REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy szkolenie przeprowadzone w sobotę należy wliczyć do czasu pracy

Arkadiusz Mika
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wprowadzamy w banku nowy system komputerowy. Czy szkolenie z tego systemu, które odbędzie się sobotę, należy wliczyć do czasu pracy i wypłacić za ten dzień wynagrodzenie wraz z dodatkiem? Zaznaczam, że pracownicy będą mieli zachowany minimalny odpoczynek dobowy i tygodniowy.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Tego typu szkolenia podlegają wliczeniu do czasu pracy. W konsekwencji są Państwo obowiązani udzielić tym pracownikom innego dnia wolnego od pracy do końca okresu rozliczeniowego. Termin oddania dnia wolnego musi być uzgodniony z pracownikiem. Dopiero jeżeli nie dojdą Państwo z danym pracownikiem do porozumienia w sprawie terminu odbioru dnia wolnego lub z uwagi na zakończenie okresu rozliczeniowego nie będzie możliwe udzielenie dnia wolnego, należy wypłacić pracownikowi za ten dzień wynagrodzenie wraz z dodatkiem. Za udział w szkoleniu trwającym do 8 godzin pracownik zachowuje prawo do dodatku w wysokości 100%. Za każdą godzinę szkolenia ponad 8 godzin lub za każdą godzinę szkolenia w piątkowej dobie pracowniczej pracownikom przysługuje 50% dodatek.

UZASADNIENIE

Aby rozstrzygnąć, czy dane szkolenie podlega wliczeniu do czasu pracy, należy zakwalifikować je do którejś z dwóch podstawowych grup, na jakie możemy podzielić wszystkie szkolenia. Pierwsza grupa - to szkolenia ogólne, w których udział daje pracownikowi możliwość podniesienia ogólnych kwalifikacji, które mogą być przydatne zarówno w obecnej pracy, jak i u innych pracodawców lub w życiu pozazawodowym. Przykładem szkoleń z tej grupy mogą być szkolenia językowe. Udział w tego rodzaju szkoleniach nie jest wliczany do czasu pracy, a zatem pracownik nie ma za udział w nich roszczenia o wypłatę wynagrodzenia (dodatków) lub o udzielenie czasu wolnego.

PRZYKŁAD

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca opłacił zainteresowanym pracownikom działu handlowego szkolenie z negocjacji. Szkolenie będzie przeprowadzane po godzinach pracy. Udział w szkoleniu nie jest obowiązkowy. Jego ukończenie może wpłynąć na wyniki pracy, ale nieuczestniczenie w nim nie dyskwalifikuje pracownika z możliwości wykonywania pracy. Szkolenie z negocjacji nie będzie więc wliczane do czasu pracy.

Niezbędnym warunkiem niezaliczania szkolenia do czasu pracy jest jego dobrowolność. Oznacza to, że szkolenia, w których pracownicy biorą udział na podstawie polecenia służbowego, trzeba zaliczyć do drugiej grupy szkoleń, a więc do tych, w których udział jest wliczany do czasu pracy. Oprócz obowiązkowego udziału drugą cechą charakterystyczną dla szkoleń z drugiej grupy jest to, że nie są to szkolenia o charakterze ogólnym, lecz specjalistycznym.

Do tej właśnie grupy należy zaliczyć szkolenie przeprowadzane w Państwa banku. Osoby, które nie stawią się na szkoleniu, najprawdopodobniej po wprowadzeniu nowego systemu nie będą mogły wykonywać swojej pracy, nie potrafiąc pracować na nowym oprogramowaniu. Szkolenie to należy więc uznać za ściśle specjalistyczne. Zapoznanie się z nowym oprogramowaniem jest dla pracowników niezbędne. W konsekwencji czas szkolenia powinien więc być zarazem uznany przez bank za czas pracy.

Zgodnie z art. 1513 Kodeksu pracy pracownikowi, który wykonywał pracę w dniu wolnym od pracy wynikającym z rozkładu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy (zakładamy, że takim dniem w Państwa banku jest sobota), przysługuje w zamian inny dzień wolny.

WAŻNE!

Nawet za jedną godzinę pracy (szkolenia zaliczanego do czasu pracy) w dniu harmonogramowo wolnym z tytułu pięciodniowego tygodnia pracy pracownikowi przysługuje cały dzień wolny.

Termin odbioru dnia wolnego powinien być uzgodniony z pracownikiem. Musi jednak nastąpić do końca okresu rozliczeniowego. Odbiór dnia wolnego w dniu, w którym pracownik miał zaplanowane 8 godzin pracy, spowoduje, że norma średniotygodniowa nie zostanie przekroczona (jeżeli szkolenie nie było dłuższe niż 8 godzin). Oznacza to, że pracownikowi będzie przysługiwało tylko normalne wynagrodzenie za szkolenie w sobotę. Dodatek przysługuje bowiem tylko za pracę w godzinach nadliczbowych. Tymczasem nieprzekroczenie norm: dobowej i średniotygodniowej spowoduje, że praca nadliczbowa w ogóle nie będzie miała miejsca.

 

W sytuacji gdy do odbioru dnia wolnego nie doszło, pracownikowi przysługuje za obowiązkowe szkolenie w tym dniu, oprócz normalnego wynagrodzenia, także 100% dodatek ze względu na przekroczenie normy średniotygodniowej. Taki dodatek przysługuje jednak za godziny szkolenia, które odbywają się w tych samych godzinach, w których pracownik świadczy pracę od poniedziałku do piątku. Taki sam dodatek będzie przysługiwał, jeżeli szkolenie nie trwa dłużej niż 8 godzin, ale wykracza na godziny późniejsze niż normalne godziny jego pracy. Za ewentualne wcześniejsze godziny spędzone na szkoleniu będzie przysługiwał dodatek 50%, gdyż będziemy wówczas mieli do czynienia z przekroczeniem dobowej normy czasu pracy.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Pracownicy banku pracują od 9.00 do 17.00. Szkolenie z nowego oprogramowania odbędzie się w sobotę od 8.00 do 13.00. W tej sytuacji czas szkolenia od 8.00 do 9.00 w sobotę będzie zaliczany do czasu pracy w „piątkowej” dobie pracowniczej. Oznacza to, że za tę godzinę szkolenia pracownikom, którzy nie odbiorą dnia wolnego do końca okresu rozliczeniowego, pracodawca na koniec tego okresu musi wypłacić, oprócz wynagrodzenia, 50% dodatek, natomiast za pozostałe 4 godziny szkolenia - dodatek 100%.

Gdyby pracodawca udzielił pracownikom dnia wolnego w zamian za pracę w sobotę, to powinien im wypłacić normalne wynagrodzenie za wszystkie przepracowane godziny (w tym za te, w których brali udział w szkoleniu). Za 3 niedopracowane godziny (wynikające z udzielenia 8-godzinnego dnia wolnego) pracodawca musi wypłacić wynagrodzenie przestojowe. Ponadto musi wypłacić dodatek 50% za jedną godzinę przekroczenia normy dobowej (od godz. 8.00 do godz. 9.00 w sobotę).

Przy założeniu, że zwykle praca jest świadczona od poniedziałku do piątku w godzinach 9-17, różne warianty rozliczenia z pracownikiem, któremu nie udzielono dnia wolnego w zamian za udział w obowiązkowym szkoleniu w sobotę, przedstawia tabela:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 17, art. 1511-1513 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 181, poz. 1288

Arkadiusz Mika

specjalista w zakresie prawa pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA