REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zorganizować pracę w placówkach handlowych na przełomie roku w związku ze zmianą stawek VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Praca w naszych sklepach odbywa się codziennie przez 24 godziny na dobę. Jako placówka handlowa nie możemy pracować 1 stycznia 2011 r. Jak mamy postąpić, gdy od 1 stycznia 2011 r. zmieniają się stawki VAT i będziemy musieli wprowadzić nowe ceny towarów, a nie będziemy mogli tego zrobić 1 stycznia ze względu na zakaz pracy w handlu? Do końca grudnia 2010 r. będą obowiązywać jeszcze stare stawki VAT i zmiana cen towarów przed 1 stycznia będzie niemożliwa ze względu na godziny pracy naszych sklepów.

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Aby rozwiązać Państwa problem, najwłaściwszym sposobem będzie zamknięcie sklepu 31 grudnia 2010 r. o godz. 24.00. Jeżeli nie mają Państwo ustalonych innych niż w Kodeksie pracy godzin pracy w święto, to zmiany cen towarów będzie można dokonać 1 stycznia 2011 r. w godzinach od 0.00 do 6.00.

UZASADNIENIE

Praca w placówkach handlowych w święta jest zabroniona (art. 1519a § 1 Kodeksu pracy). Zakaz pracy w handlu w dni świąteczne dotyczy wszystkich pracowników bez względu na stanowisko pracy, jakie zajmują. W święta w placówkach handlowych mogą jednak pracować osoby niebędące pracownikami, np. właściciele sklepów, osoby zatrudnione na umowy cywilnoprawne.

REKLAMA

Za pracę w święto uważa się pracę wykonywaną między godz. 6.00 w dniu świątecznym a godz. 6.00 w następnym dniu (art. 1519 § 2 Kodeksu pracy). Pracodawca w przepisach wewnątrzzakładowych może jednak ustalić inne godziny pracy w święto.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Pracodawca ustalił w regulaminie pracy, że praca w niedziele i święta odbywa się od godz. 0.00 danego dnia (niedzieli lub święta) i trwa do godz. 24.00 tego samego dnia. Ustalenie określające, że godziny pracy w święto będą pokrywały się z niedzielą lub świętem kalendarzowym, jest dopuszczalne.

Jeżeli nie mają Państwo ustalonych innych godzin pracy w święto niż określone w Kodeksie pracy, to praca w Państwa sklepie nie może się odbywać od godz. 6.00 1 stycznia 2011 r. do godz. 6.00 2 stycznia 2011 r. Stawki VAT zmienią się od 1 stycznia 2011 r. od godz. 0.00. W przypadku gdy Państwa sklep jest czynny całą dobę, to w związku ze zmianą stawek VAT najrozsądniejszym wyjściem będzie zamknięcie sklepu 31 grudnia br. o godz. 24.00. Następnie pracownicy będą mieli 6 godzin, aby zmienić ceny towarów, tak by sklep mógł normalnie funkcjonować 2 stycznia 2011 r. od godz. 6.00. Z Państwa pytania wynika bowiem, że zmiana cen towarów jest niemożliwa w czasie, kiedy jest czynny Państwa sklep. Zakłóci to bowiem jego funkcjonowanie.

 

Jeżeli pracownicy nie zdążą ze zmianą cen towarów 1 stycznia do godz. 6.00 rano, to po tej godzinie będą Państwo mogli zatrudnić do tej pracy już tylko osoby niebędące pracownikami, gdyż pracowników będzie obowiązywał 1 stycznia 2011 r. od godz. 6.00 bezwzględny zakaz pracy. Nie ma jednak przeszkód, aby w święto 1 stycznia zatrudnić do pracy przy zmianie cen towarów osoby na umowy cywilnoprawne, np. na umowę o dzieło lub umowę zlecenia. Praca polegająca na zmianie cen towarów może być bowiem wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej.

PRZYKŁAD

Pracodawca prowadzący sieć sklepów, ze względu na zakaz pracy w handlu zatrudnił kilka osób na umowę o dzieło. Osoby te miały naklejać 1 stycznia na towary nowe ceny w związku ze zmianą stawek VAT. W umowie o dzieło określono, że wykonawca dzieła zobowiązuje się do naklejenia cen na 2000 sztuk towaru. Takie postępowanie pracodawcy jest prawidłowe.

Pracy w święto w placówkach handlowych nie mogą wykonywać pracownicy tymczasowi. Wprawdzie osoby te są zatrudniane przez agencje pracy tymczasowej, a nie przez pracodawców, którzy prowadzą placówki handlowe, ale zakaz pracy w handlu dotyczy placówek handlowych. Bez znaczenia jest w tej sytuacji, kto zatrudnia pracownika, który ma pracować w placówce handlowej. Ponadto pracownicy tymczasowi są również pracownikami, a zatem obowiązują ich przepisy zabraniające pracy w placówkach handlowych. Ustawa o pracownikach tymczasowych w żaden sposób nie reguluje kwestii związanych z pracą w placówkach handlowych. Natomiast w sprawach nieuregulowanych w tej ustawie stosujemy przepisy prawa pracy dotyczące odpowiednio pracodawcy i pracownika (art. 5 ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych). Zatem przy zmianie cen towarów nie będą Państwo mogli skorzystać w święto z pracy pracowników tymczasowych.

Zagrożenie

W placówkach handlowych nie można zatrudniać w święta pracowników tymczasowych.

W przypadku gdy mają Państwo ustalone godziny pracy w święto pokrywające się ze świętem kalendarzowym, to praca powinna zostać przerwana 31 grudnia o godz. 24.00. 1 stycznia 2011 r. przy pracy związanej ze zmianą cen towarów będzie można zatrudnić tylko osoby na umowy cywilnoprawne.

• art. 1519, art. 1519a Kodeksu pracy,

• art. 5, art. 7 ustawy z 9 lipca 2003 r. o zatrudnianiu pracowników tymczasowych (Dz.U. Nr 166, poz. 1608 ze zm.),

• art. 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz.U. Nr 4, poz. 28 ze zm.).

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA