REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy
Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Nasz pracownik zarabia 12 000 zł miesięcznie. Stosujemy mu podstawowe koszty uzyskania przychodów oraz kwotę zmniejszającą podatek. W sierpniu br. wynagrodzenie pracownika przekroczy roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tzw. limit trzydziestokrotności. Niedługo też jego dochód przekroczy pierwszy próg podatkowy. Od jakiego miesiąca pobrać wyższą zaliczkę na podatek dochodowy i jak ją obliczyć?

Progi podatkowe w 2019 r.

REKLAMA

RADA

Przy zarobkach na poziomie 12 000 zł brutto miesięcznie, pierwszą zaliczkę na podatek w wysokości 32% należy naliczyć i pobrać od dochodu pracownika uzyskanego w październiku br. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W Polsce osoby fizyczne płacą podatek dochodowy progresywny. Przy progresywnym systemie opodatkowania stawka (tj. procent płaconego podatku) rośnie wraz ze wzrostem dochodu podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą opodatkowania jest dochód, za który uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody (oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika), po odliczeniu miesięcznych zryczałtowanych kosztów uzyskania oraz potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenia społeczne.

W 2009 r. obowiązują dwie stawki podatku zależne od wysokości osiągniętego dochodu, liczonego narastająco od początku roku, tj. 18% i 32%.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skala podatkowa w 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli dochód podatnika w danym roku podatkowym przekroczy wartość 85 528 zł (pierwszy przedział skali podatkowej), to dochód przekraczający próg podlega opodatkowaniu według wyższej stawki. Podatek w kolejnym przedziale dochodowym jest obliczany jako suma podatku obliczonego od górnej kwoty granicznej niższego przedziału dochodowego oraz podatku od kwoty nadwyżki ponad tę kwotę graniczną, według stawki dla kolejnego, wyższego przedziału.

PRZYKŁAD

Dochód pracownika od początku roku do 31 lipca br. wyniósł 86 000 zł. Aby ustalić wysokość podatku od dochodu w wysokości 86 000 zł, najpierw trzeba wymierzyć podatek od kwoty dochodu, stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali, tj. od 85 528 zł:

(85 528 zł x 18%) - 556,02 zł = 14 839,02 zł

Następnie wyliczamy nadwyżkę dochodu ponad 85 528 zł:

86 000 zł - 85 528 zł = 472 zł

Od nadwyżki liczymy podatek według stawki 32%:

472 zł x 32% = 151,04 zł

Łącznie podatek od dochodu 86 000 zł wynosi:

14 839,02 zł + 151,04 zł = 14 990,06 zł.

REKLAMA

W przypadku pracowników etatowych, obowiązek naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od dochodu ze stosunku pracy spoczywa na płatniku, czyli pracodawcy. Powinien on pobierać zaliczki na podatek za miesiące od stycznia do grudnia bieżącego roku podatkowego (2009 r.) w wysokości:

• za miesiące od początku roku do miesiąca (włącznie), w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę 85 528 zł, tj. kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 18% dochodu osiągniętego przez pracownika w danym miesiącu,

• za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę 85 528 zł (jest to górna granica pierwszego przedziału skali) - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu; w miesiącu, w którym doszło do przekroczenia kwoty 85 528 zł, tj. dochodu narastająco od początku roku, pobieramy jeszcze zaliczkę 18%.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

Miesięczną zaliczkę obliczoną w powyższy sposób płatnik powinien zmniejszać o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej (tzw. kwota wolna, która wynosi w 2009 r. 46,33 zł), jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym złożył w zakładzie pracy oświadczenie według ustalonego wzoru PIT-2, w którym stwierdził, że spełnia warunki określone w tym formularzu (PIT-2 nie trzeba składać ponownie, gdy stan faktyczny nie uległ zmianie).

Następnie tak obliczoną zaliczkę należy obniżyć o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobraną w tym miesiącu przez zakład pracy, nie więcej niż o 7,75% podstawy jej wymiaru.

W praktyce wątpliwości pracodawców budzi sam moment zastosowania wyższej stawki podatku wobec pracownika, którego dochód przekroczył w ciągu roku próg podatkowy i znalazł się w kolejnym przedziale dochodu. W miesiącu, w którym dochód pracownika, liczony od początku roku, przekroczył pierwszy próg podatkowy, do całego dochodu z tego miesiąca należy stosować jeszcze stawkę 18%. Dopiero od miesiąca następnego należy naliczyć zaliczkę według wyższej stawki.

Na wysokość miesięcznego oraz rocznego dochodu pracownika wpływa wartość potrącanych składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika. W celu ustalenia, czy pracownik osiągnął już roczną granicę podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tzw. limit trzydziestokrotności), bierze się pod uwagę narastający od początku roku przychód ze stosunku pracy, stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Natomiast do celów podatkowych i sprawdzenia kwot przedziałów skali liczy się narastający dochód, a więc przychód pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika oraz koszty uzyskania przychodów. Zatem są to dwa różne pojęcia.

Do końca lipca br. przychód Państwa pracownika, stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wyniósł 84 000 zł (12 000 zł x 7 m-cy), a do końca sierpnia br. wyniesie 96 000 zł. Zatem w sierpniu br. pracownik przekroczy kwotę rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - tzw. limit trzydziestokrotności, który w 2009 r. wynosi 95 790 zł. Aby nie nadpłacić składek, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień br. trzeba naliczyć od części wynagrodzenia, tj. od 11 790 zł (różnicy między przychodem liczonym narastająco od początku roku a rocznym limitem podstawy wymiaru składek, tj. 95 790 zł - 84 000 zł). Za sierpień br. składki na ZUS oraz zaliczkę na podatek dochodowy należy naliczyć następująco:

1. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

składki na ubezpieczenia:

- emerytalne: 11 790 zł x 9,76% = 1150,70 zł

- rentowe: 11 790 zł x 1,5% = 176,85 zł

Łącznie: 1327,55 zł

składka na ubezpieczenie chorobowe: 12 000 zł x 2,45% = 294 zł

2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

• podstawa wymiaru składki: 12 000 zł - 1327,55 zł - 294 zł = 10 378,45 zł

• składka należna do ZUS: 10 378,45 zł x 9% = 934,06 zł

• składka odliczana od zaliczki na podatek: 10 378,45 zł x 7,75% = 804,33 zł

3. Zaliczka na podatek:

• podstawa opodatkowania:

10 378,45 zł - 111,25 zł (koszty uzyskania przychodu) = 10 267,20 zł; po zaokrągleniu 10 267 zł

zaliczka na podatek dochodowy: (10 267 x 18%) - 46,33 zł = 1801,73 zł

• zaliczka na podatek do wpłaty na konto urzędu skarbowego: 1801,73 zł - 804,33 zł = 997,40 zł; po zaokrągleniu 997 zł.

Przy pensji pracownika wynoszącej brutto 12 000 zł, jego miesięczny dochód do lipca br. włącznie to kwota 10 244 zł (podstawa opodatkowania już po zaokrągleniu; tj. przychód po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości łącznie 13,71% podstawy wymiaru oraz kosztów uzyskania przychodów). W sierpniu br. miesięczny dochód wyniósł 10 267 zł. Zatem do sierpnia br. dochód narastająco od początku roku wyniesie 81 975 zł (10 244 zł x 7 m-cy + 10 267 zł) i nie przekroczy pierwszego przedziału skali podatkowej (81 975 zł < 85 528 zł). We wrześniu br. miesięczna kwota dochodu pracownika znowu będzie inna ze względu na to, że nie liczymy już składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ponadto we wrześniu dochód (narastająco od początku roku) przekroczy kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej. Zaliczkę podatkową za wrzesień br. należy jednak obliczyć jeszcze według stopy 18% (należy stosować ją włącznie do tego miesiąca, w którym doszło do przekroczenia).

Obliczenie zaliczki za wrzesień br. będzie wyglądało następująco:

1. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

• składka na ubezpieczenie chorobowe: 12 000 zł x 2,45% = 294 zł

2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

• podstawa wymiaru składki: 12 000 zł - 294 zł = 11 706 zł

• składka należna do ZUS: 11 706 zł x 9% = 1053,54 zł

• składka odliczana od zaliczki na podatek: 11 706 zł x 7,75% = 907,22 zł

3. Zaliczka na podatek:

• podstawa opodatkowania:

11 706 zł - 111,25 zł = 11 594,75 zł; po zaokrągleniu 11 595 zł

• zaliczka na podatek dochodowy: (11 595 x 18%) - 46,33 zł (ulga podatkowa) = 2040,77 zł

• zaliczka na podatek do wpłaty na konto urzędu skarbowego: 2040,77 zł - 907,22 zł = 1133,55 zł; po zaokrągleniu do złotych = 1134 zł.

Dochód pracownika od stycznia do września 2009 r. wynosi 93 570 zł (81 975 zł + 11 595 zł). Zaliczkę za następny miesiąc, tj. październik br., należy policzyć według stawki 32%:

(11 595 zł x 32%) - 46,33 zł = 3664,07 zł

Do urzędu skarbowego będzie trzeba przekazać zaliczkę w wysokości 2757 zł, obliczoną:

3664,07 zł - 907,22 zł (7,75% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne) = 2756,85 zł; po zaokrągleniu 2757 zł.

WAŻNE!

Za miesiąc, w którym dochód pracownika liczony od początku roku przekroczył pierwszy próg podatkowy, należy naliczyć zaliczkę w wysokości 18% od całego dochodu z tego miesiąca. Dopiero od miesiąca następnego - stawkę wyższą.

• art. 9, art. 26 ust. 1, art. 27, art. 27b, art. 31, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

• art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• obwieszczenie z 29 grudnia 2008 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2009 oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (MP z 2008 r. nr 97, poz. 850).

Izabela Nowacka

specjalista w zakresie kadr i płac

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA