REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony żywnościowe dla pracowników uprawniające do zakupu artykułów spożywczych bez składek ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Polish Advisory Group
Doradztwo podatkowe
Przemysław Dybała
Doradca podatkowy nr 11590
Bony żywnościowe dla pracowników uprawniające do zakupu artykułów spożywczych bez składek ZUS
Bony żywnościowe dla pracowników uprawniające do zakupu artykułów spożywczych bez składek ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sąd Najwyższy w wyroku z 24 września 2015 r. dopuścił możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek ZUS wartości bonów uprawniających do nabycia na ich podstawie artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych w punktach handlowych. Niezbędnym warunkiem dla zastosowania tego wyłączenia jest jednak, aby bony żywnościowe przyznawane były pracownikom uprawnionym na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy do otrzymania posiłków i napojów profilaktycznych.

W dniu 24 września 2015 r. Sąd Najwyższy („SN”) wydał wyrok (sygn. I UK 205/15), w którym odniósł się do możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek ZUS wartości bonów żywnościowych, uprawniających pracowników do zakupu na ich podstawie artykułów spożywczych. Podstawą dla tego wyłączenia miałby być przepis § 2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe („Rozporządzenie składkowe”). Zgodnie z tym przepisem, podstawy wymiaru składek nie stanowi wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 190 zł.

REKLAMA

Autopromocja

W wydanym wyroku SN orzekł, że z podstawy wymiaru składek na podstawie powołanego powyżej przepisu wyłączone są jedynie bony żywnościowe uprawniające do spożycia posiłku, który nadaje się do tego celu w miejscu i czasie pracy u zainteresowanego pracodawcy (w stołówkach, barach, punktach gastronomicznych). Natomiast, wartość bonów żywnościowych, które uprawniają do nabywania produktów spożywczych w sklepach i centrach handlowych, powinna być wliczana do podstawy wymiaru składek.

W związku z powyższym powstaje pytanie, czy możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek ZUS wartości bonów żywnościowych przeznaczonych do nabycia napojów i artykułów spożywczych w punktach handlowych, została definitywnie wykluczona przez Sąd Najwyższy? Odpowiedź brzmi: NIE.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Należy bowiem podkreślić, iż w stanie faktycznym, do którego odnosi się wyrok SN, spółka wydając swoim pracownikom bony żywnościowe nie była do tego zobligowana odrębnymi przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy. W rezultacie, wydawane bony nie były bonami na posiłki i napoje profilaktyczne. Jest to okoliczność mająca zasadnicze znaczenie. Należy bowiem zauważyć, iż

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie składkowe zawiera również przepisy, które w sposób szczególny określają warunki, przy spełnieniu których wartość bonów żywnościowych, przeznaczonych dla pracowników uprawnionych do otrzymania posiłków i napojów profilaktycznym, jest zwolniona z podstawy wymiaru składek ZUS. Takim przepisem jest w szczególności przepis § 2 ust. 1 pkt 6. Zgodnie z tym przepisem, podstawy wymiaru składek nie stanowią wartość świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra (...) oraz wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.

Na podstawie powyższej regulacji możliwe jest wyłączenie z podstawy wymiaru składek nie tylko wartości bonów żywnościowych przeznaczonych do nabycia gotowych posiłków, ale również bonów uprawniających do nabycia na ich podstawie artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych. Należy bowiem powtórzyć za Sądem Najwyższym, że termin „posiłek” nie jest tożsamy z „produktem spożywczym”. Z tego powodu, w powołanym wyroku SN orzekł, iż ze zwolnienia z oskładkowania określonego w § 2 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia składkowego korzystają jedynie bony uprawniające do nabycia gotowych posiłków, gdyż w treści tego przepisu nie ma mowy o możliwościach nabycia za pomocą bonów również artykułów spożywczych. Taką możliwość dopuszcza natomiast wprost przepis § 2 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia składkowego, który z podstawy wymiaru składek wyłącza bony przeznaczone na zakup posiłków lub artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych.

Powyższe różnice w zakresie zastosowania przepisów § 2 ust. 1 pkt 6 oraz § 2 ust. 1 pkt 11  Rozporządzenia składkowego podkreślił w powołanym już wyroku Sąd Najwyższy, stwierdzając, iż sąd w pełni podziela stanowisko, że na podstawie § 2 pkt 11 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. wyłączeniu z podstawy wymiaru składek podlega wyłącznie wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikowi do spożycia, które znajdują się w stanie nadającym się do tego celu (spożycia) w miejscu i czasie pracy u zainteresowanego pracodawcy. Tych wymagań nie spełniają bony żywnościowe, które miałyby być przyznawane wszystkim pracownikom do zrealizowania we wskazanych im licznych punktach gastronomicznych lub sieciach handlowych, które oferują w zamian rozmaite produkty spożywcze.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Podkreślenia wymaga, iż rozporządzenie z dnia 18 grudnia 1998 r. wyłącznie w § 2 pkt 6 dopuszcza możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne wartości świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalentów za te świadczenia wypłacanych zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra (...) oraz wartości otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.


W świetle powyższych uwag podkreślić należy, iż SN w wyroku z 24.09.2015 r. nie wykluczył dopuszczalności wyłączenia z podstawy wymiaru składek ZUS wartości bonów uprawniających do nabycia na ich podstawie artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych w punktach handlowych. Wprost przeciwnie, sąd dopuścił taką możliwość. Niezbędnym warunkiem dla zastosowania tego wyłączenia jest jednak, aby bony żywnościowe przyznawane były pracownikom uprawnionym na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy do otrzymania posiłków i napojów profilaktycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA