REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak założyć internetowe konto w ZUS

Iwona Kowalska-Matis
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS Województwa Dolnośląskiego
Jak założyć internetowe konto w ZUS /fot. Fotolia
Jak założyć internetowe konto w ZUS /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Indywidualne konto internetowe w ZUS może być dużym ułatwieniem dla przedsiębiorców, jak również dla osób czynnych zawodowo. Jak założyć takie konto i jakie sprawy można przez nie załatwić?

Coraz więcej spraw możemy i chcemy załatwić nie ruszając się z domu. Komputer, internet wystarczą żeby zadać pytanie, złożyć wniosek czy sprawdzić stan swoich składek ZUS.

REKLAMA

Autopromocja

Jeśli nie chcemy wychodzić z domu możemy założyć sobie internetowe konto w ZUS. Swoje indywidualne konto można założyć samodzielnie gdyż jest to bardzo proste i nie zabiera wiele czasu. Wystarczy wejść na stronę www.zus.pl – tam otrzymuje się longin i ustala hasło.

- Gdy robimy to samodzielnie musimy jednak „zaufać” nasz profil w ZUS. W tym celu wystarczy pójść do jakiejkolwiek placówki ZUS z ważnym dokumentem tożsamości, dowodem osobistym lub paszportem – uprzedza Iwona Kowalska regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po aktywacji konta uzyskuje się dostęp do wszystkich swoich danych związanych z ubezpieczeniem społecznym (np. zwolnieniami lekarskimi). Jeśli ktoś chce skorzystać z pomocy może od razu odwiedzić najbliższą placówkę ZUS, w której konsultant założy konto na PUE, wystarczy mieć przy sobie dowód lub paszport.

- Od razu po założeniu konta, bez wychodzenia z domu mamy możliwość podglądu np. swojego rozliczenia rocznego, które przygotowuje ZUS (PIT) lub jeśli zmienimy bank, do którego ma być przelewana emerytura lub adres zamieszkania - wtedy możemy przez Internet złożyć wniosek o zmianę danych – zachęca rzeczniczka ZUS.

Polecamy: Kodeks pracy 2017 - Praktyczny komentarz z przykładami (książka)

Platforma Usług Elektronicznych ZUS zapewnia wszystkim całodobowy, wygodny i bezpieczny dostęp do usług świadczonych elektronicznie. Indywidualne konto w ZUS, to duże ułatwienie dla przedsiębiorców i osób czynnych zawodowo. Na pue.zus.pl każdy pracownik może sprawdzić, czy pracodawca odprowadza za niego składki na ubezpieczenia społeczne, upewnić się, że członkowie najbliższej rodziny zostali (prawidłowo) zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego, wyliczyć prognozowaną emeryturę i oczywiście kontaktować się przez Internet z ZUS. Natomiast przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, skontrolować stan swojego konta w ZUS oraz kontaktować się drogą elektroniczną z Zakładem, aby np. umówić wizytę na konkretny dzień i godzinę.

- Jeśli zależy nam na czasie, bo pilnie potrzebujemy np. zaświadczenia o wysokości świadczeń otrzymywanych z ZUS - możemy przyjść osobiście do każdej placówki Zakładu. Najlepiej zrobić to w poniedziałek po południu (do godziny 18.00) gdyż wtedy nasze sale obsługi klienta świecą pustkami i swoją sprawę można załatwić szybko i sprawnie – zachęca Iwona Kowalska.

Zobacz także: Kadry


Od niedawna wiele zaświadczeń jest wystawianych klientom od ręki, w czasie pojedynczej wizyty nawet bez konieczności wypisywania wniosku. Wystarczy przy okienku ustnie poprosić pracownika o wystawienie zaświadczenia np. poświadczającego niezaleganie ze składkami na ubezpieczenie społeczne.

- To jedno z najczęściej wystawianych przez nas zaświadczeń, drugie to poświadczenie np. dla MOPS o wysokości otrzymywanej z ZUS emerytury lub renty– mówi Iwona Kowalska. 

Takie szybkie wystawienie zaświadczenia jest możliwe wtedy, gdy na naszym koncie nie ma żadnych zaległości. Jeśli zaległości są - można je szybko uregulować np. wykonując przelew ze swojego banku na konto ZUS.

- Zdarza się, że klient siedzący przy okienku telefonuje do swojej księgowej z prośbą o przelew, bo potrzebuje zaświadczenie o niezaleganiu do dokumentów przetargowych – opowiada rzeczniczka. – Zawsze staramy się pomóc, jeśli tylko jest to możliwe - deklaruje.

Czasami zdarza się, że w sprawie trzeba przeprowadzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające, (gdy np. są zaległości na koncie). Wtedy także nie wymaga się pisemnego wniosku, ale zaświadczenie odbierzemy później lub otrzymamy je pocztą. Ten prosty tryb postępowania obowiązuje w przypadku wydawania aż 27 zaświadczeń. Dotyczą one m.in. niezalegania w opłacaniu składek, zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, okresów pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a także wysokości pobieranego świadczenia.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA