REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lista zwolnień lekarskich na PUE ZUS

Lista zwolnień lekarskich na PUE ZUS
Lista zwolnień lekarskich na PUE ZUS
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dostęp on line do listy zwolnień lekarskich na PUE ZUS wystawionych danemu płatnikowi pozwala przedsiębiorcy m.in. sprawdzić daty zwolnień lekarskich na których przebywał w ciągu roku, czy kwoty wypłaconych zasiłków. W panelu świadczeniobiorcy płatnik składek ma również możliwość pobrania dokumentu PIT na temat dochodów uzyskanych od ZUS, niezbędnego do rozliczenia rocznego.

Dzięki Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE) przedsiębiorcy zyskali dostęp do m.in. do danych o zwolnieniach lekarskich, na których przebywali w trakcie roku. A także do innych informacji, które ułatwiają choćby wyliczanie podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Dostępna na internetowej platformie PUE zakładka „Zaświadczenia lekarskie” zawiera listę wszystkich zwolnień lekarskich wystawionych płatnikowi składek. Jeżeli nie wszystkie zaświadczenia są widoczne od razu, przedsiębiorca ma możliwość zamówienia danych archiwalnych bezpośrednio w panelu użytkownika.

Dzięki dostępowi do tej kartoteki przedsiębiorca może sprawdzić nie tylko daty zwolnień lekarskich na których przebywał w ciągu roku, ale również kwoty przyznanych zasiłków, jakie zostały mu wypłacone (znajdzie je w panelu świadczeniobiorcy). Informacje te są szczególnie przydatne w momencie składania deklaracji rozliczeniowych lub korekt do nich za okresy, w których wystąpiła choroba.

PIT od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pobierzesz on-line

W panelu świadczeniobiorcy płatnik składek ma również możliwość pobrania dokumentu PIT na temat dochodów uzyskanych od ZUS, niezbędnego do rozliczenia rocznego. Oczywiście PIT będzie mógł wygenerować tylko wtedy, jeżeli pobierał jakieś świadczenie chorobowe lub inne w ubiegłym roku.

REKLAMA

Dodatkowo przedsiębiorcy mogą skorzystać z możliwości zgłoszenia zmiany rachunku bankowego, na który przekazywane jest świadczenie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

System udostępnia również niezbędne wnioski i oświadczenia, jakie są wymagane przy ubieganiu się o wypłatę zasiłków. Wszystko oczywiście odbywa się w formie elektronicznej, bez konieczności składania papierowych dokumentów w ZUS.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Wystawianie faktury podczas choroby to działalność zarobkowa

Informacja o datach zwolnień lekarskich przedsiębiorcy może być bardzo przydatna w momencie, w którym chcielibyśmy wystawiać faktury za nasze usługi. Należy bowiem pamiętać, że jeżeli prowadzimy działalność gospodarczą, to w czasie zwolnienia lekarskiego jesteśmy niezdolni do pracy, co oznacza, że nie możemy wówczas wykonywać żadnej pracy zarobkowej.

Jeżeli ZUS stwierdzi podczas kontroli, że mimo choroby wykonujemy lub wykonywaliśmy jakieś czynności  albo wykorzystywaliśmy zwolnienie lekarskie w sposób niezgodny z jego celem, możemy stracić prawo do zasiłku chorobowego za cały okres objęty zaświadczeniem lekarskim.

Lepiej nie podpisywać dokumentów w czasie choroby

Jeżeli mamy wspólników, pracowników lub współpracowników, którzy wykonują za nas różne czynności podczas naszej choroby, ponieważ są do tego upoważnieni, to nie powinniśmy mieć większego problemu z prowadzeniem firmy. Natomiast, jeżeli prowadzimy działalność jednoosobowo, to nie możemy wykonywać żadnej pracy zarobkowej podczas zwolnienia. Praca zarobkowa może być rozumiana w różny sposób. Co do zasady są to wszelkie czynności, jakie mogą przynieść nam zarobek (dochód), bez względu na wymiar czasu tej pracy i jej charakter. Nawet jeżeli są to czynności nieobciążające w istotny sposób organizmu przedsiębiorcy.

Dodatkowo bez znaczenia jest, w którym dniu naszej choroby ZUS podczas kontroli stwierdzi wykonywanie przez nas pracy zarobkowej. Praca wykonywana nawet przez kilka minut w ciągu jednego dnia spowoduje utratę prawa do zasiłku chorobowego za cały okres trwania zwolnienia lekarskiego.

Dość często Zakład Ubezpieczeń Społecznych stwierdza, że przedsiębiorca w czasie zwolnienia lekarskiego podpisywał dokumenty związane z prowadzoną przez siebie działalnością. Wtedy zazwyczaj powstaje spór, czy samo podpisywanie dokumentów może zostać zakwalifikowane jako wykonywanie pracy zarobkowej. Niestety, sądy nie są w tej kwestii  zgodne.

Przeważa pogląd, że wykonywanie czynności formalnoprawnych, do jakich zobowiązany jest przedsiębiorca będący jednocześnie pracodawcą nie powoduje utraty prawa do zasiłku chorobowego. Sąd Najwyższy uznał bowiem, że samo podpisywanie faktur i innych dokumentów niezbędnych do prowadzenia działalności w sytuacji, gdy nie ma możliwości jej zawieszenia w okresie pobierania zasiłku, można uznać za działalność, która nie ma zarobkowego charakteru. Dotyczy to jednak przedsiębiorców, którzy zatrudniają pracowników. Mogą bowiem oni podpisywać dokumenty niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizacji, przygotowane przez swoich pracowników, takie jak listy płac czy przelewy bankowe.


W przypadku przedsiębiorców działających na własną rękę zalecana jest ostrożność w kwestii wykonywania jakiejkolwiek pracy podczas zwolnienia lekarskiego, bowiem co do zasady zakaz wykonywania pracy zarobkowej w okresie choroby ma charakter bezwzględny. Jeżeli wystawienie faktury czy podpisanie jakiegoś dokumentu jest niezbędne najbezpieczniej w takim przypadku powołać pełnomocnika do tego typu czynności.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA