REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Do czego służy elektroniczny profil w ZUS
Do czego służy elektroniczny profil w ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) to zestaw usług dla wszystkich klientów ZUS. Zarówno dla ubezpieczonych (pracowników, zleceniobiorców, etc.), jak i przedsiębiorców. Z platformy mogą korzystać również świadczeniobiorcy, czyli osoby pobierające zasiłki z ZUS, emerytury lub renty. Swój profil w elektronicznym ZUS założyło ponad 1,3 mln użytkowników.

Elektroniczny profil w ZUS

Dzięki platformie mamy możliwość zrealizowania wielu spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu. Na osobistym profilu znajdziemy informacje o składkach, tytułach do ubezpieczeń, przeliczymy naszą przyszłą emeryturę oraz sprawdzimy, czy płatnik składek zgłosił nas i członków naszej rodziny do ubezpieczeń. Możemy również sprawdzić, czy nasze dane osobowe i teleadresowe są aktualne. Istnieje także możliwość zmiany przestarzałych danych dzięki kilku kliknięciom.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorca może bez problemu sprawdzić dane swoich pracowników zgłoszonych do ubezpieczeń. PUE to również możliwość złożenia lub odbioru niektórych dokumentów, takich jak zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami. Przy pomocy dodatkowej aplikacji ePłatnik osoby prowadzące działalność gospodarczą rozliczą składki za siebie i pracowników oraz wyślą niezbędne deklaracje rozliczeniowe, dokonają zgłoszeń i wyrejestrowań ubezpieczonych.

ePłatnik - rozliczenia z ZUS przez internet

Jeżeli otrzymujemy świadczenie z ZUS (zasiłek chorobowy, macierzyński, emeryturę, rentę etc.) w PUE znajdziemy szczegółowe informacje o tych świadczeniach. Będziemy mogli sprawdzić swoje zaświadczenia lekarskie ZUS ZLA, czy też na koniec roku pobrać PIT do rozliczeń z urzędem skarbowym.

REKLAMA

Trzy sposoby na wejście do elektronicznego ZUS

Platforma Usług Elektronicznych ZUS dostępna jest pod adresem http://pue.zus.pl. Aby móc z niej korzystać, musimy się na niej zarejestrować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rejestracji możemy dokonać na 3 sposoby:

  1. Przy pomocy bezpiecznego podpisu elektronicznego – sposób zarezerwowany dla osób dysponujących płatnym certyfikatem. Taka rejestracja nie wymaga stawiania się w urzędzie.
  2. Przy pomocy Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – sposób ten przeznaczony jest dla osób, które posiadają aktywny profil zaufany na portalu ePUAP (http://epuap.gov.pl.).
  3. Rejestracja bezpośrednio w PUE, co jednak wymaga potwierdzenia danych w ciągu 7 dni w wybranej jednostce ZUS.

Rejestracja profilu niezaufanego jest dwuetapowa. Pierwszym krokiem jest założenie konta na pue.zus.pl. Po założeniu go otrzymamy na adres mailowy potwierdzenie założenia konta oraz unikalny numer identyfikacyjny tzw. login.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Drugim krokiem jest potwierdzenie swojej tożsamości. Niestety tego potwierdzenia należy dokonać w jednostce ZUS. Także zanim zaczniemy korzystać z dobrodziejstw platformy, jedna wizyta w urzędzie będzie niezbędna. Na wizytę obowiązkowo zabieramy ze sobą dokument tożsamości i pamiętamy, że powinniśmy ją odbyć w ciągu 7 dni od daty rejestracji wniosku przez Internet.


Profil zaufany i podpis elektroniczny dają większe możliwości

Niestety samo potwierdzenie naszego profilu w ZUS nie da nam możliwości korzystania ze wszystkich funkcji elektronicznej platformy. Aby móc wysyłać i odbierać pisma, wnioski i inne dokumenty należy mieć możliwość podpisywania ich podpisem elektronicznym. Na szczęście nie ma konieczności zakupu kwalifikowanego certyfikatu. Możemy w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP (Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej). Aby go założyć, należy udać się na stronę epuap.gov.pl i również tak jak w przypadku PUE ZUS, założyć tam konto. Najlepiej złożyć wniosek w tym samym czasie gdy składamy wniosek o konto w ZUS bowiem jeden i drugi profil będziemy mogli uwierzytelnić podczas tej samej wizyty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Po takiej podwójnej rejestracji będziemy mieć pełny dostęp do wszystkich funkcjonalności PUE.

Zweryfikowanie profilu zaufanego ePUAP jest szczególnie ważne dla przedsiębiorców. Aby móc korzystać z aplikacji ePłatnik i wysyłać za jej pośrednictwem dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe niezbędny jest certyfikat kwalifikowany (płatny) lub właśnie potwierdzony profil zaufany ePUAP (bezpłatny).

Konto podatnika na Portalu Podatkowym 2016 - rejestracja możliwa też przez ePUAP

Warto też pamiętać, że nasz Profil Zaufany będziemy zobowiązani przedłużać raz na 3 lata. Także co jakiś czas wizyta w urzędzie niestety nas nie ominie.

Komu naprawdę profil w elektronicznym ZUS się przydaje?

Zarejestrowanie Profilu PUE ZUS na pewno ułatwia życie mikroprzedsiębiorcom. Dzięki niemu płatnicy składek oszczędzają czas wcześniej przeznaczany na wizyty w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Nie muszą również co miesiąc składać papierowych deklaracji.

Jeżeli zaś chodzi o ubezpieczonych, to zapewne będą oni dużo rzadziej logowali się do serwisu. Niemniej jednak sprawdzenie od czasu do czasu czy na pewno jesteśmy zgłoszeni do ubezpieczeń i czy odprowadzane są za nas składki każdemu się przyda.

Marta Felczak, Tax Care, Idea Bank

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA