych danych został rozszerzony o „adres poczty elektronicznej wnioskodawcy i pełnomocnika (poz. 33 i 43 Wn-U-G) i pełną nazwę płatnika składek (poz.7 Wn-U-G)
    Uwaga! Niewypełnienie tych pozycji w kolejnych wnioskach jest możliwe tylko w przypadku, gdy co najmniej jeden wniosek zawierający te dane jest zweryfikowany poprawnie.
  • objaśnieniu nr 12 do poz. 16 wniosku (okres sprawozdawczy) doprecyzowano, jakie składki należy zapłacić terminowo, aby móc ubiegać się o refundacje; treść przepisów po zmianie: „Miesiąc i rok prowadzenia działalności gospodarczej, za który terminowo i w całości opłacono obowiązkowe składki podlegające refundacji”.

Zmiany objaśnień w nowym wzorze wniosku Wn-U-A nastąpiły w:

  • objaśnieniu nr 3 zostały wymienione pozycje wypełniane tylko w przypadku składania wniosku po raz pierwszy oraz w przypadku zmiany danych. Katalog tych danych został rozszerzony o „adres poczty elektronicznej wnioskodawcy i pełnomocnika” (poz. 24 i 34 Wn-U-A) oraz identyfikator adresu (poz. 5 Wn-U-A).
    Uwaga! Niewypełnienie tych pozycji w kolejnych wnioskach jest możliwe tylkow przypadku, gdy co najmniej jeden wniosek zawierający te dane jest zweryfikowany poprawnie.
  • objaśnieniu nr 6 do poz. 8 (okres sprawozdawczy) doprecyzowano, jakie składki należy zapłacić terminowo, aby móc ubiegać się o refundację; treść przypisów po zmianie: „Kwartał i rok prowadzenia działalności rolniczej, w odniesieniu do którego terminowo i w całości opłacono składki podlegające refundacji”,
  • objaśnieniu nr 7 i 8 do poz. 9 i 10 wniosku Wn-U-A usunięto wyraz „obowiązkowych”; treść przypisów po zmianie: „Kwota należnych składek na ubezpieczenie emerytalno- rentowe opłacanych terminowo i w całości” oraz „Kwota należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie opłacanych terminowo i w całości”.


    Źródło: Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA