REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika, który podjął dodatkowe zatrudnienie w trakcie miesiąca

Katarzyna Wrońska-Zblewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Chcę się dowiedzieć, jak udzielić pracownikowi urlopu, jeżeli okresy zatrudnienia zachodzą na siebie w miesiącu rozwiązania umowy? Pracownik będzie zatrudniony w naszym zakładzie do końca grudnia br. i dalej nie przedłużymy z nim umowy o pracę. Natomiast od 17 grudnia br. podjął on pracę u innego pracodawcy.

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W przypadku gdy pracownik podejmuje drugie równoległe zatrudnienie, wówczas liczbę przysługującego mu urlopu każdy z pracodawców ustala odrębnie. Powinni zatem Państwo naliczyć urlop wypoczynkowy pracownikowi także za grudzień br. Prawo do urlopu za ten miesiąc będzie mu przysługiwało również u pracodawcy, u którego podjął on dodatkowe zatrudnienie.

UZASADNIENIE

Jeśli w danym miesiącu pracownik podejmie pracę u drugiego pracodawcy nie kończąc dotychczasowego zatrudnienia, to zaistnieje sytuacja, w której pracownik przez pewien czas będzie pracował na dwóch równoległych etatach. W takim przypadku każdy z pracodawców powinien ustalić liczbę przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego, uwzględniając okres zatrudnienia w swoim zakładzie pracy.

Tym samym pracodawca, u którego pracownik podejmie pracę od 17 grudnia 2007 r. (pozostając jednoczenie w zatrudnieniu u Państwa), powinien ustalić liczbę przysługującego urlopu proporcjonalnego do okresu zatrudnienia w jego zakładzie pracy. W Państwa firmie pracownik powinien więc otrzymać, w zależności od stażu pracy, 20 lub 26 dni urlopu przy założeniu, że jest to kolejne zatrudnienie w jego życiu w pełnym wymiarze czasu pracy i że przepracował u Państwa cały rok kalendarzowy. Natomiast u pracodawcy, u którego rozpocznie pracę od 17 grudnia br., powinien otrzymać za okres przepracowany do końca roku 1/12 z 20 lub 26 dni (zakładam, że w nowej firmie także podejmie pracę w pełnym wymiarze czasu pracy). Ustalając uprawnienia pracownicze związane z urlopem odrębnie dla obu stosunków pracy, pracodawca zatrudniający pracownika od 17 grudnia br. powinien ten niepełny miesiąc pracy zaokrąglić do pełnego miesiąca i udzielić urlopu wypoczynkowego tak, jakby pracownik przepracował w jego firmie cały grudzień.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli ustanie stosunku pracy u dotychczasowego pracodawcy i nawiązanie takiego stosunku u kolejnego następuje w tym samym miesiącu kalendarzowym, zaokrąglenia do pełnego miesiąca dokonuje dotychczasowy pracodawca. Zasada ta dotyczy sytuacji, w której następuje zmiana pracodawców w ciągu tego samego miesiąca kalendarzowego w ten sposób, że jeden stosunek pracy nie pokrywa się z kolejnym zatrudnieniem pracownika.

PRZYKŁAD

Pracownik rozwiązał umowę o pracę za porozumieniem stron 17 grudnia br., natomiast od 18 grudnia podjął pracę u innego pracodawcy. W takim przypadku dotychczasowy pracodawca powinien udzielić mu urlopu wypoczynkowego (lub wypłacić ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop) również za grudzień 2007 r., traktując grudzień jako cały przepracowany miesiąc w jego firmie. Kolejny pracodawca udzieli pracownikowi urlopu od stycznia 2008 r.

W przypadku jednoczesnego pozostawania w dwóch lub więcej stosunkach pracy, wliczeniu do stażu urlopowego podlega również okres poprzedniego niezakończonego jeszcze zatrudnienia w części przypadającej przed nawiązaniem drugiego lub kolejnego stosunku pracy.

PRZYKŁAD

Pracownik ukończył studia i podjął zatrudnienie w firmie A, w której przepracował rok i 3 miesiące. Następnie zatrudnił się w firmie B w pełnym wymiarze czasu pracy i pracuje w niej już przeszło 3 lata. W październiku 2007 r. kontynuując pracę w firmie B, podjął dodatkową pracę w firmie C na 1/4 etatu. Pracownik legitymuje się ponad 10-letnim stażem pracy (uwzględniając ukończenie studiów). Firma B udzieliła mu więc w 2007 r. 26 dni urlopu wypoczynkowego. Natomiast w firmie C będą mu przysługiwały 2 dni urlopu. Do okresu zatrudnienia, od którego zależy prawo do urlopu i jego wymiar, firma C powinna mu bowiem zaliczyć:

ukończenie studiów,

świadectwo pracy potwierdzające 15 miesięcy pracy w firmie A,

okres zatrudnienia w firmie B do dnia podjęcia pracy w firmie C.

A więc:

26 dni × 1/4 etatu = 6,5 dnia, po zaokrągleniu 7 dni,

7 dni × 3/12 (za 3 miesiące) = 1,75 dnia, po zaokrągleniu 2 dni.

• art. 154 § 1 i § 2, art. 1541, art. 155 § 1 pkt 6, art. 1551 § 1, art. 1552a, art. 1553 § 1 Kodeksu pracy.

Katarzyna Wrońska-Zblewska

specjalista w zakresie prawa pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA