REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne – wady i zalety

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne – wady i zalety
Umowa o pracę a umowy cywilnoprawne – wady i zalety

REKLAMA

REKLAMA

Czym różni się zatrudnienie na podstawie umowy o pracę w porównaniu do zlecenia, czy umowy o dzieło? Jakie są wady i zalety tych form zatrudnienia? Jakie koszty ponosi pracodawca, a jakie zleceniodawca?

We współczesnych czasach o pracę nie jest tak łatwo. Jeśli już znajdziemy upragnione stanowisko,  często cieszymy się tak bardzo, że zapominamy o kwestiach formalnych. Tymczasem są one nawet ważniejsze niż to ile dostaniemy „do ręki”. Każdy z nas powinien mieć świadomość konsekwencji związanych z wyborem poszczególnych form zatrudnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Praca to usługa za wynagrodzenie, która zgodnie z polskim prawem świadczona jest po podpisaniu umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej (umowa zlecenia lub umowa o dzieło). Obok umowy o pracę i umów cywilnoprawnych, istnieje także kontrakt oraz samozatrudnienie. Te najpowszechniejsze typy umów znacząco się różnią, pomimo że ich zakres jest często pokrewny.

Składki ZUS od zleceń 2016 - wyjaśnienia ZUS (zbieg zleceń z umową o pracę)

Umowa o pracę

Umowa o pracę, czyli popularnie nazywana etatem, to dla pracownika stabilniejsza forma zatrudnienia niż umowy cywilnoprawne. Mimo iż okresy wypowiedzenia umowy o pracę są coraz krótsze, to jednak przy tej umowie można liczyć na takie przywileje jak wypłata zasiłku chorobowego czy macierzyńskiego (ze względu na obowiązek opłacania składki chorobowej).

REKLAMA

Polecamy: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niewątpliwą zaletą jest to że pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje pełnopłatny urlop wypoczynkowy (20 lub 26 dni, w zależności od stażu pracy). Osobie wykonującej pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej urlop wypoczynkowy nie przysługuje. Jednak umowa, która dla pracownika jest korzyścią to niestety dla pracodawcy najczęściej oznacza wysokie koszty, np. badania medycyny pracy, szkolenia i wymogi BHP i PP czy też wymagania Sanepidu (m. in. w branży spożywczej).

Pracodawcy chcąc zoptymalizować koszty związane z zatrudnieniem, często mają na uwadze składki ZUS.

Monitor prawa pracy i ubezpieczeń

Polecamy: Kodeks pracy 2016 z komentarzem

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne (książka + CD)

Umowa o pracę może mieć postać:

• umowy na czas określony

• umowy na czas nieokreślony

• umowy na cały etat (pełny wymiar godzin)

• umowy na część etatu (niepełny wymiar godzin)

Zalety:

- odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne

- prawo do płatnego urlopu wypoczynkowego oraz zwolnienia lekarskiego

- dodatkowe wynagrodzenie za pracę w godzinach nadliczbowych

- prawo do płatnego urlopu macierzyńskiego oraz urlopu wychowawczego

- okres wypowiedzenia umowy

- gwarancja minimalnego wynagrodzenia

Wady:

- pracownik musi wykonywać pracę samodzielnie, bez możliwości powierzenia jej osobom trzecim

- dokładnie określone miejsce i czas wykonywanej pracy.

Druki PIT 2016

Odsetki 2016 – rewolucyjne zmiany

PIT-Y 2015 (książka + CD)

Umowy cywilnoprawne – umowa zlecenia, umowa o dzieło

Potocznie nazywane umowami śmieciowymi, są nimi w szczególności umowa zlecenia i umowa o dzieło. Współczesny rynek pracy bardzo wykorzystuje luki umów cywilnoprawnych, czym coraz częściej interesuje się Państwowa Inspekcja Pracy. Aczkolwiek umowy te zupełnie nie muszą być niekorzystne dla zleceniobiorców. Największą zaletą umów cywilnoprawnych są niższe koszty pracodawcy i samego pracownika.

Kolejną korzyścią jest duża elastyczność. Można wykonywać zlecenie w dowolnym miejscu i czasie, a także nawiązywać współpracę z wieloma zleceniodawcami. Pracodawcy coraz częściej chcą „zablokować” sobie pracownika zmuszając go do podpisywania umowy lojalnościowej (tzw. lojalki) czyli umowy o zakazie konkurencji. W przypadku umów zlecenia jest to zupełnie bezpodstawne i  każdy zleceniobiorca (pracownik) powinien to wiedzieć. Możliwość podpisywania wielu umów zleceń jest swojego rodzaju rekompensatą za ryzyko związane z mniejszą stabilnością dochodów oraz w przypadku studentów (do ukończenia przez niego dwudziestego szóstego roku życia) brak obowiązku oskładkowania składkami ZUS. Największą wadą umów cywilnoprawnych jest to, że nie są one zaliczane do stażu pracy pracownika. Pracownik na takiej umowie nie ma też prawa do płatnego urlopu, zwolnienia lekarskiego oraz okresu wypowiedzenia czy tym bardziej odprawy. Po zakończeniu umowy cywilnoprawnej pracownik nie otrzymuje świadectwa pracy.

Do końca 2015 roku obowiązuje przepis, że osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń, podlega obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym z tytułu pierwszej umowy, czyli tej którą zawarto najwcześniej. Obecnie zleceniobiorcy korzystając z przywileju polegającego na samodzielnym wyborze tytułu ubezpieczenia, wybierają najniższą podstawę podlegającą składkom i dzięki temu płacą możliwie najniższe składki ZUS. Po zmianach wprowadzonych od 1 stycznia 2016 osoby wymienione wyżej, których podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w danym miesiącu będzie niższa od minimalnego wynagrodzenia, spełniające warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami z innych tytułów, podlegać będą ubezpieczeniom również z innych tytułów. Prowadzona działalność gospodarcza pracownika nie zwalnia z obowiązku zapłaty składek od umów zleceń.

Zalety umowa zlecenia:

- odprowadzane składki na ZUS (dla osób niebędących studentami)

- odprowadzana składka na ubezpieczenie zdrowotne (dla osób niebędących studentami)

- ewentualność skorzystania z 20% lub 50% kosztów uzyskania przychodu

- opcja uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych

- nie ma obowiązku podporządkowania pracodawcy

Wady umowy zlecenia:

- nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy

- okres pracy nie zalicza się do stażu pracy

- roszczenia rozstrzyga Sąd Cywilny a nie Sąd Pracy

Zalety umowa o dzieło:

- swoboda miejsca, czasu i sposobu wykonywania dzieła

- przyjmujący zamówienie nie musi wykonywać dzieła osobiście (chyba że umowa mówi inaczej)

- praca wykonywana jest bez kierownictwa

Wady umowy o dzieło:

- brak możliwości uzyskania prawa do zasiłku dla bezrobotnych

- brak składek ZUS

- nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy

Praca, zlecenie, dzieło - brutto, netto na przykładach

Przykłady rozliczeń przy założeniu wypłaty pracownikowi kwoty 2000,00 zł netto

Umowa o pracę:

Składka na ubezpieczenie emerytalne 9,76%

270,84 zł

Składka na ubezpieczenie rentowe 1,5%

41,62 zł

Składka na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe 2,45%

67,99 zł

Razem składki ZUS

380,45 zł

Koszty uzyskania

111,25 zł

Podstawa opodatkowania

2 283,26 zł

Zaliczka na podatek

179,00 zł

Podstawa do ubezpieczenia zdrowotnego

2 394,51 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

185,57 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 9,00%

215,51 zł

Podatek do US 18%

364,66 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 350,49

Wartość umowy brutto

2 774,96

Do wypłaty netto

2 000,00

Umowa zlecenie (jedyne źródło dochodu pracownika)

Składka na ubezpieczenie emerytalne 9,76%

268,23 zł

Składka na ubezpieczenie rentowe 1,5%

41,22 zł

Składka na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe 2,45%

67,33 zł

Razem składki ZUS

376,78 zł

Koszty uzyskania

474,29 zł

Podstawa opodatkowania

1 897,14 zł

Zaliczka na podatek

158,00 zł

Podstawa do ubezpieczenia zdrowotnego

2 371,43 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 7,75%

183,79 zł

Ubezpieczenie zdrowotne 9,00%

213,43 zł

Podatek do US 18%

341,49 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 318,19

Wartość umowy brutto

2 748,21

Do wypłaty netto

2 000,00

Umowa o dzieło

Podstawa opodatkowania

1 897,14 zł

Koszty uzyskania

474,29 zł

Podatek do US 18%

341,49 zł

Całkowity koszty pracodawcy

3 318,19

Wartość umowy brutto

2 748,21

Do wypłaty netto

2 000,00


Jaką formę zatrudnienia wybrać?

Każda z form zaprezentowanych przez mnie powyżej, ma swoje wady i zalety. Wybór najbardziej odpowiedniej formy zatrudnienia jest sprawą bardzo indywidualną. W zależności od tego jaką formę umowy wybierzemy, bilans zysków i strat jest nieco inny. W praktyce jednak bardzo często zdarza się tak że musimy zgodzić się na umowę oferowaną przez pracodawcę, bez możliwości jej negocjacji. Obecny kryzys na rynku pracy coraz częściej przejawia się również tym że stosuje się umowę cywilnoprawną w sytuacji kiedy nosi ona znamiona umowy o pracę. Dla pracownika takie „cięcie” kosztów oznacza, że ogranicza się jego prawa pracownicze.

Najczęstszymi błędami umów cywilnoprawnych jest to, że zlecenie ma czas nieokreślony i wymaga od pracownika pełnego podporządkowania. Już te dwa fakty są przesłankami do umowy o pracę. Należy przede wszystkim pamiętać, że osoby mające taką umowę zlecenia mogę dochodzić swoich praw w Sądzie, ponieważ Sądy bardzo szybko ustalają faktyczny stosunek pracy i wygrywają tutaj pracownicy. Ogromnym sukcesem jest jednak to, że pracownicy są coraz bardziej świadomi swoich praw i rezygnują z pracodawców którzy są względem nich nieuczciwi.

Monika Białobrzewska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA