REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w zaświadczeniu płatnika składek ZUS Z-3a

ZUS, formularz ZUS Z-3a
ZUS, formularz ZUS Z-3a

REKLAMA

REKLAMA

Druk ZUS Z-3a stanowi podstawę przyznania i wypłaty przez ZUS zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego i zasiłku opiekuńczego oraz świadczeń dla osób niebędących pracownikami. Zawarte w druku informacje mają decydujący wpływ na przyznanie prawa do świadczenia oraz ustalenie jego wysokości.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Formularz ZUS Z-3a ma zastosowanie do ubezpieczonych niebędących pracownikami, z wyjątkiem osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, osób z nimi współpracujących i duchownych, do których stosuje się formularz ZUS Z-3b.

Zakłady pracy mają obowiązek wypełnić formularz ZUS Z-3a, jeżeli:

● płatnik składek nie jest uprawniony do wypłaty zasiłków swoim ubezpieczonym (zgłasza do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych),

● świadczenia przysługują za okres po ustaniu ubezpieczenia chorobowego (zarówno wtedy, gdy prawo do świadczeń powstało w trakcie trwania ubezpieczenia chorobowego, jak i już po jego ustaniu),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wypłata świadczeń dotyczy ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu chorobowemu w Polsce z tytułu zatrudnienia u zagranicznego pracodawcy.

Błąd 1. Zaznaczenie błędnego tytułu do ubezpieczenia

W pkt 1 ZUS Z-3a należy zaznaczyć, z jakiego tytułu ubezpieczony podlega ubezpieczeniu chorobowemu i ubezpieczeniu wypadkowemu. Prawidłowe zaznaczenie tytułu ubezpieczenia chorobowego ma wpływ na ustalenie prawa do zasiłku chorobowego po upływie określonego okresu wyczekiwania.

Często pojawiającym się błędem jest zaznaczenie dwóch lub więcej tytułów do ubezpieczenia chorobowego, co powoduje konieczność dodatkowej weryfikacji danych ubezpieczonego pod kątem ustalenia, z którego tytułu ma być ustalane prawo do świadczenia. Należy pamiętać, że dla ubezpieczonych niebędących pracownikami tytuł do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego może być tylko jeden – ten, z którego obowiązkowe są ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

PRZYKŁAD

Osoba wykonuje pracę na podstawie umowy zlecenia od 1 stycznia 2010 r., a także pracę nakładczą od 15 września 2012 r. Osoba ta podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu, który powstał najwcześniej, tj. z wykonywania umowy zlecenia. Dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlega natomiast z tytułu wykonywania pracy nakładczej. Osoba ta ma prawo przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego tylko z tego tytułu, z którego podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, tj. z tytułu wykonywania umowy zlecenia. Zasiłek chorobowy będzie przysługiwał, jeżeli zleceniobiorca przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Jeżeli nie zgłosił wniosku o objęcie tym ubezpieczeniem, wówczas nie ma prawa do zasiłku chorobowego, gdyż z tytułu wykonywania pracy nakładczej nie może przystąpić do ubezpieczenia chorobowego.

Błąd 2. Niepotrzebne wskazanie poprzednich okresów ubezpieczenia

W pkt 4 Z-3a trzeba wpisać poprzednie okresy podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. Ten punkt zaświadczenia należy uzupełnić tylko wtedy, gdy okres ubezpieczenia chorobowego (wpisany w pkt 2 Z-3a) jest krótszy niż okres wyczekiwania na prawo do zasiłku (30 lub 90 dni). Jeśli zatem w pkt 2 zaświadczenia płatnik składek wpisał datę objęcia ubezpieczeniem chorobowym zleceniobiorcy przed upływem 90 dni trwania jego ubezpieczenia chorobowego, to powinien wypełnić także pkt 4, podając wcześniejsze okresy tego ubezpieczenia.

Jeżeli jednak zleceniobiorca ma okres ubezpieczenia chorobowego trwający ponad 90 dni z tytułu, z którego występuje o zasiłek chorobowy, wówczas nie należy wypełniać pkt 4 Z-3a.


Aneta Maj


Cały artykuł na INFORFK: Zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3a – najczęstsze błędy >>

W dalszej części materiał omawia kolejne błędy, jakie mogą pojawić się w zaświadczeniu ZUS Z-3a i wskazuje, jak prawidłowo wypełnić formularz. Zawiera fragmenty poprawnie wypełnionego zaświadczenia oraz wiele praktycznych przykładów.

Czytaj także na INFORFK:

„Dokumentacja niezbędna do przyznania zasiłków z ubezpieczenia społecznego po zmianach” >>

„Prawo do zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia” >>

„Prawo do świadczenia rehabilitacyjnego – obowiązki pracodawcy” >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA