REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać delegacje zagraniczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Chaczykowska
Wioletta Chaczykowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Spółka pobrała z własnego rachunku walutowego do kasy pieniądze na delegację zagraniczną dla pracownika. Po jakim kursie rozliczyć delegację? W którym momencie powstaną różnice kursowe? Po jakim kursie należałoby rozliczyć koszty delegacji zagranicznej, gdyby pracownik nie otrzymał zaliczki lub otrzymał ją w złotówkach?
RADA

 

Zarówno pobranie środków z rachunku walutowego do kasy, jak i ich wypłata z kasy dewizowej z tytułu zaliczki na podróż służbową nie powodują powstania różnic kursowych. Koszty delegacji zagranicznej można rozliczyć po średnim kursie NBP z dnia poprzedzającego rozliczenie.

UZASADNIENIE

Przychód do kasy wyceniany jest po kursie sprzedaży banku, jeżeli spółka dokonała zakupu dewiz, lub po kursie historycznym, jeśli nastąpiło jedynie przesunięcie środków z rachunku walutowego do kasy. Wypłacając zaliczkę, do wyceny stosujemy kurs, po którym środki przyjęto do kasy.

Do rozliczenia łącznej sumy wszystkich kosztów zagranicznej podróży służbowej, wyrażonych w walucie obcej, można zastosować kurs średni NBP ogłoszony dla danej waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień rozliczenia delegacji.

Jeśli pracownik nie otrzymał zaliczki, to spółka powinna mu zwrócić poniesione wydatki przeliczone również po kursie średnim obowiązującym w dniu poprzedzającym dzień rozliczenia delegacji.

Podobnie jest w sytuacji, gdy zaliczkę wypłacono w złotówkach. Do rozliczenia kosztów stosuje się kurs średni NBP ogłoszony dla danej waluty z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień rozliczenia delegacji.

UWAGA!

Jeśli zaliczkę wypłacono w złotówkach, to przy rozliczaniu kosztów zagranicznej podróży służbowej nie wystąpią różnice kursowe.

Przykład 1

Spółka oddelegowała pracownika w podróż służbową. W polityce rachunkowości przyjęto, że koszty podróży poza granicami kraju wycenia się według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień rozliczenia delegacji.

Ewidencja księgowa

1. Spółka przekazała z rachunku walutowego do kasy 1500 euro. Środki te (w dniu wpływu na rachunek bankowy) były wycenione po kursie 3,91 PLN/EUR i po takim kursie zostały też przyjęte do kasy:

1500 euro × 3, 91 PLN/EUR = 5865 zł

Wn „Kasa walutowa” 5 865

Ma „Rachunek bankowy - walutowy” 5 865

2. Wypłacono pracownikowi zaliczkę na delegację w kwocie 1500 euro. Zaliczkę wypłaconą pracownikowi w ramach wyjazdu służbowego traktujemy, do czasu jej rozliczenia, jako własne środki pieniężne jednostki, które czasowo znajdują się w dyspozycji pracownika, dlatego do wyceny stosuje się kurs, po jakim środki przyjęto do kasy.

1500 euro × 3, 91 PLN/EUR = 5865 zł

Na tym etapie nie powstaną różnice kursowe.

Wn „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” 5 865

Ma „Kasa walutowa” 5 865

3. Rozliczenie pobranej zaliczki przez pracownika. Koszty podróży zagranicznej wyniosły 800 euro, średni kurs NBP z dnia poprzedzającego dzień rozliczenia zaliczki to 3,86 PLN/EUR:

800 euro × 3,86 PLN/EUR = 3088 zł

Pobrano po kursie

800 euro × 3,91 PLN/EUR = 3128 zł

Wn „Koszty według rodzajów” 3 088

- w analityce „Podróże służbowe”

Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” 3 088

4. Zwrot do kasy niewykorzystanej części zaliczki:

700 euro × 3,91 PLN/EUR = 2737 zł

Wn „Kasa walutowa” 2 737

Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” 2 737

5. Rozliczenie różnic kursowych:

3088 zł - 3128 zł = -40 zł

Powstały ujemne różnice kursowe w wysokości 40 zł

Wn „Koszty finansowe” 40

- w analityce „Ujemne różnice kursowe”

Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” 40

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Spółka oddelegowała pracownika w podróż służbową do Niemiec. Pracownik otrzymał z kasy zaliczkę na pokrycie kosztów podróży w wysokości 2000 zł.

Po zakończeniu podróży służbowej przedstawił on rozliczenie kosztów delegacji, które wyniosły 1000 euro. Spółka przyjęła w polityce rachunkowości, że koszty podróży poza granicami kraju wycenia się według kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień rozliczenia delegacji.

Kurs średni NBP zastosowany do rozliczenia wynosił 3,86 PLN/EUR.

Ogółem koszty podróży:

1000 euro × 3,86 PLN/EUR = 3860 zł

Pobrana zaliczka to 2000 zł, zatem pracownikowi trzeba zwrócić 1860 zł.

Ewidencja księgowa

1. Wypłata zaliczki z kasy:

Wn „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” 2 000

Ma „Kasa” 2 000

2. Rozliczenie kosztów delegacji:

Wn „Koszty według rodzajów” 3 860

- w analityce „Podróże służbowe”

Ma „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” 3 860

3. Zwrot pracownikowi pozostałej części poniesionych kosztów:

Wn „Pozostałe rozrachunki z pracownikami” 1 860

Ma „Rachunek bankowy” 1 860

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

l art. 15 ust. 1, art. 15a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

l art. 30 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

l rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju - Dz.U. Nr 236, poz. 1991; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 186, poz. 1555

Wioletta Chaczykowska

księgowa z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA