REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

BHP w przemyśle. „Poduszki powietrzne” na wypadek zwarcia łukowego w fabrykach

BHP w przemyśle. „Poduszki powietrzne” na wypadek zwarcia łukowego w fabrykach
BHP w przemyśle. „Poduszki powietrzne” na wypadek zwarcia łukowego w fabrykach
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Według danych GUS w pierwszym półroczu 2022 r. w wypadkach przy pracy zostało poszkodowanych 27,9 tys. osób w Polsce. W przemyśle, szczególnie w branży produkcyjnej, wydobywczej czy petrochemicznej, ryzyko wystąpienia niebezpiecznego incydentu z udziałem pracowników jest wysokie. Nieodpowiednio chronione elementy instalacji elektrycznej i systemów dystrybucji energii narażone są na działanie czynników zewnętrznych, co może doprowadzić do spięcia, zwarcia łukowego, porażenia prądem, a nawet pożaru. 

Użytkowanie instalacji elektrycznej a BHP. Efekt motyla

Elementy instalacji elektrycznej, takie jak rozdzielnice, muszą spełniać normy Międzynarodowej Komisji Elektrotechnicznej, aby zostać dopuszczone do użytkowania. Jednak sama zgodność z wytycznymi nie oznacza, że urządzenia są całkowicie odporne na awarie i nieprzewidziane zdarzenia. Używane w zakładach rozdzielnice są ciągle modernizowane, jednak technologia nie zastąpi zdrowego rozsądku i czujności.  

– Błędy personelu, nieodpowiednia konserwacja lub nawet gryzonie mogą spowodować zwarcia łukowe wewnątrz systemów dystrybucji energii. Wystarczy, że mysz przegryzie kabel lub po przeglądzie instalacji technik zostawi narzędzia wewnątrz rozdzielnicy. Tak powstałe zwarcie łukowe może przeobrazić się w pożar całego budynku, a jeśli przy instalacji przebywa pracownik, także do porażenia prądem, poparzenia, a nawet wypadku śmiertelnego – wskazuje Tomasz Grzegulski, senior product manager w Eaton.

REKLAMA

Autopromocja

„Poduszka powietrzna” na wypadek zwarcia łukowego

Kluczowe jest odpowiednie zabezpieczenie kabli, osłanianie rozdzielnic przed potencjalnymi zagrożeniami, a także regularna konserwacja i wymienia zużytego sprzętu. W celu minimalizowania ryzyka poważnych wypadków podstawą jest również wyposażenie systemów dystrybucji energii w jednostki gaszące zwarcia łukowe. Dostępne są rozwiązania, które zawierają ładunki pirotechniczne, takie same jak stosowane w poduszkach powietrznych w samochodach. Specjalne czujniki oraz światłowody wykrywają błysk występujący przy zwarciu, i przekazują sygnał do urządzenia, które w mniej niż 2 milisekundy gasi zwarcie łukowe. 

Działanie systemu przypomina ochronę, jaką zapewnia kierowcy i pasażerom poduszka powietrzna w trakcie zdarzenia. Po zadziałaniu poduszki auto nie nadaje się jednak do dalszej jazdy, natomiast w przypadku jednostki gaszeniowej zwarcia łukowe cały system dystrybucji energii może być bezpiecznie przywrócony do pracy niemal od razu.

Sztuczna inteligencja ochroni pracowników

W zapewnianiu bezpieczeństwa personelu coraz częściej będą też pomagały narzędzia bazujące na sztucznej inteligencji (SI). 

REKLAMA

 Obserwując trendy i dynamikę rozwoju SI spodziewam się, że już wkrótce pomoże ona m.in. w obliczeniach zwarciowych, czyli podstawowych analizach matematycznych wykonywanych w elektroenergetyce. Sztuczna inteligencja wskaże też jakie środki zaradcze powinny być zastosowane, aby minimalizować ryzyko niebezpiecznych zdarzeń. Będzie też mogła zarządzać aparatami i czujnikami zainstalowanymi w systemach dystrybucji energii oraz ostrzegać pracowników przed ryzykiem wystąpienia zwarcia – mówi Tomasz Grzegulski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obok technologii ważne jest również doświadczenie oraz wiedza techników i ekspertów, którzy mogą przeprowadzić szczegółowe analizy na podstawie danych dostarczonych przez inteligentne czujniki i programy.

Przerwy w funkcjonowaniu przedsiębiorstw spowodowane awariami instalacji elektrycznej mogą mieć poważne skutki także w sferze finansowej. Szacuje się, że średni koszt przestoju w działalności firmy związany ze zwarciami łukowymi to 40 tys. funtów dziennie, czyli około 212 tys. zł. Dlatego należy odpowiednio wcześnie podjąć kroki minimalizujące ryzyko wystąpienia zwarć łukowych, a tym samym narażenia pracowników na niebezpieczeństwo. 

Źródła: GUS: Wypadki przy pracy w I półroczu 2022 r. 

Eaton Electric Sp. z o.o.

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA