REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Redukcja obowiązków płatników składek

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2012 r. ubezpieczony będzie otrzymywał raz na rok informację o odprowadzonych składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Na żądanie ubezpieczonego informacje te płatnik składek będzie zobowiązany przekazać – nie częściej niż raz na miesiąc – za miesiąc poprzedni.

W ostatnim czasie w Sejmie zostały uchwalone ustawy, które mają na celu ograniczenie licznych obowiązków publicznoprawnych, które ciążą na przedsiębiorcach i w dużym stopniu krępują ich swobodę działalności gospodarczej, a niejednokrotnie pociągają za sobą znaczące koszty. Do takich ustaw należy m.in. ustawa z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (DzU nr 232, poz. 1378), zwana dalej ustawą redukującą, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. Wśród obowiązków publicznoprawnych, które ww. ustawa redukuje, są również obowiązki płatników składek.

REKLAMA

Autopromocja

Przedawnienie należności z tytułu składek

Obecnie termin przedawnienia należności z tytułu składek i termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek wynosi 10 lat (art. 24 ust. 4 i 6g ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej ustawą systemową). Z art. 11 pkt 1 ustawy redukującej wynika, że od początku przyszłego roku termin przedawnienia należności z tytułu składek i termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek będzie wynosił 5 lat. Należy przy tym wyjaśnić, że tak jak ma to miejsce obecnie, termin przedawnienia należności z tytułu składek będzie biegł od dnia, w którym te należności staną się wymagalne, a termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek - od dnia otrzymania zawiadomienia ZUS o kwocie nienależnie opłaconych składek, a w przypadku braku takiego zawiadomienia - od dnia opłacenia składek.

Jeśli chodzi o termin przedawnienia należności z tytułu składek, które stały się wymagalne przed 1 stycznia 2012 r., czy o termin przedawnienia składek nienależnie opłaconych przed tym dniem, to istotne znaczenie dla ich obliczania będzie miał art. 27 ustawy redukującej.

Z art. 27 ustawy redukującej wynika, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przedawnienie należności z tytułu składek, którego bieg rozpoczął się przed 1 stycznia 2012 r., będzie następowało po upływie 5 lat, licząc od 1 stycznia 2012 r.,

• jeżeli przedawnienie należności z tytułu składek rozpoczęte przed 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby - zgodnie z przepisami obowiązującymi przed tą datą - wcześniej, przedawnienie będzie następowało po upływie 10 lat, licząc od dnia, w którym przedmiotowe należności stały się wymagalne,

• zasady sformułowane w pkt 1 i 2 będzie stosowało się odpowiednio do składek nienależnie opłaconych przed 1 stycznia 2012 r.

Przykłady

Spółka z o.o. z uwagi na trudności finansowe nie opłaciła składek na ubezpieczenia społeczne należnych za październik 2011 r. Bieg przedawnienia przedmiotowych należności z tytułu składek rozpoczął się 16 listopada 2011 r., gdyż termin ich płatności upłynął 15 listopada 2011 r. Mimo że należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należne za październik 2011 r. stały się wymagalne przed 1 stycznia 2012 r., od tego dnia będą objęte 5-letnim, a nie 10-letnim terminem przedawnienia. Bieg 5-letniego terminu przedawnienia przedmiotowych należności z tytułu składek rozpocznie się jednak dopiero 1 stycznia 2012 r.

***

Jan K., który prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą, nie opłacił składek na ubezpieczenia społeczne należnych za styczeń 2003 r. Przedmiotowe należności stały się wymagalne 11 lutego 2003 r. Z uwagi na to, że - przy zastosowaniu 10-letniego terminu przedawnienia - przedawnienie należności z tytułu składek nastąpi wcześniej aniżeli przy zastosowaniu 5-letniego terminu przedawnienia, także po 31 grudnia 2011 r. do tych należności będzie stosowało się 10-letni termin przedawnienia.

Przekazywanie ubezpieczonemu ZUS RMUA

W szczególności w dużych zakładach pracy obowiązek comiesięcznego drukowania i wydawania pracownikom raportów ZUS RMUA jest uciążliwym i kosztownym obowiązkiem. Ustawa redukująca przyniesie również istotne ułatwienie w wykonywaniu tego obowiązku. Mianowicie z art. 11 pkt 2 ustawy redukującej wynika, że poczynając od 2012 r., płatnik składek będzie przekazywał ubezpieczonemu raport ZUS RMUA (zawierający informacje o składkach w podziale na poszczególne miesiące) za rok ubiegły w terminie do 28 lutego roku następnego na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego - w formie dokumentu elektronicznego - w celu ich weryfikacji. Nie częściej jednak niż raz na miesiąc - za miesiąc poprzedni płatnik składek będzie zobowiązany przekazać ubezpieczonemu raport ZUS RMUA wyłącznie na jego żądanie. Powyższe oznacza, że od przyszłego roku zasadą będzie przekazywanie ubezpieczonemu raportu ZUS RMUA raz za cały rok kalendarzowy.

Przechowywanie dokumentów rozliczeniowych

Obowiązek przechowywania dokumentów ubezpieczeniowych jest uciążliwy dla płatników składek, jeżeli weźmie się pod uwagę liczbę dokumentów ubezpieczeniowych przesyłanych w skali całego roku. Również w tym zakresie ustawodawca postanowił zredukować obowiązki płatników składek. Do końca tego roku kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty płatnik składek jest zobowiązany przechowywać przez okres 10 lat, licząc od dnia ich przekazania do ZUS, w formie dokumentu pisemnego lub elektronicznego (art. 47 ust. 3c ustawy systemowej). Tymczasem z art. 11 pkt 3 ustawy redukującej wynika, że od 1 stycznia 2012 r. kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty płatnik składek będzie zobowiązany przechowywać przez okres 5 lat od dnia ich przekazania do wskazanej przez Zakład jednostki organizacyjnej Zakładu, w formie dokumentu pisemnego lub elektronicznego. Niewątpliwie skrócenie tego terminu powiązane jest ze skróceniem terminu przedawnienia należności z tytułu składek.

Piotr Kostrzewa

Podstawa prawna:

• art. 24 ust. 4 i 6g, art. 41 ust. 8 i 9 oraz art. 47 ust. 3c ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• art. 11, 27 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (DzU nr 232, poz. 1378).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA