REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Waloryzacja płac wykonawców zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Waloryzacja płac wykonawców zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Waloryzacja płac wykonawców zamówień publicznych /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poselski projekt nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych zakłada umożliwienie stronom zamówienia publicznego negocjowania waloryzacji płac w chwili ogłoszenia, a nie wejścia w życie, przepisów, mogących mieć wpływ na wysokość wynagrodzeń.

Projekt nowelizacji ustaw: o zamówieniach publicznych, o ubezpieczeniach społecznych oraz kilku innych, autorstwa posłów Platformy Obywatelskiej, którego pierwsze czytanie odbyło się w środę na posiedzeniu sejmowej komisji nadzwyczajnej ds. związanych z ograniczaniem biurokracji, został przyjęty z poprawkami sejmowego Biura Legislacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Jak uzasadniają autorzy projektu, obecnie w ustawie o zamówieniach publicznych znajduje się przepis mówiący, że strona umowy może zgłosić wniosek o waloryzację wynagrodzenia z powodu zmiany przepisów, dotyczących np. zmiany wysokości minimalnego wynagrodzenia, najpóźniej po 30 dniach od ich wejścia w życie. Ich zdaniem ten zapis może prowadzić do wykładni, że "dzień wejścia w życie przepisów jest zarazem początkiem okresu, w którym wykonawca zamówienia może rozpocząć negocjacje waloryzacji wynagrodzenia".

Renegocjacja umów w zamówieniach publicznych z powodu wyższej płacy minimalnej

REKLAMA

Posłowie chcą zapisać w ustawie, że rozpoczęcie negocjacji ws. płac jest możliwe wcześniej - już w momencie publikacji zmian prawa, mogących mieć wpływ na wynagrodzenie. Ich zdaniem jest to konieczne, aby zapewnić jednoznaczność przepisów oraz umożliwić wykonawcom skorzystanie ze sprzyjającym im zmian prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Posłowie zaznaczyli też, że niedawno znowelizowana ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych, która wprowadza m.in. oskładkowanie umów zleceń, wejdzie w życie dopiero 1 stycznia 2016 r. Brak jednoznacznego przepisu w ustawie o zamówieniach publicznych, umożliwiajcego wcześniejszą renegocjacje płacy, spowoduje - ich zdaniem - wygaśnięcie wielu umów. Proponowana nowelizacja zapewniłaby dostosowanie umów o zamówienie publiczne do warunków tej ustawy jeszcze w okresie jej vacatio legis.

Projekt ma również umożliwić wykonawcom zamówień publicznych, których koszty wzrosły w wyniku oskładkowania umów zleceń, szybsze rozwiązanie umów z zamawiającymi.

Polecamy: Koszty pracy po zmianach - multipakiet: książka, program, CD, teleporadnia

Zdaniem autorów projektu obowiązkowe oskładkowanie umów zleceń podnosi koszty pracy nawet o 40 proc. w przypadkach, gdy pracodawca chciałby utrzymać wynagrodzenie netto zleceniobiorcy. Posłowie uważają, że naraża to wykonawców - a szczególnie ich pracowników - na gwałtowne perturbacje finansowe.

Według autorów projektu wypowiedzenie kontraktu publicznego, dla którego zamawiający nie wyraził zgody na waloryzację, jest możliwe dwa miesiące po wejściu w życie nowych przepisów. Biorąc pod uwagę obligatoryjne trzymiesięczne wypowiedzenie umowy, ustawodawca skazał wykonawcę na pięciomiesięczny okres opłacania składek ZUS wg nowego prawa, czyli wyższych o 40 proc., bez możliwości uzyskania od zamawiającego dodatkowego wynagrodzenia - argumentują posłowie.

Przymus zatrudniania na umowe o pracę przy wykonywaniu zamówień publicznych

"Obecny zapis należy skorygować, gdyż większość negocjacji między stronami umów zostanie przeprowadzonych już w trakcie roku 2015. Oczekiwanie na arbitralnie ustaloną przez ustawodawcę datę zakończenia negocjacji jest niekorzystne dla obu stron umowy. Pogarsza sytuację finansową wykonawcy, który nie może dostosować się do skutków nowych przepisów i równocześnie uniemożliwia zamawiającemu wcześniejsze rozpisanie nowego przetargu. Uniemożliwienie stronom dostosowania się do zmian w trakcie okresu vacatio legis stanowi zaprzeczenie jednego z podstawowych celów vacatio legis" - czytamy w uzasadnieniu projektu.(PAP)

rcze/ ann/ woj/

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA