REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy uzyskanie prawa do wcześniejszej emerytury zależy od rozwiązania umowy o pracę oraz umowy zlecenia

Piotr Matwiejczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniamy na pół etatu pracownika (rencistę), który dodatkowo ma z naszą firmą podpisaną umowę zlecenia. Osoba ta pracuje jeszcze na pół etatu w innej firmie. Pracownik ten zwrócił się do nas z prośbą o przygotowanie wniosku o wcześniejszą emeryturę. Spełnia wszystkie warunki. Równocześnie nie chce całkiem rezygnować z pracy zawodowej. Czy ma prawo do wcześniejszej emerytury, jeśli nie rozwiąże umowy zlecenia i umowy o pracę z drugim zakładem? Zatrudnienie u nas traktuje jako podstawowe.

rada

REKLAMA

Autopromocja

Pracownik może wystąpić z wnioskiem o wcześniejszą emeryturę. Nie musi równocześnie rozwiązywać zawartych umów o pracę, ani umowy zlecenia. ZUS po spełnieniu warunków przez pracownika przyzna mu prawo do wcześniejszej emerytury, ale zawiesi jej wypłatę do czasu rozwiązania umów o pracę. Praca na podstawie umowy zlecenia nie ma wpływu na przyznanie prawa do wcześniejszej emerytury pracowniczej.

uzasadnienie

Podstawowe znaczenie ma odróżnienie prawa do wcześniejszej emerytury od prawa do otrzymywania świadczenia z tytułu prawa do wcześniejszej emerytury. Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje osobie ubezpieczonej, która należy do jednej z grup osób, którym przysługuje prawo do wcześniejszej emerytury. Po spełnieniu warunków do przyznania świadczenia pracownik może wystąpić z wnioskiem o ustalenie prawa do emerytury.

Po przeprowadzeniu postępowania i sprawdzeniu, czy osoba, która złożyła wniosek, spełnia wszystkie warunki, ZUS przyzna prawo do wcześniejszej emerytury lub odmówi prawa do tego świadczenia. Można mieć prawo do wcześniejszej emerytury, ale nie musi to oznaczać prawa do pobierania świadczenia emerytalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W decyzji przyznającej prawo do emerytury ZUS równocześnie zawiesi wypłatę emerytury, w sytuacji gdy pracownik nadal jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, którą kontynuuje nieprzerwanie u pracodawcy, na rzecz którego pracował bezpośrednio przed dniem uzyskania prawa do emerytury. ZUS zawiesi prawo do wypłaty emerytury bez względu na wysokość przychodu uzyskanego przez emeryta. Dopiero na podstawie świadectwa pracy ZUS rozpocznie wypłatę emerytury.

Pracownik, który chce ustalić prawo do emerytury i równocześnie pobierać świadczenie, powinien rozwiązać umowy o pracę ze wszystkimi pracodawcami. Praca na podstawie umowy zlecenia nie ma wpływu na ustalenie prawa do emerytury ani na wypłatę świadczenia, chyba że przychód osiągany z umowy zlecenia przekracza kwotę równą 130% przeciętnego wynagrodzenia z ostatniego kwartału kalendarzowego. W tym przypadku wypłata emerytury zostanie zawieszona. Jeżeli miesięczny przychód z umowy zlecenia mieści się w granicach powyżej 70% do 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, to wysokość wypłacanego świadczenia zostanie zmniejszona.

Jeżeli pracownik uzyska prawo do wypłaty emerytury, to na zmniejszenie lub wypłacanie świadczenia będą miały znaczenie wszystkie przychody pracownika, od których są odprowadzane składki na ubezpieczenie emerytalne, w tym ewentualne wynagrodzenie z umowy o pracę czy zlecenia.

Orzecznictwo uzupełniające:

REKLAMA

• Prawo do emerytury ulega zawieszeniu, jeżeli emeryt nie rozwiąże wszystkich stosunków pracy, w których pozostawał bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury (art. 103 ust. 2a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.). Uchwała Sądu Najwyższego z 10 lipca 2004 r., II UZP 9/2004, OSNP z 2005 r. nr 3, poz. 41.

• W celu uniknięcia zawieszenia prawa do emerytury emeryt powinien rozwiązać wszystkie stosunki pracy, w których pozostawał bezpośrednio przed nabyciem prawa do emerytury, niezależnie od tego, czy do podstawy jej wymiaru przyjęto zarobki od wszystkich, czy też tylko od jednego z pracodawców. Wyrok Sądu Najwyższego z 28 października 2003 r., II UK 146/2003, OSNP z 2004 r. nr 16, poz. 289.

• art. 29, art. 103 ust. 2a, art. 104 ust. 1, art. 105 ust. 3 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1368

Piotr Matwiejczyk

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA