REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałtowy zwrot wydatków na dojazd nie jest przychodem

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pracodawca koszt transportu pracowników ustalił ryczałtowo, nie jest możliwe określenie wartości przychodu pracowników z tego tytułu - uważa Izba Skarbowa w Poznaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację dotyczącą pokrywania przez spółkę kosztów dojazdów pracowników do miejsca pracy (decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 19 grudnia 2007 r., nr ILPB2/415-165/07-4/MT). Stwierdził w niej, że wartość takich dojazdów stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy jedynie w przypadku, gdy możliwe jest ustalenie wartości świadczenia przypadającego na konkretnego pracownika. Jak podkreślił Łukasz Bączyk, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, według poznańskiej izby, w sytuacji gdy koszt transportu pracowników został ustalony ryczałtowo (tj. bez względu na faktyczną liczbę przewożonych osób), nie jest możliwe określenie wartości przychodu pracowników z tego tytułu. W konsekwencji po ich stronie nie powstaje przychód.

REKLAMA

Autopromocja

Korzystne stanowisko

Wydana interpretacja potwierdza dotychczasową linię interpretacyjną organów podatkowych, które od dłuższego czasu twierdzą, że w sytuacji ponoszenia opłat za dowóz pracowników do pracy w sposób zryczałtowany nie jest możliwe ustalenie faktycznego świadczenia ponoszonego za konkretnego pracownika. Na ten aspekt zwrócił uwagę Łukasz Bączyk, który stwierdził, że w związku z tym organy wielokrotnie twierdziły, że w takiej sytuacji po stronie pracowników nie powstaje przychód.

Taka interpretacja wydaje się właściwa, ponieważ nie zawsze jest możliwe obliczenie kwoty przychodu przypadającego na konkretnego pracownika, np. w sytuacji, gdy pracodawca ponosi opłaty zryczałtowane za ich dojazd do pracy niezależnie od liczby przewożonych osób.

- Przychód powstałby jedynie w przypadku, gdyby spółka płaciła przewoźnikowi opłatę ustaloną na podstawie faktycznej liczby osób korzystających z jego usług, np. w formie imiennych rachunków za korzystanie z usług przez konkretnych pracowników - argumentował Łukasz Bączyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki płatników

W świetle opisywanych interpretacji, w sytuacji gdy pracodawca ponosi opłaty za dowóz swoich pracowników do pracy w sposób zryczałtowany, po ich stronie nie powstaje przychód. W związku z tym - jak wyjaśnia Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers - pracodawca nie powinien od kwot opłat odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ nie ma możliwości określenia, który z pracowników w danym dniu korzystał z przewozu. Konsekwentnie, opłaty te nie powinny również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jest to dobra wiadomość dla pracowników w związku z faktem, że w ten sposób ich wynagrodzenie netto nie jest pomniejszane o dodatkowe obciążenia.

- W sytuacji gdyby od kwot opłat ponoszonych za dowóz były pobierane zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, można by przypuszczać, że część pracowników zastanowiłaby się nad zmianą sposobu dojazdu do pracy. Na szczęście - ze względu na zdroworozsądkowe podejście fiskusa w tym zakresie - obecnie nie muszą oni zaprzątać sobie tym głowy w sytuacji, gdy opłata jest określona ryczałtowo - tłumaczyła Joanna Narkiewicz-Tarłowska.

Ważne!

Jedynie gdy kwota, którą spółka płaci przewoźnikowi, ustalana jest tak, że można wskazać wartość świadczenia przypadającą na poszczególnych pracowników, pracodawca powinien odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA