REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, który podjął dodatkowe zatrudnienie w trakcie miesiąca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chcę się dowiedzieć, jak udzielić pracownikowi urlopu, jeżeli okresy zatrudnienia zachodzą na siebie w miesiącu rozwiązania umowy? Pracownik będzie zatrudniony w naszym zakładzie do końca grudnia br. i dalej nie przedłużymy z nim umowy o pracę. Natomiast od 17 grudnia br. podjął on pracę u innego pracodawcy.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku gdy pracownik podejmuje drugie równoległe zatrudnienie, wówczas liczbę przysługującego mu urlopu każdy z pracodawców ustala odrębnie. Powinni zatem Państwo naliczyć urlop wypoczynkowy pracownikowi także za grudzień br. Prawo do urlopu za ten miesiąc będzie mu przysługiwało również u pracodawcy, u którego podjął on dodatkowe zatrudnienie.

UZASADNIENIE

Jeśli w danym miesiącu pracownik podejmie pracę u drugiego pracodawcy nie kończąc dotychczasowego zatrudnienia, to zaistnieje sytuacja, w której pracownik przez pewien czas będzie pracował na dwóch równoległych etatach. W takim przypadku każdy z pracodawców powinien ustalić liczbę przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, uwzględniając okres zatrudnienia w swoim zakładzie pracy.

Tym samym pracodawca, u którego pracownik podejmie pracę od 17 grudnia 2007 r. (pozostając jednoczenie w zatrudnieniu u Państwa), powinien ustalić liczbę przysługującego urlopu proporcjonalnego do okresu zatrudnienia w jego zakładzie pracy. W Państwa firmie pracownik powinien więc otrzymać, w zależności od stażu pracy, 20 lub 26 dni urlopu przy założeniu, że jest to kolejne zatrudnienie w jego życiu w pełnym wymiarze czasu pracy i że przepracował u Państwa cały rok kalendarzowy. Natomiast u pracodawcy, u którego rozpocznie pracę od 17 grudnia br., powinien otrzymać za okres przepracowany do końca roku 1/12 z 20 lub 26 dni (zakładam, że w nowej firmie także podejmie pracę w pełnym wymiarze czasu pracy). Ustalając uprawnienia pracownicze związane z urlopem odrębnie dla obu stosunków pracy, pracodawca zatrudniający pracownika od 17 grudnia br. powinien ten niepełny miesiąc pracy zaokrąglić do pełnego miesiąca i udzielić urlopu wypoczynkowego tak, jakby pracownik przepracował w jego firmie cały grudzień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli ustanie stosunku pracy u dotychczasowego pracodawcy i nawiązanie takiego stosunku u kolejnego następuje w tym samym miesiącu kalendarzowym, zaokrąglenia do pełnego miesiąca dokonuje dotychczasowy pracodawca. Zasada ta dotyczy sytuacji, w której następuje zmiana pracodawców w ciągu tego samego miesiąca kalendarzowego w ten sposób, że jeden stosunek pracy nie pokrywa się z kolejnym zatrudnieniem pracownika.

PRZYKŁAD

Pracownik rozwiązał umowę o pracę za porozumieniem stron 17 grudnia br., natomiast od 18 grudnia podjął pracę u innego pracodawcy. W takim przypadku dotychczasowy pracodawca powinien udzielić mu urlopu wypoczynkowego (lub wypłacić ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop) również za grudzień 2007 r., traktując grudzień jako cały przepracowany miesiąc w jego firmie. Kolejny pracodawca udzieli pracownikowi urlopu od stycznia 2008 r.

W przypadku jednoczesnego pozostawania w dwóch lub więcej stosunkach pracy, wliczeniu do stażu urlopowego podlega również okres poprzedniego niezakończonego jeszcze zatrudnienia w części przypadającej przed nawiązaniem drugiego lub kolejnego stosunku pracy.

PRZYKŁAD

Pracownik ukończył studia i podjął zatrudnienie w firmie A, w której przepracował rok i 3 miesiące. Następnie zatrudnił się w firmie B w pełnym wymiarze czasu pracy i pracuje w niej już przeszło 3 lata. W październiku 2007 r. kontynuując pracę w firmie B, podjął dodatkową pracę w firmie C na 1/4 etatu. Pracownik legitymuje się ponad 10-letnim stażem pracy (uwzględniając ukończenie studiów). Firma B udzieliła mu więc w 2007 r. 26 dni urlopu wypoczynkowego. Natomiast w firmie C będą mu przysługiwały 2 dni urlopu. Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i jego wymiar, firma C powinna mu bowiem zaliczyć:

ukończenie studiów,

świadectwo pracy potwierdzające 15 miesięcy pracy w firmie A,

okres zatrudnienia w firmie B do dnia podjęcia pracy w firmie C.

A więc:

26 dni × 1/4 etatu = 6,5 dnia, po zaokrągleniu 7 dni,

7 dni × 3/12 (za 3 miesiące) = 1,75 dnia, po zaokrągleniu 2 dni.

• art. 154 § 1 i § 2, art. 1541, art. 155 § 1 pkt 6, art. 1551 § 1, art. 1552a, art. 1553 § 1 Kodeksu pracy.

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA