REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach
Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

REKLAMA

REKLAMA

Platforma Usług Elektronicznych ZUS ułatwia funkcjonowanie większości firm. W szczególności tych przedsiębiorców, którzy startują w przetargach. PUE ZUS umożliwia szybkie uzyskanie zaświadczenia o braku zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne, czy łatwiejsze odzyskanie nadpłaconych składek ubezpieczeniowych.

Platforma Usług Elektronicznych (PUE), dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje bez wychodzenia z domu informacje o naszych ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorcy dzięki PUE mogą dodatkowo sprawdzić saldo swojego konta w ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu za składkami złożysz przez Internet

Po zalogowaniu się do panelu Płatnika przedsiębiorca ma do dyspozycji informacje o saldzie na swoim koncie oraz o należnych składkach i wpłatach. Dzięki temu szybko sprawdzi, czy na pewno wszystkich opłat dokonał w terminie i czy na koncie nie ma przypadkiem nadpłaty albo niedopłaty. Jeżeli taka się pojawi, to dzięki tym wszystkim informacjom dość łatwo jest sprawdzić z czego ona wynika.

Możliwość sprawdzenia zaległości wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest szczególnie przydatna dla przedsiębiorców, którzy dość często występują do ZUS z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami. Zaświadczenia takie są niezbędne w postępowaniach przetargowych. Dzięki dostępowi do danych o składkach on-line możemy uniknąć rozczarowania związanego z niewydaniem przez ZUS stosownego zaświadczenia.

Przy pomocy platformy wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS możemy złożyć do urzędu elektronicznie (symbol druku ZUS-EWN). Aby móc to zrobić, niezbędne jest założenie konta na platformie oraz potwierdzenie swojej tożsamości. Możemy tego dokonać przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy) lub profilu zaufanego ePUAP, który możemy założyć tutaj: http://epuap.gov.pl.

REKLAMA

Jeżeli nie posiadamy ani jednego, ani drugiego to, niestety, będziemy zmuszeni do odbycia jednej wizyty w urzędzie celem potwierdzenia naszej tożsamości. Aby korzystać z wszystkich funkcjonalności elektronicznej platformy ZUS, jesteśmy zobowiązani do założenia dwóch profili. Jednego na stronie pue.zus.pl, a drugiego na  http://epuap.gov.pl. Obydwa profile potwierdzimy podczas jednej wizyty w urzędzie. Jest to ważne z uwagi na fakt, że bez profilu zaufanego ePUAP lub certyfikatu kwalifikowanego wysyłka elektronicznych dokumentów za pośrednictwem platformy nie będzie możliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Wniosek o rozliczenie konta również dostępny on-line

Przy prowadzeniu działalności gospodarczej przez kilka lat może się tak zdarzyć, że w wyniku pomyłki przedsiębiorca opłaci składki w nieprawidłowej wysokości – za duże lub za małe albo będzie dokonywał korekt deklaracji mających wpływ na należne zobowiązania wobec ZUS. W takim przypadku z pomocą przyjdzie mu wniosek o tzw. rozliczenie konta płatnika składek (symbol w ZUS RD-3), który również dostępny jest on-line. Po złożeniu takiego wniosku ZUS sprawdzi wszystkie nasze wpłaty, porównując je ze składanymi przez nas deklaracjami, celem zweryfikowania czy nie powstały żadne zaległości lub nadpłaty.

Zmiana dyspozycji wpłaty tylko za zgodą ZUS

Jeżeli przedsiębiorca pomyli się przy wypełnianiu dokumentu płatniczego, np. zamiast okresu rozliczeniowego 02/2016 wpisze 03/2016, to zmiana tej dyspozycji będzie możliwa tylko w momencie, gdy złoży w tej sprawie wniosek do ZUS. Jeżeli tego nie uczyni, to taka wpłata nie zostanie ujęta w rozliczeniu jego konta do momentu wpływu deklaracji za marzec 2016, oznacza to, że mimo iż za luty nie będzie wpłaty, to ZUS nie zaliczy jej na ten miesiąc, tylko będzie czekał na deklarację marcową.

Jak wyjaśnia ZUS na swoich stronach internetowych, w przypadku przekazania wpłaty za okres do 6 miesięcy, wpłata oczekuje na deklarację rozliczeniową ZUS DRA za okres wskazany na wpłacie, do tego czasu nie zostanie rozliczona. W przypadku przekazania wpłaty za okres późniejszy niż 6 miesięcy, zostanie ona rozliczona na najstarsze zadłużenie.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Wniosek o zwrot nienależnie pobranych składek

W przypadku potwierdzenia, że składki zostały nienależnie opłacone, przedsiębiorca ma prawo do złożenia wniosku o ich zwrot (ZUS-EZS-P). W takim przypadku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest do wypłaty nienależnie pobranych składek w ciągu 30 dni od dnia wpływu wniosku. Aby wystąpić z wnioskiem, musimy znać dokładne okresy w jakich nastąpiła nadpłata oraz z tytułu jakich składek (społecznych, zdrowotnych, etc.), dodatkowo należy wskazać powód nadpłaty.

Oczywiście zwrot jest możliwy tylko w przypadku gdy nie mamy żadnych zaległości w opłacaniu składek. Jeżeli wniosku o zwrot nie złożymy, to nadpłata zostanie rozliczona na poczet przyszłych składek na ubezpieczenia społeczne. Oznacza to, że opłacając składki za kolejny miesiąc, będziemy mogli pomniejszyć przelew o nadpłatę. Biorąc pod uwagę fakt, że ZUS ma 30 dni na zwrot nadpłaty, w wielu przypadkach lepiej rozważyć możliwość zaliczenia nadpłaconych składek na kolejny miesiąc.

Marta Felczak, Tax Care/Idea Bank

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA