Podsumowanie zmian w prawie w maju 2015 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
ODNAWIALNE ŹRÓDŁA ENERGII
4 maja 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2015 r., poz. 478), na podstawie której określono m.in.:
- zasady i warunki wykonywania działalności w zakresie wytwarzania w instalacjach odnawialnego źródła energii: energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii i biogazu rolniczego oraz w zakresie wytwarzania biopłynów;
- mechanizmy i instrumenty wspierające wytwarzanie energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, biogazu rolniczego i ciepła w instalacjach odnawialnego źródła energii;
- zasady wydawania gwarancji pochodzenia energii elektrycznej wytwarzanej z odnawialnych źródeł energii w instalacjach odnawialnego źródła energii;
- warunki i tryb certyfikowania instalatorów mikroinstalacji, małych instalacji i instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej cieplnej nie większej niż 600 kW.
Ustawa o administracji podatkowej 2015/2016
WYSYŁKOWA SPRZEDAŻ PRODUKTÓW LECZNICZYCH
4 maja 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2015 r. w sprawie wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych (Dz. U. z 2015 r., poz. 481), na podstawie którego określono:
- warunki wysyłkowej sprzedaży produktów leczniczych wydawanych bez przepisu lekarza, w tym obowiązki informacyjne podmiotu prowadzącego taką sprzedaż;
- sposób dostarczania produktów leczniczych do odbiorców;
- warunki, jakie musi spełniać lokal apteki i punktu aptecznego prowadzącego wysyłkową sprzedaż produktów leczniczych;
- okres przechowywania dokumentów związanych z prowadzeniem sprzedaży wysyłkowej produktów leczniczych;
- minimalny zakres informacji umieszczanych na stronach internetowych, na których są oferowane produkty lecznicze.
Polecamy produkt: VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.
PROWADZENIE REJESTRÓW ZBIORÓW DANYCH
26 maja 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez administratora bezpieczeństwa informacji rejestru zbiorów danych (Dz. U. z 2015 r., poz. 719), na podstawie którego m.in.:
- wskazano, że rejestr zbiorów danych może być prowadzony w formie elektronicznej lub papierowej;
- określono, jakie informacje dotyczące każdego zbioru muszą znaleźć w rejestrze;
- ustalono obowiązki administratora bezpieczeństwa informacji związane z prowadzeniem rejestru zbiorów danych w tym m.in. obowiązek wpisania zbioru do rejestr przed rozpoczęciem przetwarzania danych nim zgromadzonych oraz obowiązek aktualizacji rejestru;
- sprecyzowano zasady udostępniania do przeglądania przez administratora bezpieczeństwa informacji rejestru zbiorów danych w przypadku jego prowadzenia w formie elektronicznej oraz w przypadku jego prowadzenia w formie papierowej;
- zobowiązano administratora bezpieczeństwa informacji do odnotowywania historii zmian w rejestrze, jednocześnie wskazując jakie informacje powinna zawierać taka adnotacja.
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
30 maja 2015 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie trybu i sposobu realizacji zadań w celu zapewniania przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych przez administratora bezpieczeństwa informacji (Dz. U. z 2015 r., poz. 745), na podstawie którego m.in.:
- określono tryby sprawdzania zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych;
- wskazano, że sprawdzanie o jakim mowa powyżej odbywa się dla administratora danych lub w określonym przypadku dla Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych;
- określono obowiązki administratora bezpieczeństwa informacji związane z ww. sprawdzaniem, w tym sporządzenie planu sprawdzenia, dokumentowanie czynności przeprowadzonych w jego toku oraz sporządzenie sprawozdania ze sprawdzenia;
- określono tryb i sposób nadzoru nad dokumentacją przetwarzania danych, w tym zasady postępowania w przypadku wykrycia nieprawidłowości w tym zakresie.
ORZECZNICTWO SĄDU NAJWYŻSZEGO
W dniu 26 lutego 2014 r. Sąd Najwyższy podjął uchwałę, w której stwierdził, że osoba upoważniona w oddziale do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego, której dane zostały objęte wpisem tego oddziału do Krajowego Rejestru Sądowego, może udzielić pełnomocnictwa procesowego do zastępowania przedsiębiorcy zagranicznego w sprawach o roszczenia związane z działalnością tego oddziału (sygn. akt III CZP 103/13, dalej „Uchwała”).
Udzielając odpowiedzi na zadanie pytanie prawne Sąd Najwyższy wziął pod uwagę w szczególności charakter i cel powoływania w oddziale przedsiębiorcy zagranicznego osoby upoważnionej do reprezentowania tego przedsiębiorcy.
REKLAMA
Sąd Najwyższy stwierdził w tym zakresie, że obowiązek ustanowienia w oddziale osoby upoważnionej do reprezentacji przedsiębiorcy zagranicznego ma na celu przede wszystkim zapewnienie, by sprawy tego przedsiębiorcy skupione w oddziale były prowadzone skutecznie i sprawnie – przy zachowaniu koniecznej dozy autonomii. Poza tym ww. obowiązek pełni funkcje gwarancyjne – zapewnia, że przedsiębiorca zagraniczny będzie reprezentowany w sposób prawnie skuteczny i efektywny w sensie praktycznym.
W rezultacie zdaniem Sądu Najwyższego uzasadnione jest przyjęcie, że upoważnienie osoby reprezentującej przedsiębiorcę zagranicznego w oddziale tego przedsiębiorcy w Polsce obejmuje wszystkie te czynności, które pozwolą na możliwie pełne, kompleksowe i samodzielne prowadzenie spraw oddziału. Z tego też względu upoważnienie to obejmuje uprawnienie do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego w postępowaniu sądowym, a co za tym idzie – umocowanie do udzielenia pełnomocnictwa występującym w takich postępowaniach pełnomocnikom procesowym.
Maciej Szulikowski
radca prawny i partner zarządzający
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat