REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy działalność gospodarcza zawsze jest przeszkodą do przyznania wcześniejszej emerytury pracowniczej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Rafalski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą i od czerwca jestem zatrudniona na umowę o pracę. Ukończyłam 56 lat i mam łącznie ponad 30 lat pracy. Z umowy o pracę mam wynagrodzenie 500 zł, ponieważ jestem zatrudniona na 1/3 etatu. Czy po 6 miesiącach pracy na podstawie umowy o pracę będę miała prawo do wcześniejszej emerytury pracowniczej?

Nie zawiesiłam działalności gospodarczej i po ustaleniu prawa do emerytury nadal chcę ją prowadzić. Czy dla prawa do wcześniejszej emerytury ma znaczenie, od jakiej kwoty są opłacane składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z umowy o pracę (w tym przypadku z umowy o pracę 500 zł, a z działalności około 1600 zł)? Czy przy ustalaniu prawa do emerytury ma znaczenie, że przez cały czas będę opłacała składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe z działalności gospodarczej? Czy mogę złożyć wniosek o przyznanie prawa do emerytury przed rozwiązaniem umowy o pracę i po jej rozwiązaniu dostarczyć do ZUS świadectwo pracy? Czy też wniosek o emeryturę mogę złożyć dopiero po rozwiązaniu umowy o pracę?

REKLAMA

RADA

Wniosek o ustalenie prawa do wcześniejszej emerytury pracowniczej musi Pani złożyć przed rozwiązaniem umowy o pracę. Dla przyznania wcześniejszej emerytury nie ma znaczenia, że z umowy o pracę opłaca Pani składki na ubezpieczenie emerytalne od podstawy wymiaru 500 zł. Na prawo do emerytury nie ma również wypływu to, że równocześnie prowadzi Pani działalność gospodarczą. Może Pani ją nadal prowadzić po rozwiązaniu stosunku pracy. Jeżeli jest Pani członkiem otwartego funduszu emerytalnego, wypełniając wniosek o emeryturę, musi Pani złożyć do ZUS wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa.

UZASADNIENIE

Jeżeli złoży Pani wniosek o ustalenie prawa do wcześniejszej emerytury pracowniczej po rozwiązaniu stosunku pracy, to nie będzie Pani miała prawa do tej emerytury. Pani ostatnim ubezpieczeniem przed złożeniem wniosku o emeryturę nie będzie ubezpieczenie pracownicze, tylko działalność gospodarcza. Nie będzie miało znaczenia to, że spełniła Pani warunek podlegania ubezpieczeniu pracowniczemu przez co najmniej 6 miesięcy w okresie ostatnich 24 miesięcy ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do wcześniejszej emerytury pracowniczej przysługuje kobiecie urodzonej po 31 grudnia 1948 r., a przed 1 stycznia 1969 r., jeżeli (łącznie):

• nie przystąpiła do otwartego funduszu emerytalnego albo złożyła wniosek do ZUS o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa oraz

• spełni warunki do uzyskania emerytury (dotyczące stażu, wieku, a w niektórych przypadkach powstania całkowitej niezdolności do pracy) nie później niż do 31 grudnia 2008 r.

Kobieta, która nie ukończyła 60 lat, może przejść na emeryturę po ukończeniu 55 lat, jeżeli ma co najmniej 30-letni okres składkowy i nieskładkowy albo ma co najmniej 20-letni okres składkowy i nieskładkowy i została uznana za całkowicie niezdolną do pracy.

Wcześniejsza emerytura pracownicza przysługuje kobiecie, jeżeli:

• ostatnio, przed zgłoszeniem wniosku, była pracownikiem oraz

• w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom społecznym pozostawała w stosunku pracy co najmniej przez 6 miesięcy. Tego warunku nie musi spełniać osoba, która w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę była uprawniona do renty z tytułu niezdolności do pracy.

Warunek pozostawania ostatnio w ubezpieczeniu pracowniczym, nie jest wymagany od kobiety, która udowodniła okres ubezpieczenia pracowniczego w wymiarze koniecznym do przyznania wcześniejszej emerytury pracowniczej (30 lat lub 20 lat w przypadku całkowitej niezdolności do pracy).

WAŻNE!

Warunek pozostawania ostatnio w ubezpieczeniu pracowniczym, nie jest wymagany od kobiety, która udowodniła okres ubezpieczenia pracowniczego w wymiarze koniecznym do przyznania wcześniejszej emerytury pracowniczej (30 lat lub 20 lat w przypadku całkowitej niezdolności do pracy).

Pani ma wymagany ponad 30-letni okres składkowy i nieskładkowy i ukończyła 55 lat. Oznacza to, że przed 31 grudnia 2008 r. spełni Pani wszystkie warunki do przyznania wcześniejszej emerytury pracowniczej.

 

Nie udokumentowała Pani 30 lat ubezpieczenia pracowniczego, dlatego do przyznania prawa do wcześniejszej emerytury musi Pani udokumentować okres pozostawania ostatnio w ubezpieczeniu pracowniczym, i to przez co najmniej 6 miesięcy w okresie ostatnich 24 miesięcy ubezpieczenia społecznego lub ubezpieczeń społecznych. Jest Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę i z tego tytułu podlega Pani obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Jeżeli wniosek o wcześniejszą emeryturę pracowniczą złoży Pani, będąc zatrudnioną w ramach stosunku pracy, to spełni Pani również warunek bycia ostatnio pracownikiem. Dołączenie przez Panią świadectwa pracy po rozwiązaniu stosunku pracy będzie skutkować podjęciem przez ZUS wypłaty emerytury.

Jednocześnie prowadzi Pani działalność gospodarczą i z tego tytułu podlega również obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Wynagrodzenie z umowy o pracę jest niższe od minimalnej płacy, dlatego musi Pani opłacać składki na ubezpieczenia społeczne również z działalności. Gdyby złożyła Pani wniosek o emeryturę po rozwiązaniu stosunku pracy, to ZUS odmówiłby prawa do wcześniejszej emerytury pracowniczej, ponieważ ostatnim ubezpieczeniem byłoby ubezpieczenie z tytułu działalności.

Kolejny warunek uprawniający do wcześniejszej emerytury pracowniczej to nieprzystąpienie do otwartego funduszu emerytalnego. Jeżeli jednak przystąpiła Pani do OFE, to ubiegając się o emeryturę, powinna Pani dodatkowo złożyć do ZUS wniosek o przekazanie składek zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym na dochody budżetu państwa.

• art. 46 w związku z art. 29, art. 103 ust. 2a ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych - j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 67, poz. 411

Łukasz Rafalski

specjalista w zakresie ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA