REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w zaświadczeniu płatnika składek ZUS Z-3a

Subskrybuj nas na Youtube
ZUS, formularz ZUS Z-3a
ZUS, formularz ZUS Z-3a

REKLAMA

REKLAMA

Druk ZUS Z-3a stanowi podstawę przyznania i wypłaty przez ZUS zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego i zasiłku opiekuńczego oraz świadczeń dla osób niebędących pracownikami. Zawarte w druku informacje mają decydujący wpływ na przyznanie prawa do świadczenia oraz ustalenie jego wysokości.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Formularz ZUS Z-3a ma zastosowanie do ubezpieczonych niebędących pracownikami, z wyjątkiem osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, osób z nimi współpracujących i duchownych, do których stosuje się formularz ZUS Z-3b.

Zakłady pracy mają obowiązek wypełnić formularz ZUS Z-3a, jeżeli:

● płatnik składek nie jest uprawniony do wypłaty zasiłków swoim ubezpieczonym (zgłasza do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych),

● świadczenia przysługują za okres po ustaniu ubezpieczenia chorobowego (zarówno wtedy, gdy prawo do świadczeń powstało w trakcie trwania ubezpieczenia chorobowego, jak i już po jego ustaniu),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wypłata świadczeń dotyczy ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu chorobowemu w Polsce z tytułu zatrudnienia u zagranicznego pracodawcy.

Błąd 1. Zaznaczenie błędnego tytułu do ubezpieczenia

W pkt 1 ZUS Z-3a należy zaznaczyć, z jakiego tytułu ubezpieczony podlega ubezpieczeniu chorobowemu i ubezpieczeniu wypadkowemu. Prawidłowe zaznaczenie tytułu ubezpieczenia chorobowego ma wpływ na ustalenie prawa do zasiłku chorobowego po upływie określonego okresu wyczekiwania.

Często pojawiającym się błędem jest zaznaczenie dwóch lub więcej tytułów do ubezpieczenia chorobowego, co powoduje konieczność dodatkowej weryfikacji danych ubezpieczonego pod kątem ustalenia, z którego tytułu ma być ustalane prawo do świadczenia. Należy pamiętać, że dla ubezpieczonych niebędących pracownikami tytuł do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego może być tylko jeden – ten, z którego obowiązkowe są ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

PRZYKŁAD

Osoba wykonuje pracę na podstawie umowy zlecenia od 1 stycznia 2010 r., a także pracę nakładczą od 15 września 2012 r. Osoba ta podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu, który powstał najwcześniej, tj. z wykonywania umowy zlecenia. Dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlega natomiast z tytułu wykonywania pracy nakładczej. Osoba ta ma prawo przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego tylko z tego tytułu, z którego podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, tj. z tytułu wykonywania umowy zlecenia. Zasiłek chorobowy będzie przysługiwał, jeżeli zleceniobiorca przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Jeżeli nie zgłosił wniosku o objęcie tym ubezpieczeniem, wówczas nie ma prawa do zasiłku chorobowego, gdyż z tytułu wykonywania pracy nakładczej nie może przystąpić do ubezpieczenia chorobowego.

Błąd 2. Niepotrzebne wskazanie poprzednich okresów ubezpieczenia

W pkt 4 Z-3a trzeba wpisać poprzednie okresy podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. Ten punkt zaświadczenia należy uzupełnić tylko wtedy, gdy okres ubezpieczenia chorobowego (wpisany w pkt 2 Z-3a) jest krótszy niż okres wyczekiwania na prawo do zasiłku (30 lub 90 dni). Jeśli zatem w pkt 2 zaświadczenia płatnik składek wpisał datę objęcia ubezpieczeniem chorobowym zleceniobiorcy przed upływem 90 dni trwania jego ubezpieczenia chorobowego, to powinien wypełnić także pkt 4, podając wcześniejsze okresy tego ubezpieczenia.

Jeżeli jednak zleceniobiorca ma okres ubezpieczenia chorobowego trwający ponad 90 dni z tytułu, z którego występuje o zasiłek chorobowy, wówczas nie należy wypełniać pkt 4 Z-3a.


Aneta Maj


Cały artykuł na INFORFK: Zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3a – najczęstsze błędy >>

W dalszej części materiał omawia kolejne błędy, jakie mogą pojawić się w zaświadczeniu ZUS Z-3a i wskazuje, jak prawidłowo wypełnić formularz. Zawiera fragmenty poprawnie wypełnionego zaświadczenia oraz wiele praktycznych przykładów.

Czytaj także na INFORFK:

„Dokumentacja niezbędna do przyznania zasiłków z ubezpieczenia społecznego po zmianach” >>

„Prawo do zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia” >>

„Prawo do świadczenia rehabilitacyjnego – obowiązki pracodawcy” >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA