REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS

Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS
Jak skorzystać z odroczenia terminu płatności składek ZUS
DGP

REKLAMA

REKLAMA

W szczególnych przypadkach ZUS może zgodzić się na uregulowanie przez przedsiębiorcę składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w dłuższym okresie niż wynika to z przepisów. Przedsiębiorca może złożyć wniosek do ZUS o odroczenie płatności składek m.in. z powodu problemów z bieżącą płynnością finansową.

Porozumienie z ZUS ogranicza koszty opóźnienia płatności składki

W przypadku porozumienia się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych co do późniejszego terminu zapłaty składek, nie będą podejmowane działania egzekucyjne do tych należności, co do których termin został odroczony.

REKLAMA

Autopromocja

Dodatkowo ZUS nie pobierze od odroczonych należności odsetek za zwłokę. W zamian za odsetki pobrana będzie opłata prolongacyjna, w wysokości 50 % stawki odsetek za zwłokę, obowiązującej w dniu podpisania umowy z ZUS dotyczącej zasad odroczenia należności.

Każdy płatnik składek, który ma chwilowe problemy płatnicze, uniemożliwiające zapłacenie składek w ustawowym terminie może wnioskować o odroczeni terminu ich zapłaty.

Kiedy należy skorygować błędy w dokumentacji wykryte w czasie kontroli ZUS

Od 1 grudnia 2015 r. przedsiębiorca może wnioskować o rozłożenie na raty lub odroczenie terminu płatności, zarówno składek finansowanych z własnych środków, jak i przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek. Wcześniej nie było możliwości odroczenia terminu płatności składek pobieranych z wynagrodzeń pracowników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak złożyć wniosek

Wniosek przedsiębiorcy o odroczenie terminu płatności składek powinien być bardzo dobrze umotywowany. Należy pamiętać, że skorzystanie z rozwiązania odroczenia płatności składek jest dla ZUS rozwiązaniem o charakterze wyjątkowym.

We wniosku należy wskazać dokładne okoliczności, z powodu których nie jesteśmy w stanie uregulować należności w terminie. Powinniśmy dołączyć również informację o zobowiązaniach wobec innych wierzycieli, np. urzędów skarbowych czy banków. Dodatkowo we wniosku powinniśmy wskazać nasze możliwości płatnicze oraz proponowane warunki spłaty. Ważną informacją dla ZUS będzie kwota naszych dochodów w rodzinie, liczba członków rodziny czy też informacja o posiadanych nieruchomościach i wartościowych elementach majątku ruchomego, które będą mogły stanowić zabezpieczenie należności.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Zakres dokumentów, jakie powinniśmy dołączyć do wniosku, zależy od rodzaju prowadzonej przez nas działalności oraz formy jej opodatkowania. Wymagane są różnego rodzaju dokumenty PIT czy też wyciąg z księgi przychodów i rozchodów. Aktualny wykaz dokumentów niezbędnych do załączenia przy konkretnej działalności gospodarczej znajdziemy na stronach ZUS.

Odroczenie składek może dotyczyć jedynie należności bieżących lub przyszłych, których ustawowy termin płatności jeszcze nie upłynął. Dlatego wniosek o odroczenie należy złożyć najpóźniej przed upływem terminu płatności składek.


Wniosek o odroczenie składek możesz złożyć on-line

W dochowaniu terminu złożenia wniosku może pomóc nam internetowa platforma ZUS PUE dostępna pod adresem pue.zus.pl. Za jej pośrednictwem możemy składać różne wnioski do ZUS, między innymi właśnie wniosek o odroczenie terminu płatności kładek (symbol ZUS ZUS-EOP-02).

Aby wysyłać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i otrzymywać elektroniczne odpowiedzi, przedsiębiorca musi posiadać profil PUE oraz podpis elektroniczny potwierdzony płatnym certyfikatem kwalifikowanym albo profil zaufany na Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Zarejestrowanie się na platformie będzie od nas wymagało jednej wizyty w urzędzie celem potwierdzenia tożsamości. Po rejestracji otrzymujemy dostęp do naszego profilu, gdzie znajdziemy informacje o składkach, tytułach do ubezpieczeń, przeliczymy naszą przyszłą emeryturę czy też sprawdzimy dane swoich pracowników zgłoszonych do ubezpieczeń. PUE to również możliwość złożenia lub odbioru dokumentów, takich jak zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami. Dodatkowo przy pomocy aplikacji ePłatnik przedsiębiorcy rozliczą składki za siebie i pracowników oraz wyślą niezbędne deklaracje rozliczeniowe, dokonają zgłoszeń i wyrejestrowań ubezpieczonych.

Do czego służy elektroniczny profil w ZUS

ZUS zapewnia, że każdy wniosek o odroczenie terminu płatności składek rozpatrywany jest w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia skompletowania pełnej dokumentacji, nie później jednak niż w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.

Odroczenie terminu płatności składek tylko na podstawie umowy z ZUS

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o odroczenie, płatnik składek otrzyma informację o konieczności podpisania umowy z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, określającej zasady i warunki odroczenia płatności składek.

Warunkiem bezwzględnym do podpisania umowy o odroczenie terminu płatności składek jest nieposiadanie zaległości w opłacaniu składek bieżących, powstałych po dniu złożenia wniosku.

Niestety umowy nie możemy podpisać on-line. Będzie ona podpisywana w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS. Ewentualnie może zostać wysyłana w dwóch egzemplarzach do płatnika na wskazany przez niego adres. Następnie należy ją niezwłocznie podpisać i odesłać obydwa egzemplarze do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który po jej podpisaniu odeśle ponownie jeden egzemplarz do nas.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA