REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZUS zwaloryzuje pełną kwotę świadczenia przedemerytalnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dariusz Noszczak
Prawnik z ponad 10-letnim doświadczeniem, specjalista w dziedzinie prawa ubezpieczeń społecznych, w tym m.in. świadczeń emerytalno-rentowych. Autor wielu publikacji poświęconych tej tematyce, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W czerwcu 2007 r. zatrudniliśmy na podstawie umowy o pracę pracownika, który od kwietnia 2007 r. pobiera świadczenie przedemerytalne. Wynagrodzenie za pracę pracownika wynosi 900 zł brutto i wraz z kwotą świadczenia przedemerytalnego (711,54 zł) znacznie przekracza niższy próg zarobkowy ustalony dla osób, które pobierają świadczenia przedemerytalne.

W związku z tym ZUS zmniejsza pracownikowi co miesiąc świadczenie do minimalnej kwoty, tj. 355,77 zł. Jak zostanie zwaloryzowane świadczenie przedemerytalne pracownika - podobno świadczenia przyznane po 28 lutego 2007 r. będą waloryzowane niższym wskaźnikiem waloryzacji niż 106,5%? Czy zostanie zwaloryzowana pełna wysokość świadczenia czy tylko kwota, którą ZUS wypłaca pracownikowi po zmniejszeniu? Ile będzie wynosiło zmniejszone świadczenie od marca br.?

REKLAMA

RADA

ZUS zwaloryzuje pełną kwotę pobieranego przez pracownika świadczenia przedemerytalnego wskaźnikiem waloryzacji 106,5%. Od 1 marca 2008 r. pracownik będzie otrzymywał zmniejszone świadczenie w wysokości 378,90 zł.

UZASADNIENIE

Jeśli wysokość wynagrodzenia pracownika się nie zmieniła, to od marca 2008 r. jego świadczenie przedemerytalne nadal będzie zmniejszane. ZUS będzie je wypłacał w minimalnej kwocie, tj. 378,90 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Świadczenie przedemerytalne przyznawane na podstawie ustawy z 30 kwietnia 2004 r. przysługuje w ryczałtowej wysokości. Od 1 marca 2008 r. świadczenie przedemerytalne wynosi 757,79 zł, a do 29 lutego 2008 r. wynosiło 711,54 zł.

Wszystkie świadczenia przedemerytalne, bez względu na to, kiedy zostały przyznane (przed 1 marca 2007 r. czy po 28 lutego 2007 r.), waloryzowane są pełnym wskaźnikiem waloryzacji - 106,5%. Zastosowanie niższego wskaźnika waloryzacji (104,2%) dotyczyło tylko emerytur i rent przyznanych po 28 lutego 2007 r. Wynika to z faktu, że wysokość emerytur i rent uzależniona jest m.in. od obowiązującej kwoty bazowej. Emerytury i renty przyznane po 28 lutego 2007 r. były naliczone od „bazówki”, obowiązującej od 1 marca 2007 r. do 29 lutego 2008 r., która uwzględniała część wzrostu przeciętnego wynagrodzenia, jaki miał miejsce od czasu przeprowadzenia ostatniej waloryzacji. Dlatego wskaźnikiem 106,5% zostały zwaloryzowane tylko te emerytury i renty, które zostały przyznane przed 1 marca 2007 r., naliczone od starej „bazówki”.

REKLAMA

Od 1 marca 2008 r. ZUS zwaloryzował ryczałtową wysokość świadczenia i zasiłku przedemerytalnego, przed dokonaniem ewentualnych potrąceń, egzekucji czy zmniejszenia w związku z osiąganiem przychodów. Po waloryzacji wysokość świadczenia przedemerytalnego należnego pracownikowi wynosi 757,79 zł (711,54 zł × 106,5%).

Od 1 marca 2008 r. zostały podwyższone dopuszczalna i graniczna kwota przychodu. W okresie rozliczeniowym od 1 marca 2008 r. do 28 lutego 2009 r. świadczenie przedemerytalne będzie podlegało zmniejszeniu za miesiąc, w którym suma świadczenia przedemerytalnego i przychodu będzie przekraczała dopuszczalną kwotę przychodu - 1345,60 zł. W tym przypadku kwota obniżonego świadczenia nie może być jednak niższa niż 378,90 zł.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi wypłatę świadczenia przedemerytalnego za okres od 1 marca 2008 r., jeżeli kwota osiąganego przychodu przekroczy graniczną kwotę przychodu - 1883,80 zł lub osoba pobiera świadczenie przedemerytalne w wysokości przekraczającej 1345,60 zł (bez względu na wysokość dodatkowego przychodu).

W okresie od 1 marca 2008 r. do 28 lutego 2009 r. obowiązują nowe kwoty przychodu z działalności zarobkowej, które wpływają na zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń przedemerytalnych:

• 1345,60 zł - miesięczna dopuszczalna kwota przychodu (50% przeciętnego wynagrodzenia),

• 1883,80 zł - miesięczna graniczna kwota przychodu (70% przeciętnego wynagrodzenia),

• 16 147,20 zł - roczna dopuszczalna kwota przychodu (suma dopuszczalnych kwot przychodu z poszczególnych miesięcy),

• 22 605,60 zł - roczna graniczna kwota przychodu (suma granicznych kwot przychodu z poszczególnych miesięcy).

• art. 3 i 5 ustawy z 30 kwietnia 2004 r. o świadczeniach przedemerytalnych - Dz.U. Nr 120, poz. 1252

Dariusz Noszczak

ekspert z zakresu ubezpieczeń społecznych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF a podatnicy zwolnieni z VAT. Limit 10 tys. zł miesięcznie w przepisie epizodycznym i nowy limit zwolnienia podmiotowego w 2026 r.

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury przy pomocy KSeF nie rodzi ex lege skutków cywilnoprawnych. Trzeba stosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

Ważna zmiana prawa: fakturowanie offline w KSeF nie tylko w trybie awaryjnym: co to znaczy

Najnowszy projekt ustawy o Krajowym Systemie e-Faktur zakłada, że tryb offline24 przestanie być rozwiązaniem awaryjnym i stanie się stałym elementem systemu stosowanym wedle uznania przez sprzedawców.

Ucieczka z JDG? Coraz mniej zamknięć, ale zawieszeń przybywa. Przedsiębiorcy kalkulują inaczej

W maju 2025 roku liczba wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej spadła o niemal 20% względem kwietnia, ale wzrosła o 4% w skali roku. Eksperci wskazują, że główne powody decyzji o likwidacji JDG pozostają niezmienne – to przede wszystkim wysokie koszty, presja płacowa i trudności z zatrudnieniem.

Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

REKLAMA

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

REKLAMA