REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach
Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

REKLAMA

REKLAMA

Platforma Usług Elektronicznych ZUS ułatwia funkcjonowanie większości firm. W szczególności tych przedsiębiorców, którzy startują w przetargach. PUE ZUS umożliwia szybkie uzyskanie zaświadczenia o braku zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne, czy łatwiejsze odzyskanie nadpłaconych składek ubezpieczeniowych.

Platforma Usług Elektronicznych (PUE), dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje bez wychodzenia z domu informacje o naszych ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorcy dzięki PUE mogą dodatkowo sprawdzić saldo swojego konta w ZUS.

REKLAMA

Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu za składkami złożysz przez Internet

Po zalogowaniu się do panelu Płatnika przedsiębiorca ma do dyspozycji informacje o saldzie na swoim koncie oraz o należnych składkach i wpłatach. Dzięki temu szybko sprawdzi, czy na pewno wszystkich opłat dokonał w terminie i czy na koncie nie ma przypadkiem nadpłaty albo niedopłaty. Jeżeli taka się pojawi, to dzięki tym wszystkim informacjom dość łatwo jest sprawdzić z czego ona wynika.

Możliwość sprawdzenia zaległości wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest szczególnie przydatna dla przedsiębiorców, którzy dość często występują do ZUS z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami. Zaświadczenia takie są niezbędne w postępowaniach przetargowych. Dzięki dostępowi do danych o składkach on-line możemy uniknąć rozczarowania związanego z niewydaniem przez ZUS stosownego zaświadczenia.

Przy pomocy platformy wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS możemy złożyć do urzędu elektronicznie (symbol druku ZUS-EWN). Aby móc to zrobić, niezbędne jest założenie konta na platformie oraz potwierdzenie swojej tożsamości. Możemy tego dokonać przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy) lub profilu zaufanego ePUAP, który możemy założyć tutaj: http://epuap.gov.pl.

Jeżeli nie posiadamy ani jednego, ani drugiego to, niestety, będziemy zmuszeni do odbycia jednej wizyty w urzędzie celem potwierdzenia naszej tożsamości. Aby korzystać z wszystkich funkcjonalności elektronicznej platformy ZUS, jesteśmy zobowiązani do założenia dwóch profili. Jednego na stronie pue.zus.pl, a drugiego na  http://epuap.gov.pl. Obydwa profile potwierdzimy podczas jednej wizyty w urzędzie. Jest to ważne z uwagi na fakt, że bez profilu zaufanego ePUAP lub certyfikatu kwalifikowanego wysyłka elektronicznych dokumentów za pośrednictwem platformy nie będzie możliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Wniosek o rozliczenie konta również dostępny on-line

Przy prowadzeniu działalności gospodarczej przez kilka lat może się tak zdarzyć, że w wyniku pomyłki przedsiębiorca opłaci składki w nieprawidłowej wysokości – za duże lub za małe albo będzie dokonywał korekt deklaracji mających wpływ na należne zobowiązania wobec ZUS. W takim przypadku z pomocą przyjdzie mu wniosek o tzw. rozliczenie konta płatnika składek (symbol w ZUS RD-3), który również dostępny jest on-line. Po złożeniu takiego wniosku ZUS sprawdzi wszystkie nasze wpłaty, porównując je ze składanymi przez nas deklaracjami, celem zweryfikowania czy nie powstały żadne zaległości lub nadpłaty.

Zmiana dyspozycji wpłaty tylko za zgodą ZUS

Jeżeli przedsiębiorca pomyli się przy wypełnianiu dokumentu płatniczego, np. zamiast okresu rozliczeniowego 02/2016 wpisze 03/2016, to zmiana tej dyspozycji będzie możliwa tylko w momencie, gdy złoży w tej sprawie wniosek do ZUS. Jeżeli tego nie uczyni, to taka wpłata nie zostanie ujęta w rozliczeniu jego konta do momentu wpływu deklaracji za marzec 2016, oznacza to, że mimo iż za luty nie będzie wpłaty, to ZUS nie zaliczy jej na ten miesiąc, tylko będzie czekał na deklarację marcową.

Jak wyjaśnia ZUS na swoich stronach internetowych, w przypadku przekazania wpłaty za okres do 6 miesięcy, wpłata oczekuje na deklarację rozliczeniową ZUS DRA za okres wskazany na wpłacie, do tego czasu nie zostanie rozliczona. W przypadku przekazania wpłaty za okres późniejszy niż 6 miesięcy, zostanie ona rozliczona na najstarsze zadłużenie.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Wniosek o zwrot nienależnie pobranych składek

W przypadku potwierdzenia, że składki zostały nienależnie opłacone, przedsiębiorca ma prawo do złożenia wniosku o ich zwrot (ZUS-EZS-P). W takim przypadku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest do wypłaty nienależnie pobranych składek w ciągu 30 dni od dnia wpływu wniosku. Aby wystąpić z wnioskiem, musimy znać dokładne okresy w jakich nastąpiła nadpłata oraz z tytułu jakich składek (społecznych, zdrowotnych, etc.), dodatkowo należy wskazać powód nadpłaty.

Oczywiście zwrot jest możliwy tylko w przypadku gdy nie mamy żadnych zaległości w opłacaniu składek. Jeżeli wniosku o zwrot nie złożymy, to nadpłata zostanie rozliczona na poczet przyszłych składek na ubezpieczenia społeczne. Oznacza to, że opłacając składki za kolejny miesiąc, będziemy mogli pomniejszyć przelew o nadpłatę. Biorąc pod uwagę fakt, że ZUS ma 30 dni na zwrot nadpłaty, w wielu przypadkach lepiej rozważyć możliwość zaliczenia nadpłaconych składek na kolejny miesiąc.

Marta Felczak, Tax Care/Idea Bank

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA