REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można rozwiązać umowę z winy pracownika za odmowę wykonania prac innych niż umówione

REKLAMA

Nie można rozwiązać bez wypowiedzenia z winy pracownika umowy o pracę z powodu odmowy wykonania prac rodzajowo innych niż ustalone w umowie o pracę. Co do zasady, takich poleceń pracodawca nie powinien w ogóle wydawać (wyrok Sądu Najwyższego z 12 kwietnia 2012 r., II PK 216/11).


W działającej w branży kosmetycznej spółce M. wprowadzono nowe zasady oznaczania produktów za pomocą kodów kreskowych. Do drukowania tych kodów wyznaczono pracownicę Edytę W. Była ona zatrudniona na wysokim stanowisku kierowniczym - dyrektora ds. produkcji, a jej zakres obowiązków nie przewidywał tego typu prac, choć zawierał - poza przypisanym do jej stanowiska zestawem czynności - także możliwość wykonywania „innych czynności” poleconych przez pracodawcę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dyrektor Edyta W. uznała, że jej zakres obowiązków nie obejmuje drukowania kodów, a ponadto zajmowanie się tym wpłynie negatywnie na jej normalną pracę jako szefowej produkcji w firmie. Odmówiła więc wykonywania dodatkowych prac. Mimo to prezes zarządu spółki nalegała na podjęcie przez Edytę W. tej pracy. Dyrektor nie zamierzała jednak wykonać polecenia pracodawcy i ostatecznie złożyła na ręce prezes zarządu spółki wypowiedzenie umowy o pracę. Jednak jeszcze tego samego dnia musiała opuścić swoje miejsce pracy - prezes wezwała ją na rozmowę, po której wręczyła jej decyzję o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych.

 

 

REKLAMA

Zamów już dziś!

Komplet dodatków MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń - skuteczna pomoc dla kadr i płac >>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynikało z relacji stron w późniejszym procesie, podczas rozmowy złożono Edycie W. propozycję rozwiązania umowy za porozumieniem stron. Dyrektor W. nie zgodziła się na to, zatem prezes wydała jej polecenie służbowe druku kodów kreskowych. Edyta W. ponownie odmówiła. Po tej odmowie prezes wręczyła jej zwolnienie z pracy w trybie dyscyplinarnym.


Orzeczenia sądów


Sąd I instancji, do którego trafi pozew Edyty W. o odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę, oddali jej roszczenia, uznając, że kody kreskowe stanowiły element dokumentacji produktowej. W obowiązkach byłej dyrektor znajdowały się czynności związane z przygotowywaniem takiej dokumentacji.

Sąd II instancji zmienił wcześniejszy wyrok i zasądził dla Edyty W. odszkodowanie. Stwierdził, że polecenia pracodawcy dla tej pracownicy powinny się odnosić tylko do czynności nadzorczych i zarządczych. Drukowanie kodów do nich nie należało, dyrektor W. miała więc prawo odmówić wykonywania takich prac.

 


Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego


Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną pracodawcy, utrzymując korzystny wyrok apelacyjny dla Edyty W.

W uzasadnieniu SN wskazał, że w Kodeksie pracy nadal obowiązuje zasada, że pracownik ma być subordynowany. Gdy umawia się z pracodawcą na wykonywanie pracy określonego rodzaju, to ma wykonywać obowiązki i polecenia dotyczące umówionej pracy.

Jednak w sprawie ustalono, że w zakresie obowiązków byłej dyrektor nie mieściło się drukowanie kodów. Byłaby to zatem praca innego rodzaju niż umówiona. Polecenie wykonywania prac innych niż zawarte w zakresie obowiązków jest w określonych przypadkach dopuszczalne, ale w ten sposób nie wolno pracownikowi zmieniać rodzaju pracy, ponieważ jest to obejście prawa. Polecenia pracodawcy nie mogą iść zbyt daleko, tak aby w ich wyniku doszło do wykonywania innej rodzajowo pracy niż wskazana w umowie. Pracownik może wtedy odmówić wykonania polecenia.

Gdyby nawet przyjąć, że dyrektor W. musiałaby wykonać polecenie pracodawcy, to odmowę należałoby potraktować jak zwykłe naruszenie dyscypliny pracy, nie na tyle ciężkie, by mogło kwalifikować Edytę W. do zwolnienia dyscyplinarnego.


Wnioski dla pracodawcy


Podporządkowanie pracownika pracodawcy nie może mieć charakteru bezwzględnego. Polecenia pracodawcy mogą dotyczyć tylko określonego rodzaju pracy zapisanego w umowie lub w innym akcie ustanawiającym stosunek pracy. Polecenia dotyczące innej pracy są dopuszczalne w razie konieczności, ale nie mogą powodować zmian w charakterze wykonywanej pracy. Odmowa wykonania polecenia pracodawcy w takim przypadku nie może kończyć się zwolnieniem - w szczególności bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Michał Culepa

specjalista ds. pracowniczych

Zamów Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń w sklepie INFOR >>

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA