REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy

Izabela Nowacka
Izabela Nowacka
Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy
Od kiedy liczyć wyższy podatek, gdy przychód pracownika przekracza próg podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Nasz pracownik zarabia 12 000 zł miesięcznie. Stosujemy mu podstawowe koszty uzyskania przychodów oraz kwotę zmniejszającą podatek. W sierpniu br. wynagrodzenie pracownika przekroczy roczną podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne tzw. limit trzydziestokrotności. Niedługo też jego dochód przekroczy pierwszy próg podatkowy. Od jakiego miesiąca pobrać wyższą zaliczkę na podatek dochodowy i jak ją obliczyć?

Progi podatkowe w 2019 r.

REKLAMA

REKLAMA

RADA

Przy zarobkach na poziomie 12 000 zł brutto miesięcznie, pierwszą zaliczkę na podatek w wysokości 32% należy naliczyć i pobrać od dochodu pracownika uzyskanego w październiku br. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

REKLAMA

W Polsce osoby fizyczne płacą podatek dochodowy progresywny. Przy progresywnym systemie opodatkowania stawka (tj. procent płaconego podatku) rośnie wraz ze wzrostem dochodu podatnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą opodatkowania jest dochód, za który uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody (oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika), po odliczeniu miesięcznych zryczałtowanych kosztów uzyskania oraz potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenia społeczne.

W 2009 r. obowiązują dwie stawki podatku zależne od wysokości osiągniętego dochodu, liczonego narastająco od początku roku, tj. 18% i 32%.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Skala podatkowa w 2009 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Jeżeli dochód podatnika w danym roku podatkowym przekroczy wartość 85 528 zł (pierwszy przedział skali podatkowej), to dochód przekraczający próg podlega opodatkowaniu według wyższej stawki. Podatek w kolejnym przedziale dochodowym jest obliczany jako suma podatku obliczonego od górnej kwoty granicznej niższego przedziału dochodowego oraz podatku od kwoty nadwyżki ponad tę kwotę graniczną, według stawki dla kolejnego, wyższego przedziału.

PRZYKŁAD

Dochód pracownika od początku roku do 31 lipca br. wyniósł 86 000 zł. Aby ustalić wysokość podatku od dochodu w wysokości 86 000 zł, najpierw trzeba wymierzyć podatek od kwoty dochodu, stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali, tj. od 85 528 zł:

(85 528 zł x 18%) - 556,02 zł = 14 839,02 zł

Następnie wyliczamy nadwyżkę dochodu ponad 85 528 zł:

86 000 zł - 85 528 zł = 472 zł

Od nadwyżki liczymy podatek według stawki 32%:

472 zł x 32% = 151,04 zł

Łącznie podatek od dochodu 86 000 zł wynosi:

14 839,02 zł + 151,04 zł = 14 990,06 zł.

W przypadku pracowników etatowych, obowiązek naliczania, pobierania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od dochodu ze stosunku pracy spoczywa na płatniku, czyli pracodawcy. Powinien on pobierać zaliczki na podatek za miesiące od stycznia do grudnia bieżącego roku podatkowego (2009 r.) w wysokości:

• za miesiące od początku roku do miesiąca (włącznie), w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę 85 528 zł, tj. kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali - 18% dochodu osiągniętego przez pracownika w danym miesiącu,

• za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę 85 528 zł (jest to górna granica pierwszego przedziału skali) - 32% dochodu uzyskanego w danym miesiącu; w miesiącu, w którym doszło do przekroczenia kwoty 85 528 zł, tj. dochodu narastająco od początku roku, pobieramy jeszcze zaliczkę 18%.

Polecamy: Komplet podatki 2019

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Miesięczną zaliczkę obliczoną w powyższy sposób płatnik powinien zmniejszać o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali podatkowej (tzw. kwota wolna, która wynosi w 2009 r. 46,33 zł), jeżeli pracownik przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym złożył w zakładzie pracy oświadczenie według ustalonego wzoru PIT-2, w którym stwierdził, że spełnia warunki określone w tym formularzu (PIT-2 nie trzeba składać ponownie, gdy stan faktyczny nie uległ zmianie).

Następnie tak obliczoną zaliczkę należy obniżyć o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobraną w tym miesiącu przez zakład pracy, nie więcej niż o 7,75% podstawy jej wymiaru.

W praktyce wątpliwości pracodawców budzi sam moment zastosowania wyższej stawki podatku wobec pracownika, którego dochód przekroczył w ciągu roku próg podatkowy i znalazł się w kolejnym przedziale dochodu. W miesiącu, w którym dochód pracownika, liczony od początku roku, przekroczył pierwszy próg podatkowy, do całego dochodu z tego miesiąca należy stosować jeszcze stawkę 18%. Dopiero od miesiąca następnego należy naliczyć zaliczkę według wyższej stawki.

Na wysokość miesięcznego oraz rocznego dochodu pracownika wpływa wartość potrącanych składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracownika. W celu ustalenia, czy pracownik osiągnął już roczną granicę podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (tzw. limit trzydziestokrotności), bierze się pod uwagę narastający od początku roku przychód ze stosunku pracy, stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne. Natomiast do celów podatkowych i sprawdzenia kwot przedziałów skali liczy się narastający dochód, a więc przychód pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika oraz koszty uzyskania przychodów. Zatem są to dwa różne pojęcia.

Do końca lipca br. przychód Państwa pracownika, stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wyniósł 84 000 zł (12 000 zł x 7 m-cy), a do końca sierpnia br. wyniesie 96 000 zł. Zatem w sierpniu br. pracownik przekroczy kwotę rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe - tzw. limit trzydziestokrotności, który w 2009 r. wynosi 95 790 zł. Aby nie nadpłacić składek, składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za sierpień br. trzeba naliczyć od części wynagrodzenia, tj. od 11 790 zł (różnicy między przychodem liczonym narastająco od początku roku a rocznym limitem podstawy wymiaru składek, tj. 95 790 zł - 84 000 zł). Za sierpień br. składki na ZUS oraz zaliczkę na podatek dochodowy należy naliczyć następująco:

1. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

składki na ubezpieczenia:

- emerytalne: 11 790 zł x 9,76% = 1150,70 zł

- rentowe: 11 790 zł x 1,5% = 176,85 zł

Łącznie: 1327,55 zł

składka na ubezpieczenie chorobowe: 12 000 zł x 2,45% = 294 zł

2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

• podstawa wymiaru składki: 12 000 zł - 1327,55 zł - 294 zł = 10 378,45 zł

• składka należna do ZUS: 10 378,45 zł x 9% = 934,06 zł

• składka odliczana od zaliczki na podatek: 10 378,45 zł x 7,75% = 804,33 zł

3. Zaliczka na podatek:

• podstawa opodatkowania:

10 378,45 zł - 111,25 zł (koszty uzyskania przychodu) = 10 267,20 zł; po zaokrągleniu 10 267 zł

zaliczka na podatek dochodowy: (10 267 x 18%) - 46,33 zł = 1801,73 zł

• zaliczka na podatek do wpłaty na konto urzędu skarbowego: 1801,73 zł - 804,33 zł = 997,40 zł; po zaokrągleniu 997 zł.

Przy pensji pracownika wynoszącej brutto 12 000 zł, jego miesięczny dochód do lipca br. włącznie to kwota 10 244 zł (podstawa opodatkowania już po zaokrągleniu; tj. przychód po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne w wysokości łącznie 13,71% podstawy wymiaru oraz kosztów uzyskania przychodów). W sierpniu br. miesięczny dochód wyniósł 10 267 zł. Zatem do sierpnia br. dochód narastająco od początku roku wyniesie 81 975 zł (10 244 zł x 7 m-cy + 10 267 zł) i nie przekroczy pierwszego przedziału skali podatkowej (81 975 zł < 85 528 zł). We wrześniu br. miesięczna kwota dochodu pracownika znowu będzie inna ze względu na to, że nie liczymy już składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Ponadto we wrześniu dochód (narastająco od początku roku) przekroczy kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej. Zaliczkę podatkową za wrzesień br. należy jednak obliczyć jeszcze według stopy 18% (należy stosować ją włącznie do tego miesiąca, w którym doszło do przekroczenia).

Obliczenie zaliczki za wrzesień br. będzie wyglądało następująco:

1. Składki na ubezpieczenia społeczne finansowane przez pracownika:

• składka na ubezpieczenie chorobowe: 12 000 zł x 2,45% = 294 zł

2. Składka na ubezpieczenie zdrowotne:

• podstawa wymiaru składki: 12 000 zł - 294 zł = 11 706 zł

• składka należna do ZUS: 11 706 zł x 9% = 1053,54 zł

• składka odliczana od zaliczki na podatek: 11 706 zł x 7,75% = 907,22 zł

3. Zaliczka na podatek:

• podstawa opodatkowania:

11 706 zł - 111,25 zł = 11 594,75 zł; po zaokrągleniu 11 595 zł

• zaliczka na podatek dochodowy: (11 595 x 18%) - 46,33 zł (ulga podatkowa) = 2040,77 zł

• zaliczka na podatek do wpłaty na konto urzędu skarbowego: 2040,77 zł - 907,22 zł = 1133,55 zł; po zaokrągleniu do złotych = 1134 zł.

Dochód pracownika od stycznia do września 2009 r. wynosi 93 570 zł (81 975 zł + 11 595 zł). Zaliczkę za następny miesiąc, tj. październik br., należy policzyć według stawki 32%:

(11 595 zł x 32%) - 46,33 zł = 3664,07 zł

Do urzędu skarbowego będzie trzeba przekazać zaliczkę w wysokości 2757 zł, obliczoną:

3664,07 zł - 907,22 zł (7,75% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne) = 2756,85 zł; po zaokrągleniu 2757 zł.

WAŻNE!

Za miesiąc, w którym dochód pracownika liczony od początku roku przekroczył pierwszy próg podatkowy, należy naliczyć zaliczkę w wysokości 18% od całego dochodu z tego miesiąca. Dopiero od miesiąca następnego - stawkę wyższą.

• art. 9, art. 26 ust. 1, art. 27, art. 27b, art. 31, art. 32 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2000 r. nr 14, poz. 176 ze zm.),

• art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU z 2007 r. nr 11, poz. 74 ze zm.),

• obwieszczenie z 29 grudnia 2008 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2009 oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (MP z 2008 r. nr 97, poz. 850).

Izabela Nowacka

specjalista w zakresie kadr i płac

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA