REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić wysokość drugiej raty odpisu na zfśs, jeżeli w trakcie roku zmienił się stan zatrudnienia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tworzymy w zakładzie pracy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średnioroczny stan zatrudnienia wyliczony przed pierwszą ratą odpisu na fundusz wynosił 73 osoby (etaty), jednak z różnych przyczyn zmalał do 50 osób (etatów) i nie planujemy w tym roku jego zwiększenia. Biorąc pod uwagę daty zwolnień, średnioroczny stan zatrudnienia będzie wynosił 56 pracowników (etatów), jeśli nie nastąpią dalsze zmiany. Czy dokonując drugiej wpłaty możemy zredukować kwotę odpisu na zfśs, czy musimy poczekać z korektą do końca roku?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W sytuacji jaka wystąpiła w Państwa zakładzie pracy (przed 30 września nastąpiły znaczne zmiany zatrudnienia w stosunku do planowanego na początku roku) można zmienić wysokość odpisu na zfśś. We wrześniu mogą Państwo odpowiednio obniżyć wpłatę. Szczegółowe wyliczenie w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Pracodawca ma obowiązek dokonać wpłat na zfśs do 31 maja danego roku co najmniej 75% kwoty odpisu podstawowego, a do 30 września danego roku pozostałą część środków. Termin wrześniowej wpłaty dotyczy tylko pracodawców zobowiązanych do tworzenia zfśs, którzy wcześniej nie przelali całej kwoty.

REKLAMA

Terminy te nie wiążą pracodawców, którzy nie będąc zobowiązani do tworzenia zfśs ze względu na stan zatrudnienia, utworzyli go na zasadzie dobrowolności. Nie odnoszą się także do ewentualnych dobrowolnych zwiększeń odpisów na zfśs, które mogą obowiązywać w danym zakładzie pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawą do ustalenia odpisu na zfśs w danym roku jest przeciętna planowana liczba zatrudnionych w zakładzie pracy.

Obliczając średnie planowane zatrudnienie należy, po przeliczeniu zatrudnienia na pełne etaty:

• ustalić przeciętną liczbę zatrudnionych w poszczególnych miesiącach,

• dodać wyniki,

• podzielić przez 12.

WAŻNE!

Naliczony na początku roku odpis na zfśs pracodawca koryguje z końcem roku, ustalając faktyczne przeciętne zatrudnienie, przy czym wszystkie ewentualne wcześniejsze korekty muszą zostać zweryfikowane w ostatnim dniu roku.

Przy wskazanym przez Państwa stanie zatrudnienia (73 osoby/etaty) i przy założeniu, że na każdego pracownika dokonują Państwo tylko odpisu w standardowej wysokości, odpis podstawowy ustalony na 2011 r. wynosi 79 856,89 zł (73 x 1093,93 zł). Pierwsza wpłata na zfśs wyniosła zatem 59 892,67 zł (75% z 79 856,89 zł).

Odpisy na zfśs w 2011 r.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

*przeciętne wynagrodzenie w drugim półroczu 2010 r. stanowiące podstawę obliczenia odpisów na zfśs w 2011 r.

Redukcja zatrudnienia spowodowała, że średnioroczny stan zatrudnienia zmniejszył się do 56 osób (etatów). Przy tej liczbie zatrudnionych odpis na zfśs w 2011 r. powinien wynosić 61 260,08 zł (56 x 1093,93 zł). Wobec tego nie ma powodu, aby drugą ratę odpisu odprowadzać w wysokości ustalonej od planowanego stanu zatrudnienia z początku roku. Zatem do końca września br. powinni Państwo odprowadzić na rachunek funduszu 1367,41 zł [61 260,08 zł (wysokość odpisu na 2011 r. przy stanie zatrudnienia wynoszącym 56 pracowników/etatów) - 59 892,67 zł (pierwsza rata odpisu przekazana do końca maja br. przy stanie zatrudnienia planowanym na początku roku, tj. 73 osoby/etaty)].

• art. 3-7 i art. 10-12a ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zm.),

• § 1-3 rozporządzenia z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. Nr 43, poz. 349),

• obwieszczenie Prezesa GUS z 18 lutego 2011 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w 2010 r. i w drugim półroczu 2010 r. (M.P. Nr 15, poz. 156).

Marek Rotkiewicz

specjalista ds. zatrudnienia

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA