REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS
Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej 5 osób zobowiązani są do posiadania aktywnego profilu PUE ZUS. Poprzez profil przedsiębiorca może upoważnić inne osoby do dokonywa wszelkich czynności związanym z obowiązkami wobec ZUS w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo składa się na druku ZUS-PEL.

Wszyscy płatnicy składek rozliczający składki ZUS za co najmniej 5 osób miesięcznie zostali zobowiązani do założenia elektronicznego profilu PUE na platformie ZUS (pue.zus.pl.). Obowiązek ten należało wypełnić do 31.12.2015 r. Założenie profilu w ustawowym terminie było związane z premierą elektronicznych zwolnień lekarskich, jakie zaczęły obowiązywać od 1.01.2016 r. Jeszcze przez 2 lata, tj. do końca 2017 r. zwolnienia lekarskie mogą być wystawiane przez lekarzy również w formie papierowej. Niemniej jednak docelowo papierowa wersja zniknie i obowiązek założenia elektronicznego profilu ZUS nie ominie przedsiębiorców. Na szczęście ZUS nie przewidział żadnych sankcji za brak profilu na platformie. Jakkolwiek warto ten obowiązek wypełnić nie tylko po to, aby umożliwić pracownikom korzystanie z e-zwolnień, ale również, aby samemu skorzystać z możliwości jakie daje przedsiębiorcom elektroniczna platforma.

REKLAMA

Autopromocja

Kogo i po co upoważnić do działań w naszym imieniu w ZUS?

Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby korzystać z elektronicznej obsługi w ZUS albo po prostu nie mamy na to czasu, wówczas możemy skorzystać z upoważnienia innej osoby, aby ta dokonywała wszelkich czynności za nas. Po aktywacji i uwierzytelnieniu naszego profilu, upoważnienia możemy dokonać elektronicznie. W tym celu należy złożyć za pośrednictwem platformy pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo składamy na druku ZUS-PEL, który dostępny jest w zakładce Usługi w panelu Płatnika.

Druk zawiera dane mocodawcy, dane pełnomocnika oraz zakres pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo możemy w każdym czasie odwołać. Służy do tego również druk ZUS-PEL.

Kiedy należy skorygować błędy w dokumentacji wykryte w czasie kontroli ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba, którą upoważniamy, musi również posiadać aktywne konto PUE. Bez niego niestety nie będzie mogła działać w naszym imieniu, ponieważ nie będzie miała możliwości zalogowania się do systemu.

Warto przemyśleć sprawę upoważnienia szczególnie w przypadku, gdy korzystamy z usług biura rachunkowego. Dzięki umocowaniu pracownika biura do wykonywania czynności w relacjach z ZUS w naszym imieniu zaoszczędzimy na pewno sporo czasu, który wcześniej poświęcaliśmy na składanie odpowiednich podpisów lub przekazywanie dokumentów papierowych do ZUS.

W ramach pełnomocnictwa pracownik biura rachunkowego będzie mógł obsługiwać za nas również aplikację ePłatnik, służącą między innymi do wypełniania i przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych przez Internet, a także do opłacania składek ZUS.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Pełnomocnictwo dla ZUS wolne od opłaty skarbowej

Dodatkowym argumentem za ustanowieniem pełnomocnictwa w ZUS jest fakt, że jest ono wolne od opłaty skarbowej, jaką zazwyczaj wnosimy z tytułu innych pełnomocnictw. Zwolnienie z opłaty przewidziane jest w Ustawie o opłacie skarbowej, która stanowi, że pełnomocnictwo udzielone  w sprawach dotyczących ubezpieczenia społecznego nie podlega opłatom skarbowym.


Dostęp do elektronicznego ZUS-u

Platforma Usług Elektronicznych ZUS, dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje usługi i narzędzia internetowe, dzięki którym na przykład przedsiębiorcy mają możliwość załatwiania wielu spraw bez wychodzenia z domu. Na platformie znajdują się informacje o ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z ZUS. Przedsiębiorcy złożą za jej pośrednictwem szereg dokumentów – m.in. wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami, wniosek o odroczenie terminu składek czy też wniosek o rozliczenie konta w ZUS. Bez problemu sprawdzą również swoje saldo składek oraz pozyskają wiele innych istotnych informacji.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Aby móc skorzystać z systemu PUE, jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania się przez stronę internetową, a następnie do weryfikacji swojej tożsamości.

Jeżeli posiadamy elektroniczny podpis kwalifikowany (płatny) lub aktywny profil zaufany na portalu ePUAP http://epuap.gov.pl (bezpłatny), wówczas potwierdzenia swojej tożsamości dokonamy on-line. Jeżeli nie posiadamy żadnego z powyższych narzędzi to niestety będziemy zmuszeni do odbycia jednej wizyty w placówce ZUS, aby urzędnik mógł zweryfikować naszą tożsamość i nadać nam odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemów.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Autopromocja
Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA