REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Waloryzacja płac wykonawców zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Waloryzacja płac wykonawców zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Waloryzacja płac wykonawców zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poselski projekt nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych zakłada umożliwienie stronom zamówienia publicznego negocjowania waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie, przepisów, mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń.

Projekt nowelizacji ustaw: o zamówieniach publicznych, o ubezpieczeniach społecznych oraz kilku innych, autorstwa posłów Platformy Obywatelskiej, którego pierwsze czytanie odbyło się w środę na posiedzeniu sejmowej komisji nadzwyczajnej ds. związanych z ograniczaniem biurokracji, został przyjęty z poprawkami sejmowego Biura Legislacji.

REKLAMA

Autopromocja

Jak uzasadniają autorzy projektu, obecnie w ustawie o zamówieniach publicznych znajduje się przepis mówiący, że strona umowy może zgłosić wniosek o waloryzację wynagrodzenia z powodu zmiany przepisów, dotyczących np. zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia, najpóźniej po 30 dniach od ich wejścia w życie. Ich zdaniem ten zapis może prowadzić do wykładni, że "dzień wejścia w życie przepisów jest zarazem początkiem okresu, w którym wykonawca zamówienia może rozpocząć negocjacje waloryzacji wynagrodzenia".

Renegocjacja umów w zamówieniach publicznych z powodu wyższej płacy minimalnej

Posłowie chcą zapisać w ustawie, że rozpoczęcie negocjacji ws. płac jest możliwe wcześniej - już w momencie publikacji zmian prawa, mogących mieć wpływ na wynagrodzenie. Ich zdaniem jest to konieczne, aby zapewnić jednoznaczność przepisów oraz umożliwić wykonawcom skorzystanie ze sprzyjającym im zmian prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie zaznaczyli też, że niedawno znowelizowana ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych, która wprowadza m.in. oskładkowanie umów zleceń, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Brak jednoznacznego przepisu w ustawie o zamówieniach publicznych, umożliwiajcego wcześniejszą renegocjacje płacy, spowoduje - ich zdaniem - wygaśnięcie wielu umów. Proponowana nowelizacja zapewniłaby dostosowanie umów o zamówienie publiczne do warunków tej ustawy jeszcze w okresie jej vacatio legis.

Projekt ma również umożliwić wykonawcom zamówień publicznych, których koszty wzrosły w wyniku oskładkowania umów zleceń, szybsze rozwiązanie umów z zamawiającymi.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Zdaniem autorów projektu obowiązkowe oskładkowanie umów zleceń podnosi koszty pracy nawet o 40 proc. w przypadkach, gdy pracodawca chciałby utrzymać wynagrodzenie netto zleceniobiorcy. Posłowie uważają, że naraża to wykonawców - a szczególnie ich pracowników - na gwałtowne perturbacje finansowe.

Według autorów projektu wypowiedzenie kontraktu publicznego, dla którego zamawiający nie wyraził zgody na waloryzację, jest możliwe dwa miesiące po wejściu w życie nowych przepisów. Biorąc pod uwagę obligatoryjne trzymiesięczne wypowiedzenie umowy, ustawodawca skazał wykonawcę na pięciomiesięczny okres opłacania składek ZUS wg nowego prawa, czyli wyższych o 40 proc., bez możliwości uzyskania od zamawiającego dodatkowego wynagrodzenia - argumentują posłowie.

Przymus zatrudniania na umowe o pracę przy wykonywaniu zamówień publicznych

"Obecny zapis należy skorygować, gdyż większość negocjacji między stronami umów zostanie przeprowadzonych już w trakcie roku 2015. Oczekiwanie na arbitralnie ustaloną przez ustawodawcę datę zakończenia negocjacji jest niekorzystne dla obu stron umowy. Pogarsza sytuację finansową wykonawcy, który nie może dostosować się do skutków nowych przepisów i równocześnie uniemożliwia zamawiającemu wcześniejsze rozpisanie nowego przetargu. Uniemożliwienie stronom dostosowania się do zmian w trakcie okresu vacatio legis stanowi zaprzeczenie jednego z podstawowych celów vacatio legis" - czytamy w uzasadnieniu projektu.(PAP)

rcze/ ann/ woj/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA