REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS
Jak ustanowić pełnomocnika do kontaktów z ZUS

REKLAMA

REKLAMA

Obecnie wszyscy przedsiębiorcy, którzy zatrudniają powyżej 5 osób zobowiązani są do posiadania aktywnego profilu PUE ZUS. Poprzez profil przedsiębiorca może upoważnić inne osoby do dokonywa wszelkich czynności związanym z obowiązkami wobec ZUS w imieniu przedsiębiorcy. Pełnomocnictwo składa się na druku ZUS-PEL.

Wszyscy płatnicy składek rozliczający składki ZUS za co najmniej 5 osób miesięcznie zostali zobowiązani do założenia elektronicznego profilu PUE na platformie ZUS (pue.zus.pl.). Obowiązek ten należało wypełnić do 31.12.2015 r. Założenie profilu w ustawowym terminie było związane z premierą elektronicznych zwolnień lekarskich, jakie zaczęły obowiązywać od 1.01.2016 r. Jeszcze przez 2 lata, tj. do końca 2017 r. zwolnienia lekarskie mogą być wystawiane przez lekarzy również w formie papierowej. Niemniej jednak docelowo papierowa wersja zniknie i obowiązek założenia elektronicznego profilu ZUS nie ominie przedsiębiorców. Na szczęście ZUS nie przewidział żadnych sankcji za brak profilu na platformie. Jakkolwiek warto ten obowiązek wypełnić nie tylko po to, aby umożliwić pracownikom korzystanie z e-zwolnień, ale również, aby samemu skorzystać z możliwości jakie daje przedsiębiorcom elektroniczna platforma.

REKLAMA

Autopromocja

Kogo i po co upoważnić do działań w naszym imieniu w ZUS?

Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby korzystać z elektronicznej obsługi w ZUS albo po prostu nie mamy na to czasu, wówczas możemy skorzystać z upoważnienia innej osoby, aby ta dokonywała wszelkich czynności za nas. Po aktywacji i uwierzytelnieniu naszego profilu, upoważnienia możemy dokonać elektronicznie. W tym celu należy złożyć za pośrednictwem platformy pełnomocnictwo do wykonywania czynności prawnych w relacjach z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Pełnomocnictwo składamy na druku ZUS-PEL, który dostępny jest w zakładce Usługi w panelu Płatnika.

Druk zawiera dane mocodawcy, dane pełnomocnika oraz zakres pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo możemy w każdym czasie odwołać. Służy do tego również druk ZUS-PEL.

Kiedy należy skorygować błędy w dokumentacji wykryte w czasie kontroli ZUS

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoba, którą upoważniamy, musi również posiadać aktywne konto PUE. Bez niego niestety nie będzie mogła działać w naszym imieniu, ponieważ nie będzie miała możliwości zalogowania się do systemu.

Warto przemyśleć sprawę upoważnienia szczególnie w przypadku, gdy korzystamy z usług biura rachunkowego. Dzięki umocowaniu pracownika biura do wykonywania czynności w relacjach z ZUS w naszym imieniu zaoszczędzimy na pewno sporo czasu, który wcześniej poświęcaliśmy na składanie odpowiednich podpisów lub przekazywanie dokumentów papierowych do ZUS.

W ramach pełnomocnictwa pracownik biura rachunkowego będzie mógł obsługiwać za nas również aplikację ePłatnik, służącą między innymi do wypełniania i przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych przez Internet, a także do opłacania składek ZUS.

Internetowy dostęp do ZUS przez PUE pomaga w przetargach

Pełnomocnictwo dla ZUS wolne od opłaty skarbowej

Dodatkowym argumentem za ustanowieniem pełnomocnictwa w ZUS jest fakt, że jest ono wolne od opłaty skarbowej, jaką zazwyczaj wnosimy z tytułu innych pełnomocnictw. Zwolnienie z opłaty przewidziane jest w Ustawie o opłacie skarbowej, która stanowi, że pełnomocnictwo udzielone  w sprawach dotyczących ubezpieczenia społecznego nie podlega opłatom skarbowym.


Dostęp do elektronicznego ZUS-u

Platforma Usług Elektronicznych ZUS, dostępna pod adresem pue.zus.pl, oferuje usługi i narzędzia internetowe, dzięki którym na przykład przedsiębiorcy mają możliwość załatwiania wielu spraw bez wychodzenia z domu. Na platformie znajdują się informacje o ubezpieczeniach, płatnościach czy świadczeniach, jakie otrzymujemy z ZUS. Przedsiębiorcy złożą za jej pośrednictwem szereg dokumentów – m.in. wniosek o zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami, wniosek o odroczenie terminu składek czy też wniosek o rozliczenie konta w ZUS. Bez problemu sprawdzą również swoje saldo składek oraz pozyskają wiele innych istotnych informacji.

Zatrudnienie emeryta lub rencisty w 2016 r. - obowiązki wobec ZUS

Aby móc skorzystać z systemu PUE, jesteśmy zobowiązani do zarejestrowania się przez stronę internetową, a następnie do weryfikacji swojej tożsamości.

Jeżeli posiadamy elektroniczny podpis kwalifikowany (płatny) lub aktywny profil zaufany na portalu ePUAP http://epuap.gov.pl (bezpłatny), wówczas potwierdzenia swojej tożsamości dokonamy on-line. Jeżeli nie posiadamy żadnego z powyższych narzędzi to niestety będziemy zmuszeni do odbycia jednej wizyty w placówce ZUS, aby urzędnik mógł zweryfikować naszą tożsamość i nadać nam odpowiednie uprawnienia do korzystania z systemów.

Marta Felczak, Idea Bank/Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA