REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne – wady i zalety
Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne – wady i zalety

REKLAMA

REKLAMA

Czym różni się zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w porównaniu do zlecenia, czy umowy o dzieło? Jakie są wady i zalety tych form zatrudnienia? Jakie koszty ponosi pracodawca, a jakie zleceniodawca?

We współczesnych czasach o pracę nie jest tak łatwo. Jeśli już znajdziemy upragnione stanowisko,  często cieszymy się tak bardzo, że zapominamy o kwestiach formalnych. Tymczasem są one nawet ważniejsze niż to ile dostaniemy „do ręki”. Każdy z nas powinien mieć świadomość konsekwencji związanych z wyborem poszczególnych form zatrudnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Praca to usługa za wynagrodzenie, która zgodnie z polskim prawem świadczona jest po podpisaniu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenia lub umowa o dzieło). Obok umowy o pracę i umów cywilnoprawnych, istnieje także kontrakt oraz samozatrudnienie. Te najpowszechniejsze typy umów znacząco się różnią, pomimo że ich zakres jest często pokrewny.

Składki ZUS od zleceń 2016 - wyjaśnienia ZUS (zbieg zleceń z umową o pracę)

Umowa o pracę

Umowa o pracę, czyli popularnie nazywana etatem, to dla pracownika stabilniejsza forma zatrudnienia niż umowy cywilnoprawne. Mimo iż okresy wypowiedzenia umowy o pracę są coraz krótsze, to jednak przy tej umowie można liczyć na takie przywileje jak wypłata zasiłku chorobowego czy macierzyńskiego (ze względu na obowiązek opłacania składki chorobowej).

REKLAMA

Polecamy: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwą zaletą jest to że pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje pełnopłatny urlop wypoczynkowy (20 lub 26 dni, w zależności od stażu pracy). Osobie wykonującej pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej urlop wypoczynkowy nie przysługuje. Jednak umowa, która dla pracownika jest korzyścią to niestety dla pracodawcy najczęściej oznacza wysokie koszty, np. badania medycyny pracy, szkolenia i wymogi BHP i PP czy też wymagania Sanepidu (m. in. w branży spożywczej).

Pracodawcy chcąc zoptymalizować koszty związane z zatrudnieniem, często mają na uwadze składki ZUS.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Umowa o pracę może mieć postać:

• umowy na czas określony

• umowy na czas nieokreślony

• umowy na cały etat (pełny wymiar godzin)

• umowy na część etatu (niepełny wymiar godzin)

Zalety:

- odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne

- prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego oraz zwolnienia lekarskiego

- dodatkowe wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych

- prawo do płatnego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu wychowawczego

- okres wypowiedzenia umowy

- gwarancja minimalnego wynagrodzenia

Wady:

- pracownik musi wykonywać pracę samodzielnie, bez możliwości powierzenia jej osobom trzecim

- dokładnie określone miejsce i czas wykonywanej pracy.

Druki PIT 2016

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Umowy cywilnoprawne – umowa zlecenia, umowa o dzieło

Potocznie nazywane umowami śmieciowymi, są nimi w szczególności umowa zlecenia i umowa o dzieło. Współczesny rynek pracy bardzo wykorzystuje luki umów cywilnoprawnych, czym coraz częściej interesuje się Państwowa Inspekcja Pracy. Aczkolwiek umowy te zupełnie nie muszą być niekorzystne dla zleceniobiorców. Największą zaletą umów cywilnoprawnych są niższe koszty pracodawcy i samego pracownika.

Kolejną korzyścią jest duża elastyczność. Można wykonywać zlecenie w dowolnym miejscu i czasie, a także nawiązywać współpracę z wieloma zleceniodawcami. Pracodawcy coraz częściej chcą „zablokować” sobie pracownika zmuszając go do podpisywania umowy lojalnościowej (tzw. lojalki) czyli umowy o zakazie konkurencji. W przypadku umów zlecenia jest to zupełnie bezpodstawne i  każdy zleceniobiorca (pracownik) powinien to wiedzieć. Możliwość podpisywania wielu umów zleceń jest swojego rodzaju rekompensatą za ryzyko związane z mniejszą stabilnością dochodów oraz w przypadku studentów (do ukończenia przez niego dwudziestego szóstego roku życia) brak obowiązku oskładkowania składkami ZUS. Największą wadą umów cywilnoprawnych jest to, że nie są one zaliczane do stażu pracy pracownika. Pracownik na takiej umowie nie ma też prawa do płatnego urlopu, zwolnienia lekarskiego oraz okresu wypowiedzenia czy tym bardziej odprawy. Po zakończeniu umowy cywilnoprawnej pracownik nie otrzymuje świadectwa pracy.

Do końca 2015 roku obowiązuje przepis, że osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu pierwszej umowy, czyli tej którą zawarto najwcześniej. Obecnie zleceniobiorcy korzystając z przywileju polegającego na samodzielnym wyborze tytułu ubezpieczenia, wybierają najniższą podstawę podlegającą składkom i dzięki temu płacą możliwie najniższe składki ZUS. Po zmianach wprowadzonych od 1 stycznia 2016 osoby wymienione wyżej, których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w danym miesiącu będzie niższa od minimalnego wynagrodzenia, spełniające warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami z innych tytułów, podlegać będą ubezpieczeniom również z innych tytułów. Prowadzona działalność gospodarcza pracownika nie zwalnia z obowiązku zapłaty składek od umów zleceń.

Zalety umowa zlecenia:

- odprowadzane składki na ZUS (dla osób niebędących studentami)

- odprowadzana składka na ubezpieczenie zdrowotne (dla osób niebędących studentami)

- ewentualność skorzystania z 20% lub 50% kosztów uzyskania przychodu

- opcja uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych

- nie ma obowiązku podporządkowania pracodawcy

Wady umowy zlecenia:

- nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy

- okres pracy nie zalicza się do stażu pracy

- roszczenia rozstrzyga Sąd Cywilny a nie Sąd Pracy

Zalety umowa o dzieło:

- swoboda miejsca, czasu i sposobu wykonywania dzieła

- przyjmujący zamówienie nie musi wykonywać dzieła osobiście (chyba że umowa mówi inaczej)

- praca wykonywana jest bez kierownictwa

Wady umowy o dzieło:

- brak możliwości uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych

- brak składek ZUS

- nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy

Praca, zlecenie, dzieło - brutto, netto na przykładach

Przykłady rozliczeń przy założeniu wypłaty pracownikowi kwoty 2000,00 zł netto

Umowa o pracę:

Składka na ubezpieczenie emerytalne 9,76%

270,84 zł

Składka na ubezpieczenie rentowe 1,5%

41,62 zł

Składka na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe 2,45%

67,99 zł

Razem składki ZUS

380,45 zł

Koszty uzyskania

111,25 zł

Podstawa opodatkowania

2 283,26 zł

Zaliczka na podatek

179,00 zł

Podstawa do ubezpieczenia zdrowotnego

2 394,51 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

185,57 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 9,00%

215,51 zł

Podatek do US 18%

364,66 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 350,49

Wartość umowy brutto

2 774,96

Do wypłaty netto

2 000,00

Umowa zlecenie (jedyne źródło dochodu pracownika)

Składka na ubezpieczenie emerytalne 9,76%

268,23 zł

Składka na ubezpieczenie rentowe 1,5%

41,22 zł

Składka na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe 2,45%

67,33 zł

Razem składki ZUS

376,78 zł

Koszty uzyskania

474,29 zł

Podstawa opodatkowania

1 897,14 zł

Zaliczka na podatek

158,00 zł

Podstawa do ubezpieczenia zdrowotnego

2 371,43 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

183,79 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 9,00%

213,43 zł

Podatek do US 18%

341,49 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 318,19

Wartość umowy brutto

2 748,21

Do wypłaty netto

2 000,00

Umowa o dzieło

Podstawa opodatkowania

1 897,14 zł

Koszty uzyskania

474,29 zł

Podatek do US 18%

341,49 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 318,19

Wartość umowy brutto

2 748,21

Do wypłaty netto

2 000,00


Jaką formę zatrudnienia wybrać?

Każda z form zaprezentowanych przez mnie powyżej, ma swoje wady i zalety. Wybór najbardziej odpowiedniej formy zatrudnienia jest sprawą bardzo indywidualną. W zależności od tego jaką formę umowy wybierzemy, bilans zysków i strat jest nieco inny. W praktyce jednak bardzo często zdarza się tak że musimy zgodzić się na umowę oferowaną przez pracodawcę, bez możliwości jej negocjacji. Obecny kryzys na rynku pracy coraz częściej przejawia się również tym że stosuje się umowę cywilnoprawną w sytuacji kiedy nosi ona znamiona umowy o pracę. Dla pracownika takie „cięcie” kosztów oznacza, że ogranicza się jego prawa pracownicze.

Najczęstszymi błędami umów cywilnoprawnych jest to, że zlecenie ma czas nieokreślony i wymaga od pracownika pełnego podporządkowania. Już te dwa fakty są przesłankami do umowy o pracę. Należy przede wszystkim pamiętać, że osoby mające taką umowę zlecenia mogę dochodzić swoich praw w Sądzie, ponieważ Sądy bardzo szybko ustalają faktyczny stosunek pracy i wygrywają tutaj pracownicy. Ogromnym sukcesem jest jednak to, że pracownicy są coraz bardziej świadomi swoich praw i rezygnują z pracodawców którzy są względem nich nieuczciwi.

Monika Białobrzewska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA