REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lista zwolnień lekarskich na PUE ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Lista zwolnień lekarskich na PUE ZUS
Lista zwolnień lekarskich na PUE ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dostęp on line do listy zwolnień lekarskich na PUE ZUS wystawionych danemu płatnikowi pozwala przedsiębiorcy m.in. sprawdzić daty zwolnień lekarskich na których przebywał w ciągu roku, czy kwoty wypłaconych zasiłków. W panelu świadczeniobiorcy płatnik składek ma również możliwość pobrania dokumentu PIT na temat dochodów uzyskanych od ZUS, niezbędnego do rozliczenia rocznego.

Dzięki Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE) przedsiębiorcy zyskali dostęp do m.in. do danych o zwolnieniach lekarskich, na których przebywali w trakcie roku. A także do innych informacji, które ułatwiają choćby wyliczanie podatku.

REKLAMA

Dostępna na internetowej platformie PUE zakładka „Zaświadczenia lekarskie” zawiera listę wszystkich zwolnień lekarskich wystawionych płatnikowi składek. Jeżeli nie wszystkie zaświadczenia są widoczne od razu, przedsiębiorca ma możliwość zamówienia danych archiwalnych bezpośrednio w panelu użytkownika.

Dzięki dostępowi do tej kartoteki przedsiębiorca może sprawdzić nie tylko daty zwolnień lekarskich na których przebywał w ciągu roku, ale również kwoty przyznanych zasiłków, jakie zostały mu wypłacone (znajdzie je w panelu świadczeniobiorcy). Informacje te są szczególnie przydatne w momencie składania deklaracji rozliczeniowych lub korekt do nich za okresy, w których wystąpiła choroba.

PIT od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pobierzesz on-line

W panelu świadczeniobiorcy płatnik składek ma również możliwość pobrania dokumentu PIT na temat dochodów uzyskanych od ZUS, niezbędnego do rozliczenia rocznego. Oczywiście PIT będzie mógł wygenerować tylko wtedy, jeżeli pobierał jakieś świadczenie chorobowe lub inne w ubiegłym roku.

Dodatkowo przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości zgłoszenia zmiany rachunku bankowego, na który przekazywane jest świadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System udostępnia również niezbędne wnioski i oświadczenia, jakie są wymagane przy ubieganiu się o wypłatę zasiłków. Wszystko oczywiście odbywa się w formie elektronicznej, bez konieczności składania papierowych dokumentów w ZUS.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Wystawianie faktury podczas choroby to działalność zarobkowa

REKLAMA

Informacja o datach zwolnień lekarskich przedsiębiorcy może być bardzo przydatna w momencie, w którym chcielibyśmy wystawiać faktury za nasze usługi. Należy bowiem pamiętać, że jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą, to w czasie zwolnienia lekarskiego jesteśmy niezdolni do pracy, co oznacza, że nie możemy wówczas wykonywać żadnej pracy zarobkowej.

Jeżeli ZUS stwierdzi podczas kontroli, że mimo choroby wykonujemy lub wykonywaliśmy jakieś czynności  albo wykorzystywaliśmy zwolnienie lekarskie w sposób niezgodny z jego celem, możemy stracić prawo do zasiłku chorobowego za cały okres objęty zaświadczeniem lekarskim.

Lepiej nie podpisywać dokumentów w czasie choroby

Jeżeli mamy wspólników, pracowników lub współpracowników, którzy wykonują za nas różne czynności podczas naszej choroby, ponieważ są do tego upoważnieni, to nie powinniśmy mieć większego problemu z prowadzeniem firmy. Natomiast, jeżeli prowadzimy działalność jednoosobowo, to nie możemy wykonywać żadnej pracy zarobkowej podczas zwolnienia. Praca zarobkowa może być rozumiana w różny sposób. Co do zasady są to wszelkie czynności, jakie mogą przynieść nam zarobek (dochód), bez względu na wymiar czasu tej pracy i jej charakter. Nawet jeżeli są to czynności nieobciążające w istotny sposób organizmu przedsiębiorcy.

REKLAMA

Dodatkowo bez znaczenia jest, w którym dniu naszej choroby ZUS podczas kontroli stwierdzi wykonywanie przez nas pracy zarobkowej. Praca wykonywana nawet przez kilka minut w ciągu jednego dnia spowoduje utratę prawa do zasiłku chorobowego za cały okres trwania zwolnienia lekarskiego.

Dość często Zakład Ubezpieczeń Społecznych stwierdza, że przedsiębiorca w czasie zwolnienia lekarskiego podpisywał dokumenty związane z prowadzoną przez siebie działalnością. Wtedy zazwyczaj powstaje spór, czy samo podpisywanie dokumentów może zostać zakwalifikowane jako wykonywanie pracy zarobkowej. Niestety, sądy nie są w tej kwestii  zgodne.

Przeważa pogląd, że wykonywanie czynności formalnoprawnych, do jakich zobowiązany jest przedsiębiorca będący jednocześnie pracodawcą nie powoduje utraty prawa do zasiłku chorobowego. Sąd Najwyższy uznał bowiem, że samo podpisywanie faktur i innych dokumentów niezbędnych do prowadzenia działalności w sytuacji, gdy nie ma możliwości jej zawieszenia w okresie pobierania zasiłku, można uznać za działalność, która nie ma zarobkowego charakteru. Dotyczy to jednak przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Mogą bowiem oni podpisywać dokumenty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizacji, przygotowane przez swoich pracowników, takie jak listy płac czy przelewy bankowe.


W przypadku przedsiębiorców działających na własną rękę zalecana jest ostrożność w kwestii wykonywania jakiejkolwiek pracy podczas zwolnienia lekarskiego, bowiem co do zasady zakaz wykonywania pracy zarobkowej w okresie choroby ma charakter bezwzględny. Jeżeli wystawienie faktury czy podpisanie jakiegoś dokumentu jest niezbędne najbezpieczniej w takim przypadku powołać pełnomocnika do tego typu czynności.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA