REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najczęstsze błędy w zaświadczeniu płatnika składek ZUS Z-3a

Subskrybuj nas na Youtube
ZUS, formularz ZUS Z-3a
ZUS, formularz ZUS Z-3a

REKLAMA

REKLAMA

Druk ZUS Z-3a stanowi podstawę przyznania i wypłaty przez ZUS zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku macierzyńskiego i zasiłku opiekuńczego oraz świadczeń dla osób niebędących pracownikami. Zawarte w druku informacje mają decydujący wpływ na przyznanie prawa do świadczenia oraz ustalenie jego wysokości.

Artykuł pochodzi z

REKLAMA

Autopromocja

Formularz ZUS Z-3a ma zastosowanie do ubezpieczonych niebędących pracownikami, z wyjątkiem osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, osób z nimi współpracujących i duchownych, do których stosuje się formularz ZUS Z-3b.

Zakłady pracy mają obowiązek wypełnić formularz ZUS Z-3a, jeżeli:

● płatnik składek nie jest uprawniony do wypłaty zasiłków swoim ubezpieczonym (zgłasza do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych),

● świadczenia przysługują za okres po ustaniu ubezpieczenia chorobowego (zarówno wtedy, gdy prawo do świadczeń powstało w trakcie trwania ubezpieczenia chorobowego, jak i już po jego ustaniu),

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● wypłata świadczeń dotyczy ubezpieczonych podlegających ubezpieczeniu chorobowemu w Polsce z tytułu zatrudnienia u zagranicznego pracodawcy.

Błąd 1. Zaznaczenie błędnego tytułu do ubezpieczenia

W pkt 1 ZUS Z-3a należy zaznaczyć, z jakiego tytułu ubezpieczony podlega ubezpieczeniu chorobowemu i ubezpieczeniu wypadkowemu. Prawidłowe zaznaczenie tytułu ubezpieczenia chorobowego ma wpływ na ustalenie prawa do zasiłku chorobowego po upływie określonego okresu wyczekiwania.

Często pojawiającym się błędem jest zaznaczenie dwóch lub więcej tytułów do ubezpieczenia chorobowego, co powoduje konieczność dodatkowej weryfikacji danych ubezpieczonego pod kątem ustalenia, z którego tytułu ma być ustalane prawo do świadczenia. Należy pamiętać, że dla ubezpieczonych niebędących pracownikami tytuł do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego może być tylko jeden – ten, z którego obowiązkowe są ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

PRZYKŁAD

Osoba wykonuje pracę na podstawie umowy zlecenia od 1 stycznia 2010 r., a także pracę nakładczą od 15 września 2012 r. Osoba ta podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu, który powstał najwcześniej, tj. z wykonywania umowy zlecenia. Dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlega natomiast z tytułu wykonywania pracy nakładczej. Osoba ta ma prawo przystąpić do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego tylko z tego tytułu, z którego podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, tj. z tytułu wykonywania umowy zlecenia. Zasiłek chorobowy będzie przysługiwał, jeżeli zleceniobiorca przystąpił do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Jeżeli nie zgłosił wniosku o objęcie tym ubezpieczeniem, wówczas nie ma prawa do zasiłku chorobowego, gdyż z tytułu wykonywania pracy nakładczej nie może przystąpić do ubezpieczenia chorobowego.

Błąd 2. Niepotrzebne wskazanie poprzednich okresów ubezpieczenia

W pkt 4 Z-3a trzeba wpisać poprzednie okresy podlegania ubezpieczeniu chorobowemu. Ten punkt zaświadczenia należy uzupełnić tylko wtedy, gdy okres ubezpieczenia chorobowego (wpisany w pkt 2 Z-3a) jest krótszy niż okres wyczekiwania na prawo do zasiłku (30 lub 90 dni). Jeśli zatem w pkt 2 zaświadczenia płatnik składek wpisał datę objęcia ubezpieczeniem chorobowym zleceniobiorcy przed upływem 90 dni trwania jego ubezpieczenia chorobowego, to powinien wypełnić także pkt 4, podając wcześniejsze okresy tego ubezpieczenia.

Jeżeli jednak zleceniobiorca ma okres ubezpieczenia chorobowego trwający ponad 90 dni z tytułu, z którego występuje o zasiłek chorobowy, wówczas nie należy wypełniać pkt 4 Z-3a.


Aneta Maj


Cały artykuł na INFORFK: Zaświadczenie płatnika składek ZUS Z-3a – najczęstsze błędy >>

W dalszej części materiał omawia kolejne błędy, jakie mogą pojawić się w zaświadczeniu ZUS Z-3a i wskazuje, jak prawidłowo wypełnić formularz. Zawiera fragmenty poprawnie wypełnionego zaświadczenia oraz wiele praktycznych przykładów.

Czytaj także na INFORFK:

„Dokumentacja niezbędna do przyznania zasiłków z ubezpieczenia społecznego po zmianach” >>

„Prawo do zasiłku chorobowego po ustaniu zatrudnienia” >>

„Prawo do świadczenia rehabilitacyjnego – obowiązki pracodawcy” >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA