REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i ZUS Z-3a można złożyć on-line

Subskrybuj nas na Youtube
Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i  ZUS Z-3a można złożyć on-line
Zaświadczenia płatnika składek ZUS Z-3 i ZUS Z-3a można złożyć on-line

REKLAMA

REKLAMA

Płatnicy składek (np. firmy) są zobowiązani wypełniać formularze zaświadczeń ZUS Z-3 i ZUS Z-3a dla swoich pracowników i zleceniobiorców, jeśli korzystają oni ze świadczeń wypłacanych przez ZUS. Obowiązek ten nałożony jest na przedsiębiorców zatrudniających poniżej 21 pracowników oraz dodatkowo na wszystkie firmy, których pracownicy ubiegają się o wypłatę zasiłku po ustaniu zatrudnienia. Obowiązku tego można dopełnić on-line.

Druki Z-3 i Z-3a są swojego rodzaju załącznikami do zwolnień lekarskich, jakie przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Są one niezbędne do wypłaty świadczeń z ZUS w przypadku choroby i macierzyństwa. Bez tych dokumentów Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie wypłaci pieniędzy zainteresowanym pracownikom lub zleceniobiorcom.

REKLAMA

Autopromocja

Zaświadczenia Z-3 wyślesz do ZUS on-line

Aktualne formularze zaświadczeń dostępne są na stronach internetowych ZUS. Dodatkowo przedsiębiorcy mają możliwość wypełnienia ich i wysłania do ZUS w formie elektronicznej, przy pomocy Platformy Usług Elektronicznych – ZUS PUE. Wystarczy posiadać profil na platformie ZUS oraz podpis kwalifikowany lub profil zaufany, które służą do podpisywania i wysyłki elektronicznej dokumentów. Zaświadczenia do wypełnienia znajdziemy w panelu Płatnika w katalogu Usług elektronicznych.

Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Dzięki elektronicznym drukom unikniesz błędów

Prawidłowe wypełnienie druku decyduje o wypłacie świadczenia, dlatego ważne jest, aby zrobić to starannie. Dzięki wypełnianiu druku Z-3 w formie elektronicznej przedsiębiorcy mają ułatwione zadanie, bowiem system umożliwia sprawdzenie poprawności wypełnionego formularza przed jego wysłaniem do urzędu. Błędne informacje znajdziemy po kliknięciu „Sprawdź” w zakładce Uwagi i błędy.

Warto skorzystać z tej formy wypełniania zaświadczeń, z uwagi na fakt, że dokumenty te są dość obszerne i wymagają uzupełniania wielu danych. W przypadku formularzy on-line pola z danymi identyfikacyjnymi przedsiębiorcy są wypełnione automatycznie przez system i nie musimy ich sprawdzać. Jest to bardzo istotna kwestia, bo dane te powinny być zgodne ze zgłoszonymi przez nas wcześniej do ZUS. Wypełniając formularz on-line będziemy mieli pewność, że tak właśnie jest.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Informacje niezbędne do wypłaty świadczeń

Oprócz danych identyfikacyjnych płatnika i pracownika, w zaświadczeniu Z-3 powinny się znaleźć informacje na temat okresu ubezpieczenia pracownika, okresu niezdolności do pracy, informacje dotyczące zwolnienia lekarskiego oraz liczba ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego w firmie. Najważniejszymi danymi, jakie umieszczamy w zaświadczeniu, są jednak informacje na temat wynagrodzeń pobieranych przez pracownika, na podstawie których ZUS dokona obliczenia zasiłku.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Liczba ubezpieczonych decyduje o tym, kto wypłaca świadczenia

Przedsiębiorca wypełniający druk Z-3 dla swojego pracownika zobowiązany jest do wpisania w jednym punkcie liczby zgłoszonych osób do ubezpieczenia chorobowego. Liczba ta decyduje o tym, kto zobowiązany jest do wypłaty świadczenia – ZUS czy przedsiębiorca. Jeżeli w firmie zatrudnionych jest mniej niż 21 osób, to płatnikiem świadczeń będzie ZUS. Liczbę ustalamy według stanu na dzień 30 listopada poprzedniego roku i obowiązuje ona niezmiennie przez rok. Przy ustalaniu liczby osób ubezpieczonych nie ma znaczenia tytuł do ubezpieczenia chorobowego, więc uwzględniamy w niej nie tylko osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, ale również zleceniobiorców zgłoszonych do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

REKLAMA

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA