REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Potocki

REKLAMA

Bieżące dane GUS podają, iż spośród 8 mln pracujących około 815 tys. osób zatrudnionych jest na podstawie umów o charakterze pozapracowniczym. Atypowe formy zatrudnienia, do których zalicza się umowa zlecenie, uelastyczniają stosunki pracy, co pozwala na omijanie regulacji kodeksowych i obniża koszty funkcjonowania przedsiębiorstw.

REKLAMA

Autopromocja


Zleceniobiorca a pracownik


Umowa zlecenia jest umową nazwaną, uregulowaną w kodeksie cywilnym w artykułach 734- 751. Dodatkowo art. 750 stanowi, iż do umów o świadczenie usług, do których nie mają zastosowania inne przepisy stosuje się odpowiednio regulacje dotyczące zlecenia. Domniemanie to jest istotne w obrocie gospodarczym, gdzie częstokroć tytuły obu umów stosuje się zamiennie. Tymczasem właściwą alternatywę dla stosunku pracy stanowi świadczenie usług, które polega na wykonywaniu czynności faktycznych, charakterystycznych dla zatrudnienia w trybie kodeksowym. Art. 22 par. 12 Kodeksu pracy stanowi materialną legitymację dla sądu do stwierdzenia w procesie o ustalenie istnienia stosunku pracy metodą nazywaną w orzecznictwie Sądu Najwyższego jako „badanie cech przeważających”, czy pod pozorem zawarcia umowy cywilnoprawnej strony stosunku w rzeczywistości nie zdecydowały o zawarciu umowy o pracę, do której cech należy: praca na rzecz pracodawcy, określone miejsce świadczenia oraz charakter podporządkowania.

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Czas pracy zleceniobiorcy


Zleceniobiorca, decydując się na zwarcie umowy, zobowiązuje się z reguły na wykonywanie czynności faktycznych w czasie przez siebie wyznaczonym w porozumieniu ze zleceniodawcą. Postanowienia te omijają kierowniczą funkcję pracodawcy poprzez obustronny konsensus. Uboga treść postanowienia pozwala także na pominięcie regulacji dotyczących ograniczenia czasu pracy (średnie normy dzienne i tygodniowe) oraz wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, jeżeli strony umowy zlecenia nie zdecydują się na jej odrębne uregulowanie. W tym kontekście zlecenie może być uzupełnieniem stosunku pracy jako umowa dodatkowa omijająca powyższej opisane normy kodeksowe.

Składka zdrowotna ZUS - czy można ją odliczyć od podatku?


Substytucja a zwolnienie chorobowe


Kodeks cywilny przewiduje, iż w braku odmiennego postanowienia, domniemywa się zakaz substytucji osoby wykonującej zlecenie. Osobiste świadczenie jest istotną cechą stosunku pracy, który tworzy specyficzną więź pomiędzy stronami zawierającymi umowę. W tym aspekcie występuje nieznaczne podobieństwo między obiema umowami. Bywa jednak, iż zawierane umowy zlecenia dotyczą wykonywania prac, które do ich realizacji nie wymaga się osobistego zaangażowania uwarunkowanego indywidualnymi cechami zleceniobiorcy i strony dopuszczają możliwość substytucji na odpowiedzialność zleceniobiorcy (podobne rozwiązanie funkcjonuje w szczególnych przypadkach w prawie pracy w postaci subantrepryzy). Ma to miejsce chociażby przy prostych pracach takich jak sprzątanie, czy przy obsłudze lokali gastronomicznych. Stosunek pracy chroni pracownika w przypadku choroby dzięki obligatoryjnej składce na ubezpieczenie chorobowe oraz obowiązkiem wypłacenia przez pracodawcę wynagrodzenia chorobowego przez 33 dni w roku (14 dni w sytuacji, gdy pracownik ma więcej niż 50 lat). W przypadku zleceniobiorcy składka chorobowa jest opłacana przez niego dobrowolnie, natomiast w kwestii wynagrodzenia- brak świadczenia pozbawia go prawa do wynagrodzenia. W przypadku, gdy substytucja odbywa się np. wśród podmiotów będących członkami jednego gospodarstwa domowego może to istotnie wpłynąć na zachowanie dochodów.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Wynagrodzenie za zlecenie


Wynagrodzenie w stosunku pracy przysługuje za pracę wykonaną. Za ewentualne przestoje niespowodowane przez pracownika, w przypadku zgłoszenia gotowości do wykonywania pracy przysługuje wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, niemniejsze jednak niż 60% wynagrodzenia minimalnego (art. 80-81 KP). W braku odmiennego postanowienia, zleceniobiorca jest uprawniony do otrzymania wynagrodzenia w wysokości ustalonej przez strony. Umowy zlecenia nie dotyczą obostrzenia dotyczące minimalnego wynagrodzenia za pracę, regulacje dotyczące przestojów oraz terminy wypłaty (ustawowo następuje to po wykonaniu zobowiązania, zwykle strony określają odpowiedni okres po złożeniu rachunków).


Kara umowna a odpowiedzialność materialna


W stosunku pracy odpowiedzialność materialna pracownika ograniczona jest do kwoty nieprzekraczającej 3 miesięcznego wynagrodzenia za pracę. Rozwiązania szczegółowe dotyczą odpowiedzialności za mienie powierzone. W umowie zlecenia karę umowną ogranicza najwyżej przesłanka społeczno- gospodarczego przeznaczenia prawa. Z sytuacją, gdy kwoty dochodzić mogą częstokroć do kuriozalnych wysokości, wiąże się również fakt, iż zwyczajowo zleceniodawca zastrzega sobie w umowie swoją właściwość sądową. W stosunku pracy uprzywilejowany jest pracownik, gdyż właściwość sądowa badania jest pod względem jego miejsca zamieszkania.

Elastyczny czas pracy - co warto wiedzieć?


Kiedy wypowiedzieć zlecenie


Ustanie stosunku pracy może wynikać z upływu czasu na jaki umowa została zawarta (umowa na czas określony), wykonania treści stosunku pracy (umowa na czas wykonywania określonej pracy), wypowiedzenia (umowa czasowa zawarta na czas określony dłuższy niż 6 miesięcy z zastrzeżeniem możliwości wcześniejszego wypowiedzenia, umowa na czas nieokreślony), czy rozwiązania umowy bez wypowiedzenia (z winy pracownika, z winy pracodawcy). Dodatkowo przy umowach na czas nieokreślony pracodawca zobligowany jest do poddania wypowiedzenia konsultacji związkowej oraz zdefiniowania przyczyny. W przypadku umowy zlecenia takie obostrzenia nie występują. Strony mogą dowolnie określić okres wypowiedzenia, bez obostrzeń określających długość tegoż okresu. Nie funkcjonuje również instytucja powództwa o przywrócenie do pracy przez sąd. W grę wchodzi natomiast odszkodowanie jeśli jest ono zastrzeżone w umowie.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne - co warto wiedzieć? (część I)

Umowy cywilnoprawne są alternatywą dla przeregulowanego ustawodawstwa prawa pracy. Uelastycznienie rynku i bilansowanie kosztów sprzyja rozwojowi kapitału i chroni uczestników obrotu przed wahaniami koniunktury. W obecnej fazie gospodarki również strona świadcząca pracę zaczyna dostrzegać pozytywy wynikające ze słabej więzi zależności, która łączy ją ze zleceniodawcą.

W sytuacji, gdy system ubezpieczeń społecznych tonie w długach partnerzy społeczni zaczynają powoli dostrzegać zalety tego typu umów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA