REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zorganizować pracę w placówkach handlowych na przełomie roku w związku ze zmianą stawek VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Praca w naszych sklepach odbywa się codziennie przez 24 godziny na dobę. Jako placówka handlowa nie możemy pracować 1 stycznia 2011 r. Jak mamy postąpić, gdy od 1 stycznia 2011 r. zmieniają się stawki VAT i będziemy musieli wprowadzić nowe ceny towarów, a nie będziemy mogli tego zrobić 1 stycznia ze względu na zakaz pracy w handlu? Do końca grudnia 2010 r. będą obowiązywać jeszcze stare stawki VAT i zmiana cen towarów przed 1 stycznia będzie niemożliwa ze względu na godziny pracy naszych sklepów.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Aby rozwiązać Państwa problem, najwłaściwszym sposobem będzie zamknięcie sklepu 31 grudnia 2010 r. o godz. 24.00. Jeżeli nie mają Państwo ustalonych innych niż w Kodeksie pracy godzin pracy w święto, to zmiany cen towarów będzie można dokonać 1 stycznia 2011 r. w godzinach od 0.00 do 6.00.

UZASADNIENIE

Praca w placówkach handlowych w święta jest zabroniona (art. 1519a § 1 Kodeksu pracy). Zakaz pracy w handlu w dni świąteczne dotyczy wszystkich pracowników bez względu na stanowisko pracy, jakie zajmują. W święta w placówkach handlowych mogą jednak pracować osoby niebędące pracownikami, np. właściciele sklepów, osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne.

Za pracę w święto uważa się pracę wykonywaną między godz. 6.00 w dniu świątecznym a godz. 6.00 w następnym dniu (art. 1519 § 2 Kodeksu pracy). Pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych może jednak ustalić inne godziny pracy w święto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pracodawca ustalił w regulaminie pracy, że praca w niedziele i święta odbywa się od godz. 0.00 danego dnia (niedzieli lub święta) i trwa do godz. 24.00 tego samego dnia. Ustalenie określające, że godziny pracy w święto będą pokrywały się z niedzielą lub świętem kalendarzowym, jest dopuszczalne.

Jeżeli nie mają Państwo ustalonych innych godzin pracy w święto niż określone w Kodeksie pracy, to praca w Państwa sklepie nie może się odbywać od godz. 6.00 1 stycznia 2011 r. do godz. 6.00 2 stycznia 2011 r. Stawki VAT zmienią się od 1 stycznia 2011 r. od godz. 0.00. W przypadku gdy Państwa sklep jest czynny całą dobę, to w związku ze zmianą stawek VAT najrozsądniejszym wyjściem będzie zamknięcie sklepu 31 grudnia br. o godz. 24.00. Następnie pracownicy będą mieli 6 godzin, aby zmienić ceny towarów, tak by sklep mógł normalnie funkcjonować 2 stycznia 2011 r. od godz. 6.00. Z Państwa pytania wynika bowiem, że zmiana cen towarów jest niemożliwa w czasie, kiedy jest czynny Państwa sklep. Zakłóci to bowiem jego funkcjonowanie.

 

Jeżeli pracownicy nie zdążą ze zmianą cen towarów 1 stycznia do godz. 6.00 rano, to po tej godzinie będą Państwo mogli zatrudnić do tej pracy już tylko osoby niebędące pracownikami, gdyż pracowników będzie obowiązywał 1 stycznia 2011 r. od godz. 6.00 bezwzględny zakaz pracy. Nie ma jednak przeszkód, aby w święto 1 stycznia zatrudnić do pracy przy zmianie cen towarów osoby na umowy cywilnoprawne, np. na umowę o dzieło lub umowę zlecenia. Praca polegająca na zmianie cen towarów może być bowiem wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracodawca prowadzący sieć sklepów, ze względu na zakaz pracy w handlu zatrudnił kilka osób na umowę o dzieło. Osoby te miały naklejać 1 stycznia na towary nowe ceny w związku ze zmianą stawek VAT. W umowie o dzieło określono, że wykonawca dzieła zobowiązuje się do naklejenia cen na 2000 sztuk towaru. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

Pracy w święto w placówkach handlowych nie mogą wykonywać pracownicy tymczasowi. Wprawdzie osoby te są zatrudniane przez agencje pracy tymczasowej, a nie przez pracodawców, którzy prowadzą placówki handlowe, ale zakaz pracy w handlu dotyczy placówek handlowych. Bez znaczenia jest w tej sytuacji, kto zatrudnia pracownika, który ma pracować w placówce handlowej. Ponadto pracownicy tymczasowi są również pracownikami, a zatem obowiązują ich przepisy zabraniające pracy w placówkach handlowych. Ustawa o pracownikach tymczasowych w żaden sposób nie reguluje kwestii związanych z pracą w placówkach handlowych. Natomiast w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosujemy przepisy prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy i pracownika (art. 5 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych). Zatem przy zmianie cen towarów nie będą Państwo mogli skorzystać w święto z pracy pracowników tymczasowych.

Zagrożenie

W placówkach handlowych nie można zatrudniać w święta pracowników tymczasowych.

W przypadku gdy mają Państwo ustalone godziny pracy w święto pokrywające się ze świętem kalendarzowym, to praca powinna zostać przerwana 31 grudnia o godz. 24.00. 1 stycznia 2011 r. przy pracy związanej ze zmianą cen towarów będzie można zatrudnić tylko osoby na umowy cywilnoprawne.

• art. 1519, art. 1519a Kodeksu pracy,

• art. 5, art. 7 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.),

• art. 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. Nr 4, poz. 28 ze zm.).

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA