REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można rozwiązać umowę z winy pracownika za odmowę wykonania prac innych niż umówione

REKLAMA

Nie można rozwiązać bez wypowiedzenia z winy pracownika umowy o pracę z powodu odmowy wykonania prac rodzajowo innych niż ustalone w umowie o pracę. Co do zasady, takich poleceń pracodawca nie powinien w ogóle wydawać (wyrok Sądu Najwyższego z 12 kwietnia 2012 r., II PK 216/11).


W działającej w branży kosmetycznej spółce M. wprowadzono nowe zasady oznaczania produktów za pomocą kodów kreskowych. Do drukowania tych kodów wyznaczono pracownicę Edytę W. Była ona zatrudniona na wysokim stanowisku kierowniczym - dyrektora ds. produkcji, a jej zakres obowiązków nie przewidywał tego typu prac, choć zawierał - poza przypisanym do jej stanowiska zestawem czynności - także możliwość wykonywania „innych czynności” poleconych przez pracodawcę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dyrektor Edyta W. uznała, że jej zakres obowiązków nie obejmuje drukowania kodów, a ponadto zajmowanie się tym wpłynie negatywnie na jej normalną pracę jako szefowej produkcji w firmie. Odmówiła więc wykonywania dodatkowych prac. Mimo to prezes zarządu spółki nalegała na podjęcie przez Edytę W. tej pracy. Dyrektor nie zamierzała jednak wykonać polecenia pracodawcy i ostatecznie złożyła na ręce prezes zarządu spółki wypowiedzenie umowy o pracę. Jednak jeszcze tego samego dnia musiała opuścić swoje miejsce pracy - prezes wezwała ją na rozmowę, po której wręczyła jej decyzję o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych.

 

 

REKLAMA

Zamów już dziś!

Komplet dodatków MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń - skuteczna pomoc dla kadr i płac >>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynikało z relacji stron w późniejszym procesie, podczas rozmowy złożono Edycie W. propozycję rozwiązania umowy za porozumieniem stron. Dyrektor W. nie zgodziła się na to, zatem prezes wydała jej polecenie służbowe druku kodów kreskowych. Edyta W. ponownie odmówiła. Po tej odmowie prezes wręczyła jej zwolnienie z pracy w trybie dyscyplinarnym.


Orzeczenia sądów


Sąd I instancji, do którego trafi pozew Edyty W. o odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę, oddali jej roszczenia, uznając, że kody kreskowe stanowiły element dokumentacji produktowej. W obowiązkach byłej dyrektor znajdowały się czynności związane z przygotowywaniem takiej dokumentacji.

Sąd II instancji zmienił wcześniejszy wyrok i zasądził dla Edyty W. odszkodowanie. Stwierdził, że polecenia pracodawcy dla tej pracownicy powinny się odnosić tylko do czynności nadzorczych i zarządczych. Drukowanie kodów do nich nie należało, dyrektor W. miała więc prawo odmówić wykonywania takich prac.

 


Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego


Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną pracodawcy, utrzymując korzystny wyrok apelacyjny dla Edyty W.

W uzasadnieniu SN wskazał, że w Kodeksie pracy nadal obowiązuje zasada, że pracownik ma być subordynowany. Gdy umawia się z pracodawcą na wykonywanie pracy określonego rodzaju, to ma wykonywać obowiązki i polecenia dotyczące umówionej pracy.

Jednak w sprawie ustalono, że w zakresie obowiązków byłej dyrektor nie mieściło się drukowanie kodów. Byłaby to zatem praca innego rodzaju niż umówiona. Polecenie wykonywania prac innych niż zawarte w zakresie obowiązków jest w określonych przypadkach dopuszczalne, ale w ten sposób nie wolno pracownikowi zmieniać rodzaju pracy, ponieważ jest to obejście prawa. Polecenia pracodawcy nie mogą iść zbyt daleko, tak aby w ich wyniku doszło do wykonywania innej rodzajowo pracy niż wskazana w umowie. Pracownik może wtedy odmówić wykonania polecenia.

Gdyby nawet przyjąć, że dyrektor W. musiałaby wykonać polecenie pracodawcy, to odmowę należałoby potraktować jak zwykłe naruszenie dyscypliny pracy, nie na tyle ciężkie, by mogło kwalifikować Edytę W. do zwolnienia dyscyplinarnego.


Wnioski dla pracodawcy


Podporządkowanie pracownika pracodawcy nie może mieć charakteru bezwzględnego. Polecenia pracodawcy mogą dotyczyć tylko określonego rodzaju pracy zapisanego w umowie lub w innym akcie ustanawiającym stosunek pracy. Polecenia dotyczące innej pracy są dopuszczalne w razie konieczności, ale nie mogą powodować zmian w charakterze wykonywanej pracy. Odmowa wykonania polecenia pracodawcy w takim przypadku nie może kończyć się zwolnieniem - w szczególności bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Michał Culepa

specjalista ds. pracowniczych

Zamów Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń w sklepie INFOR >>

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA