REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zorganizować pracę w placówkach handlowych na przełomie roku w związku ze zmianą stawek VAT

REKLAMA

Praca w naszych sklepach odbywa się codziennie przez 24 godziny na dobę. Jako placówka handlowa nie możemy pracować 1 stycznia 2011 r. Jak mamy postąpić, gdy od 1 stycznia 2011 r. zmieniają się stawki VAT i będziemy musieli wprowadzić nowe ceny towarów, a nie będziemy mogli tego zrobić 1 stycznia ze względu na zakaz pracy w handlu? Do końca grudnia 2010 r. będą obowiązywać jeszcze stare stawki VAT i zmiana cen towarów przed 1 stycznia będzie niemożliwa ze względu na godziny pracy naszych sklepów.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby rozwiązać Państwa problem, najwłaściwszym sposobem będzie zamknięcie sklepu 31 grudnia 2010 r. o godz. 24.00. Jeżeli nie mają Państwo ustalonych innych niż w Kodeksie pracy godzin pracy w święto, to zmiany cen towarów będzie można dokonać 1 stycznia 2011 r. w godzinach od 0.00 do 6.00.

UZASADNIENIE

Praca w placówkach handlowych w święta jest zabroniona (art. 1519a § 1 Kodeksu pracy). Zakaz pracy w handlu w dni świąteczne dotyczy wszystkich pracowników bez względu na stanowisko pracy, jakie zajmują. W święta w placówkach handlowych mogą jednak pracować osoby niebędące pracownikami, np. właściciele sklepów, osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne.

REKLAMA

Za pracę w święto uważa się pracę wykonywaną między godz. 6.00 w dniu świątecznym a godz. 6.00 w następnym dniu (art. 1519 § 2 Kodeksu pracy). Pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych może jednak ustalić inne godziny pracy w święto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pracodawca ustalił w regulaminie pracy, że praca w niedziele i święta odbywa się od godz. 0.00 danego dnia (niedzieli lub święta) i trwa do godz. 24.00 tego samego dnia. Ustalenie określające, że godziny pracy w święto będą pokrywały się z niedzielą lub świętem kalendarzowym, jest dopuszczalne.

Jeżeli nie mają Państwo ustalonych innych godzin pracy w święto niż określone w Kodeksie pracy, to praca w Państwa sklepie nie może się odbywać od godz. 6.00 1 stycznia 2011 r. do godz. 6.00 2 stycznia 2011 r. Stawki VAT zmienią się od 1 stycznia 2011 r. od godz. 0.00. W przypadku gdy Państwa sklep jest czynny całą dobę, to w związku ze zmianą stawek VAT najrozsądniejszym wyjściem będzie zamknięcie sklepu 31 grudnia br. o godz. 24.00. Następnie pracownicy będą mieli 6 godzin, aby zmienić ceny towarów, tak by sklep mógł normalnie funkcjonować 2 stycznia 2011 r. od godz. 6.00. Z Państwa pytania wynika bowiem, że zmiana cen towarów jest niemożliwa w czasie, kiedy jest czynny Państwa sklep. Zakłóci to bowiem jego funkcjonowanie.

 

Jeżeli pracownicy nie zdążą ze zmianą cen towarów 1 stycznia do godz. 6.00 rano, to po tej godzinie będą Państwo mogli zatrudnić do tej pracy już tylko osoby niebędące pracownikami, gdyż pracowników będzie obowiązywał 1 stycznia 2011 r. od godz. 6.00 bezwzględny zakaz pracy. Nie ma jednak przeszkód, aby w święto 1 stycznia zatrudnić do pracy przy zmianie cen towarów osoby na umowy cywilnoprawne, np. na umowę o dzieło lub umowę zlecenia. Praca polegająca na zmianie cen towarów może być bowiem wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej.

PRZYKŁAD

Pracodawca prowadzący sieć sklepów, ze względu na zakaz pracy w handlu zatrudnił kilka osób na umowę o dzieło. Osoby te miały naklejać 1 stycznia na towary nowe ceny w związku ze zmianą stawek VAT. W umowie o dzieło określono, że wykonawca dzieła zobowiązuje się do naklejenia cen na 2000 sztuk towaru. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

Pracy w święto w placówkach handlowych nie mogą wykonywać pracownicy tymczasowi. Wprawdzie osoby te są zatrudniane przez agencje pracy tymczasowej, a nie przez pracodawców, którzy prowadzą placówki handlowe, ale zakaz pracy w handlu dotyczy placówek handlowych. Bez znaczenia jest w tej sytuacji, kto zatrudnia pracownika, który ma pracować w placówce handlowej. Ponadto pracownicy tymczasowi są również pracownikami, a zatem obowiązują ich przepisy zabraniające pracy w placówkach handlowych. Ustawa o pracownikach tymczasowych w żaden sposób nie reguluje kwestii związanych z pracą w placówkach handlowych. Natomiast w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosujemy przepisy prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy i pracownika (art. 5 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych). Zatem przy zmianie cen towarów nie będą Państwo mogli skorzystać w święto z pracy pracowników tymczasowych.

Zagrożenie

W placówkach handlowych nie można zatrudniać w święta pracowników tymczasowych.

W przypadku gdy mają Państwo ustalone godziny pracy w święto pokrywające się ze świętem kalendarzowym, to praca powinna zostać przerwana 31 grudnia o godz. 24.00. 1 stycznia 2011 r. przy pracy związanej ze zmianą cen towarów będzie można zatrudnić tylko osoby na umowy cywilnoprawne.

• art. 1519, art. 1519a Kodeksu pracy,

• art. 5, art. 7 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.),

• art. 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. Nr 4, poz. 28 ze zm.).

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA