REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i ZUS Z-3a można złożyć on-line

Subskrybuj nas na Youtube
Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i  ZUS Z-3a można złożyć on-line
Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i ZUS Z-3a można złożyć on-line

REKLAMA

REKLAMA

Płatnicy składek (np. firmy) są zobowiązani wypełniać formularze zaświadczeń ZUS Z-3 i ZUS Z-3a dla swoich pracowników i zleceniobiorców, jeśli korzystają oni ze świadczeń wypłacanych przez ZUS. Obowiązek ten nałożony jest na przedsiębiorców zatrudniających poniżej 21 pracowników oraz dodatkowo na wszystkie firmy, których pracownicy ubiegają się o wypłatę zasiłku po ustaniu zatrudnienia. Obowiązku tego można dopełnić on-line.

Druki Z-3 i Z-3a są swojego rodzaju załącznikami do zwolnień lekarskich, jakie przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Są one niezbędne do wypłaty świadczeń z ZUS w przypadku choroby i macierzyństwa. Bez tych dokumentów Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wypłaci pieniędzy zainteresowanym pracownikom lub zleceniobiorcom.

REKLAMA

Autopromocja

Zaświadczenia Z-3 wyślesz do ZUS on-line

Aktualne formularze zaświadczeń dostępne są na stronach internetowych ZUS. Dodatkowo przedsiębiorcy mają możliwość wypełnienia ich i wysłania do ZUS w formie elektronicznej, przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych – ZUS PUE. Wystarczy posiadać profil na platformie ZUS oraz podpis kwalifikowany lub profil zaufany, które służą do podpisywania i wysyłki elektronicznej dokumentów. Zaświadczenia do wypełnienia znajdziemy w panelu Płatnika w katalogu Usług elektronicznych.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Dzięki elektronicznym drukom unikniesz błędów

Prawidłowe wypełnienie druku decyduje o wypłacie świadczenia, dlatego ważne jest, aby zrobić to starannie. Dzięki wypełnianiu druku Z-3 w formie elektronicznej przedsiębiorcy mają ułatwione zadanie, bowiem system umożliwia sprawdzenie poprawności wypełnionego formularza przed jego wysłaniem do urzędu. Błędne informacje znajdziemy po kliknięciu „Sprawdź” w zakładce Uwagi i błędy.

Warto skorzystać z tej formy wypełniania zaświadczeń, z uwagi na fakt, że dokumenty te są dość obszerne i wymagają uzupełniania wielu danych. W przypadku formularzy on-line pola z danymi identyfikacyjnymi przedsiębiorcy są wypełnione automatycznie przez system i nie musimy ich sprawdzać. Jest to bardzo istotna kwestia, bo dane te powinny być zgodne ze zgłoszonymi przez nas wcześniej do ZUS. Wypełniając formularz on-line będziemy mieli pewność, że tak właśnie jest.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje niezbędne do wypłaty świadczeń

Oprócz danych identyfikacyjnych płatnika i pracownika, w zaświadczeniu Z-3 powinny się znaleźć informacje na temat okresu ubezpieczenia pracownika, okresu niezdolności do pracy, informacje dotyczące zwolnienia lekarskiego oraz liczba ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego w firmie. Najważniejszymi danymi, jakie umieszczamy w zaświadczeniu, są jednak informacje na temat wynagrodzeń pobieranych przez pracownika, na podstawie których ZUS dokona obliczenia zasiłku.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Liczba ubezpieczonych decyduje o tym, kto wypłaca świadczenia

Przedsiębiorca wypełniający druk Z-3 dla swojego pracownika zobowiązany jest do wpisania w jednym punkcie liczby zgłoszonych osób do ubezpieczenia chorobowego. Liczba ta decyduje o tym, kto zobowiązany jest do wypłaty świadczenia – ZUS czy przedsiębiorca. Jeżeli w firmie zatrudnionych jest mniej niż 21 osób, to płatnikiem świadczeń będzie ZUS. Liczbę ustalamy według stanu na dzień 30 listopada poprzedniego roku i obowiązuje ona niezmiennie przez rok. Przy ustalaniu liczby osób ubezpieczonych nie ma znaczenia tytuł do ubezpieczenia chorobowego, więc uwzględniamy w niej nie tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, ale również zleceniobiorców zgłoszonych do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA