REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne – wady i zalety
Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne – wady i zalety

REKLAMA

REKLAMA

Czym różni się zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w porównaniu do zlecenia, czy umowy o dzieło? Jakie są wady i zalety tych form zatrudnienia? Jakie koszty ponosi pracodawca, a jakie zleceniodawca?

We współczesnych czasach o pracę nie jest tak łatwo. Jeśli już znajdziemy upragnione stanowisko,  często cieszymy się tak bardzo, że zapominamy o kwestiach formalnych. Tymczasem są one nawet ważniejsze niż to ile dostaniemy „do ręki”. Każdy z nas powinien mieć świadomość konsekwencji związanych z wyborem poszczególnych form zatrudnienia.

REKLAMA

Autopromocja

Praca to usługa za wynagrodzenie, która zgodnie z polskim prawem świadczona jest po podpisaniu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenia lub umowa o dzieło). Obok umowy o pracę i umów cywilnoprawnych, istnieje także kontrakt oraz samozatrudnienie. Te najpowszechniejsze typy umów znacząco się różnią, pomimo że ich zakres jest często pokrewny.

Składki ZUS od zleceń 2016 - wyjaśnienia ZUS (zbieg zleceń z umową o pracę)

Umowa o pracę

Umowa o pracę, czyli popularnie nazywana etatem, to dla pracownika stabilniejsza forma zatrudnienia niż umowy cywilnoprawne. Mimo iż okresy wypowiedzenia umowy o pracę są coraz krótsze, to jednak przy tej umowie można liczyć na takie przywileje jak wypłata zasiłku chorobowego czy macierzyńskiego (ze względu na obowiązek opłacania składki chorobowej).

Polecamy: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwą zaletą jest to że pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje pełnopłatny urlop wypoczynkowy (20 lub 26 dni, w zależności od stażu pracy). Osobie wykonującej pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej urlop wypoczynkowy nie przysługuje. Jednak umowa, która dla pracownika jest korzyścią to niestety dla pracodawcy najczęściej oznacza wysokie koszty, np. badania medycyny pracy, szkolenia i wymogi BHP i PP czy też wymagania Sanepidu (m. in. w branży spożywczej).

Pracodawcy chcąc zoptymalizować koszty związane z zatrudnieniem, często mają na uwadze składki ZUS.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Umowa o pracę może mieć postać:

• umowy na czas określony

• umowy na czas nieokreślony

• umowy na cały etat (pełny wymiar godzin)

• umowy na część etatu (niepełny wymiar godzin)

Zalety:

- odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne

- prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego oraz zwolnienia lekarskiego

- dodatkowe wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych

- prawo do płatnego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu wychowawczego

- okres wypowiedzenia umowy

- gwarancja minimalnego wynagrodzenia

Wady:

- pracownik musi wykonywać pracę samodzielnie, bez możliwości powierzenia jej osobom trzecim

- dokładnie określone miejsce i czas wykonywanej pracy.

Druki PIT 2016

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Umowy cywilnoprawne – umowa zlecenia, umowa o dzieło

Potocznie nazywane umowami śmieciowymi, są nimi w szczególności umowa zlecenia i umowa o dzieło. Współczesny rynek pracy bardzo wykorzystuje luki umów cywilnoprawnych, czym coraz częściej interesuje się Państwowa Inspekcja Pracy. Aczkolwiek umowy te zupełnie nie muszą być niekorzystne dla zleceniobiorców. Największą zaletą umów cywilnoprawnych są niższe koszty pracodawcy i samego pracownika.

Kolejną korzyścią jest duża elastyczność. Można wykonywać zlecenie w dowolnym miejscu i czasie, a także nawiązywać współpracę z wieloma zleceniodawcami. Pracodawcy coraz częściej chcą „zablokować” sobie pracownika zmuszając go do podpisywania umowy lojalnościowej (tzw. lojalki) czyli umowy o zakazie konkurencji. W przypadku umów zlecenia jest to zupełnie bezpodstawne i  każdy zleceniobiorca (pracownik) powinien to wiedzieć. Możliwość podpisywania wielu umów zleceń jest swojego rodzaju rekompensatą za ryzyko związane z mniejszą stabilnością dochodów oraz w przypadku studentów (do ukończenia przez niego dwudziestego szóstego roku życia) brak obowiązku oskładkowania składkami ZUS. Największą wadą umów cywilnoprawnych jest to, że nie są one zaliczane do stażu pracy pracownika. Pracownik na takiej umowie nie ma też prawa do płatnego urlopu, zwolnienia lekarskiego oraz okresu wypowiedzenia czy tym bardziej odprawy. Po zakończeniu umowy cywilnoprawnej pracownik nie otrzymuje świadectwa pracy.

Do końca 2015 roku obowiązuje przepis, że osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu pierwszej umowy, czyli tej którą zawarto najwcześniej. Obecnie zleceniobiorcy korzystając z przywileju polegającego na samodzielnym wyborze tytułu ubezpieczenia, wybierają najniższą podstawę podlegającą składkom i dzięki temu płacą możliwie najniższe składki ZUS. Po zmianach wprowadzonych od 1 stycznia 2016 osoby wymienione wyżej, których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w danym miesiącu będzie niższa od minimalnego wynagrodzenia, spełniające warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami z innych tytułów, podlegać będą ubezpieczeniom również z innych tytułów. Prowadzona działalność gospodarcza pracownika nie zwalnia z obowiązku zapłaty składek od umów zleceń.

Zalety umowa zlecenia:

- odprowadzane składki na ZUS (dla osób niebędących studentami)

- odprowadzana składka na ubezpieczenie zdrowotne (dla osób niebędących studentami)

- ewentualność skorzystania z 20% lub 50% kosztów uzyskania przychodu

- opcja uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych

- nie ma obowiązku podporządkowania pracodawcy

Wady umowy zlecenia:

- nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy

- okres pracy nie zalicza się do stażu pracy

- roszczenia rozstrzyga Sąd Cywilny a nie Sąd Pracy

Zalety umowa o dzieło:

- swoboda miejsca, czasu i sposobu wykonywania dzieła

- przyjmujący zamówienie nie musi wykonywać dzieła osobiście (chyba że umowa mówi inaczej)

- praca wykonywana jest bez kierownictwa

Wady umowy o dzieło:

- brak możliwości uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych

- brak składek ZUS

- nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy

Praca, zlecenie, dzieło - brutto, netto na przykładach

Przykłady rozliczeń przy założeniu wypłaty pracownikowi kwoty 2000,00 zł netto

Umowa o pracę:

Składka na ubezpieczenie emerytalne 9,76%

270,84 zł

Składka na ubezpieczenie rentowe 1,5%

41,62 zł

Składka na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe 2,45%

67,99 zł

Razem składki ZUS

380,45 zł

Koszty uzyskania

111,25 zł

Podstawa opodatkowania

2 283,26 zł

Zaliczka na podatek

179,00 zł

Podstawa do ubezpieczenia zdrowotnego

2 394,51 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

185,57 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 9,00%

215,51 zł

Podatek do US 18%

364,66 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 350,49

Wartość umowy brutto

2 774,96

Do wypłaty netto

2 000,00

Umowa zlecenie (jedyne źródło dochodu pracownika)

Składka na ubezpieczenie emerytalne 9,76%

268,23 zł

Składka na ubezpieczenie rentowe 1,5%

41,22 zł

Składka na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe 2,45%

67,33 zł

Razem składki ZUS

376,78 zł

Koszty uzyskania

474,29 zł

Podstawa opodatkowania

1 897,14 zł

Zaliczka na podatek

158,00 zł

Podstawa do ubezpieczenia zdrowotnego

2 371,43 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

183,79 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 9,00%

213,43 zł

Podatek do US 18%

341,49 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 318,19

Wartość umowy brutto

2 748,21

Do wypłaty netto

2 000,00

Umowa o dzieło

Podstawa opodatkowania

1 897,14 zł

Koszty uzyskania

474,29 zł

Podatek do US 18%

341,49 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 318,19

Wartość umowy brutto

2 748,21

Do wypłaty netto

2 000,00


Jaką formę zatrudnienia wybrać?

Każda z form zaprezentowanych przez mnie powyżej, ma swoje wady i zalety. Wybór najbardziej odpowiedniej formy zatrudnienia jest sprawą bardzo indywidualną. W zależności od tego jaką formę umowy wybierzemy, bilans zysków i strat jest nieco inny. W praktyce jednak bardzo często zdarza się tak że musimy zgodzić się na umowę oferowaną przez pracodawcę, bez możliwości jej negocjacji. Obecny kryzys na rynku pracy coraz częściej przejawia się również tym że stosuje się umowę cywilnoprawną w sytuacji kiedy nosi ona znamiona umowy o pracę. Dla pracownika takie „cięcie” kosztów oznacza, że ogranicza się jego prawa pracownicze.

Najczęstszymi błędami umów cywilnoprawnych jest to, że zlecenie ma czas nieokreślony i wymaga od pracownika pełnego podporządkowania. Już te dwa fakty są przesłankami do umowy o pracę. Należy przede wszystkim pamiętać, że osoby mające taką umowę zlecenia mogę dochodzić swoich praw w Sądzie, ponieważ Sądy bardzo szybko ustalają faktyczny stosunek pracy i wygrywają tutaj pracownicy. Ogromnym sukcesem jest jednak to, że pracownicy są coraz bardziej świadomi swoich praw i rezygnują z pracodawców którzy są względem nich nieuczciwi.

Monika Białobrzewska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA