REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy pracownikom, którzy pracują od wtorku do soboty, trzeba oddać dni wolne za święta wielkanocne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Skałkowski
prawnik, ekspert z zakresu prawa pracy, redaktor naczelny MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń, były pracownik działu porad prawnych Państwowej Inspekcji Pracy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W naszym zakładzie pracownicy pracują w podstawowym systemie czasu pracy. Okres rozliczeniowy jest 1-miesięczny i odpowiada poszczególnym miesiącom kalendarzowym. Praca jest wykonywana przez 5 dni od wtorku do soboty. Dniami wolnymi w tygodniu są niedziele i poniedziałki. Czy w tak ustalonym rozkładzie czasu pracy należy oddać pracownikom dodatkowe dni wolne za święta wielkanocne?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W zamian za jedno ze świąt wielkanocnych, które przypada w poniedziałek, należy wyznaczyć pracownikom dodatkowy dzień wolny. Nie będzie on natomiast przysługiwał za pierwszy dzień świąt wielkanocnych, który przypada w niedzielę.

UZASADNIENIE

Każde święto, które przypada w inny dzień niż niedziela, obniża wymiar czasu pracy o 8 godzin. Oznacza, to że pracownicy o tyle godzin mniej czasu pracy mają do wypracowania w przyjętym w zakładzie okresie rozliczeniowym.

REKLAMA

Jeżeli jednak święto przypadnie w niedzielę, to wymiar czasu pracy nie jest obniżany. Tak się dzieje w przypadku pierwszego dnia świąt wielkanocnych. Święto to przypada zawsze w niedzielę, a zatem nie powoduje obniżenia wymiaru czasu pracy. Dlatego za pierwszy dzień świąt wielkanocnych nie muszą Państwo oddawać dnia wolnego pracownikom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku drugiego ze świąt wielkanocnych. Przypada ono zawsze w poniedziałek, a zatem powoduje obniżenie wymiaru czasu pracy. Jeżeli w Państwa zakładzie poniedziałki są dniami wolnymi od pracy, to i tak święto przypadające w poniedziałek powoduje obniżenie wymiaru czasu pracy. Oznacza to, że muszą Państwo wyznaczyć pracownikom dodatkowy dzień wolny w którymś z tygodni pracy przypadających w Państwa firmie od wtorku do soboty.

Jeżeli pracownicy mieliby wyznaczoną pracę w poniedziałki, to obniżenie wymiaru czasu pracy z tytułu drugiego dnia świąt wielkanocnych nastąpiłoby właśnie w poniedziałek.

W przedstawionej sytuacji powinni Państwo wyznaczyć pracownikom dzień wolny za święto przypadające w poniedziałek w okresie rozliczeniowym, w którym to święto występuje. Jeżeli w zakładzie obowiązuje 1-miesięczny okres rozliczeniowy obejmujący marzec br., to dzień wolny powinien być wyznaczony pracownikowi w tym miesiącu.

Wymiar czasu pracy w marcu br. wynosi 160 godzin. Obliczamy go bez względu na system czasu pracy w następujący sposób:

• mnożymy 40 godzin przez liczbę pełnych tygodni przypadających w marcu br., zaczynając od 1. dnia tego miesiąca (w marcu występują 4 pełne tygodnie, a więc 4 × 40 godzin = 160 godzin),

• do otrzymanej w ten sposób liczby dodajemy iloczyn 8 godzin i pozostałych dni z tego miesiąca wykraczających poza 4 pełne tygodnie, które przypadają od poniedziałku do piątku (w marcu jest jeden taki dzień, tj. 31 marca, a zatem 160 godzin + 8 godzin = 168 godzin),

• od otrzymanej liczby odejmujemy 8 godzin z tytułu każdego święta przypadającego w innym dniu niż niedziela (w marcu br. mamy tylko jedno takie święto, tj. 24 marca, a więc 168 godzin - 8 godzin = 160 godzin).

Jeżeli Państwo nie oddaliby pracownikom innego dnia wolnego za święto wielkanocne, to wymiar ich czasu pracy nie zostałby obniżony o 8 godzin i w marcu br. przepracowaliby 168 godzin, czyli o 8 godzin więcej niż wynosi wymiar czasu pracy w tym miesiącu.

• art. 130 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672

Marek Skałkowski

specjalista w zakresie prawa pracy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA