REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo do urlopu wypoczynkowego po urlopie bezpłatnym

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Pracownica od 1 lutego do 31 lipca 2007 r. przebywała na urlopie bezpłatnym. Nie korzystała wcześniej z urlopu wypoczynkowego. Czy od 1 sierpnia 2007 r. można było pracownicy udzielić urlopu wypoczynkowego (tj. bezpośrednio po urlopie bezpłatnym)?

Tak, pracownica ma prawo do urlopu wypoczynkowego, udzielonego bezpośrednio po urlopie bezpłatnym, w wymiarze proporcjonalnym.

REKLAMA

Autopromocja

Urlop bezpłatny i urlop wypoczynkowy kierują się zupełnie odmiennymi regulacjami. Pomimo że jeden i drugi jest urlopem pracownika, to jednak cele i zasady ich udzielania są całkowicie różne.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby udzielać pracownikowi urlopów bezpłatnych i wypoczynkowych bezpośrednio po sobie. Pracownik prawo do urlopu bezpłatnego uzyskuje za zgodą pracodawcy, natomiast prawa do kolejnych urlopów wypoczynkowych nabywa z każdym kolejnym rokiem kalendarzowym pracy. Jedynie prawo do pierwszego urlopu wypoczynkowego przysługuje z upływem każdego miesiąca pracy, w wymiarze 1/12 wymiaru urlopu, który będzie przysługiwał temu pracownikowi po roku pracy (art. 153 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, dalej: k.p.).

Załóżmy jednak, że pracownik, o którym mowa w pytaniu, nabywa prawa do kolejnych urlopów z każdym kolejnym rokiem.

Omawiając zasady udzielania pracownikowi urlopu bezpłatnego i wypoczynkowego w danym roku kalendarzowym, należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• który urlop został udzielony najpierw oraz

• ile trwał każdy z nich.

Najpierw wypoczynkowy, a później bezpłatny

Udzielenie omawianych urlopów w takiej właśnie kolejności jest najkorzystniejsze dla pracownika. Może on bowiem wykorzystać cały urlop wypoczynkowy, a następnie złożyć wniosek o dowolnie długi urlop bezpłatny, który nie będzie miał już wpływu na wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika w tym roku kalendarzowym.

PRZYKŁAD

Pracownik na początku roku wykorzystał przysługujący mu urlop wypoczynkowy. Później na wniosek pracownika pracodawca udzielił mu urlopu bezpłatnego. Czy w takim przypadku należy pomniejszyć np. kolejny urlop pracownika w przyszłym roku?

Nie, byłoby to niezgodne z przepisami.

W przypadku gdy pracownik przed urlopem bezpłatnym wykorzystał urlop wypoczynkowy w całym przysługującym mu wymiarze na dany rok kalendarzowy, nie ma mowy o żadnym obniżeniu urlopu. Pracodawca nie może bowiem „potrącić” tego urlopu z urlopu wypoczynkowego należnego w następnym roku kalendarzowym. Jeżeli pracownik przed urlopem bezpłatnym wykorzystał cały urlop wypoczynkowy za dany rok kalendarzowy, to bez względu na długość urlopu bezpłatnego nie będzie musiał się rozliczyć z wykorzystanego urlopu wypoczynkowego.

Prawa do kolejnego urlopu wypoczynkowego pracownik ten nabędzie w kolejnym roku kalendarzowym.

Inaczej sytuacja wygląda, gdy urlop bezpłatny udzielany jest przed urlopem wypoczynkowym pracownika. Wówczas ogromne znaczenie ma długość trwania urlopu bezpłatnego pracownika.

Urlop bezpłatny krótszy niż miesiąc

Udzielenie pracownikowi w danym roku kalendarzowym urlopu bezpłatnego, który trwał krócej niż miesiąc, nie ma wpływu na wymiar urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w tym roku (art. 1552 k.p.).

Tym samym pracownik, który wrócił np. z dwutygodniowego urlopu bezpłatnego, ma prawo w tym samym roku kalendarzowym do urlopu wypoczynkowego w przysługującym mu wymiarze (np. 20 lub 26 dni). Nie dokonuje się wówczas żadnego obniżenia wymiaru urlopu wypoczynkowego z tytułu wykorzystanego wcześniej urlopu bezpłatnego.

Miesięczny lub dłuższy urlop bezpłatny

Sytuacja komplikuje się, gdy pracownik przebywa na urlopie bezpłatnym przez miesiąc lub dłużej.

Pracownik, który powraca do pracy u dotychczasowego pracodawcy w ciągu roku kalendarzowego po trwającym co najmniej 1 miesiąc okresie:

urlopu bezpłatnego,

• urlopu wychowawczego,

• odbywania zasadniczej służby wojskowej lub jej form zastępczych, okresowej służby wojskowej, przeszkolenia wojskowego albo ćwiczeń wojskowych,

• tymczasowego aresztowania,

• odbywania kary pozbawienia wolności,

• nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy,

ma prawo do urlopu wypoczynkowego w proporcjonalnym wymiarze (art. 1552 k.p.).

W sytuacji gdy okres urlopu bezpłatnego przypada po nabyciu przez pracownika prawa do urlopu wypoczynkowego w danym roku kalendarzowym, wymiar urlopu wypoczynkowego pracownika powracającego do pracy w ciągu tego samego roku kalendarzowego ulega proporcjonalnemu obniżeniu - z wyjątkiem przypadków, w których przed rozpoczęciem urlopu bezpłatnego pracownik wykorzystał urlop wypoczynkowy w przysługującym mu lub nawet wyższym wymiarze.

Sposób proporcjonalnego pomniejszania wymiaru urlopu wypoczynkowego pracownika zależy od rodzaju zawartej z nim umowy o pracę. Pracownik po wykorzystaniu urlopu bezpłatnego trwającego co najmniej miesiąc ma prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze:

• proporcjonalnym do okresu pozostałego do końca danego roku kalendarzowego - w razie zatrudnienia na czas nie krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego (czyli umowa na czas określony, np. do końca danego roku kalendarzowego lub dłuższa albo zawarta na czas nieokreślony),

• proporcjonalnym do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym - w razie zatrudnienia na czas krótszy niż do końca danego roku kalendarzowego (art. 1551 § 1 pkt 2 k.p.).

Wymiar urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi, o którym mowa w pytaniu, zależy bezpośrednio od rodzaju zawartej z nim umowy o pracę.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Załóżmy, że pracownik był zatrudniony na podstawie umowy na czas nieokreślony. Od 1 lutego do 31 lipca 2007 r. przebywał na urlopie bezpłatnym. Pracownik miał uprawnienie do 26 dni urlopu wypoczynkowego. Do ilu dni urlopu wypoczynkowego miał prawo ten pracownik w 2007 r.?

Na urlopie bezpłatnym pracownik przebywał 6 miesięcy. W związku z tym, że świadczy pracę na podstawie umowy zawartej na czas nieokreślony, a więc de facto trwającej do końca roku kalendarzowego, wymiar urlopu wypoczynkowego zostanie ustalony proporcjonalnie do końca roku.

26 dni - wymiar urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi w danym roku kalendarzowym

5 miesięcy - okres pozostały do końca roku kalendarzowego

5/12 × 26 dni = 10,83, po zaokrągleniu 11 dni urlopu

Pracownik po powrocie z urlopu bezpłatnego będzie miał prawo do końca roku do 11 dni urlopu wypoczynkowego.

Tak samo należy postępować w przypadku, gdy umowa o pracę pracownika trwa krócej niż do końca roku kalendarzowego.

PRZYKŁAD

Od 1 stycznia do 31 lipca 2007 r. pracownik przebywał na urlopie bezpłatnym. Pracownik miał prawo do 26 dni urlopu wypoczynkowego. Ile dni urlopu wypoczynkowego mógł wykorzystać w 2007 r., jeżeli jego umowa o pracę zawarta była do końca listopada 2007 r.?

Wymiar przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego powinien zostać ustalony proporcjonalnie do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym.

4 miesiące - okres zatrudnienia w 2007 r.

4/12 × 26 dni = 8,67, po zaokrągleniu 9 dni urlopu.

Pracownik po powrocie z urlopu bezpłatnego miał prawo do 9 dni urlopu wypoczynkowego.

Podstawa prawna

• Ustawa z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 225, poz. 1672)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w ordynacji podatkowej od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR. Ponad 50 różnych zmian w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

REKLAMA

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA

Składka zdrowotna w 2026 roku – będzie ewolucja czy rewolucja?

Planowane na 2026 rok zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców stanowią jeden z najbardziej dyskutowanych tematów w sferze podatkowej, mimo iż sama składka podatkiem nie jest. Tak jak każda kwestia dotycząca finansów osobistych a równocześnie publicznych, wywołuje liczne pytania zarówno wśród prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, jak i wśród polityków, gdzie widoczne są wyraźne podziały.

Podatnik już nie będzie karany za przypadkowe błędy, nie będzie udowadniał niewinności

Szef rządu Donald Tusk poinformował, że za niecelowe, przypadkowe błędy nie będzie się już karać podatnika. Teraz to urząd skarbowy będzie musiał udowadniać jak jest.

REKLAMA