REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe stawki minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku. Wyższe nie tylko pensje. Jak wzrosną w nowym roku inne świadczenia pracownicze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Nowe stawki minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku. Wyższe nie tylko pensje. Jak wzrosną w 2024 roku inne świadczenia pracownicze?
Nowe stawki minimalnego wynagrodzenia w 2024 roku. Wyższe nie tylko pensje. Jak wzrosną w 2024 roku inne świadczenia pracownicze?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minimalne wynagrodzenie za pracę, które obecnie wynosi 3600 zł, od 1 stycznia 2024 r. wzrośnie do 4242 zł, a od 1 lipca 2024 r. - o kolejne kilkadziesiąt złotych, do 4300 zł. Łącznie da to wzrost płacy minimalnej o 19,4%. Zaplanowana na przyszły rok podwyżka będzie rekordową w ujęciu kwotowym i bliską rekordowej w ujęciu procentowym. Od 2000 roku tylko dwukrotnie procentowy wzrost płacy minimalnej był wyższy. W 2008 r. jej kwota została ona podniesiona z 936 zł do 1126 zł, a więc o 20,3%. Natomiast w 2023 r. dwie zmiany, obowiązujące od stycznia i od lipca, wywindowały płacę minimalną z 3010 zł do 3600 zł, a więc łącznie o 19,6%. Podwyższenie płacy minimalnej wpłynie również w 2024 roku na szereg wskaźników i świadczeń pracowniczych. 

Kto i jak zmienia minimalne wynagrodzenie za pracę

Wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę ustala, na podstawie propozycji Rady Ministrów oraz wskazanych w ustawie wskaźników makroekonomicznych, Rada Dialogu Społecznego (lub sama Rada Ministrów, jeśli Rada Dialogu Społecznego nie uzgodni nowej stawki w terminie 30 dni od otrzymania kompletu informacji). Wysokość płacy minimalnej jest zmieniana raz w roku, od 1 stycznia, chyba że prognozowany na kolejny rok wskaźnik cen przekracza 105% - wtedy minimalne wynagrodzenie jest zmieniane dwukrotnie: od 1 stycznia i od 1 lipca. 

Wynagrodzenie pracownika zatrudnionego na pełen etat nie może być niższe od tak ustalonej płacy minimalnej z zastrzeżeniem, że przy obliczaniu tego wynagrodzenia nie bierze się pod uwagę nagród jubileuszowych, odpraw pieniężnych, wynagrodzenia za pracę w godzinach ponadliczbowych ani dodatków za pracę w porze nocnej, za staż pracy i za szczególne warunki pracy. Minimalne wynagrodzenie za część etatu jest przeliczane proporcjonalnie do niepełnego etatu, zaś przy umowie obowiązującej przez część miesiąca - proporcjonalnie do liczby przepracowanych w miesiącu godzin.

REKLAMA

Za stawką miesięczną podąża stawka godzinowa

Zgodnie z nowelizacją ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, która weszła w życie 1 stycznia 2017 r., określana jest też minimalna stawka wynagrodzenia za każdą godzinę wykonywania zlecenia lub świadczenia usług, przysługująca przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi (minimalna stawka godzinowa). Obecnie ta stawka wynosi 23,50 zł, od 1 stycznia 2024 r. wzrośnie do 27,70 zł, a od 1 lipca 2024 r. - do 28,10 zł. Opisany w ustawie mechanizm waloryzowania tej stawki powoduje, że jej relacja do minimalnego wynagrodzenia za pracę jest stała (z dokładnością do zaokrągleń). 

Minimalna stawka godzinowa jest gwarantowana zarówno przedsiębiorcom wykonującym działalność osobiście (a więc nie zatrudniającym pracowników i nie zawierającym umów ze zleceniobiorcami), jak i osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej. Spod tej regulacji są jednak wyłączone niektóre umowy, m.in. część umów przewidujących wyłącznie wynagrodzenie prowizyjne. Minimalna godzinowa stawka wynagrodzenia nie dotyczy też umów o dzieło.

Konsekwencje wzrostu płacy minimalnej i minimalnej stawki godzinowej wykraczają jednak daleko poza poziom wynagrodzeń pracowników i wysokość kwot należnych za wykonywanie zleceń i świadczenie usług.

Jak wzrosną w 2024 roku inne świadczenia pracownicze?

Podstawy wymiaru zasiłków

Jedną z konsekwencji wzrostu minimalnego wynagrodzenia jest wzrost minimalnej podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i macierzyńskiego dla pracowników. Podstawą wymiaru zasiłku każdego z nich jest przeciętne wynagrodzenie wypłacone w ciągu 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy, jednak z zastrzeżeniem, że dla pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy podstawa wymiaru nie może być niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% tego wynagrodzenia.

Wynagrodzenie za czas przestoju

Do płacy minimalnej odnosi się też wynagrodzenie za czas przestoju niezawinionego przez pracownika. W takiej sytuacji pracownikowi przysługuje wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60% wynagrodzenia. Przepis Kodeksu pracy zastrzega jednak, że wynagrodzenie to nie może być niższe od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odprawy

Od wysokości płacy minimalnej uzależniony jest górny limit odprawy pieniężnej wypłacanej pracownikom zwalnianym z przyczyn niedotyczących pracowników. Kwota takiej odprawy zależy od wysokości wynagrodzenia i od stażu pracy, jednak z zastrzeżeniem, że wysokość odprawy nie może przekraczać piętnastokrotności minimalnego wynagrodzenia. Obecnie tą granicą jest 54 000 zł, od stycznia 2024 r. kwota wzrośnie do 63 630 zł, a od lipca 2024 r. - do 64 500 zł.

Odszkodowanie za mobbing

Pracownik, który doznał mobbingu lub wskutek mobbingu rozwiązał umowę o pracę, zgodnie z Kodeksem pracy ma prawo dochodzić od pracodawcy odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. Wartość tego minimalnego odszkodowania także wzrośnie w 2024 r. dwukrotnie - od stycznia i od lipca.

Wpłaty do PPK

Płaca minimalna wpływa także na limit wynagrodzenia, jakie pozwala obniżyć wysokość wpłat własnych do PPK. Podstawowa wysokość wpłaty własnej na rachunek PPK to 2% wynagrodzenia, jednak osoby zarabiające mniej niż 120% minimalnego wynagrodzenia mogą tę wpłatę obniżyć do 0,5% wynagrodzenia. Dziś progiem uprawniającym do takiej obniżki jest 4 320 zł, od stycznia 2024 r. ta kwota wzrośnie do 5090,4 zł, a od lipca 2023 r. - do 5 160 zł.

Podstawa składek zdrowotnych i społecznych

Każde podniesienie wynagrodzenia pracownika, a więc także wynikające ze wzrostu płacy minimalnej, oznacza, że proporcjonalnie wzrosną potrącane z jego wynagrodzenia składki i obciążenia po stronie pracodawcy (z wyjątkiem sytuacji, gdy przekroczone zostanie ograniczenie podstawy wymiary składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe). 

Inaczej wygląda sytuacja samozatrudnionych rozliczających się według skali podatkowej lub liniowo. Płacą oni składkę zdrowotną proporcjonalną do osiągniętego dochodu, ale z zastrzeżeniem, że jeżeli będzie on niższy niż minimalne wynagrodzenie, to składka miesięczna jest płacona od wartości tego minimalnego wynagrodzenia. Minimalna kwota składki jest ustalana raz w roku, w relacji do minimalnego wynagrodzenia obowiązującego 1 lutego, i pozostaje niezmienna do stycznia kolejnego roku włącznie. Na poziom składki zdrowotnej wpłynie więc tylko podwyżka płacy minimalnej wprowadzana od 1 stycznia 2024. Podobna regulacja dotyczy podatników na karcie podatkowej, z tą różnicą, że momentem wyliczenia poziomu składki jest 1 stycznia. 

Od poziomu płacy minimalnej zależą też składki na ZUS płacone przez przedsiębiorców korzystających z ulgi dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą (a więc od 7 do 30 miesiąca prowadzenia działalności). Minimalną podstawą wymiaru składek dla tej grupy jest 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia, a obciążenia rosną automatycznie wraz z każdym wzrostem tego wynagrodzenia.

Limity kar zależne od płacy minimalnej

Od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę zależą też m.in.:

  • maksymalna wysokość grzywny nałożonej mandatem, która nie może przekraczać pięciokrotności płacy minimalnej (a więc obecnie 18 000 zł, od 1 stycznia 2024 r. -  21 210 zł, od 1 lipca 2024 r. - 21500 zł)
  • maksymalna wysokość grzywny, jaką można wymierzyć wyrokiem nakazowym, która nie może przekraczać dziesięciokrotności płacy minimalnej (obecnie 36 000 zł, od 1 stycznia 2024 r. -  42 420 zł, od 1 lipca 2024 r. - 43 000 zł),
  • minimalna wysokość grzywny za wykroczenia skarbowe, która wynosi 10% płacy minimalnej i maksymalna wysokość grzywny za wykroczenia skarbowe, która nie może przekraczać dwudziestokrotności płacy minimalnej (czyli obecnie 72 000 zł, od 1 stycznia 2024 r. -  84 840 zł, od 1 lipca 2024 r. - 86 000 zł),
  • wysokość kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC pojazdu; pełna stawka tej kary to trzykrotność płacy minimalnej zaokrąglona do 10 zł w przypadku aut ciężarowych (obecnie 10 800 zł, od stycznia 2024 r.- 12 730 zł, od lipca 2024 r. - od lipca 12 900 zł), dwukrotność płacy minimalnej zaokrąglona do 10 zł w przypadku aut osobowych (obecnie 7 200 zł, od stycznia 2024 r. - 8 480 zł, od lipca 2024 r. - 8 600 zł) i 1/3 płacy minimalnej zaokrąglona do 10 zł w przypadku innych pojazdów (obecnie 1200 zł, od stycznia 2024 r. - 1410 zł, od lipca 2024 r. - 1430 zł).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA