REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownikom należy oddać dzień wolny za sobotę 3 maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym zakładzie praca odbywa się w podstawowym systemie czasu pracy od poniedziałku do piątku po 8 godzin. Obowiązuje nas 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym. Czy to prawda, że za święto przypadające w sobotę 3 maja powinniśmy oddać pracownikom dzień wolny?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mają Państwo obowiązek oddać pracownikom dodatkowy dzień wolny za święto przypadające w sobotę 3 maja br.

UZASADNIENIE

Każde święto przypadające w inny dzień niż niedziela obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Oznacza to, że jeżeli święto 3 maja przypada w sobotę, to obniża wymiar czasu pracy w danym okresie rozliczeniowym o 8 godzin, nawet jeżeli pracownicy w tym dniu nie mają wyznaczonej pracy. W praktyce pracodawca powinien więc oddać pracownikom za sobotę 3 maja inny dzień wolny.

REKLAMA

Odbiór tego dnia powinien nastąpić w danym okresie rozliczeniowym, w którym to święto wystąpiło. Jeżeli obowiązuje u Państwa 1-miesięczny okres rozliczeniowy, który obejmuje cały maj, to należy pracownikom oddać dzień wolny za święto właśnie w maju.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca nie musi ustalać z pracownikami terminu, w którym będą mogli odebrać dzień wolny za święto. Wystarczy, że poinformuje ich w sposób przyjęty w zakładzie, np. na tablicy ogłoszeń, o terminie odbioru dnia wolnego za święto.

Nie mogą Państwo oddać pracownikom dnia wolnego za święto w ten sposób, że skrócą jedynie godziny pracy w niektóre dni pracujące pracowników w sumie o 8 godzin. Święto przypadające w sobotę 3 maja br. powoduje bowiem obowiązek oddania dodatkowego dnia wolnego z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy. Samo skrócenie godzin pracy o 8 godzin nie spowoduje zapewnienia pracownikom takiego dnia wolnego, chociaż liczba przepracowanych godzin w okresie rozliczeniowym będzie prawidłowa.

PRZYKŁAD

W zakładzie praca odbywa się w systemie podstawowym czasu pracy od poniedziałku do piątku. Pracodawca z powodu święta 3 maja przypadającego w br. w sobotę postanowił oddać pracownikom dzień wolny w ten sposób, że mają oni pracować przez 2 dni po 4 godziny zamiast po 8 godzin. Takie postępowanie jest nieprawidłowe.

Jeżeli sobota byłaby u Państwa dniem pracującym zgodnie z rozkładem czasu pracy, a dniem wolnym wynikającym z zasady 5-dniowego tygodnia pracy byłby inny dzień, np. poniedziałek, to nie musieliby Państwo wyznaczać dnia wolnego za święto 3 maja. Pracownicy mieliby wolną sobotę, w którą przypada święto, i w ten sposób ich wymiar czasu pracy uległby obniżeniu o 8 godzin.

Obliczając wymiar czasu pracy w maju br., powinni Państwo:

• pomnożyć liczbę tygodni przypadających w tym miesiącu przez 40 godzin (w maju są 4 pełne tygodnie, a zatem 4 x 40 godzin = 160 godzin),

• do otrzymanej liczby dodać iloczyn 8 godzin i liczby dni pozostałych do końca okresu rozliczeniowego, przypadających od poniedziałku do piątku (w maju są 2 takie dni, tj. 29 i 30 maja, a zatem 160 godzin + 16 godzin = 176 godzin),

• od otrzymanej liczby godzin odjąć 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w maju w innym dniu niż niedziela (w maju są 3 takie święta, tj. 1, 3 i 22 maja, a zatem 176 godzin - 24 godzin = 152 godziny). Obniżenia wymiaru czasu pracy nie powoduje natomiast przypadający 11 maja br. pierwszy dzień Zielonych Świątek. Święto to jest dniem wolnym od pracy, ale zawsze przypada w niedzielę i dlatego nie obniża wymiaru czasu pracy. Jednak ze względu na obowiązujący zakaz wykonywania pracy w święta przez pracowników w placówkach handlowych, nie będzie można wyznaczyć pracy w tym roku 11 maja takim pracownikom.

W maju br. Państwa pracownicy powinni zatem przepracować 152 godziny.

• art. 130 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA