REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS
Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS
DGP

REKLAMA

REKLAMA

W szczególnych przypadkach ZUS może zgodzić się na uregulowanie przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w dłuższym okresie niż wynika to z przepisów. Przedsiębiorca może złożyć wniosek do ZUS o odroczenie płatności składek m.in. z powodu problemów z bieżącą płynnością finansową.

Porozumienie z ZUS ogranicza koszty opóźnienia płatności składki

W przypadku porozumienia się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych co do późniejszego terminu zapłaty składek, nie będą podejmowane działania egzekucyjne do tych należności, co do których termin został odroczony.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo ZUS nie pobierze od odroczonych należności odsetek za zwłokę. W zamian za odsetki pobrana będzie opłata prolongacyjna, w wysokości 50 % stawki odsetek za zwłokę, obowiązującej w dniu podpisania umowy z ZUS dotyczącej zasad odroczenia należności.

Każdy płatnik składek, który ma chwilowe problemy płatnicze, uniemożliwiające zapłacenie składek w ustawowym terminie może wnioskować o odroczeni terminu ich zapłaty.

Kiedy należy skorygować błędy w dokumentacji wykryte w czasie kontroli ZUS

REKLAMA

Od 1 grudnia 2015 r. przedsiębiorca może wnioskować o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności, zarówno składek finansowanych z własnych środków, jak i przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek. Wcześniej nie było możliwości odroczenia terminu płatności składek pobieranych z wynagrodzeń pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek

Wniosek przedsiębiorcy o odroczenie terminu płatności składek powinien być bardzo dobrze umotywowany. Należy pamiętać, że skorzystanie z rozwiązania odroczenia płatności składek jest dla ZUS rozwiązaniem o charakterze wyjątkowym.

We wniosku należy wskazać dokładne okoliczności, z powodu których nie jesteśmy w stanie uregulować należności w terminie. Powinniśmy dołączyć również informację o zobowiązaniach wobec innych wierzycieli, np. urzędów skarbowych czy banków. Dodatkowo we wniosku powinniśmy wskazać nasze możliwości płatnicze oraz proponowane warunki spłaty. Ważną informacją dla ZUS będzie kwota naszych dochodów w rodzinie, liczba członków rodziny czy też informacja o posiadanych nieruchomościach i wartościowych elementach majątku ruchomego, które będą mogły stanowić zabezpieczenie należności.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Zakres dokumentów, jakie powinniśmy dołączyć do wniosku, zależy od rodzaju prowadzonej przez nas działalności oraz formy jej opodatkowania. Wymagane są różnego rodzaju dokumenty PIT czy też wyciąg z księgi przychodów i rozchodów. Aktualny wykaz dokumentów niezbędnych do załączenia przy konkretnej działalności gospodarczej znajdziemy na stronach ZUS.

Odroczenie składek może dotyczyć jedynie należności bieżących lub przyszłych, których ustawowy termin płatności jeszcze nie upłynął. Dlatego wniosek o odroczenie należy złożyć najpóźniej przed upływem terminu płatności składek.


Wniosek o odroczenie składek możesz złożyć on-line

W dochowaniu terminu złożenia wniosku może pomóc nam internetowa platforma ZUS PUE dostępna pod adresem pue.zus.pl. Za jej pośrednictwem możemy składać różne wnioski do ZUS, między innymi właśnie wniosek o odroczenie terminu płatności kładek (symbol ZUS ZUS-EOP-02).

Aby wysyłać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i otrzymywać elektroniczne odpowiedzi, przedsiębiorca musi posiadać profil PUE oraz podpis elektroniczny potwierdzony płatnym certyfikatem kwalifikowanym albo profil zaufany na Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Zarejestrowanie się na platformie będzie od nas wymagało jednej wizyty w urzędzie celem potwierdzenia tożsamości. Po rejestracji otrzymujemy dostęp do naszego profilu, gdzie znajdziemy informacje o składkach, tytułach do ubezpieczeń, przeliczymy naszą przyszłą emeryturę czy też sprawdzimy dane swoich pracowników zgłoszonych do ubezpieczeń. PUE to również możliwość złożenia lub odbioru dokumentów, takich jak zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami. Dodatkowo przy pomocy aplikacji ePłatnik przedsiębiorcy rozliczą składki za siebie i pracowników oraz wyślą niezbędne deklaracje rozliczeniowe, dokonają zgłoszeń i wyrejestrowań ubezpieczonych.

Do czego służy elektroniczny profil w ZUS

ZUS zapewnia, że każdy wniosek o odroczenie terminu płatności składek rozpatrywany jest w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia skompletowania pełnej dokumentacji, nie później jednak niż w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.

Odroczenie terminu płatności składek tylko na podstawie umowy z ZUS

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o odroczenie, płatnik składek otrzyma informację o konieczności podpisania umowy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, określającej zasady i warunki odroczenia płatności składek.

Warunkiem bezwzględnym do podpisania umowy o odroczenie terminu płatności składek jest nieposiadanie zaległości w opłacaniu składek bieżących, powstałych po dniu złożenia wniosku.

Niestety umowy nie możemy podpisać on-line. Będzie ona podpisywana w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS. Ewentualnie może zostać wysyłana w dwóch egzemplarzach do płatnika na wskazany przez niego adres. Następnie należy ją niezwłocznie podpisać i odesłać obydwa egzemplarze do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który po jej podpisaniu odeśle ponownie jeden egzemplarz do nas.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA