REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można rozwiązać umowę z winy pracownika za odmowę wykonania prac innych niż umówione

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie można rozwiązać bez wypowiedzenia z winy pracownika umowy o pracę z powodu odmowy wykonania prac rodzajowo innych niż ustalone w umowie o pracę. Co do zasady, takich poleceń pracodawca nie powinien w ogóle wydawać (wyrok Sądu Najwyższego z 12 kwietnia 2012 r., II PK 216/11).

REKLAMA


W działającej w branży kosmetycznej spółce M. wprowadzono nowe zasady oznaczania produktów za pomocą kodów kreskowych. Do drukowania tych kodów wyznaczono pracownicę Edytę W. Była ona zatrudniona na wysokim stanowisku kierowniczym - dyrektora ds. produkcji, a jej zakres obowiązków nie przewidywał tego typu prac, choć zawierał - poza przypisanym do jej stanowiska zestawem czynności - także możliwość wykonywania „innych czynności” poleconych przez pracodawcę.

REKLAMA

Dyrektor Edyta W. uznała, że jej zakres obowiązków nie obejmuje drukowania kodów, a ponadto zajmowanie się tym wpłynie negatywnie na jej normalną pracę jako szefowej produkcji w firmie. Odmówiła więc wykonywania dodatkowych prac. Mimo to prezes zarządu spółki nalegała na podjęcie przez Edytę W. tej pracy. Dyrektor nie zamierzała jednak wykonać polecenia pracodawcy i ostatecznie złożyła na ręce prezes zarządu spółki wypowiedzenie umowy o pracę. Jednak jeszcze tego samego dnia musiała opuścić swoje miejsce pracy - prezes wezwała ją na rozmowę, po której wręczyła jej decyzję o rozwiązaniu umowy bez wypowiedzenia z powodu ciężkiego naruszenia obowiązków pracowniczych.

 

 

Zamów już dziś!

Komplet dodatków MONITORA prawa pracy i ubezpieczeń - skuteczna pomoc dla kadr i płac >>

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak wynikało z relacji stron w późniejszym procesie, podczas rozmowy złożono Edycie W. propozycję rozwiązania umowy za porozumieniem stron. Dyrektor W. nie zgodziła się na to, zatem prezes wydała jej polecenie służbowe druku kodów kreskowych. Edyta W. ponownie odmówiła. Po tej odmowie prezes wręczyła jej zwolnienie z pracy w trybie dyscyplinarnym.


Orzeczenia sądów

REKLAMA


Sąd I instancji, do którego trafi pozew Edyty W. o odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie umowy o pracę, oddali jej roszczenia, uznając, że kody kreskowe stanowiły element dokumentacji produktowej. W obowiązkach byłej dyrektor znajdowały się czynności związane z przygotowywaniem takiej dokumentacji.

Sąd II instancji zmienił wcześniejszy wyrok i zasądził dla Edyty W. odszkodowanie. Stwierdził, że polecenia pracodawcy dla tej pracownicy powinny się odnosić tylko do czynności nadzorczych i zarządczych. Drukowanie kodów do nich nie należało, dyrektor W. miała więc prawo odmówić wykonywania takich prac.

 


Rozstrzygnięcie Sądu Najwyższego


Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną pracodawcy, utrzymując korzystny wyrok apelacyjny dla Edyty W.

W uzasadnieniu SN wskazał, że w Kodeksie pracy nadal obowiązuje zasada, że pracownik ma być subordynowany. Gdy umawia się z pracodawcą na wykonywanie pracy określonego rodzaju, to ma wykonywać obowiązki i polecenia dotyczące umówionej pracy.

Jednak w sprawie ustalono, że w zakresie obowiązków byłej dyrektor nie mieściło się drukowanie kodów. Byłaby to zatem praca innego rodzaju niż umówiona. Polecenie wykonywania prac innych niż zawarte w zakresie obowiązków jest w określonych przypadkach dopuszczalne, ale w ten sposób nie wolno pracownikowi zmieniać rodzaju pracy, ponieważ jest to obejście prawa. Polecenia pracodawcy nie mogą iść zbyt daleko, tak aby w ich wyniku doszło do wykonywania innej rodzajowo pracy niż wskazana w umowie. Pracownik może wtedy odmówić wykonania polecenia.

Gdyby nawet przyjąć, że dyrektor W. musiałaby wykonać polecenie pracodawcy, to odmowę należałoby potraktować jak zwykłe naruszenie dyscypliny pracy, nie na tyle ciężkie, by mogło kwalifikować Edytę W. do zwolnienia dyscyplinarnego.


Wnioski dla pracodawcy


Podporządkowanie pracownika pracodawcy nie może mieć charakteru bezwzględnego. Polecenia pracodawcy mogą dotyczyć tylko określonego rodzaju pracy zapisanego w umowie lub w innym akcie ustanawiającym stosunek pracy. Polecenia dotyczące innej pracy są dopuszczalne w razie konieczności, ale nie mogą powodować zmian w charakterze wykonywanej pracy. Odmowa wykonania polecenia pracodawcy w takim przypadku nie może kończyć się zwolnieniem - w szczególności bez wypowiedzenia z winy pracownika.

Michał Culepa

specjalista ds. pracowniczych

Zamów Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń w sklepie INFOR >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA