REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady wydawania świadectw pracy i przeprowadzania wstępnych badań lekarskich - nowelizacja Kodeksu pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od 21 marca 2011 r. pracodawca nie będzie musiał kierować pracownika na wstępne badania lekarskie, jeżeli zatrudni go ponownie w ciągu 30 dni od zakończenia poprzedniej umowy o pracę. Ponadto nie będzie musiał zwalnianemu pracownikowi wydawać świadectwa pracy, jeśli ponownie go zatrudni – nawet po przerwie.

Nowelizacja Kodeksu pracy w tej sprawie została opublikowana w Dzienniku Ustaw z 2011 r. Nr 36, poz. 181

REKLAMA

Autopromocja

Dokonana zmiana ma w założeniu zmniejszyć także obciążenia biurokratyczne nakładane na pracodawców i jednocześnie w dostateczny sposób zabezpieczać interesy pracowników.

Kilka umów - jedno świadectwo pracy

Zwolnienie z obowiązku każdorazowego wydania świadectwa pracy będzie dotyczyło zakończenia umów terminowych: na okres próbny, na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy, jeżeli pracownik będzie ponownie zatrudniony u tego samego pracodawcy. Pracodawca będzie musiał wydać świadectwo pracy takiemu pracownikowi dopiero z upływem 24 miesięcy licząc od zawarcia pierwszej z tych umów. Między tymi umowami mogą wystąpić przerwy.

Przykład

Przyjmijmy, że pracownik będzie pracował na podstawie umowy na okres próbny od 1 sierpnia do 30 września 2011 r., a następnie na podstawie umowy zawartej na czas określony na 3 miesiące (październik - grudzień 2011 r.). Pracodawca ponownie zatrudni tego pracownika na umowę o pracę na czas określony od 1 kwietnia 2012 r. na 6 miesięcy. W takim przypadku pracodawca nie będzie musiał wydawać pracownikowi świadectw pracy po zakończeniu każdej z umów (jeżeli pracownik tego nie zażąda). Z upływem 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z tych umów wyda jedno świadectwo pracy potwierdzające okresy zatrudnienia na podstawie 3 powyższych terminowych umów o pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ustawa nowelizująca Kodeks pracy nie wprowadziła zmian w zakresie wydawania świadectw pracy po zakończeniu pracy na podstawie umowy zawartej na czas nieokreślony. Tak jak dotychczas, pracodawca ma obowiązek wydać je niezwłocznie, niezależnie od tego, czy pracownik rozliczy się z pracodawcą.

Jak liczyć termin, w jakim trzeba wydać świadectwo pracy

Termin, w jakim trzeba wydać świadectwo pracy, należy liczyć na podstawie przepisów Kodeksu cywilnego. Zatem jeśli jest oznaczony w tygodniach, miesiącach lub latach kończy się z upływem dnia, który nazwą lub datą odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

Przykład

Pierwsza terminowa umowa o pracę została podpisana z pracownikiem 1 kwietnia 2011 r., czyli już po wejściu w życie nowych przepisów dotyczących wydawania świadectw pracy. W takim przypadku 24-miesięczny okres upłynie 1 kwietnia 2013 r. i będzie to dzień, w którym należy wydać pracownikowi świadectwo pracy.

Urlop macierzyński i ojcowski w 2013 r.

Co niesie za sobą wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę

Wpływ minimalnego wynagrodzenia na świadczenia pracownicze w 2013 r.

Ułatwienia dla przedsiębiorców - mniej obowiązków wobec Inspekcji Sanitarnej i PIP

Czy niewykorzystany urlop na żądanie przechodzi na kolejny rok

Nowe rozwiązania w zakresie czasu pracy

Nowe kwoty dofinansowania do wynagrodzeń niepełnosprawnych

 

Inne zasady wydawania świadectwa pracy wprowadzone w wyniku nowelizacji będą obowiązywać, jeżeli rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy terminowej przypada po upływie 24-miesięcznego terminu - licząc od dnia podpisania pierwszej umowy terminowej. Chodzi o sytuację, gdy 24-miesięczny termin będzie upływać np. 15 marca 2014 r., a pracodawca podpisze z pracownikiem umowę o pracę 1 stycznia 2014 r. na czas określony, np. na okres 3 lat.  W takim przypadku wydanie świadectwa pracy za okresy zatrudnienia nawiązane w czasie 24 miesięcy (licząc od pierwszej umowy terminowej) nastąpi faktycznie po prawie 5 latach. Zatem wydanie świadectwa pracy będzie musiało nastąpić z dniem rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy (w tej sytuacji w dniu rozwiązania lub wygaśnięcia umowy zawartej 1 stycznia 2014 r.).

Bez badań wstępnych dla ponownie zatrudnionych

Badaniom lekarskim nie będą podlegać pracownicy przyjmowani do pracy po przerwie nie dłuższej niż 30 dni u dotychczasowego pracodawcy, posiadający aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, jeżeli warunki pracy na tym stanowisku nie uległy zmianie. Kolejne badanie lekarskie nastąpi w terminie określonym w zaświadczeniu.

Do 30-dniowego okresu będzie wliczany okres po ustaniu zatrudnienia u danego pracodawcy przypadający bezpośrednio przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej.

Nadal wstępnym badaniom lekarskim podlegają osoby przyjmowane do pracy i pracownicy młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy oraz inni pracownicy przenoszeni na stanowiska pracy, na których występują czynniki szkodliwe dla zdrowia lub warunki uciążliwe.

Więcej na ten temat przeczytasz w Monitorze Prawa Pracy i Ubezpieczeń nr 4/2011; (zamówienia prenumeraty: tel. 0-22 761 30 30 lub 0-801 626 666; e-mail: bok@infor.pl)

Monitor poleca najbardziej aktualny na rynku: Kodeks pracy 2013 z komentarzem

Indywidualne prawo pracy

Kalkulator wynagrodzeń

Kalkulator wylicza wartość pensji netto z brutto oraz brutto z netto

Kalkulator stażu pracy

 

Składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców

Składka na ubezpieczenie zdrowotne przedsiębiorców

Wymiar czasu pracy - okresy rozliczeniowe

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA