REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę a umowa zlecenie - co można zyskać?

Mateusz Potocki

REKLAMA

Bieżące dane GUS podają, iż spośród 8 mln pracujących około 815 tys. osób zatrudnionych jest na podstawie umów o charakterze pozapracowniczym. Atypowe formy zatrudnienia, do których zalicza się umowa zlecenie, uelastyczniają stosunki pracy, co pozwala na omijanie regulacji kodeksowych i obniża koszty funkcjonowania przedsiębiorstw.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Zleceniobiorca a pracownik


Umowa zlecenia jest umową nazwaną, uregulowaną w kodeksie cywilnym w artykułach 734- 751. Dodatkowo art. 750 stanowi, iż do umów o świadczenie usług, do których nie mają zastosowania inne przepisy stosuje się odpowiednio regulacje dotyczące zlecenia. Domniemanie to jest istotne w obrocie gospodarczym, gdzie częstokroć tytuły obu umów stosuje się zamiennie. Tymczasem właściwą alternatywę dla stosunku pracy stanowi świadczenie usług, które polega na wykonywaniu czynności faktycznych, charakterystycznych dla zatrudnienia w trybie kodeksowym. Art. 22 par. 12 Kodeksu pracy stanowi materialną legitymację dla sądu do stwierdzenia w procesie o ustalenie istnienia stosunku pracy metodą nazywaną w orzecznictwie Sądu Najwyższego jako „badanie cech przeważających”, czy pod pozorem zawarcia umowy cywilnoprawnej strony stosunku w rzeczywistości nie zdecydowały o zawarciu umowy o pracę, do której cech należy: praca na rzecz pracodawcy, określone miejsce świadczenia oraz charakter podporządkowania.

REKLAMA

Polecamy produkt: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne – PDF

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Czas pracy zleceniobiorcy


Zleceniobiorca, decydując się na zwarcie umowy, zobowiązuje się z reguły na wykonywanie czynności faktycznych w czasie przez siebie wyznaczonym w porozumieniu ze zleceniodawcą. Postanowienia te omijają kierowniczą funkcję pracodawcy poprzez obustronny konsensus. Uboga treść postanowienia pozwala także na pominięcie regulacji dotyczących ograniczenia czasu pracy (średnie normy dzienne i tygodniowe) oraz wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych, jeżeli strony umowy zlecenia nie zdecydują się na jej odrębne uregulowanie. W tym kontekście zlecenie może być uzupełnieniem stosunku pracy jako umowa dodatkowa omijająca powyższej opisane normy kodeksowe.

Składka zdrowotna ZUS - czy można ją odliczyć od podatku?


Substytucja a zwolnienie chorobowe


Kodeks cywilny przewiduje, iż w braku odmiennego postanowienia, domniemywa się zakaz substytucji osoby wykonującej zlecenie. Osobiste świadczenie jest istotną cechą stosunku pracy, który tworzy specyficzną więź pomiędzy stronami zawierającymi umowę. W tym aspekcie występuje nieznaczne podobieństwo między obiema umowami. Bywa jednak, iż zawierane umowy zlecenia dotyczą wykonywania prac, które do ich realizacji nie wymaga się osobistego zaangażowania uwarunkowanego indywidualnymi cechami zleceniobiorcy i strony dopuszczają możliwość substytucji na odpowiedzialność zleceniobiorcy (podobne rozwiązanie funkcjonuje w szczególnych przypadkach w prawie pracy w postaci subantrepryzy). Ma to miejsce chociażby przy prostych pracach takich jak sprzątanie, czy przy obsłudze lokali gastronomicznych. Stosunek pracy chroni pracownika w przypadku choroby dzięki obligatoryjnej składce na ubezpieczenie chorobowe oraz obowiązkiem wypłacenia przez pracodawcę wynagrodzenia chorobowego przez 33 dni w roku (14 dni w sytuacji, gdy pracownik ma więcej niż 50 lat). W przypadku zleceniobiorcy składka chorobowa jest opłacana przez niego dobrowolnie, natomiast w kwestii wynagrodzenia- brak świadczenia pozbawia go prawa do wynagrodzenia. W przypadku, gdy substytucja odbywa się np. wśród podmiotów będących członkami jednego gospodarstwa domowego może to istotnie wpłynąć na zachowanie dochodów.

Zapraszamy do dyskusji na forum


Wynagrodzenie za zlecenie


Wynagrodzenie w stosunku pracy przysługuje za pracę wykonaną. Za ewentualne przestoje niespowodowane przez pracownika, w przypadku zgłoszenia gotowości do wykonywania pracy przysługuje wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania, niemniejsze jednak niż 60% wynagrodzenia minimalnego (art. 80-81 KP). W braku odmiennego postanowienia, zleceniobiorca jest uprawniony do otrzymania wynagrodzenia w wysokości ustalonej przez strony. Umowy zlecenia nie dotyczą obostrzenia dotyczące minimalnego wynagrodzenia za pracę, regulacje dotyczące przestojów oraz terminy wypłaty (ustawowo następuje to po wykonaniu zobowiązania, zwykle strony określają odpowiedni okres po złożeniu rachunków).


Kara umowna a odpowiedzialność materialna


W stosunku pracy odpowiedzialność materialna pracownika ograniczona jest do kwoty nieprzekraczającej 3 miesięcznego wynagrodzenia za pracę. Rozwiązania szczegółowe dotyczą odpowiedzialności za mienie powierzone. W umowie zlecenia karę umowną ogranicza najwyżej przesłanka społeczno- gospodarczego przeznaczenia prawa. Z sytuacją, gdy kwoty dochodzić mogą częstokroć do kuriozalnych wysokości, wiąże się również fakt, iż zwyczajowo zleceniodawca zastrzega sobie w umowie swoją właściwość sądową. W stosunku pracy uprzywilejowany jest pracownik, gdyż właściwość sądowa badania jest pod względem jego miejsca zamieszkania.

Elastyczny czas pracy - co warto wiedzieć?


Kiedy wypowiedzieć zlecenie


Ustanie stosunku pracy może wynikać z upływu czasu na jaki umowa została zawarta (umowa na czas określony), wykonania treści stosunku pracy (umowa na czas wykonywania określonej pracy), wypowiedzenia (umowa czasowa zawarta na czas określony dłuższy niż 6 miesięcy z zastrzeżeniem możliwości wcześniejszego wypowiedzenia, umowa na czas nieokreślony), czy rozwiązania umowy bez wypowiedzenia (z winy pracownika, z winy pracodawcy). Dodatkowo przy umowach na czas nieokreślony pracodawca zobligowany jest do poddania wypowiedzenia konsultacji związkowej oraz zdefiniowania przyczyny. W przypadku umowy zlecenia takie obostrzenia nie występują. Strony mogą dowolnie określić okres wypowiedzenia, bez obostrzeń określających długość tegoż okresu. Nie funkcjonuje również instytucja powództwa o przywrócenie do pracy przez sąd. W grę wchodzi natomiast odszkodowanie jeśli jest ono zastrzeżone w umowie.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne - co warto wiedzieć? (część I)

Umowy cywilnoprawne są alternatywą dla przeregulowanego ustawodawstwa prawa pracy. Uelastycznienie rynku i bilansowanie kosztów sprzyja rozwojowi kapitału i chroni uczestników obrotu przed wahaniami koniunktury. W obecnej fazie gospodarki również strona świadcząca pracę zaczyna dostrzegać pozytywy wynikające ze słabej więzi zależności, która łączy ją ze zleceniodawcą.

W sytuacji, gdy system ubezpieczeń społecznych tonie w długach partnerzy społeczni zaczynają powoli dostrzegać zalety tego typu umów.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Niezbędnik dla księgowych i przedsiębiorców (podatników VAT)

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA