REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bony żywnościowe dla pracowników uprawniające do zakupu artykułów spożywczych bez składek ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Polish Advisory Group
Doradztwo podatkowe
Przemysław Dybała
Doradca podatkowy nr 11590
Bony żywnościowe dla pracowników uprawniające do zakupu artykułów spożywczych bez składek ZUS
Bony żywnościowe dla pracowników uprawniające do zakupu artykułów spożywczych bez składek ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sąd Najwyższy w wyroku z 24 września 2015 r. dopuścił możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek ZUS wartości bonów uprawniających do nabycia na ich podstawie artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych w punktach handlowych. Niezbędnym warunkiem dla zastosowania tego wyłączenia jest jednak, aby bony żywnościowe przyznawane były pracownikom uprawnionym na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy do otrzymania posiłków i napojów profilaktycznych.

W dniu 24 września 2015 r. Sąd Najwyższy („SN”) wydał wyrok (sygn. I UK 205/15), w którym odniósł się do możliwości wyłączenia z podstawy wymiaru składek ZUS wartości bonów żywnościowych, uprawniających pracowników do zakupu na ich podstawie artykułów spożywczych. Podstawą dla tego wyłączenia miałby być przepis § 2 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe („Rozporządzenie składkowe”). Zgodnie z tym przepisem, podstawy wymiaru składek nie stanowi wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikom do spożycia bez prawa do ekwiwalentu z tego tytułu - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 190 zł.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W wydanym wyroku SN orzekł, że z podstawy wymiaru składek na podstawie powołanego powyżej przepisu wyłączone są jedynie bony żywnościowe uprawniające do spożycia posiłku, który nadaje się do tego celu w miejscu i czasie pracy u zainteresowanego pracodawcy (w stołówkach, barach, punktach gastronomicznych). Natomiast, wartość bonów żywnościowych, które uprawniają do nabywania produktów spożywczych w sklepach i centrach handlowych, powinna być wliczana do podstawy wymiaru składek.

W związku z powyższym powstaje pytanie, czy możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek ZUS wartości bonów żywnościowych przeznaczonych do nabycia napojów i artykułów spożywczych w punktach handlowych, została definitywnie wykluczona przez Sąd Najwyższy? Odpowiedź brzmi: NIE.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

REKLAMA

Należy bowiem podkreślić, iż w stanie faktycznym, do którego odnosi się wyrok SN, spółka wydając swoim pracownikom bony żywnościowe nie była do tego zobligowana odrębnymi przepisami o bezpieczeństwie i higienie pracy. W rezultacie, wydawane bony nie były bonami na posiłki i napoje profilaktyczne. Jest to okoliczność mająca zasadnicze znaczenie. Należy bowiem zauważyć, iż

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie składkowe zawiera również przepisy, które w sposób szczególny określają warunki, przy spełnieniu których wartość bonów żywnościowych, przeznaczonych dla pracowników uprawnionych do otrzymania posiłków i napojów profilaktycznym, jest zwolniona z podstawy wymiaru składek ZUS. Takim przepisem jest w szczególności przepis § 2 ust. 1 pkt 6. Zgodnie z tym przepisem, podstawy wymiaru składek nie stanowią wartość świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra (...) oraz wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.

Na podstawie powyższej regulacji możliwe jest wyłączenie z podstawy wymiaru składek nie tylko wartości bonów żywnościowych przeznaczonych do nabycia gotowych posiłków, ale również bonów uprawniających do nabycia na ich podstawie artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych. Należy bowiem powtórzyć za Sądem Najwyższym, że termin „posiłek” nie jest tożsamy z „produktem spożywczym”. Z tego powodu, w powołanym wyroku SN orzekł, iż ze zwolnienia z oskładkowania określonego w § 2 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia składkowego korzystają jedynie bony uprawniające do nabycia gotowych posiłków, gdyż w treści tego przepisu nie ma mowy o możliwościach nabycia za pomocą bonów również artykułów spożywczych. Taką możliwość dopuszcza natomiast wprost przepis § 2 ust. 1 pkt 6 Rozporządzenia składkowego, który z podstawy wymiaru składek wyłącza bony przeznaczone na zakup posiłków lub artykułów spożywczych lub napojów bezalkoholowych.

Powyższe różnice w zakresie zastosowania przepisów § 2 ust. 1 pkt 6 oraz § 2 ust. 1 pkt 11  Rozporządzenia składkowego podkreślił w powołanym już wyroku Sąd Najwyższy, stwierdzając, iż sąd w pełni podziela stanowisko, że na podstawie § 2 pkt 11 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 1998 r. wyłączeniu z podstawy wymiaru składek podlega wyłącznie wartość finansowanych przez pracodawcę posiłków udostępnianych pracownikowi do spożycia, które znajdują się w stanie nadającym się do tego celu (spożycia) w miejscu i czasie pracy u zainteresowanego pracodawcy. Tych wymagań nie spełniają bony żywnościowe, które miałyby być przyznawane wszystkim pracownikom do zrealizowania we wskazanych im licznych punktach gastronomicznych lub sieciach handlowych, które oferują w zamian rozmaite produkty spożywcze.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Podkreślenia wymaga, iż rozporządzenie z dnia 18 grudnia 1998 r. wyłącznie w § 2 pkt 6 dopuszcza możliwość wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne wartości świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalentów za te świadczenia wypłacanych zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra (...) oraz wartości otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.


W świetle powyższych uwag podkreślić należy, iż SN w wyroku z 24.09.2015 r. nie wykluczył dopuszczalności wyłączenia z podstawy wymiaru składek ZUS wartości bonów uprawniających do nabycia na ich podstawie artykułów spożywczych i napojów bezalkoholowych w punktach handlowych. Wprost przeciwnie, sąd dopuścił taką możliwość. Niezbędnym warunkiem dla zastosowania tego wyłączenia jest jednak, aby bony żywnościowe przyznawane były pracownikom uprawnionym na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy do otrzymania posiłków i napojów profilaktycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rada Ministrów zdecydowała

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

Kapitał zakładowy w spółce z o.o. w 2025 r. okiem adwokata - praktyka. Wymogi prawne, pułapki, podatki, księgowość, odpowiedzialność zarządu i wspólników

Wyobraź sobie, że chcesz wystartować z nową firmą albo przekształcić jednoosobową działalność w spółkę z o.o. Formalności nie brakuje, ale jedna kwestia wraca jak bumerang: kapitał zakładowy. To pierwszy, obowiązkowy „wkład własny”, bez którego sąd nie zarejestruje spółki. Jego ustawowe minimum – 5 000 zł – może wydawać się symboliczne, jednak od sposobu, w jaki je wnosisz i później „pilnujesz”, zależy wiarygodność Twojej firmy, a czasem nawet osobista odpowiedzialność zarządu. Poniżej znajdziesz najświeższe przepisy, praktyczne podpowiedzi i pułapki, na które trzeba uważać od pierwszego przelewu aż po ewentualne obniżenie kapitału lata później.

REKLAMA