REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach
Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

REKLAMA

REKLAMA

Platforma Usług Elektronicznych ZUS ułatwia funkcjonowanie większości firm. W szczególności tych przedsiębiorców, którzy startują w przetargach. PUE ZUS umożliwia szybkie uzyskanie zaświadczenia o braku zaległości w składkach na ubezpieczenie społeczne, czy łatwiejsze odzyskanie nadpłaconych składek ubezpieczeniowych.

Platforma Usług Elektronicznych (PUE), dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje bez wychodzenia z domu informacje o naszych ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Przedsiębiorcy dzięki PUE mogą dodatkowo sprawdzić saldo swojego konta w ZUS.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu za składkami złożysz przez Internet

Po zalogowaniu się do panelu Płatnika przedsiębiorca ma do dyspozycji informacje o saldzie na swoim koncie oraz o należnych składkach i wpłatach. Dzięki temu szybko sprawdzi, czy na pewno wszystkich opłat dokonał w terminie i czy na koncie nie ma przypadkiem nadpłaty albo niedopłaty. Jeżeli taka się pojawi, to dzięki tym wszystkim informacjom dość łatwo jest sprawdzić z czego ona wynika.

Możliwość sprawdzenia zaległości wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest szczególnie przydatna dla przedsiębiorców, którzy dość często występują do ZUS z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami. Zaświadczenia takie są niezbędne w postępowaniach przetargowych. Dzięki dostępowi do danych o składkach on-line możemy uniknąć rozczarowania związanego z niewydaniem przez ZUS stosownego zaświadczenia.

Przy pomocy platformy wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami ZUS możemy złożyć do urzędu elektronicznie (symbol druku ZUS-EWN). Aby móc to zrobić, niezbędne jest założenie konta na platformie oraz potwierdzenie swojej tożsamości. Możemy tego dokonać przy pomocy płatnego certyfikatu kwalifikowanego (jeżeli taki posiadamy) lub profilu zaufanego ePUAP, który możemy założyć tutaj: http://epuap.gov.pl.

REKLAMA

Jeżeli nie posiadamy ani jednego, ani drugiego to, niestety, będziemy zmuszeni do odbycia jednej wizyty w urzędzie celem potwierdzenia naszej tożsamości. Aby korzystać z wszystkich funkcjonalności elektronicznej platformy ZUS, jesteśmy zobowiązani do założenia dwóch profili. Jednego na stronie pue.zus.pl, a drugiego na  http://epuap.gov.pl. Obydwa profile potwierdzimy podczas jednej wizyty w urzędzie. Jest to ważne z uwagi na fakt, że bez profilu zaufanego ePUAP lub certyfikatu kwalifikowanego wysyłka elektronicznych dokumentów za pośrednictwem platformy nie będzie możliwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Wniosek o rozliczenie konta również dostępny on-line

Przy prowadzeniu działalności gospodarczej przez kilka lat może się tak zdarzyć, że w wyniku pomyłki przedsiębiorca opłaci składki w nieprawidłowej wysokości – za duże lub za małe albo będzie dokonywał korekt deklaracji mających wpływ na należne zobowiązania wobec ZUS. W takim przypadku z pomocą przyjdzie mu wniosek o tzw. rozliczenie konta płatnika składek (symbol w ZUS RD-3), który również dostępny jest on-line. Po złożeniu takiego wniosku ZUS sprawdzi wszystkie nasze wpłaty, porównując je ze składanymi przez nas deklaracjami, celem zweryfikowania czy nie powstały żadne zaległości lub nadpłaty.

Zmiana dyspozycji wpłaty tylko za zgodą ZUS

Jeżeli przedsiębiorca pomyli się przy wypełnianiu dokumentu płatniczego, np. zamiast okresu rozliczeniowego 02/2016 wpisze 03/2016, to zmiana tej dyspozycji będzie możliwa tylko w momencie, gdy złoży w tej sprawie wniosek do ZUS. Jeżeli tego nie uczyni, to taka wpłata nie zostanie ujęta w rozliczeniu jego konta do momentu wpływu deklaracji za marzec 2016, oznacza to, że mimo iż za luty nie będzie wpłaty, to ZUS nie zaliczy jej na ten miesiąc, tylko będzie czekał na deklarację marcową.

Jak wyjaśnia ZUS na swoich stronach internetowych, w przypadku przekazania wpłaty za okres do 6 miesięcy, wpłata oczekuje na deklarację rozliczeniową ZUS DRA za okres wskazany na wpłacie, do tego czasu nie zostanie rozliczona. W przypadku przekazania wpłaty za okres późniejszy niż 6 miesięcy, zostanie ona rozliczona na najstarsze zadłużenie.

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych


Wniosek o zwrot nienależnie pobranych składek

W przypadku potwierdzenia, że składki zostały nienależnie opłacone, przedsiębiorca ma prawo do złożenia wniosku o ich zwrot (ZUS-EZS-P). W takim przypadku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest do wypłaty nienależnie pobranych składek w ciągu 30 dni od dnia wpływu wniosku. Aby wystąpić z wnioskiem, musimy znać dokładne okresy w jakich nastąpiła nadpłata oraz z tytułu jakich składek (społecznych, zdrowotnych, etc.), dodatkowo należy wskazać powód nadpłaty.

Oczywiście zwrot jest możliwy tylko w przypadku gdy nie mamy żadnych zaległości w opłacaniu składek. Jeżeli wniosku o zwrot nie złożymy, to nadpłata zostanie rozliczona na poczet przyszłych składek na ubezpieczenia społeczne. Oznacza to, że opłacając składki za kolejny miesiąc, będziemy mogli pomniejszyć przelew o nadpłatę. Biorąc pod uwagę fakt, że ZUS ma 30 dni na zwrot nadpłaty, w wielu przypadkach lepiej rozważyć możliwość zaliczenia nadpłaconych składek na kolejny miesiąc.

Marta Felczak, Tax Care/Idea Bank

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA