REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałtowy zwrot wydatków na dojazd nie jest przychodem

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pracodawca koszt transportu pracowników ustalił ryczałtowo, nie jest możliwe określenie wartości przychodu pracowników z tego tytułu - uważa Izba Skarbowa w Poznaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację dotyczącą pokrywania przez spółkę kosztów dojazdów pracowników do miejsca pracy (decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 19 grudnia 2007 r., nr ILPB2/415-165/07-4/MT). Stwierdził w niej, że wartość takich dojazdów stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy jedynie w przypadku, gdy możliwe jest ustalenie wartości świadczenia przypadającego na konkretnego pracownika. Jak podkreślił Łukasz Bączyk, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, według poznańskiej izby, w sytuacji gdy koszt transportu pracowników został ustalony ryczałtowo (tj. bez względu na faktyczną liczbę przewożonych osób), nie jest możliwe określenie wartości przychodu pracowników z tego tytułu. W konsekwencji po ich stronie nie powstaje przychód.

REKLAMA

Autopromocja

Korzystne stanowisko

Wydana interpretacja potwierdza dotychczasową linię interpretacyjną organów podatkowych, które od dłuższego czasu twierdzą, że w sytuacji ponoszenia opłat za dowóz pracowników do pracy w sposób zryczałtowany nie jest możliwe ustalenie faktycznego świadczenia ponoszonego za konkretnego pracownika. Na ten aspekt zwrócił uwagę Łukasz Bączyk, który stwierdził, że w związku z tym organy wielokrotnie twierdziły, że w takiej sytuacji po stronie pracowników nie powstaje przychód.

Taka interpretacja wydaje się właściwa, ponieważ nie zawsze jest możliwe obliczenie kwoty przychodu przypadającego na konkretnego pracownika, np. w sytuacji, gdy pracodawca ponosi opłaty zryczałtowane za ich dojazd do pracy niezależnie od liczby przewożonych osób.

- Przychód powstałby jedynie w przypadku, gdyby spółka płaciła przewoźnikowi opłatę ustaloną na podstawie faktycznej liczby osób korzystających z jego usług, np. w formie imiennych rachunków za korzystanie z usług przez konkretnych pracowników - argumentował Łukasz Bączyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki płatników

W świetle opisywanych interpretacji, w sytuacji gdy pracodawca ponosi opłaty za dowóz swoich pracowników do pracy w sposób zryczałtowany, po ich stronie nie powstaje przychód. W związku z tym - jak wyjaśnia Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers - pracodawca nie powinien od kwot opłat odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ nie ma możliwości określenia, który z pracowników w danym dniu korzystał z przewozu. Konsekwentnie, opłaty te nie powinny również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jest to dobra wiadomość dla pracowników w związku z faktem, że w ten sposób ich wynagrodzenie netto nie jest pomniejszane o dodatkowe obciążenia.

- W sytuacji gdyby od kwot opłat ponoszonych za dowóz były pobierane zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, można by przypuszczać, że część pracowników zastanowiłaby się nad zmianą sposobu dojazdu do pracy. Na szczęście - ze względu na zdroworozsądkowe podejście fiskusa w tym zakresie - obecnie nie muszą oni zaprzątać sobie tym głowy w sytuacji, gdy opłata jest określona ryczałtowo - tłumaczyła Joanna Narkiewicz-Tarłowska.

Ważne!

Jedynie gdy kwota, którą spółka płaci przewoźnikowi, ustalana jest tak, że można wskazać wartość świadczenia przypadającą na poszczególnych pracowników, pracodawca powinien odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Twój e-PIT 2025: jakie ulgi podatkowe trzeba wypełnić samemu? Jak złożyć zeznanie podatkowe za 2024 rok?

Od 15 lutego do 30 kwietnia 2025 r. można składać roczne zeznania podatkowe PIT i rozliczyć dochody (przychody) uzyskane w 2024 roku. Ministerstwo Finansów zachęca do korzystania z e-usług Krajowej Administracji Skarbowej i rozliczania podatków drogą elektroniczną. W 2025 r. kolejny raz z usługi Twój e-PIT będą mogły skorzystać również osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Pierwszy raz usługa Twój e-PIT będzie dostępna także w aplikacji mobilnej e-Urząd Skarbowy (e-US). MF i KAS zachęcają także do aktywowania usługi e-korespondencji przy okazji logowania do e-US w związku z rozliczeniem podatku.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: kwoty, podstawy wymiaru, zmiany i korzyści dla firm. Kiedy pierwsze płatności na nowych zasadach?

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się zasady obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności „na nowych zasadach”. Ile wynoszą składki zdrowotne i podstawy wymiaru poszczególnych przedsiębiorców w zależności od ich formy opodatkowania?

PFRON 2025: Obowiązki pracodawcy. Składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

REKLAMA

260-280 zł za badanie techniczne samochodu (postulat diagnostów). Czy już w 2025 r. będzie drożej, w tym wyższe też opłaty karne za spóźniony przegląd i nowe terminy?

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

REKLAMA