REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS
Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS
DGP

REKLAMA

REKLAMA

W szczególnych przypadkach ZUS może zgodzić się na uregulowanie przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w dłuższym okresie niż wynika to z przepisów. Przedsiębiorca może złożyć wniosek do ZUS o odroczenie płatności składek m.in. z powodu problemów z bieżącą płynnością finansową.

Porozumienie z ZUS ogranicza koszty opóźnienia płatności składki

W przypadku porozumienia się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych co do późniejszego terminu zapłaty składek, nie będą podejmowane działania egzekucyjne do tych należności, co do których termin został odroczony.

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo ZUS nie pobierze od odroczonych należności odsetek za zwłokę. W zamian za odsetki pobrana będzie opłata prolongacyjna, w wysokości 50 % stawki odsetek za zwłokę, obowiązującej w dniu podpisania umowy z ZUS dotyczącej zasad odroczenia należności.

Każdy płatnik składek, który ma chwilowe problemy płatnicze, uniemożliwiające zapłacenie składek w ustawowym terminie może wnioskować o odroczeni terminu ich zapłaty.

Kiedy należy skorygować błędy w dokumentacji wykryte w czasie kontroli ZUS

Od 1 grudnia 2015 r. przedsiębiorca może wnioskować o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności, zarówno składek finansowanych z własnych środków, jak i przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek. Wcześniej nie było możliwości odroczenia terminu płatności składek pobieranych z wynagrodzeń pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek

Wniosek przedsiębiorcy o odroczenie terminu płatności składek powinien być bardzo dobrze umotywowany. Należy pamiętać, że skorzystanie z rozwiązania odroczenia płatności składek jest dla ZUS rozwiązaniem o charakterze wyjątkowym.

We wniosku należy wskazać dokładne okoliczności, z powodu których nie jesteśmy w stanie uregulować należności w terminie. Powinniśmy dołączyć również informację o zobowiązaniach wobec innych wierzycieli, np. urzędów skarbowych czy banków. Dodatkowo we wniosku powinniśmy wskazać nasze możliwości płatnicze oraz proponowane warunki spłaty. Ważną informacją dla ZUS będzie kwota naszych dochodów w rodzinie, liczba członków rodziny czy też informacja o posiadanych nieruchomościach i wartościowych elementach majątku ruchomego, które będą mogły stanowić zabezpieczenie należności.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Zakres dokumentów, jakie powinniśmy dołączyć do wniosku, zależy od rodzaju prowadzonej przez nas działalności oraz formy jej opodatkowania. Wymagane są różnego rodzaju dokumenty PIT czy też wyciąg z księgi przychodów i rozchodów. Aktualny wykaz dokumentów niezbędnych do załączenia przy konkretnej działalności gospodarczej znajdziemy na stronach ZUS.

Odroczenie składek może dotyczyć jedynie należności bieżących lub przyszłych, których ustawowy termin płatności jeszcze nie upłynął. Dlatego wniosek o odroczenie należy złożyć najpóźniej przed upływem terminu płatności składek.


Wniosek o odroczenie składek możesz złożyć on-line

W dochowaniu terminu złożenia wniosku może pomóc nam internetowa platforma ZUS PUE dostępna pod adresem pue.zus.pl. Za jej pośrednictwem możemy składać różne wnioski do ZUS, między innymi właśnie wniosek o odroczenie terminu płatności kładek (symbol ZUS ZUS-EOP-02).

Aby wysyłać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i otrzymywać elektroniczne odpowiedzi, przedsiębiorca musi posiadać profil PUE oraz podpis elektroniczny potwierdzony płatnym certyfikatem kwalifikowanym albo profil zaufany na Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Zarejestrowanie się na platformie będzie od nas wymagało jednej wizyty w urzędzie celem potwierdzenia tożsamości. Po rejestracji otrzymujemy dostęp do naszego profilu, gdzie znajdziemy informacje o składkach, tytułach do ubezpieczeń, przeliczymy naszą przyszłą emeryturę czy też sprawdzimy dane swoich pracowników zgłoszonych do ubezpieczeń. PUE to również możliwość złożenia lub odbioru dokumentów, takich jak zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami. Dodatkowo przy pomocy aplikacji ePłatnik przedsiębiorcy rozliczą składki za siebie i pracowników oraz wyślą niezbędne deklaracje rozliczeniowe, dokonają zgłoszeń i wyrejestrowań ubezpieczonych.

Do czego służy elektroniczny profil w ZUS

ZUS zapewnia, że każdy wniosek o odroczenie terminu płatności składek rozpatrywany jest w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia skompletowania pełnej dokumentacji, nie później jednak niż w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.

Odroczenie terminu płatności składek tylko na podstawie umowy z ZUS

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o odroczenie, płatnik składek otrzyma informację o konieczności podpisania umowy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, określającej zasady i warunki odroczenia płatności składek.

Warunkiem bezwzględnym do podpisania umowy o odroczenie terminu płatności składek jest nieposiadanie zaległości w opłacaniu składek bieżących, powstałych po dniu złożenia wniosku.

Niestety umowy nie możemy podpisać on-line. Będzie ona podpisywana w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS. Ewentualnie może zostać wysyłana w dwóch egzemplarzach do płatnika na wskazany przez niego adres. Następnie należy ją niezwłocznie podpisać i odesłać obydwa egzemplarze do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który po jej podpisaniu odeśle ponownie jeden egzemplarz do nas.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce .

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

REKLAMA

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

REKLAMA

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

REKLAMA