REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy rozliczyć zwolnienie lekarskie dostarczone przez pracownika już po wypłaceniu wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sadowska

REKLAMA

W naszej firmie wynagrodzenie wypłacane jest do 29. dnia każdego miesiąca. Wynagrodzenie za maj wypłaciliśmy 29 maja, a 31 maja pracownica poinformowała nas, że od 30 maja jest w szpitalu. Pracownica jest w ciąży (wcześniej dostarczyła zaświadczenie) i jest to jej pierwsza nieobecność w pracy w danym roku. Jak należy wypełnić ZUS RSA za maj, co z listą płac za maj?

rada

Jeśli nieobecność pracownicy będzie miała charakter krótkotrwały, to jej rozliczenie można zrobić w następnym miesiącu - czerwcu. Natomiast jeśli przewidywana nieobecność będzie miała charakter długotrwały (powyżej 1 miesiąca), to należy dokonać korekty listy płac za maj oraz wykazać nieobecność pracownicy w dokumencie ZUS RSA.

uzasadnienie

Wypłata wynagrodzenia za okres choroby lub zasiłków powinna być dokonywana w terminach przyjętych dla wypłaty wynagrodzeń lub dochodów, jednak nie później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia dokumentów niezbędnych do stwierdzenia uprawnień do ich wypłaty.

Podstawowym dokumentem uprawniającym do wypłaty zasiłku lub wynagrodzenia za okres choroby jest zaświadczenie lekarskie wystawione na druku ZUS ZLA przez upoważnionego lekarza. W sytuacji przedstawionej w pytaniu Państwa pracownica poinformowała tylko o przyczynie swojej nieobecności, nie przedstawiając jednocześnie zwolnienia lekarskiego, które stanowiłoby dowód do naliczenia i wypłaty wynagrodzenia za okres choroby.

Dlatego dopiero po dostarczeniu przez pracownicę zwolnienia lekarskiego na druku ZUS ZLA będą Państwo mogli ustalić i wypłacić wynagrodzenie za okres choroby. Wynagrodzenie za okres choroby będzie wynosiło 100% podstawy, gdyż niezdolność do pracy przypada w okresie ciąży. Bez znaczenia pozostaje to, że pracownica w okresie zwolnienia przebywała w szpitalu, gdyż w przypadku wynagrodzenia za okres choroby, jak też choroby przypadającej w okresie ciąży podstawa nie ulega zmniejszeniu do 70% podstawy.

Niestety, z pytania nie wynika, przez jaki okres pracownica może być nieobecna w pracy, dlatego w Państwa przypadku można wyróżnić dwa warianty rozwiązania sytuacji.

I wariant

Jeśli nieobecność pracownicy będzie miała charakter krótkotrwały, np. 2 tygodnie, to mogą Państwo rozliczyć nieobecność w przyszłym miesiącu. Po dostarczeniu zwolnienia lekarskiego powinni więc Państwo ustalić wysokość wynagrodzenia za okres choroby i wykazać je w deklaracji ZUS RSA w czerwcu. W czerwcowym imiennym raporcie ZUS RCA powinna zostać wykazana podstawa wymiaru składek od wypłaconego pracownikowi wynagrodzenia pomniejszonego o nadpłatę wynagrodzenia za maj.

II wariant

Jeśli nieobecność pracownicy będzie miała charakter długotrwały, tzn. powyżej 30 dni (przy wypłacie wynagrodzenia za okres choroby czy zasiłków stałe wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca zawsze dzielimy przez 30 dni), to powinni Państwo dokonać korekty listy płac za maj. Jednak ze względu na brak zwolnienia lekarskiego korekta listy majowej polegałaby na rozliczeniu nieobecności za okres od 29 do 31 maja jako nieobecności usprawiedliwionej niepłatnej. W dokumentach rozliczeniowych za maj w dokumencie ZUS RSA powinni Państwo wykazać nieobecność pracownicy z kodem świadczenia/przerwy 151 i okresami nieobecności od 29 do 31 maja, natomiast w imiennym dokumencie rozliczeniowym ZUS RCA za maj podstawa wymiaru składek powinna zostać pomniejszona za czas tej nieobecności.

W tej sytuacji jednak po stronie pracownika powstanie nadpłata wynagrodzenia.

Kwotę nadpłaty będą mogli Państwo potrącić przy najbliższym terminie płatności wynagrodzenia. Z wynagrodzenia za pracę odlicza się bowiem, w pełnej wysokości, kwoty wypłacone w poprzednim terminie płatności za okres nieobecności w pracy, za który pracownik nie zachowuje prawa do wynagrodzenia. Jednak potrącenia nadpłaty będą mogli Państwo dokonać tylko przy najbliższej wypłacie (patrz wyrok SN z 4 października 1994 r., sygn. I PRN 71/94).

Dopiero po dostarczeniu zwolnienia lekarskiego przez pracownicę będą mogli Państwo ustalić i wypłacić wynagrodzenie za okres choroby.

PRZYKŁAD

W firmie handlowej wypłacane jest wynagrodzenie do 25 dnia każdego miesiąca. Wynagrodzenie za lipiec zostało wypłacone 24 lipca. 27 lipca jedna z pracownic działu księgowości przedstawiła zwolnienie lekarskie na okres od 27 lipca do 10 sierpnia. Natomiast 30 lipca pracownik działu handlowego poinformował, że 29 lipca miał wypadek samochodowy, w wyniku którego doznał poważnych obrażeń. Będą one wymagały długotrwałego leczenia w szpitalu, a jego nieobecność może wynieść nawet 3 miesiące.

Pracownik przesłał do pracodawcy zaświadczenie o pobycie w szpitalu od 29 lipca.

W pierwszym przypadku - pracownicy działu księgowości, firma może rozliczyć zwolnienie lekarskie za okres od 27 lipca do 10 sierpnia na liście i deklaracji sierpniowej. Natomiast w przypadku nieobecności pracownika działu handlowego firma powinna dokonać korekty listy płac za lipiec.

Podstawa prawna

l art. 87 § 7 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy - j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 64, poz. 426

l art. 11, 53 i 64 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczenia pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 31, poz. 267; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 47, poz. 318


Anna Sadowska

specjalista w zakresie prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, Grupa Mazars w Polsce

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA