REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Redukcja obowiązków płatników składek

REKLAMA

W 2012 r. ubezpieczony będzie otrzymywał raz na rok informację o odprowadzonych składkach na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Na żądanie ubezpieczonego informacje te płatnik składek będzie zobowiązany przekazać – nie częściej niż raz na miesiąc – za miesiąc poprzedni.

W ostatnim czasie w Sejmie zostały uchwalone ustawy, które mają na celu ograniczenie licznych obowiązków publicznoprawnych, które ciążą na przedsiębiorcach i w dużym stopniu krępują ich swobodę działalności gospodarczej, a niejednokrotnie pociągają za sobą znaczące koszty. Do takich ustaw należy m.in. ustawa z 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (DzU nr 232, poz. 1378), zwana dalej ustawą redukującą, która wejdzie w życie 1 stycznia 2012 r. Wśród obowiązków publicznoprawnych, które ww. ustawa redukuje, są również obowiązki płatników składek.

REKLAMA

REKLAMA

Przedawnienie należności z tytułu składek

Obecnie termin przedawnienia należności z tytułu składek i termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek wynosi 10 lat (art. 24 ust. 4 i 6g ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, zwanej dalej ustawą systemową). Z art. 11 pkt 1 ustawy redukującej wynika, że od początku przyszłego roku termin przedawnienia należności z tytułu składek i termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek będzie wynosił 5 lat. Należy przy tym wyjaśnić, że tak jak ma to miejsce obecnie, termin przedawnienia należności z tytułu składek będzie biegł od dnia, w którym te należności staną się wymagalne, a termin przedawnienia nienależnie opłaconych składek - od dnia otrzymania zawiadomienia ZUS o kwocie nienależnie opłaconych składek, a w przypadku braku takiego zawiadomienia - od dnia opłacenia składek.

Jeśli chodzi o termin przedawnienia należności z tytułu składek, które stały się wymagalne przed 1 stycznia 2012 r., czy o termin przedawnienia składek nienależnie opłaconych przed tym dniem, to istotne znaczenie dla ich obliczania będzie miał art. 27 ustawy redukującej.

REKLAMA

Z art. 27 ustawy redukującej wynika, że:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• przedawnienie należności z tytułu składek, którego bieg rozpoczął się przed 1 stycznia 2012 r., będzie następowało po upływie 5 lat, licząc od 1 stycznia 2012 r.,

• jeżeli przedawnienie należności z tytułu składek rozpoczęte przed 1 stycznia 2012 r. nastąpiłoby - zgodnie z przepisami obowiązującymi przed tą datą - wcześniej, przedawnienie będzie następowało po upływie 10 lat, licząc od dnia, w którym przedmiotowe należności stały się wymagalne,

• zasady sformułowane w pkt 1 i 2 będzie stosowało się odpowiednio do składek nienależnie opłaconych przed 1 stycznia 2012 r.

Przykłady

Spółka z o.o. z uwagi na trudności finansowe nie opłaciła składek na ubezpieczenia społeczne należnych za październik 2011 r. Bieg przedawnienia przedmiotowych należności z tytułu składek rozpoczął się 16 listopada 2011 r., gdyż termin ich płatności upłynął 15 listopada 2011 r. Mimo że należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne należne za październik 2011 r. stały się wymagalne przed 1 stycznia 2012 r., od tego dnia będą objęte 5-letnim, a nie 10-letnim terminem przedawnienia. Bieg 5-letniego terminu przedawnienia przedmiotowych należności z tytułu składek rozpocznie się jednak dopiero 1 stycznia 2012 r.

***

Jan K., który prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą, nie opłacił składek na ubezpieczenia społeczne należnych za styczeń 2003 r. Przedmiotowe należności stały się wymagalne 11 lutego 2003 r. Z uwagi na to, że - przy zastosowaniu 10-letniego terminu przedawnienia - przedawnienie należności z tytułu składek nastąpi wcześniej aniżeli przy zastosowaniu 5-letniego terminu przedawnienia, także po 31 grudnia 2011 r. do tych należności będzie stosowało się 10-letni termin przedawnienia.

Przekazywanie ubezpieczonemu ZUS RMUA

W szczególności w dużych zakładach pracy obowiązek comiesięcznego drukowania i wydawania pracownikom raportów ZUS RMUA jest uciążliwym i kosztownym obowiązkiem. Ustawa redukująca przyniesie również istotne ułatwienie w wykonywaniu tego obowiązku. Mianowicie z art. 11 pkt 2 ustawy redukującej wynika, że poczynając od 2012 r., płatnik składek będzie przekazywał ubezpieczonemu raport ZUS RMUA (zawierający informacje o składkach w podziale na poszczególne miesiące) za rok ubiegły w terminie do 28 lutego roku następnego na piśmie lub za zgodą ubezpieczonego - w formie dokumentu elektronicznego - w celu ich weryfikacji. Nie częściej jednak niż raz na miesiąc - za miesiąc poprzedni płatnik składek będzie zobowiązany przekazać ubezpieczonemu raport ZUS RMUA wyłącznie na jego żądanie. Powyższe oznacza, że od przyszłego roku zasadą będzie przekazywanie ubezpieczonemu raportu ZUS RMUA raz za cały rok kalendarzowy.

Przechowywanie dokumentów rozliczeniowych

Obowiązek przechowywania dokumentów ubezpieczeniowych jest uciążliwy dla płatników składek, jeżeli weźmie się pod uwagę liczbę dokumentów ubezpieczeniowych przesyłanych w skali całego roku. Również w tym zakresie ustawodawca postanowił zredukować obowiązki płatników składek. Do końca tego roku kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty płatnik składek jest zobowiązany przechowywać przez okres 10 lat, licząc od dnia ich przekazania do ZUS, w formie dokumentu pisemnego lub elektronicznego (art. 47 ust. 3c ustawy systemowej). Tymczasem z art. 11 pkt 3 ustawy redukującej wynika, że od 1 stycznia 2012 r. kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty płatnik składek będzie zobowiązany przechowywać przez okres 5 lat od dnia ich przekazania do wskazanej przez Zakład jednostki organizacyjnej Zakładu, w formie dokumentu pisemnego lub elektronicznego. Niewątpliwie skrócenie tego terminu powiązane jest ze skróceniem terminu przedawnienia należności z tytułu składek.

Piotr Kostrzewa

Podstawa prawna:

• art. 24 ust. 4 i 6g, art. 41 ust. 8 i 9 oraz art. 47 ust. 3c ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2009 r. nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• art. 11, 27 ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (DzU nr 232, poz. 1378).

 

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA