Rozliczenia wydatków na ZFŚS: kosztem są odpisy przekazane na rachunek
REKLAMA
REKLAMA
Koszty działalności pracodawcy obciążają m.in. odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych pod warunkiem, że zostaną przekazane na wyodrębniony rachunek bankowy. Powinno to nastąpić w terminie do 30 września danego roku (z tym że co najmniej 75 proc. do końca maja). Wątpliwości w sprawie możliwości rozliczenia w kosztach odpisów mają firmy, które w danym roku nie przekazały wszystkich wpłat na rachunek funduszu. Zdaniem Grażyny Nelip, doradcy podatkowego w spółce doradztwa podatkowego Księgowość Podatki Doradztwo Tax-Net, odpisy należne za rok 2009, ale wpłacone na rachunek w 2010 roku będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w 2010 roku.
REKLAMA
Zgodnie z regulacjami ustaw o PIT i CIT w odniesieniu do wpłat i odpisów na ZFŚS nie ma przeszkód do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem wpłacenia środków na rachunek ZFŚS.
- W przypadku samego zaksięgowania, bez wpłaty, zaliczenie odpisu na ZFŚS do kosztów nie jest możliwe, konieczne jest gromadzenie środków na odrębnym rachunku bankowym - mówi Grażyna Nelip.
Rozmówczyni wyjaśnia, że w związku z tym, że za koszty uzyskania przychodu mogą być uznane te wpłaty na rachunek funduszu, które zostały dokonane w ciągu danego roku podatkowego, należy uznać prawo pracodawcy do zaliczenia do kosztów danego roku (oprócz odpisu za ten rok) również zaległą wpłatę środków odpisu za lata poprzednie, z chwilą faktycznego przekazania tych środków na rachunek funduszu. Oznacza to, że wpłacone w 2010 roku odpisy należne za 2009 rok będą stanowiły koszt w 2010 roku.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat