REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownikom należy oddać dzień wolny za sobotę 3 maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym zakładzie praca odbywa się w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Obowiązuje nas 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym. Czy to prawda, że za święto przypadające w sobotę 3 maja powinniśmy oddać pracownikom dzień wolny?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Mają Państwo obowiązek oddać pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto przypadające w sobotę 3 maja br.

UZASADNIENIE

Każde święto przypadające w inny dzień niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Oznacza to, że jeżeli święto 3 maja przypada w sobotę, to obniża wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym o 8 godzin, nawet jeżeli pracownicy w tym dniu nie mają wyznaczonej pracy. W praktyce pracodawca powinien więc oddać pracownikom za sobotę 3 maja inny dzień wolny.

REKLAMA

Odbiór tego dnia powinien nastąpić w danym okresie rozliczeniowym, w którym to święto wystąpiło. Jeżeli obowiązuje u Państwa 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który obejmuje cały maj, to należy pracownikom oddać dzień wolny za święto właśnie w maju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca nie musi ustalać z pracownikami terminu, w którym będą mogli odebrać dzień wolny za święto. Wystarczy, że poinformuje ich w sposób przyjęty w zakładzie, np. na tablicy ogłoszeń, o terminie odbioru dnia wolnego za święto.

Nie mogą Państwo oddać pracownikom dnia wolnego za święto w ten sposób, że skrócą jedynie godziny pracy w niektóre dni pracujące pracowników w sumie o 8 godzin. Święto przypadające w sobotę 3 maja br. powoduje bowiem obowiązek oddania dodatkowego dnia wolnego z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy. Samo skrócenie godzin pracy o 8 godzin nie spowoduje zapewnienia pracownikom takiego dnia wolnego, chociaż liczba przepracowanych godzin w okresie rozliczeniowym będzie prawidłowa.

PRZYKŁAD

W zakładzie praca odbywa się w systemie podstawowym czasu pracy od poniedziałku do piątku. Pracodawca z powodu święta 3 maja przypadającego w br. w sobotę postanowił oddać pracownikom dzień wolny w ten sposób, że mają oni pracować przez 2 dni po 4 godziny zamiast po 8 godzin. Takie postępowanie jest nieprawidłowe.

Jeżeli sobota byłaby u Państwa dniem pracującym zgodnie z rozkładem czasu pracy, a dniem wolnym wynikającym z zasady 5-dniowego tygodnia pracy byłby inny dzień, np. poniedziałek, to nie musieliby Państwo wyznaczać dnia wolnego za święto 3 maja. Pracownicy mieliby wolną sobotę, w którą przypada święto, i w ten sposób ich wymiar czasu pracy uległby obniżeniu o 8 godzin.

Obliczając wymiar czasu pracy w maju br., powinni Państwo:

• pomnożyć liczbę tygodni przypadających w tym miesiącu przez 40 godzin (w maju są 4 pełne tygodnie, a zatem 4 x 40 godzin = 160 godzin),

• do otrzymanej liczby dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku (w maju są 2 takie dni, tj. 29 i 30 maja, a zatem 160 godzin + 16 godzin = 176 godzin),

• od otrzymanej liczby godzin odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w maju w innym dniu niż niedziela (w maju są 3 takie święta, tj. 1, 3 i 22 maja, a zatem 176 godzin - 24 godzin = 152 godziny). Obniżenia wymiaru czasu pracy nie powoduje natomiast przypadający 11 maja br. pierwszy dzień Zielonych Świątek. Święto to jest dniem wolnym od pracy, ale zawsze przypada w niedzielę i dlatego nie obniża wymiaru czasu pracy. Jednak ze względu na obowiązujący zakaz wykonywania pracy w święta przez pracowników w placówkach handlowych, nie będzie można wyznaczyć pracy w tym roku 11 maja takim pracownikom.

W maju br. Państwa pracownicy powinni zatem przepracować 152 godziny.

• art. 130 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA