REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy uzyskanie prawa do wcześniejszej emerytury zależy od rozwiązania umowy o pracę oraz umowy zlecenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Matwiejczyk
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zatrudniamy na pół etatu pracownika (rencistę), który dodatkowo ma z naszą firmą podpisaną umowę zlecenia. Osoba ta pracuje jeszcze na pół etatu w innej firmie. Pracownik ten zwrócił się do nas z prośbą o przygotowanie wniosku o wcześniejszą emeryturę. Spełnia wszystkie warunki. Równocześnie nie chce całkiem rezygnować z pracy zawodowej. Czy ma prawo do wcześniejszej emerytury, jeśli nie rozwiąże umowy zlecenia i umowy o pracę z drugim zakładem? Zatrudnienie u nas traktuje jako podstawowe.

rada

REKLAMA

Pracownik może wystąpić z wnioskiem o wcześniejszą emeryturę. Nie musi równocześnie rozwiązywać zawartych umów o pracę, ani umowy zlecenia. ZUS po spełnieniu warunków przez pracownika przyzna mu prawo do wcześniejszej emerytury, ale zawiesi jej wypłatę do czasu rozwiązania umów o pracę. Praca na podstawie umowy zlecenia nie ma wpływu na przyznanie prawa do wcześniejszej emerytury pracowniczej.

uzasadnienie

REKLAMA

Podstawowe znaczenie ma odróżnienie prawa do wcześniejszej emerytury od prawa do otrzymywania świadczenia z tytułu prawa do wcześniejszej emerytury. Prawo do wcześniejszej emerytury przysługuje osobie ubezpieczonej, która należy do jednej z grup osób, którym przysługuje prawo do wcześniejszej emerytury. Po spełnieniu warunków do przyznania świadczenia pracownik może wystąpić z wnioskiem o ustalenie prawa do emerytury.

Po przeprowadzeniu postępowania i sprawdzeniu, czy osoba, która złożyła wniosek, spełnia wszystkie warunki, ZUS przyzna prawo do wcześniejszej emerytury lub odmówi prawa do tego świadczenia. Można mieć prawo do wcześniejszej emerytury, ale nie musi to oznaczać prawa do pobierania świadczenia emerytalnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W decyzji przyznającej prawo do emerytury ZUS równocześnie zawiesi wypłatę emerytury, w sytuacji gdy pracownik nadal jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, którą kontynuuje nieprzerwanie u pracodawcy, na rzecz którego pracował bezpośrednio przed dniem uzyskania prawa do emerytury. ZUS zawiesi prawo do wypłaty emerytury bez względu na wysokość przychodu uzyskanego przez emeryta. Dopiero na podstawie świadectwa pracy ZUS rozpocznie wypłatę emerytury.

Pracownik, który chce ustalić prawo do emerytury i równocześnie pobierać świadczenie, powinien rozwiązać umowy o pracę ze wszystkimi pracodawcami. Praca na podstawie umowy zlecenia nie ma wpływu na ustalenie prawa do emerytury ani na wypłatę świadczenia, chyba że przychód osiągany z umowy zlecenia przekracza kwotę równą 130% przeciętnego wynagrodzenia z ostatniego kwartału kalendarzowego. W tym przypadku wypłata emerytury zostanie zawieszona. Jeżeli miesięczny przychód z umowy zlecenia mieści się w granicach powyżej 70% do 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, to wysokość wypłacanego świadczenia zostanie zmniejszona.

Jeżeli pracownik uzyska prawo do wypłaty emerytury, to na zmniejszenie lub wypłacanie świadczenia będą miały znaczenie wszystkie przychody pracownika, od których są odprowadzane składki na ubezpieczenie emerytalne, w tym ewentualne wynagrodzenie z umowy o pracę czy zlecenia.

Orzecznictwo uzupełniające:

• Prawo do emerytury ulega zawieszeniu, jeżeli emeryt nie rozwiąże wszystkich stosunków pracy, w których pozostawał bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury (art. 103 ust. 2a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353 ze zm.). Uchwała Sądu Najwyższego z 10 lipca 2004 r., II UZP 9/2004, OSNP z 2005 r. nr 3, poz. 41.

• W celu uniknięcia zawieszenia prawa do emerytury emeryt powinien rozwiązać wszystkie stosunki pracy, w których pozostawał bezpośrednio przed nabyciem prawa do emerytury, niezależnie od tego, czy do podstawy jej wymiaru przyjęto zarobki od wszystkich, czy też tylko od jednego z pracodawców. Wyrok Sądu Najwyższego z 28 października 2003 r., II UK 146/2003, OSNP z 2004 r. nr 16, poz. 289.

• art. 29, art. 103 ust. 2a, art. 104 ust. 1, art. 105 ust. 3 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 191, poz. 1368

Piotr Matwiejczyk

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA