REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Koszty funkcjonowania ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Koszty funkcjonowania ZUS 2014 - 2015
Koszty funkcjonowania ZUS 2014 - 2015
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Koszty funkcjonowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, mimo systematycznie rosnącej liczby zadań, z roku na rok spadają. Odpis z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na działalność ZUS zmniejszył się w ciągu dwóch lat aż o 335 mln zł.

W 2014 r. ustalany przez Parlament odpis z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych na działalność ZUS wyniósł 3,43 mld zł, analogiczna wysokość została utrzymana w planie na 2015 r. Oznacza to, że w porównaniu z 2012 r., wskazany odpis zmniejszył się aż o 335 mln zł. i obecnie stanowić będzie jedynie 1,76 proc. całości wydatków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. W 2012 r. stanowił on natomiast jeszcze 2,5 proc. Należy zauważyć, że w ciągu tych dwóch lat Zakład Ubezpieczeń Społecznych realizował szereg istotnych zmian ustawowych, które zdecydowanie zwiększały obłożenie pracą, takich jak: podniesienie wieku emerytalnego, wprowadzenie urlopów rodzicielskich, abolicja, czy też zmiana zasad gromadzenia środków w II filarze.

REKLAMA

Autopromocja

Duży wpływ na zmniejszenie kosztów działalności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych miało sukcesywne poszerzanie zakresu konkurencyjności w ramach postępowań przetargowych. Dzięki temu Zakład obowiązują obecnie nowe, niższe stawki za przekazywanie świadczeń na konta bankowe klientów oraz obsługę korespondencji wychodzącej. Do 2012 r. Zakład płacił za przelew jednego świadczenia 0,49 zł, zaś po zawarciu nowej umowy przekazywanie indywidualnych świadczeń na rachunki w banku lub w kasie oszczędnościowo-kredytowej jest bezpłatne. Roczne oszczędności z tego tytułu to 30 mln zł. Z kolei wynegocjowane nowe stawki za obsługę korespondencji tylko w 2013 r. dały oszczędności blisko 13 mln zł, zaś w tym roku szacuje się, że będzie to kwota 15,2 mln zł.

ZUS nieskutecznie ściąga należności - raport NIK

W znaczący sposób na zmniejszenie wydatków ZUS wpłynęło, w perspektywie ostatnich kilku lat, również przejęcie zadań informatycznej obsługi starych świadczeń emerytalnych od zewnętrznych firm z branży IT. Jeszcze w 2009 r. stanowiły one dla Zakładu koszt rzędu 211 mln zł, dziś jest to już wydatek na poziomie 130 mln zł. Oszczędności w zakresie IT dotyczą także stworzenia w ZUS Centrów Wsparcia Informatyki, które dziś realizują zadania wcześniej zlecane firmom zewnętrznym za kwoty rzędu ok. 20 mln zł rocznie.

Z rosnącymi z roku na rok oszczędnościami wiąże się także uruchomienie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych pierwszego polskiego e-urzędu, tj. Platformy Usług Elektronicznych, a tym samym zastępowanie dokumentacji i korespondencji papierowej, dokumentacją i korespondencją elektroniczną. Tylko możliwość przekazania drogą elektroniczną (zamiast wysyłki listowej) tzw. Informacji o stanie konta  dla 1 mln klientów zarejestrowanych na PUE pozwoli uzyskać blisko 1 mln zł oszczędności. Kolejne oszczędności przyniesie wprowadzenie za pośrednictwem PUE e-zwolnienia lekarskiego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Z informacji ZUS wynika, że projekt budowy e-administracji, czyli Platformy Usług Elektronicznych, nie podniósł kosztów funkcjonowania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, gdyż realizowany był przy wsparciu środków finansowych z unijnego Programu Innowacyjna Gospodarka. Projekt został doceniony za profesjonalną realizację i poczynione w jego trakcie oszczędności, dzięki czemu ZUS zyskał dodatkową pulę pieniędzy na jego rozwój i promocję.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: ZUS

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA