REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokość pensji przy zmianie wysokości etatu w trakcie miesiąca

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zmiana wysokości etatu w trakcie miesiąca powoduje konieczność podzielenia pensji pracownika na kwotę przed i po zmianie etatu.

Dorota Twardo

REKLAMA

Autopromocja

specjalista ds. kadr i płac

Audyt Doradztwo Finanse „Lidmar”


Sposób ustalania pensji za czas przepracowany w miesiącu zmiany etatu zależy od systemu wynagradzania pracownika.

Jeżeli w trakcie miesiąca nastąpiła zmiana wymiaru etatu pracownika i przez cały miesiąc pracownik świadczył pracę, wówczas w celu obliczenia wynagrodzenia za ten miesiąc należy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• ustalić pensję za czas od początku miesiąca do dnia zmiany etatu,

• obliczyć pensję za czas po zmianie etatu do końca miesiąca,

• zsumować oba wynagrodzenia.

Stała stawka miesięczna

Aby ustalić pensję od początku miesiąca do dnia zmiany etatu należy:

• miesięczną stawkę wynagrodzenia podzielić przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w danym miesiącu, ustaloną dla wymiaru czasu pracy sprzed zmiany,

• otrzymaną kwotę pomnożyć przez liczbę godzin nieobowiązywania danego wymiaru czasu pracy,

• tak obliczoną kwotę wynagrodzenia odjąć od wynagrodzenia przysługującego za cały miesiąc.

Podobnie należy postąpić przy liczeniu pensji za czas po zmianie etatu do końca miesiąca.

Przykład

14 kwietnia 2008 r. nastąpiła zmiana wymiaru czasu pracy pracownika z pełnego etatu na 3/4.

Jak ustalić wynagrodzenie za kwiecień, jeśli pracownik jest zatrudniony w podstawowym systemie czasu pracy, jego pensja do 13 kwietnia to 3520 zł, natomiast od 14 kwietnia - 2772 zł?

Nominalny czas pracy w kwietniu dla pełnego etatu, to 176 godzin (22 dni x 8 godzin), natomiast dla 3/4 etatu to 132 godziny (22 dni x 6 godzin).

Liczymy pensję za okres od 1 do 13 kwietnia. W tym celu:

płacę zasadniczą sprzed zmiany dzielimy przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w pełnym wymiarze czasu pracy:

3520 zł : 176 godzin = 20 zł/godz.,

stawkę godzinową ustaloną dla pełnego etatu mnożymy przez liczbę godzin nieobowiązywania tego etatu (13 dni x 8 godzin = 104 godziny),

20 zł/godz. x 104 godziny = 2080 zł,

tak ustaloną kwotę odejmujemy od płacy zasadniczej przysługującej pracownikowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze czasu pracy za cały miesiąc:

3520 zł - 2080 zł = 1440 zł.

Liczymy pensję za okres od 14 do 30 kwietnia.

W tym celu:

płacę zasadniczą po zmianie dzielimy przez liczbę godzin przypadających do przepracowania dla 3/4 etatu:

2772 zł : 132 godziny = 21 zł/godz.,

ustaloną dla 3/4 etatu stawkę godzinową mnożymy przez liczbę godzin nieobowiązywania tego etatu (9 dni x 6 godzin = 54 godziny),

21 zł/godz. x 54 godziny = 1134 zł,

tak obliczoną kwotę odejmujemy od płacy zasadniczej przysługującej pracownikowi zatrudnionemu na 3/4 etatu za cały miesiąc:

2772 zł - 1134 zł = 1638 zł.

Sumujemy pensje ustalone za części miesiąca:

1440 zł + 1638 zł = 3078 zł.

Otrzymana kwota to wynagrodzenie pracownika za miesiąc, w którym miała miejsce zmiana jego wymiaru czasu pracy z pełnego etatu na 3/4.

Stawki - akordowa i prowizyjna

REKLAMA

W systemach wynagradzania akordowego i prowizyjnego pensja zależna jest bezpośrednio od wyników pracy, a nie od wymiaru czasu pracy pracownika. Wprawdzie wymiar etatu może mieć wpływ na osiągnięte przez pracownika wyniki, tj. np. na wysokość sprzedaży czy liczbę wytworzonych produktów, jednak wynagrodzenia za miesiąc pracy w sytuacji zmiany etatu nie uzależniamy od liczby przepracowanych godzin.

W systemie prowizyjnym za czas przepracowany wypłaca się po prostu wynagrodzenie będące iloczynem podstawy wynagrodzenia prowizyjnego i stawki procentowej, w systemie akordowym natomiast wynagrodzenie będące iloczynem jednostek wykonanej pracy i ceny akordowej, tj. wynagrodzenia za jedną jednostkę.

 

W systemach wynagradzania akordowego i prowizyjnego bardzo ważną kwestią w przypadku zmiany etatu w trakcie miesiąca jest sprawdzenie czy ustalona w powyższy sposób pensja nie jest niższa od minimum. W przypadku gdy pracownikowi naliczymy za mało, należy mu się wyrównanie.

Aby ustalić, czy pracownik nie otrzymał zbyt niskiego wynagrodzenia, należy:

• ustalić pensję za czas od początku miesiąca do dnia zmiany etatu, liczoną od minimalnego wynagrodzenia dla danego etatu,

• ustalić pensję za czas po zmianie etatu do końca miesiąca, liczoną od minimalnego wynagrodzenia dla danego etatu,

• zsumować oba wynagrodzenia.

Przykład

15 kwietnia 2008 r. miała miejsce zmiana wymiaru czasu pracy pracownika z 1/2 etatu na 3/4 etatu. Pracownik zatrudniony jest w systemie wynagradzania prowizyjnego i za pracę w kwietniu otrzymał 820 zł. Czy otrzymał wynagrodzenie w prawidłowej wysokości?

Ustalamy minimalne wynagrodzenie dla:

1/2 etatu:

1126 zł x 1/2 = 563 zł,

3/4 etatu:

1126 zł x 3/4 = 844,50 zł.

Nominalny czas pracy w kwietniu dla 1/2 etatu to 88 godzin (22 dni x 4 godziny), natomiast dla 3/4 etatu to 132 godziny (22 dni x 6 godzin).

Liczymy minimalne wynagrodzenie za okres od 1 do 14 kwietnia. W tym celu:

minimalne wynagrodzenie dla 1/2 etatu dzielimy przez nominalny czas pracy ustalony dla tego etatu:

563 zł : 88 godz. = 6,40 zł/godz.,

minimalną stawkę godzinową dla 1/2 etatu mnożymy przez liczbę godzin nieobowiązywania tego etatu (12 dni x 4 godziny = 48 godzin),

6,40 zł/godz. x 48 godz. = 307,20 zł,

tak ustaloną kwotę odejmujemy od minimalnego wynagrodzenia dla 1/2 etatu:

563 zł - 307,20 zł = 255,80 zł.

Liczymy minimalne wynagrodzenie za okres od 15 do 30 kwietnia.

W tym celu:

minimalne wynagrodzenie dla 3/4 etatu dzielimy przez nominalny czas pracy ustalony dla tego etatu:

844,50 zł : 132 godz. = 6,40 zł/godz.,

minimalną stawkę godzinową dla 3/4 etatu mnożymy przez liczbę godzin nieobowiązywania tego etatu (10 dni x 6 godziny = 60 godzin),

6,40 zł/godz. x 60 godz. = 384 zł,

tak ustaloną kwotę odejmujemy od minimalnego wynagrodzenia dla 3/4 etatu:

844,50 zł - 384 zł = 460,50 zł.

Sumujemy minimalne wynagrodzenia ustalone za części miesiąca:

255,80 zł + 460,50 zł = 716,30 zł.

Pracownik za kwiecień otrzymał wynagrodzenie wyższe od płacy minimalnej przysługującej za ten miesiąc, a więc w prawidłowej kwocie.

W przypadku ustalania, czy w miesiącu zmiany wymiaru czasu pracy pracownik wynagradzany według stawki akordowej bądź prowizyjnej otrzymał pensję w prawidłowej wysokości, można również zastosować prostszy sposób. Polega on na pomnożeniu stawki godzinowej wynikającej z minimalnego wynagrodzenia przez liczbę godzin przepracowanych w tym miesiącu (ustalonych z uwzględnieniem zmiany etatu).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Serwis Prawno-Pracowniczy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA