REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szczególne prawa pracowników wychowujących dzieci – zmiany 2023

Rödl & Partner
Audyt, BPO, doradztwo podatkowe, doradztwo prawne, consulting
Szczególne prawa pracowników wychowujących dzieci – zmiany 2023
Szczególne prawa pracowników wychowujących dzieci – zmiany 2023
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja Kodeksu pracy z 9 marca 2023 r., która weszła w życie 26 kwietnia 2023 r.  wprowadziła istotne zmiany w zakresie uprawnień pracowników wychowujących dzieci, z których mogą oni skorzystać w ustawowo wskazanych okolicznościach. Przewidziane uprawnienia mają na celu ułatwienie łączenia życia i obowiązków rodzinnych z wykonywaniem pracy.

Zakaz zatrudniania w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie  przerywanego czasu pracy oraz delegowania poza stałe miejsce pracy

Zgodnie ze znowelizowanym art. 178 § 2 Kodeksu pracy, pracownika wychowującego dziecko do ukończenia przez nie 8 roku życia nie wolno bez jego zgody zatrudniać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie  przerywanego czasu pracy oraz delegować poza stałe miejsce pracy

Ustawodawca w kwietniowej nowelizacji wydłużył czas trwania zakazu poprzez wydłużenie wieku dziecka z 4 roku życia do 8 roku życia. Zmiana ta powoduje, że rodzice będą dłużej chronieni przed zlecaniem im pracy w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy, jak również delegacjami poza stałe miejsce pracy. Zakaz opisany w art. 178 § 2 Kodeksu pracy ma charakter względny – oznacza to, że może on być zniesiony w sytuacji, gdy pracownik lub pracownica wyrazi zgodę na zatrudnienie w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie  przerywanego czasu pracy oraz delegowanie poza stałe miejsce pracy.

Należy również wskazać, że jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni, to z powyższych uprawnień może korzystać jedno z nich (zgodnie z art. 1891 Kodeksu pracy). 

REKLAMA

Autopromocja

Zakaz zatrudniania w systemach i rozkładach czasu pracy umożliwiających przedłużenie wymiaru dobowego powyżej 8 godzin 

Zgodnie z art. 148 pkt 3 Kodeksu pracy, czas pracy pracowników opiekujących się dzieckiem do ukończenia przez nie 4 roku życia, którzy wykonują pracę w:  systemie równoważnego czasu pracy (art. 135-137 k.p.), systemie czasu pracy w ruchu ciągłym (art.  138 k.p.), systemie skróconego tygodnia pracy (art. 143 k.p.) oraz systemie pracy weekendowej (art. 144 k.p.) – nie może przekraczać 8 godzin, chyba że pracownik wyrazi na to zgodę. Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za czas nieprzepracowany w związku ze zmniejszeniem z tego powodu wymiaru jego czasu pracy. 

W tej sytuacji ustawodawca nie wydłużył wieku dziecka, od którego zależą uprawnienia – powyższe uprawnienia przysługują zatem wyłącznie do ukończenia przez dziecko 4 roku życia (a nie 8 roku życia). Ustawodawca także, pomimo deklaracji ujednolicenia nazewnictwa, nie zdecydował się na zmianę z „pracownika opiekującego się dzieckiem” na „pracownika wychowującego dziecko”. 

Również w tym przypadku, jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni, z powyższych uprawnień może korzystać jedno z nich (zgodnie z art. 1891 Kodeksu pracy).

Elastyczna organizacja pracy 

Dodanie do  Kodeksu pracy art. 1881 dotyczącego elastycznej organizacji pracy spowodowało powstanie nowego uprawnienia dla pracowników wychowujących dziecko do ukończenia przez nie 8 roku życia. 

Za elastyczną organizację pracy uważa się:

  • pracę zdalną, 
  • pracę w systemie przerywanego czasu pracy (art. 139 k.p.), 
  • pracę w systemie skróconego tygodnia pracy (art. 143 k.p.), 
  • pracę w systemie pracy weekendowej (art. 144 k.p.), 
  • pracę w ramach ruchomego rozkładu czasu pracy (art. 1401 k.p.), 
  • pracę w ramach indywidualnego rozkładu czasu pracy (art. 142 k.p.) 
  • oraz obniżenie wymiaru czasu pracy.

Wniosek składa się w terminie nie krótszym niż 21 dni przed planowanym rozpoczęciem korzystania z elastycznej organizacji pracy, w którym wskazuje się w szczególności przyczynę konieczności skorzystania z elastycznej organizacji pracy oraz termin rozpoczęcia i zakończenia korzystania z elastycznej organizacji pracy. 

Pracodawca nie jest związany wnioskiem pracownika. Pracodawca rozpatruje wniosek, uwzględniając potrzeby pracownika, w tym termin oraz przyczynę konieczności korzystania z elastycznej organizacji pracy, a także potrzeby i możliwości pracodawcy, w tym konieczność zapewnienia normalnego toku pracy, organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika.

Ważne

Pracodawca ma 7 dni na poinformowanie pracownika (w postaci papierowej lub elektronicznej) o uwzględnieniu wniosku albo o przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku, albo o innym możliwym terminie zastosowania elastycznej organizacji pracy niż wskazany we wniosku. 

Pracownikowi przysługuje uprawnienie do powrotu do poprzedniej organizacji pracy przed upływem wskazanego we wniosku terminu, jeżeli jest to uzasadnione zmianą okoliczności – powrót pracownika jest jednak uzależniony od rozpatrzenia odpowiedniego wniosku przez pracodawcę. Podobnie jak w przypadku rozpatrzenia wniosku o przyznanie elastycznej organizacji pracy – o uwzględnieniu albo przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku, albo o możliwym terminie powrotu do pracy, pracodawca informuje w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.

Co istotne, jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni – oboje mogą korzystać równocześnie z powyższych uprawnień (elastyczna organizacja pracy nie została uwzględniona w  art. 1891 Kodeksu pracy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dni wolne nad opiekę nad dzieckiem 

Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 16 godzin albo 2 dni, z zachowaniem prawa do wynagrodzenia (art. 188 § 1 Kodeksu pracy). Nowością jest możliwość składania wniosku o udzielenie zwolnienia w danym roku kalendarzowym przez pracownika także w postaci elektronicznej (dotychczas wniosek mógł być złożony wyłącznie pisemnie), w którym wskazuje się sposób wykorzystania zwolnienia. 

Jeżeli oboje rodzice lub opiekunowie dziecka są zatrudnieni, z powyższego uprawnienia może korzystać jedno z nich (zgodnie z art. 1891 Kodeksu pracy).

Praca zdalna 

Wprowadzone od 7 kwietnia 2023 r. do Kodeksu pracy (nowelizacją z 1 grudnia 2022 r.) przepisy regulujące pracę zdalną zobowiązują pracodawców na mocy art. 6719 § 6 Kodeksu pracy do uwzględnienia wniosków o wykonywanie pracy zdalnej wybranych grup pracowników, w tym między innymi pracowników wychowujących dziecko, jednak wyłącznie do ukończenia przez nie 4 roku życia. 

Ustawodawca nie zdecydował się na ujednolicenie wieku dziecka z innymi uprawnieniami przysługujących z tytułu wychowywania dziecka  – powyższe uprawnienie przysługuje bowiem wyłącznie do ukończenia przez dziecko 4 roku życia.

Pracodawca może odmówić uwzględnienia wniosku o pracę w sytuacji, gdy jej wykonywanie nie jest możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika. O przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku pracodawca informuje pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku przez pracownika.

Małgorzata Kolasa-Dorosz, Prawnik, Rödl & Partner

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA