REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownikom należy oddać dzień wolny za sobotę 3 maja

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym zakładzie praca odbywa się w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Obowiązuje nas 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym. Czy to prawda, że za święto przypadające w sobotę 3 maja powinniśmy oddać pracownikom dzień wolny?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Mają Państwo obowiązek oddać pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto przypadające w sobotę 3 maja br.

UZASADNIENIE

Każde święto przypadające w inny dzień niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Oznacza to, że jeżeli święto 3 maja przypada w sobotę, to obniża wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym o 8 godzin, nawet jeżeli pracownicy w tym dniu nie mają wyznaczonej pracy. W praktyce pracodawca powinien więc oddać pracownikom za sobotę 3 maja inny dzień wolny.

Odbiór tego dnia powinien nastąpić w danym okresie rozliczeniowym, w którym to święto wystąpiło. Jeżeli obowiązuje u Państwa 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który obejmuje cały maj, to należy pracownikom oddać dzień wolny za święto właśnie w maju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca nie musi ustalać z pracownikami terminu, w którym będą mogli odebrać dzień wolny za święto. Wystarczy, że poinformuje ich w sposób przyjęty w zakładzie, np. na tablicy ogłoszeń, o terminie odbioru dnia wolnego za święto.

Nie mogą Państwo oddać pracownikom dnia wolnego za święto w ten sposób, że skrócą jedynie godziny pracy w niektóre dni pracujące pracowników w sumie o 8 godzin. Święto przypadające w sobotę 3 maja br. powoduje bowiem obowiązek oddania dodatkowego dnia wolnego z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy. Samo skrócenie godzin pracy o 8 godzin nie spowoduje zapewnienia pracownikom takiego dnia wolnego, chociaż liczba przepracowanych godzin w okresie rozliczeniowym będzie prawidłowa.

PRZYKŁAD

W zakładzie praca odbywa się w systemie podstawowym czasu pracy od poniedziałku do piątku. Pracodawca z powodu święta 3 maja przypadającego w br. w sobotę postanowił oddać pracownikom dzień wolny w ten sposób, że mają oni pracować przez 2 dni po 4 godziny zamiast po 8 godzin. Takie postępowanie jest nieprawidłowe.

Jeżeli sobota byłaby u Państwa dniem pracującym zgodnie z rozkładem czasu pracy, a dniem wolnym wynikającym z zasady 5-dniowego tygodnia pracy byłby inny dzień, np. poniedziałek, to nie musieliby Państwo wyznaczać dnia wolnego za święto 3 maja. Pracownicy mieliby wolną sobotę, w którą przypada święto, i w ten sposób ich wymiar czasu pracy uległby obniżeniu o 8 godzin.

Obliczając wymiar czasu pracy w maju br., powinni Państwo:

• pomnożyć liczbę tygodni przypadających w tym miesiącu przez 40 godzin (w maju są 4 pełne tygodnie, a zatem 4 x 40 godzin = 160 godzin),

• do otrzymanej liczby dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku (w maju są 2 takie dni, tj. 29 i 30 maja, a zatem 160 godzin + 16 godzin = 176 godzin),

• od otrzymanej liczby godzin odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w maju w innym dniu niż niedziela (w maju są 3 takie święta, tj. 1, 3 i 22 maja, a zatem 176 godzin - 24 godzin = 152 godziny). Obniżenia wymiaru czasu pracy nie powoduje natomiast przypadający 11 maja br. pierwszy dzień Zielonych Świątek. Święto to jest dniem wolnym od pracy, ale zawsze przypada w niedzielę i dlatego nie obniża wymiaru czasu pracy. Jednak ze względu na obowiązujący zakaz wykonywania pracy w święta przez pracowników w placówkach handlowych, nie będzie można wyznaczyć pracy w tym roku 11 maja takim pracownikom.

W maju br. Państwa pracownicy powinni zatem przepracować 152 godziny.

• art. 130 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA