REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS
Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej 5 osób zobowiązani są do posiadania aktywnego profilu PUE ZUS. Poprzez profil przedsiębiorca może upoważnić inne osoby do dokonywa wszelkich czynności związanym z obowiązkami wobec ZUS w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo składa się na druku ZUS-PEL.

Wszyscy płatnicy składek rozliczający składki ZUS za co najmniej 5 osób miesięcznie zostali zobowiązani do założenia elektronicznego profilu PUE na platformie ZUS (pue.zus.pl.). Obowiązek ten należało wypełnić do 31.12.2015 r. Założenie profilu w ustawowym terminie było związane z premierą elektronicznych zwolnień lekarskich, jakie zaczęły obowiązywać od 1.01.2016 r. Jeszcze przez 2 lata, tj. do końca 2017 r. zwolnienia lekarskie mogą być wystawiane przez lekarzy również w formie papierowej. Niemniej jednak docelowo papierowa wersja zniknie i obowiązek założenia elektronicznego profilu ZUS nie ominie przedsiębiorców. Na szczęście ZUS nie przewidział żadnych sankcji za brak profilu na platformie. Jakkolwiek warto ten obowiązek wypełnić nie tylko po to, aby umożliwić pracownikom korzystanie z e-zwolnień, ale również, aby samemu skorzystać z możliwości jakie daje przedsiębiorcom elektroniczna platforma.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kogo i po co upoważnić do działań w naszym imieniu w ZUS?

Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby korzystać z elektronicznej obsługi w ZUS albo po prostu nie mamy na to czasu, wówczas możemy skorzystać z upoważnienia innej osoby, aby ta dokonywała wszelkich czynności za nas. Po aktywacji i uwierzytelnieniu naszego profilu, upoważnienia możemy dokonać elektronicznie. W tym celu należy złożyć za pośrednictwem platformy pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo składamy na druku ZUS-PEL, który dostępny jest w zakładce Usługi w panelu Płatnika.

Druk zawiera dane mocodawcy, dane pełnomocnika oraz zakres pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo możemy w każdym czasie odwołać. Służy do tego również druk ZUS-PEL.

REKLAMA

Kiedy należy skorygować błędy w dokumentacji wykryte w czasie kontroli ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba, którą upoważniamy, musi również posiadać aktywne konto PUE. Bez niego niestety nie będzie mogła działać w naszym imieniu, ponieważ nie będzie miała możliwości zalogowania się do systemu.

Warto przemyśleć sprawę upoważnienia szczególnie w przypadku, gdy korzystamy z usług biura rachunkowego. Dzięki umocowaniu pracownika biura do wykonywania czynności w relacjach z ZUS w naszym imieniu zaoszczędzimy na pewno sporo czasu, który wcześniej poświęcaliśmy na składanie odpowiednich podpisów lub przekazywanie dokumentów papierowych do ZUS.

W ramach pełnomocnictwa pracownik biura rachunkowego będzie mógł obsługiwać za nas również aplikację ePłatnik, służącą między innymi do wypełniania i przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych przez Internet, a także do opłacania składek ZUS.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Pełnomocnictwo dla ZUS wolne od opłaty skarbowej

Dodatkowym argumentem za ustanowieniem pełnomocnictwa w ZUS jest fakt, że jest ono wolne od opłaty skarbowej, jaką zazwyczaj wnosimy z tytułu innych pełnomocnictw. Zwolnienie z opłaty przewidziane jest w Ustawie o opłacie skarbowej, która stanowi, że pełnomocnictwo udzielone  w sprawach dotyczących ubezpieczenia społecznego nie podlega opłatom skarbowym.


Dostęp do elektronicznego ZUS-u

Platforma Usług Elektronicznych ZUS, dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje usługi i narzędzia internetowe, dzięki którym na przykład przedsiębiorcy mają możliwość załatwiania wielu spraw bez wychodzenia z domu. Na platformie znajdują się informacje o ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z ZUS. Przedsiębiorcy złożą za jej pośrednictwem szereg dokumentów – m.in. wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami, wniosek o odroczenie terminu składek czy też wniosek o rozliczenie konta w ZUS. Bez problemu sprawdzą również swoje saldo składek oraz pozyskają wiele innych istotnych informacji.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Aby móc skorzystać z systemu PUE, jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania się przez stronę internetową, a następnie do weryfikacji swojej tożsamości.

Jeżeli posiadamy elektroniczny podpis kwalifikowany (płatny) lub aktywny profil zaufany na portalu ePUAP http://epuap.gov.pl (bezpłatny), wówczas potwierdzenia swojej tożsamości dokonamy on-line. Jeżeli nie posiadamy żadnego z powyższych narzędzi to niestety będziemy zmuszeni do odbycia jednej wizyty w placówce ZUS, aby urzędnik mógł zweryfikować naszą tożsamość i nadać nam odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemów.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA