REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownikom należy oddać dzień wolny za sobotę 3 maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym zakładzie praca odbywa się w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Obowiązuje nas 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym. Czy to prawda, że za święto przypadające w sobotę 3 maja powinniśmy oddać pracownikom dzień wolny?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Mają Państwo obowiązek oddać pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto przypadające w sobotę 3 maja br.

UZASADNIENIE

Każde święto przypadające w inny dzień niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Oznacza to, że jeżeli święto 3 maja przypada w sobotę, to obniża wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym o 8 godzin, nawet jeżeli pracownicy w tym dniu nie mają wyznaczonej pracy. W praktyce pracodawca powinien więc oddać pracownikom za sobotę 3 maja inny dzień wolny.

REKLAMA

Odbiór tego dnia powinien nastąpić w danym okresie rozliczeniowym, w którym to święto wystąpiło. Jeżeli obowiązuje u Państwa 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który obejmuje cały maj, to należy pracownikom oddać dzień wolny za święto właśnie w maju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca nie musi ustalać z pracownikami terminu, w którym będą mogli odebrać dzień wolny za święto. Wystarczy, że poinformuje ich w sposób przyjęty w zakładzie, np. na tablicy ogłoszeń, o terminie odbioru dnia wolnego za święto.

Nie mogą Państwo oddać pracownikom dnia wolnego za święto w ten sposób, że skrócą jedynie godziny pracy w niektóre dni pracujące pracowników w sumie o 8 godzin. Święto przypadające w sobotę 3 maja br. powoduje bowiem obowiązek oddania dodatkowego dnia wolnego z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy. Samo skrócenie godzin pracy o 8 godzin nie spowoduje zapewnienia pracownikom takiego dnia wolnego, chociaż liczba przepracowanych godzin w okresie rozliczeniowym będzie prawidłowa.

PRZYKŁAD

W zakładzie praca odbywa się w systemie podstawowym czasu pracy od poniedziałku do piątku. Pracodawca z powodu święta 3 maja przypadającego w br. w sobotę postanowił oddać pracownikom dzień wolny w ten sposób, że mają oni pracować przez 2 dni po 4 godziny zamiast po 8 godzin. Takie postępowanie jest nieprawidłowe.

Jeżeli sobota byłaby u Państwa dniem pracującym zgodnie z rozkładem czasu pracy, a dniem wolnym wynikającym z zasady 5-dniowego tygodnia pracy byłby inny dzień, np. poniedziałek, to nie musieliby Państwo wyznaczać dnia wolnego za święto 3 maja. Pracownicy mieliby wolną sobotę, w którą przypada święto, i w ten sposób ich wymiar czasu pracy uległby obniżeniu o 8 godzin.

Obliczając wymiar czasu pracy w maju br., powinni Państwo:

• pomnożyć liczbę tygodni przypadających w tym miesiącu przez 40 godzin (w maju są 4 pełne tygodnie, a zatem 4 x 40 godzin = 160 godzin),

• do otrzymanej liczby dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku (w maju są 2 takie dni, tj. 29 i 30 maja, a zatem 160 godzin + 16 godzin = 176 godzin),

• od otrzymanej liczby godzin odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w maju w innym dniu niż niedziela (w maju są 3 takie święta, tj. 1, 3 i 22 maja, a zatem 176 godzin - 24 godzin = 152 godziny). Obniżenia wymiaru czasu pracy nie powoduje natomiast przypadający 11 maja br. pierwszy dzień Zielonych Świątek. Święto to jest dniem wolnym od pracy, ale zawsze przypada w niedzielę i dlatego nie obniża wymiaru czasu pracy. Jednak ze względu na obowiązujący zakaz wykonywania pracy w święta przez pracowników w placówkach handlowych, nie będzie można wyznaczyć pracy w tym roku 11 maja takim pracownikom.

W maju br. Państwa pracownicy powinni zatem przepracować 152 godziny.

• art. 130 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA