REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownikom, którzy pracują od wtorku do soboty, trzeba oddać dni wolne za święta wielkanocne

Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym zakładzie pracownicy pracują w podstawowym systemie czasu pracy. Okres rozliczeniowy jest 1-miesięczny i odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym. Praca jest wykonywana przez 5 dni od wtorku do soboty. Dniami wolnymi w tygodniu są niedziele i poniedziałki. Czy w tak ustalonym rozkładzie czasu pracy należy oddać pracownikom dodatkowe dni wolne za święta wielkanocne?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W zamian za jedno ze świąt wielkanocnych, które przypada w poniedziałek, należy wyznaczyć pracownikom dodatkowy dzień wolny. Nie będzie on natomiast przysługiwał za pierwszy dzień świąt wielkanocnych, który przypada w niedzielę.

UZASADNIENIE

Każde święto, które przypada w inny dzień niż niedziela, obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Oznacza, to że pracownicy o tyle godzin mniej czasu pracy mają do wypracowania w przyjętym w zakładzie okresie rozliczeniowym.

Jeżeli jednak święto przypadnie w niedzielę, to wymiar czasu pracy nie jest obniżany. Tak się dzieje w przypadku pierwszego dnia świąt wielkanocnych. Święto to przypada zawsze w niedzielę, a zatem nie powoduje obniżenia wymiaru czasu pracy. Dlatego za pierwszy dzień świąt wielkanocnych nie muszą Państwo oddawać dnia wolnego pracownikom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku drugiego ze świąt wielkanocnych. Przypada ono zawsze w poniedziałek, a zatem powoduje obniżenie wymiaru czasu pracy. Jeżeli w Państwa zakładzie poniedziałki są dniami wolnymi od pracy, to i tak święto przypadające w poniedziałek powoduje obniżenie wymiaru czasu pracy. Oznacza to, że muszą Państwo wyznaczyć pracownikom dodatkowy dzień wolny w którymś z tygodni pracy przypadających w Państwa firmie od wtorku do soboty.

Jeżeli pracownicy mieliby wyznaczoną pracę w poniedziałki, to obniżenie wymiaru czasu pracy z tytułu drugiego dnia świąt wielkanocnych nastąpiłoby właśnie w poniedziałek.

W przedstawionej sytuacji powinni Państwo wyznaczyć pracownikom dzień wolny za święto przypadające w poniedziałek w okresie rozliczeniowym, w którym to święto występuje. Jeżeli w zakładzie obowiązuje 1-miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący marzec br., to dzień wolny powinien być wyznaczony pracownikowi w tym miesiącu.

Wymiar czasu pracy w marcu br. wynosi 160 godzin. Obliczamy go bez względu na system czasu pracy w następujący sposób:

• mnożymy 40 godzin przez liczbę pełnych tygodni przypadających w marcu br., zaczynając od 1. dnia tego miesiąca (w marcu występują 4 pełne tygodnie, a więc 4 × 40 godzin = 160 godzin),

REKLAMA

• do otrzymanej w ten sposób liczby dodajemy iloczyn 8 godzin i pozostałych dni z tego miesiąca wykraczających poza 4 pełne tygodnie, które przypadają od poniedziałku do piątku (w marcu jest jeden taki dzień, tj. 31 marca, a zatem 160 godzin + 8 godzin = 168 godzin),

• od otrzymanej liczby odejmujemy 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w innym dniu niż niedziela (w marcu br. mamy tylko jedno takie święto, tj. 24 marca, a więc 168 godzin - 8 godzin = 160 godzin).

Jeżeli Państwo nie oddaliby pracownikom innego dnia wolnego za święto wielkanocne, to wymiar ich czasu pracy nie zostałby obniżony o 8 godzin i w marcu br. przepracowaliby 168 godzin, czyli o 8 godzin więcej niż wynosi wymiar czasu pracy w tym miesiącu.

• art. 130 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA