REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie przepisy najczęściej naruszają pracodawcy

REKLAMA

Kolejny rok wzrasta liczba przypadków nadużywania umów cywilno-prawnych, czyli zawierania ich w sytuacji, gdy powinna być zawarta umowa o pracę - wynika ze sprawozdania Głównego Inspektora Pracy za 2011 r. przedstawionego w Sejmie.

Sprawozdanie poparły wszystkie kluby parlamentarne.

REKLAMA

REKLAMA

Główny Inspektor Pracy Iwona Hickiewicz mówiła, że najczęściej spotykane uchybienia to niewypłacanie pracownikom wynagrodzeń i nieprzestrzeganie czasu pracy. Wciąż problemem jest również nadużywanie umów cywilno-prawnych.

Jak wynika ze sprawozdania, stan przestrzegania przepisów prawa pracy był w zeszłym roku "daleki od oczekiwań". Niewątpliwie miała na to wpływ, co sygnalizowali inspektorzy pracy, trudna sytuacja finansowa pracodawców - wysokie koszty zatrudniania, a z drugiej strony utrzymujące się bezrobocie. Powodowało to, że wielu pracodawców dążyło do ograniczenia tych kosztów m.in. przez stosowanie cywilno-prawnych form zatrudnienia oraz nie respektowało w pełni praw pracowniczych.

GIP podkreśla jednak, choć pracodawcy tłumaczą się głównie trudnościami finansowymi, że inspektorzy ujawniają inne przyczyny naruszeń przepisów, w tym niejednokrotnie niewłaściwą organizację pracy czy też świadome naruszenia przepisów w celu zwiększenia zysków. Wciąż jedną z dominujących przyczyn nieprawidłowości jest nieznajomość przepisów.

REKLAMA

Przypadki niewypłacania wynagrodzenia stwierdzono u jednej trzeciej kontrolowanych pracodawców, zaś wypłacanie wynagrodzenia z opóźnieniem u 25 proc. podmiotów. W większości przypadków miało to związek z nierzetelnym prowadzeniem ewidencji czasu pracy (naruszenia w tym zakresie stwierdzono u blisko połowy kontrolowanych podmiotów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeprowadzone w 2011 r. kontrole wskazują także na stałą praktykę naruszania przepisów o czasie pracy. Największe problemy dotyczyły przestrzegania obowiązku zapewnienia przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy i rekompensowania pracy wykonywanej w dni wolne od pracy.

Hickiewicz zwróciła uwagę, że poważnym problemem, w szczególności w górnictwie i służbie zdrowia, jest podwójne zatrudnienie, które polega na pracy w dni wolne, często na tych samych stanowiskach i pod nadzorem tych samych osób co w pozostałe dni tygodnia, na podstawie umowy o pracę zawartej z zewnętrznym podmiotem. Celem zawierania tzw. umów weekendowych jest "zamiana" pracy świadczonej dotychczas w nadgodzinach niedzielnych, sobotnich i świątecznych - w ramach stosunków łączących pracowników z macierzystym pracodawcą, na pracę świadczoną w taki sam sposób w ramach odrębnych umów weekendowych.

"Inspektorom trudno jest wykazać zagrożenie wynikające z takich praktyk, zwłaszcza, że obowiązujący system prawny nie zawiera norm ograniczających czas pracy w danej dobie na rzecz więcej niż jednego pracodawcy. Także w trakcie prowadzenia dochodzenia powypadkowego niezwykle trudno udowodnić tezę, że brak odpoczynku mógł się przyczynić do powstania lub zwiększenia zagrożenia, stając się jedną z przyczyn wypadku przy pracy" - mówiła GIP.

Kolejny rok odnotowano wzrost skali naruszeń przepisów dotyczących zawierania umów cywilno-prawnych w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę (w 2011 r. zakwestionowano 13 proc. kontrolowanych pod tym względem umów, podczas gdy w 2010 r. - 10 proc., a w 2009 r. - 7 proc.).

Hickiewicz zapowiedziała, że na przyszły rok przygotowywana jest kampania społeczna poświęcona temu zagadnieniu, skierowana szczególnie do młodych ludzi i informująca o przysługujących im prawach w tym zakresie.

W porównaniu z 2010 r., na tym samym poziomie (18 proc.) utrzymał się odsetek podmiotów, w których ujawniono nielegalne zatrudnienie lub nielegalną inną pracę zarobkową. Nieprawidłowości takie stwierdzono w ponad 3,5 tys. podmiotów.

Wyniki kontroli legalności zatrudnienia i wykonywania pracy przez cudzoziemców wskazują w 2011 r. na niewielkie zmniejszenie skali nieprawidłowości w porównaniu z poprzednim rokiem. Wprawdzie nieznacznie zwiększył się odsetek podmiotów, w których stwierdzono naruszenia przepisów, to jednak równocześnie - po kilkuletniej tendencji wzrostowej - odnotowano spadek liczby przypadków nielegalnego wykonywania pracy przez cudzoziemców (o 11 proc.), braku wymaganego zezwolenia na pracę (o 25 proc.), niezawarcia z cudzoziemcami wymaganych umów (o 37 proc.).

Za niepokojący fakt, według GIP, należy natomiast uznać kolejny rok wzrostu liczby stwierdzonych przypadków wypłacania obcokrajowcom wynagrodzeń w wysokości niższej niż określona w zezwoleniu na pracę (o 40 proc. więcej niż w 2010 r.) oraz nieprawidłowości w zakresie zgłaszania do ubezpieczenia społecznego (wzrost o 38 proc. r.).

Wśród sektorów gospodarki o największej skali naruszeń przepisów dotyczących zatrudniania cudzoziemców - negatywnie wyróżnia się branża budowlana (w tym firmy zaangażowane do budowy autostrad), co może m.in. mieć związek z intensywnymi przygotowaniami Polski do EURO 2012.

Wyniki kontroli warunków zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami wypadły zadowalająco. Naruszenia, które stwierdzono, wynikały z jednej strony z problemów ekonomicznych, gdyż dotacje i ulgi podatkowe - zdaniem pracodawców - nie rekompensują podwyższonych kosztów zatrudniania osób niepełnosprawnych, z drugiej zaś - z zaniedbań lub rozmyślnego nierespektowania dodatkowych uprawnień przysługujących tej grupie pracowników.

Teresa Piotrowska (PO) oceniła, że PIP dobrze wykorzystywała w swojej działalności analizy, uwagi Rady Ochrony Pracy, komisji sejmowych oraz związków zawodowych i organizacji pracodawców. Jej zdaniem zadania nałożone na PIP zostały w pełni zrealizowane.

Odnosząc się do problemu nadużywania umów cywilno-prawnych, Stanisław Szwed (PiS) przypomniał, że jego klub przygotował projekt nowelizacji przepisów, który nadałby PIP uprawnienia wydawania nakazu zmiany umowy cywilno-prawnej na umowę o pracę. Jego zdaniem trudno być zadowolonym z pracy prokuratur, które często umarzały sprawy związane z nieprzestrzeganiem prawa pracy z powodu niskiej szkodliwości społecznej. "A mówimy przecież o prawach pracowniczych i bezpieczeństwie. Konieczna jest zmiana postaw prokuratorów i sądów, przekonanie ich, że łamanie praw pracowniczych i przepisów BHP to poważne przestępstwa" - mówił.

Piotr Walkowski (PSL) wyraził zaniepokojenie planowanymi cięciami w budżecie PIP, co - w jego ocenie - może osłabić skuteczność jej działań, zwłaszcza w sytuacji "narastającego w naszym kraju procederu wykorzystywania pracowników". Także Zofia Popiołek (RP) uznała, że nie powinniśmy oszczędzać na wydatkach PIP, a uwagi zawarte w sprawozdaniu należałoby jak najszybciej wprowadzić w życie.

Ryszard Zbrzyzny (SLD) wskazał na konieczność współpracy PIP, zwłaszcza w terenie ze społeczną inspekcją pracy, a także strukturami związków zawodowych. "Razem możemy więcej" - przekonywał.

Zdaniem Beaty Kempy (SP) warto promować w jakiś sposób tych pracodawców, którzy przestrzegają przepisów. Zaapelowała też do rządu, aby przeanalizował dokładnie uwagi PIP. "Do zrobienia jest wiele, zwłaszcza w obszarze legislacji" - zaznaczyła.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA