REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i ZUS Z-3a można złożyć on-line

Subskrybuj nas na Youtube
Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i  ZUS Z-3a można złożyć on-line
Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i ZUS Z-3a można złożyć on-line

REKLAMA

REKLAMA

Płatnicy składek (np. firmy) są zobowiązani wypełniać formularze zaświadczeń ZUS Z-3 i ZUS Z-3a dla swoich pracowników i zleceniobiorców, jeśli korzystają oni ze świadczeń wypłacanych przez ZUS. Obowiązek ten nałożony jest na przedsiębiorców zatrudniających poniżej 21 pracowników oraz dodatkowo na wszystkie firmy, których pracownicy ubiegają się o wypłatę zasiłku po ustaniu zatrudnienia. Obowiązku tego można dopełnić on-line.

Druki Z-3 i Z-3a są swojego rodzaju załącznikami do zwolnień lekarskich, jakie przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Są one niezbędne do wypłaty świadczeń z ZUS w przypadku choroby i macierzyństwa. Bez tych dokumentów Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wypłaci pieniędzy zainteresowanym pracownikom lub zleceniobiorcom.

REKLAMA

Autopromocja

Zaświadczenia Z-3 wyślesz do ZUS on-line

Aktualne formularze zaświadczeń dostępne są na stronach internetowych ZUS. Dodatkowo przedsiębiorcy mają możliwość wypełnienia ich i wysłania do ZUS w formie elektronicznej, przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych – ZUS PUE. Wystarczy posiadać profil na platformie ZUS oraz podpis kwalifikowany lub profil zaufany, które służą do podpisywania i wysyłki elektronicznej dokumentów. Zaświadczenia do wypełnienia znajdziemy w panelu Płatnika w katalogu Usług elektronicznych.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Dzięki elektronicznym drukom unikniesz błędów

Prawidłowe wypełnienie druku decyduje o wypłacie świadczenia, dlatego ważne jest, aby zrobić to starannie. Dzięki wypełnianiu druku Z-3 w formie elektronicznej przedsiębiorcy mają ułatwione zadanie, bowiem system umożliwia sprawdzenie poprawności wypełnionego formularza przed jego wysłaniem do urzędu. Błędne informacje znajdziemy po kliknięciu „Sprawdź” w zakładce Uwagi i błędy.

Warto skorzystać z tej formy wypełniania zaświadczeń, z uwagi na fakt, że dokumenty te są dość obszerne i wymagają uzupełniania wielu danych. W przypadku formularzy on-line pola z danymi identyfikacyjnymi przedsiębiorcy są wypełnione automatycznie przez system i nie musimy ich sprawdzać. Jest to bardzo istotna kwestia, bo dane te powinny być zgodne ze zgłoszonymi przez nas wcześniej do ZUS. Wypełniając formularz on-line będziemy mieli pewność, że tak właśnie jest.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje niezbędne do wypłaty świadczeń

Oprócz danych identyfikacyjnych płatnika i pracownika, w zaświadczeniu Z-3 powinny się znaleźć informacje na temat okresu ubezpieczenia pracownika, okresu niezdolności do pracy, informacje dotyczące zwolnienia lekarskiego oraz liczba ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego w firmie. Najważniejszymi danymi, jakie umieszczamy w zaświadczeniu, są jednak informacje na temat wynagrodzeń pobieranych przez pracownika, na podstawie których ZUS dokona obliczenia zasiłku.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Liczba ubezpieczonych decyduje o tym, kto wypłaca świadczenia

Przedsiębiorca wypełniający druk Z-3 dla swojego pracownika zobowiązany jest do wpisania w jednym punkcie liczby zgłoszonych osób do ubezpieczenia chorobowego. Liczba ta decyduje o tym, kto zobowiązany jest do wypłaty świadczenia – ZUS czy przedsiębiorca. Jeżeli w firmie zatrudnionych jest mniej niż 21 osób, to płatnikiem świadczeń będzie ZUS. Liczbę ustalamy według stanu na dzień 30 listopada poprzedniego roku i obowiązuje ona niezmiennie przez rok. Przy ustalaniu liczby osób ubezpieczonych nie ma znaczenia tytuł do ubezpieczenia chorobowego, więc uwzględniamy w niej nie tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, ale również zleceniobiorców zgłoszonych do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA