REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałtowy zwrot wydatków na dojazd nie jest przychodem

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pracodawca koszt transportu pracowników ustalił ryczałtowo, nie jest możliwe określenie wartości przychodu pracowników z tego tytułu - uważa Izba Skarbowa w Poznaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację dotyczącą pokrywania przez spółkę kosztów dojazdów pracowników do miejsca pracy (decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 19 grudnia 2007 r., nr ILPB2/415-165/07-4/MT). Stwierdził w niej, że wartość takich dojazdów stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy jedynie w przypadku, gdy możliwe jest ustalenie wartości świadczenia przypadającego na konkretnego pracownika. Jak podkreślił Łukasz Bączyk, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, według poznańskiej izby, w sytuacji gdy koszt transportu pracowników został ustalony ryczałtowo (tj. bez względu na faktyczną liczbę przewożonych osób), nie jest możliwe określenie wartości przychodu pracowników z tego tytułu. W konsekwencji po ich stronie nie powstaje przychód.

REKLAMA

Autopromocja

Korzystne stanowisko

Wydana interpretacja potwierdza dotychczasową linię interpretacyjną organów podatkowych, które od dłuższego czasu twierdzą, że w sytuacji ponoszenia opłat za dowóz pracowników do pracy w sposób zryczałtowany nie jest możliwe ustalenie faktycznego świadczenia ponoszonego za konkretnego pracownika. Na ten aspekt zwrócił uwagę Łukasz Bączyk, który stwierdził, że w związku z tym organy wielokrotnie twierdziły, że w takiej sytuacji po stronie pracowników nie powstaje przychód.

Taka interpretacja wydaje się właściwa, ponieważ nie zawsze jest możliwe obliczenie kwoty przychodu przypadającego na konkretnego pracownika, np. w sytuacji, gdy pracodawca ponosi opłaty zryczałtowane za ich dojazd do pracy niezależnie od liczby przewożonych osób.

- Przychód powstałby jedynie w przypadku, gdyby spółka płaciła przewoźnikowi opłatę ustaloną na podstawie faktycznej liczby osób korzystających z jego usług, np. w formie imiennych rachunków za korzystanie z usług przez konkretnych pracowników - argumentował Łukasz Bączyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki płatników

W świetle opisywanych interpretacji, w sytuacji gdy pracodawca ponosi opłaty za dowóz swoich pracowników do pracy w sposób zryczałtowany, po ich stronie nie powstaje przychód. W związku z tym - jak wyjaśnia Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers - pracodawca nie powinien od kwot opłat odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ nie ma możliwości określenia, który z pracowników w danym dniu korzystał z przewozu. Konsekwentnie, opłaty te nie powinny również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jest to dobra wiadomość dla pracowników w związku z faktem, że w ten sposób ich wynagrodzenie netto nie jest pomniejszane o dodatkowe obciążenia.

- W sytuacji gdyby od kwot opłat ponoszonych za dowóz były pobierane zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, można by przypuszczać, że część pracowników zastanowiłaby się nad zmianą sposobu dojazdu do pracy. Na szczęście - ze względu na zdroworozsądkowe podejście fiskusa w tym zakresie - obecnie nie muszą oni zaprzątać sobie tym głowy w sytuacji, gdy opłata jest określona ryczałtowo - tłumaczyła Joanna Narkiewicz-Tarłowska.

Ważne!

Jedynie gdy kwota, którą spółka płaci przewoźnikowi, ustalana jest tak, że można wskazać wartość świadczenia przypadającą na poszczególnych pracowników, pracodawca powinien odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

REKLAMA

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA