REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podleganie ubezpieczeniom oraz finansowanie składek - przepisy obwiązujące w 2008 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Mazur
Justyna Stelmach
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Większość przepisów weszła w życie w 2007 r., jednak niektóre z nich zaczęły obowiązywać od stycznia 2008 r. Pojawiły się także informacje o tym, czego należy spodziewać się w 2009 r.

Justyna Stelmach, Monika Mazur

REKLAMA

REKLAMA


W zakresie podlegania ubezpieczeniom oraz finansowania składek zostały wprowadzone zmiany, które opiszemy w artykule.

1. Od 1 lipca 2007 r. obowiązuje ustawa z 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Ustawa ta wprowadziła zmiany do ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych - w zakresie ubezpieczeń emerytalnego i rentowych osób pobierających świadczenie integracyjne oraz ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (dalej: ustawa z 27 sierpnia 2004 r.) - w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego osób objętych indywidualnym programem zatrudnienia socjalnego. Osoby pobierające świadczenie integracyjne podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym. Z obowiązku ubezpieczeń z tego tytułu zwalnia te osoby posiadanie innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych. Podstawę wymiaru tych składek stanowi kwota świadczenia integracyjnego. Składki finansują w całości i opłacają powiatowe urzędy pracy z Funduszu Pracy.

REKLAMA

Zapamiętaj!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby pobierające świadczenie integracyjne nie podlegają ubezpieczeniom chorobowemu i wypadkowemu.

Płatnikiem składek na ubezpieczenie zdrowotne za osoby objęte indywidualnym programem zatrudnienia socjalnego jest ośrodek pomocy społecznej kierujący do uczestnictwa w zajęciach w centrum integracji społecznej.

2. Ustawa z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (dalej: ustawa) weszła w życie 29 września 2007 r., a niektóre jej przepisy zaczęły obowiązywać 1 października 2007 r., w styczniu 2008 r., a inne wejdą w życie w styczniu 2009 r.

Od 29 września 2007 r. obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają ławnicy sądowi niepodlegający obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu.

Od 1 października 2007 r. obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają członkowie rad nadzorczych posiadający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Oznacza to, że odmiennie niż do 30 września 2007 r., obowiązkowo ubezpieczeniu zdrowotnemu podlegają także członkowie rad nadzorczych, którzy nie pobierają z tytułu członkostwa w radzie nadzorczej świadczeń pieniężnych, np. otrzymują tylko świadczenia rzeczowe, natomiast nie podlegają ubezpieczeniu zdrowotnemu członkowie rad nadzorczych posiadający miejsce zamieszkania poza terytorium Polski.

Zapamiętaj!

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (w tekście: ZUS) może zgłaszać wniosek do dyrektora oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia o rozpatrzenie sprawy z zakresu objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym (i wydanie decyzji w tej sprawie).

Zniesiono także obowiązek przekazywania do centrali Funduszu zestawienia składek na ubezpieczenie zdrowotne, pobranych z uwzględnieniem obniżenia do wysokości zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Od 1 stycznia 2008 r. podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne dla:

• bezrobotnych niepobierających zasiłku dla bezrobotnych lub stypendium (wymienionych w art. 66 ust. 1 pkt 24 ustawy z 27 sierpnia 2004 r.) - stanowi kwota odpowiadająca wysokości zasiłku dla bezrobotnych (w 2007 r. - była to kwota odpowiadająca 70% wysokości świadczenia pielęgnacyjnego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych) - patrz art. 1 pkt 42 lit. b ustawy,

• osób niepobierających zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego z przyczyn określonych w art. 27 ust. 1 pkt 3-6 i ust. 2 ustawy z 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (wymienionych w art. 66 ust. 1 pkt 25 ustawy z 27 sierpnia 2004 r.) - stanowi kwota odpowiadająca wysokości świadczenia przedemerytalnego (w 2007 r. - była to kwota odpowiadająca 70% wysokości świadczenia pielęgnacyjnego przysługującego na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych) - patrz art. 1 pkt 42 lit. c ustawy.

Zapamiętaj

Od 1 stycznia 2009 r., stosownie do nowego brzmienia art. 66 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2004 r., bezrobotni oraz pobierający stypendium w okresie odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy, na które zostali skierowani przez podmiot inny niż powiatowy urząd pracy (tj. wymienieni w art. 66 ust. 1 pkt 24 i 24a ustawy z 27 sierpnia 2004 r.), nie będą mogli być zgłaszani do ubezpieczenia zdrowotnego jako członkowie rodziny ubezpieczonego.

3. Od 26 października 2007 r. obowiązuje ustawa z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie innych ustaw.

Osoby pobierające stypendium w okresie odbywania szkolenia, na które zostały skierowane przez inne niż powiatowy urząd pracy podmioty kierujące na szkolenie, podlegają obowiązkowo:

• ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu, jeżeli nie mają innych tytułów rodzących obowiązek ubezpieczeń społecznych,

• ubezpieczeniu zdrowotnemu, jeżeli nie podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego z innego tytułu; z obowiązku ubezpieczenia zwalnia te osoby także status członka rodziny osoby ubezpieczonej, ale tylko do 31 grudnia 2008 r.

W art. 104 w ust. 1 omawianej ustawy skreślony został pkt 1a, nakładający obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy za osoby wykonujące pracę zarobkową w gospodarstwie domowym.

4. Ustawa z 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw zmieniła zasady finansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej: PFRON) składek za osoby niepełnosprawne.

Artykuł 5 omawianej ustawy w ustawie z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych uchylił ust. 13 i 14 w art. 16 oraz zmienił brzmienie art. 17 ust. 1 - związane to jest ze zmianą rozliczeń z PFRON - zmiana wchodzi w życie 1 stycznia 2008 r.

Od 1 stycznia 2008 r. uległy zmianie zasady opłacania składek za zatrudnione osoby niepełnosprawne oraz niepełnosprawnych wykonujących działalność gospodarczą. Do ZUS należy zapłacić całe składki, natomiast o refundację wystąpić do PFRON.

Artykuł 8 ustawy zmienia brzmienie art. 4 pkt 3 ustawy z 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 4 pkt 3 - art. 2 pkt 1 lit. b) i c) tej ustawy zmiany weszły w życie 1 stycznia 2008 r. Oznacza to, że osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, mające ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności do pracy od 1 stycznia 2008 r., do czasu ustalenia prawa do emerytury są objęte obowiązkiem ubezpieczeń emerytalnego i rentowych.

5. Ustawa z 29 marca 2007 r. o zmianie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2008 r. obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają aplikanci Krajowego Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury (art. 66 ust. 1 pkt 36 ustawy z 27 sierpnia 2004 r.). Z obowiązku ubezpieczenia nie zwalnia tych osób posiadanie statusu członka rodziny osoby ubezpieczonej. Obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego powstaje z dniem przyznania stypendium, a wygasa z dniem utraty prawa do jego pobierania (art. 73 pkt 18 ustawy z 27 sierpnia 2004 r.). Podstawą wymiaru składki finansowanej z budżetu państwa jest kwota odpowiadająca wysokości pobieranego stypendium (art. 81 ust. 8 pkt 13 ustawy z 27 sierpnia 2004 r.). Płatnikiem składek jest Krajowe Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury (art. 75 ust. 18 i art. 86 ust. 1 pkt 15 ustawy z 27 sierpnia 2004 r.) - patrz art. 7 omawianej ustawy.

6. Od 28 listopada 2007 r. weszło w życie rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 31 października 2007 r. w sprawie przekazywania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego zwolnionych ze służby.

Rozporządzenie reguluje tryb i terminy przekazywania do ZUS składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za funkcjonariusza Centralnego Biura Antykorupcyjnego (CBA) zwolnionego ze służby od uposażenia wypłaconego po 31 grudnia 1998 r. do dnia zwolnienia ze służby, od którego nie odprowadzono składek. Płatnikiem jest jednostka organizacyjna CBA właściwa w sprawie wypłaty uposażenia funkcjonariuszowi w dniu zwolnienia ze służby.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 marca 2007 r. o zmianie ustawy o Krajowym Centrum Szkolenia Kadr Sądów Powszechnych i Prokuratury oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 64, poz. 433)

• Ustawa z 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 115, poz. 793)

• Ustawa z 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 115, poz. 791)

• Ustawa z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 166, poz. 1172)

• Ustawa z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. Nr 176, poz. 1243)

• Ustawa z 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. Nr 169, poz. 1412; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 791)

• Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

• Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2007 r. Nr 11; poz. 74; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 31 października 2007 r. w sprawie przekazywania składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe funkcjonariuszy Centralnego Biura Antykorupcyjnego zwolnionych ze służby (Dz.U. Nr 209, poz. 1510)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA