REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ryczałtowy zwrot wydatków na dojazd nie jest przychodem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli pracodawca koszt transportu pracowników ustalił ryczałtowo, nie jest możliwe określenie wartości przychodu pracowników z tego tytułu - uważa Izba Skarbowa w Poznaniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację dotyczącą pokrywania przez spółkę kosztów dojazdów pracowników do miejsca pracy (decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 19 grudnia 2007 r., nr ILPB2/415-165/07-4/MT). Stwierdził w niej, że wartość takich dojazdów stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy jedynie w przypadku, gdy możliwe jest ustalenie wartości świadczenia przypadającego na konkretnego pracownika. Jak podkreślił Łukasz Bączyk, konsultant w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, według poznańskiej izby, w sytuacji gdy koszt transportu pracowników został ustalony ryczałtowo (tj. bez względu na faktyczną liczbę przewożonych osób), nie jest możliwe określenie wartości przychodu pracowników z tego tytułu. W konsekwencji po ich stronie nie powstaje przychód.

REKLAMA

Autopromocja

Korzystne stanowisko

Wydana interpretacja potwierdza dotychczasową linię interpretacyjną organów podatkowych, które od dłuższego czasu twierdzą, że w sytuacji ponoszenia opłat za dowóz pracowników do pracy w sposób zryczałtowany nie jest możliwe ustalenie faktycznego świadczenia ponoszonego za konkretnego pracownika. Na ten aspekt zwrócił uwagę Łukasz Bączyk, który stwierdził, że w związku z tym organy wielokrotnie twierdziły, że w takiej sytuacji po stronie pracowników nie powstaje przychód.

Taka interpretacja wydaje się właściwa, ponieważ nie zawsze jest możliwe obliczenie kwoty przychodu przypadającego na konkretnego pracownika, np. w sytuacji, gdy pracodawca ponosi opłaty zryczałtowane za ich dojazd do pracy niezależnie od liczby przewożonych osób.

- Przychód powstałby jedynie w przypadku, gdyby spółka płaciła przewoźnikowi opłatę ustaloną na podstawie faktycznej liczby osób korzystających z jego usług, np. w formie imiennych rachunków za korzystanie z usług przez konkretnych pracowników - argumentował Łukasz Bączyk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki płatników

W świetle opisywanych interpretacji, w sytuacji gdy pracodawca ponosi opłaty za dowóz swoich pracowników do pracy w sposób zryczałtowany, po ich stronie nie powstaje przychód. W związku z tym - jak wyjaśnia Joanna Narkiewicz-Tarłowska, doradca podatkowy, starszy menedżer w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers - pracodawca nie powinien od kwot opłat odprowadzać zaliczek na podatek dochodowy, ponieważ nie ma możliwości określenia, który z pracowników w danym dniu korzystał z przewozu. Konsekwentnie, opłaty te nie powinny również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Jest to dobra wiadomość dla pracowników w związku z faktem, że w ten sposób ich wynagrodzenie netto nie jest pomniejszane o dodatkowe obciążenia.

- W sytuacji gdyby od kwot opłat ponoszonych za dowóz były pobierane zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, można by przypuszczać, że część pracowników zastanowiłaby się nad zmianą sposobu dojazdu do pracy. Na szczęście - ze względu na zdroworozsądkowe podejście fiskusa w tym zakresie - obecnie nie muszą oni zaprzątać sobie tym głowy w sytuacji, gdy opłata jest określona ryczałtowo - tłumaczyła Joanna Narkiewicz-Tarłowska.

Ważne!

Jedynie gdy kwota, którą spółka płaci przewoźnikowi, ustalana jest tak, że można wskazać wartość świadczenia przypadającą na poszczególnych pracowników, pracodawca powinien odprowadzić zaliczki na podatek dochodowy i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA