REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w regulacjach dotyczących transakcji między podmiotami powiązanymi

Subskrybuj nas na Youtube
Sylwia Rzymkowska, ekspert BCC ds. cen transferowych, prezes zarządu „Stowarzyszenie Centrum Cen Transferowych”
Sylwia Rzymkowska, ekspert BCC ds. cen transferowych, prezes zarządu „Stowarzyszenie Centrum Cen Transferowych”

REKLAMA

REKLAMA

Prezentujemy opinię Business Centre Club (BCC) do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw z 27 kwietnia 2015 r. w kontekście transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi.

Choć rekomendacje OECD i UE, wyrażone w oficjalnych dokumentach, dotyczą obowiązków dokumentacyjnych, które powinny dotyczyć wyłącznie transakcji i zdarzeń transgranicznych, dla celów polskich przepisów, to w projekcie ustawy, obowiązki dokumentacyjne zostały odniesione zarówno do powiązań międzynarodowych (art. 11 ust. 1 CIT), jak i powiązań krajowych (art. 11 ust. 4 CIT).

REKLAMA

Autopromocja

Dokumentacja cen transferowych - zmiany w PIT i CIT w 2016 r.

Rozumiejąc konieczność dostosowania polskich przepisów do regulacji międzynarodowych, a także istotne kłopoty administracyjne związane z dotychczasowymi przepisami dotyczącymi dokumentacji transakcji zawieranych między podmiotami powiązanymi – opowiadamy się za taką implementacją regulacji międzynarodowych, która będzie dostosowana do polskiego rynku i możliwości krajowych podmiotów. Nie może ona wiązać się ze nadmiernymi obciążeniami polskich podatników wynikającymi z wypełniania obowiązków przewidzianych w przepisach oraz wysokimi kosztami tych działań.

Objęcie obowiązkiem dokumentacyjnym transakcji transgranicznych

Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu ustawy, wprowadzenie zmian do przepisów nakładających obowiązek sporządzania dokumentacji pomiędzy podmiotami powiązanymi ma na celu implementację:

- Kodeksu postępowania w zakresie dokumentacji transakcji z podmiotami powiązanymi w Unii Europejskiej (dalej: kodeks postępowania lub rekomendacja UE)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Wyników działań OECD w ramach BEPS Action Plan – Action 13 (dalej: rekomendacje OECD),

w związku z wnioskami z kontroli przeprowadzonej przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli (wskazanymi na str. 2 uzasadnienia projektu ustawy).

Polecamy produkt: Samochód w firmie 2015 - multipakiet

Mamy jednak zastrzeżenia do sposobu implementacji dokumentów UE i OECD.

W kodeksie postępowania UE oraz wytycznych OECD dla dokumentacji, nie ma odniesienia do objęcia wymogami dokumentacyjnymi transakcji krajowych. Dokumenty te odnoszą się do transakcji transgranicznych. W Kodeksie postępowania wskazuje się:

- kodeks postępowania zawarty w niniejszej rezolucji stanowi dla państw członkowskich i podatników pożyteczny instrument w zakresie wdrożenia znormalizowanej i częściowo scentralizowanej dokumentacji cen transferowych w Unii Europejskiej, mający na celu uproszczenie wymogów związanych z dokumentacją cen transferowych dotyczących działalności transgranicznej;

- jednostka zależna nie musi dostarczać informacji na temat wszystkich relacji i transakcji transgranicznych pomiędzy przedsiębiorstwami stowarzyszonymi w ramach grupy PWN, lecz jedynie na temat relacji i transakcji dotyczących danej jednostki zależnej.

W dokumentach OECD wskazano zatem, iż zasada cen rynkowych dotyczy art. 9 konwencji modelowej OECD, który odnosi się do relacji międzynarodowych pomiędzy podmiotami powiązanymi z dwóch umawiających się państw.

REKLAMA

Oznacza to, że rekomendacje OECD i UE wyrażone w oficjalnych dokumentach dotyczą obowiązków dokumentacyjnych, które powinny dotyczyć wyłącznie transakcji i zdarzeń transgranicznych. Jednakże, dla celów polskich przepisów w projekcie ustawy, obowiązki dokumentacyjne zostały odniesione zarówno do powiązań międzynarodowych (art. 11 ust. 1 CIT), jak i powiązań krajowych (art. 11 ust. 4 CIT).

Wnosimy zatem o zmiany w proponowanych przepisach art. 9a ust. 1 poprzez usunięcie odniesienia do art. 11 ust. 4 CIT. Uważamy, że dla transakcji krajowych, które de facto nie wiążą się z ryzykiem erozji podstawy opodatkowania i przesuwania zysków, nie należy wprowadzać takich samych wymogów dokumentacyjnych oraz wymogów raportowania, jak w przypadku transakcji zagranicznych.

Większa kontrola transakcji między podmiotami powiązanymi

Dlatego rekomendujemy zniesienie wymogów dokumentacyjnych w relacjach krajowych, lub ich ograniczenie do minimum, z równoległym doprecyzowaniem, iż w przypadku transakcji zawieranych między członkami podatkowej grupy kapitałowej, nie istnieje konieczność sporządzania dokumentacji podatkowej, wobec brzmienia art. 11 ust. 8 CIT (proponujemy dodanie ust. 3e do art. 9a w tym zakresie).

Zapewni to spójność regulacji oraz prawidłową implementację rekomendacji UE i OECD. Należy także doprecyzować na których podmiotach ciąży obowiązek sporządzania dokumentacji podatkowej dla transakcji zawieranych przez członków podatkowej grupy kapitałowej z podmiotami powiązanymi, nienależącymi do grupy.

Limit powiązań kapitałowych

Doceniamy uwzględnienie przez Ministerstwo Finansów postulatu w tym zakresie złożonego przez Centrum Cen Transferowych i Business Centre Club w piśmie z 10 lutego 2015 r. Obecna propozycja zmian w ustawach o podatkach dochodowych przewiduje ustalenie limitu udziału kapitałowego dla podmiotów powiązanych w wysokości 20% udziałów. Pragniemy zwrócić uwagę, że 1.01.2015 r. weszły w życie regulacje dot. opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych. Regulacje te m.in. przewidują, że dla uznania zagranicznej spółki za spółkę kontrolowaną konieczne jest spełnienie warunku posiadania nieprzerwanie, przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25% udziałów w kapitale lub 25% praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących, albo 25% udziałów związanych z prawem do uczestniczenia w zyskach.

Jednocześnie, dla potrzeb rozpoznania podmiotów powiązanych w relacjach krajowych i zagranicznych, zgodnie z art. 11 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 25 ust. 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiadanie udziału w kapitale innego podmiotu oznacza sytuację, w której dany podmiot bezpośrednio lub pośrednio posiada w kapitale innego podmiotu udział nie mniejszy niż 5%.

Należy podkreślić, że posiadanie udziału w wysokości 20% nie oznacza sprawowania kontroli nad podmiotem. Inwestycje na poziomie poniżej 25% udziału w kapitale (prawa głosu) należy uznać za inwestycje portfelowe nie wiążące się z udziałem w bieżącym zarządzie/bieżącej kontroli podmiotu. Podobnie jest to rozpoznawane dla celów sprawozdawczości finansowej, zgodnie z międzynarodowymi i krajowymi standardami w tym zakresie.
W związku z powyższym, wnosimy o podniesienie limitu powiązań dla celów cen transferowych do poziomu 25%. Należy podkreślić, że przepisy dotyczące cen transferowych obejmują powiązania bezpośrednie i pośrednie, zatem zaproponowana zmiana nie wiąże się z ryzykiem, iż na rynku nastąpi takie rozdzielenie udziałów w ramach grup kapitałowych i obecnie funkcjonujących relacji biznesowych, by posiadane udziały stanowiły poniżej 25% kapitałów/głosów. Ze względu na fakt, iż przepis dotyczy także powiązań pośrednich, to ustalenie powiązań w ramach grup kapitałowych będzie uwzględniało również te powiązania.

Zobacz także: Ceny transferowe

Wprowadzenie proponowanego rozwiązania przyniesie następujące korzyści:

- wyeliminowanie niepewności w zakresie ustalenia powiązań przez inwestorów portfelowych (posiadających poniżej 25% udziałów, np. przez fundusze inwestycyjne),

- koncentrację działań administracji podatkowej na faktycznych powiązaniach związanych z wykonywaniem faktycznej kontroli, w przypadku których należy dokonać weryfikacji czy w wyniku powiązań zostały ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty,

- spójność regulacji w obszarze ustaw o podatkach dochodowych w zakresie zagranicznej spółki kontrolowanej i podmiotów powiązanych,

- zmniejszenie obciążeń dla podatników w zakresie dokumentowania transakcji z podmiotami powiązanymi.

Sylwia Rzymkowska

ekspert BCC ds. cen transferowych

prezes zarządu „Stowarzyszenie Centrum Cen Transferowych”

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce .

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA