REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zatrudnić zagranicznego fachowca

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 czerwca 2012 r. obowiązują przepisy ułatwiające polskim pracodawcom zatrudnianie cudzoziemców posiadających wyższe kwalifikacje zawodowe. Zagraniczni pracownicy mogą otrzymywać zezwolenia na zamieszkanie w Polsce bez konieczności odrębnego ubiegania się o pozwolenie na pracę.

Warunkiem zatrudnienia obcokrajowca jest brak możliwości znalezienia polskiego pracownika o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych (ustalony na podstawie informacji starosty, o którą wystąpić musi pracodawca). Podmiot zatrudniający ma obowiązek zawrzeć z pracownikiem zagranicznym umowę o pracę (ewentualnie wstępną umowę o pracę). Roczne wynagrodzenie, wynikające z tej umowy, nie może być niższe niż ustalone w przepisach wykonawczych minimalne wynagrodzenie dla cudzoziemca (od 11 lipca 2012 r. wynosi ono 61.191 zł).

REKLAMA

Autopromocja


Warunki uzyskania zezwolenia na zamieszkanie czasowe


Zagraniczny pracownik, który ubiega się o takie zezwolenie, przede wszystkim powinien mieć odpowiednie kwalifikacje zawodowe - ukończone studia wyższe albo co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe, niezbędne do wykonywania określonej pracy. Ponadto jest zobowiązany posiadać:

•    umowę o pracę w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, zawartą z polskim pracodawcą na co najmniej rok.

•    ubezpieczenie zdrowotne lub potwierdzenie pokrycia przez zakład pracy kosztów jego leczenia na terenie Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony


Zezwolenia na wniosek cudzoziemca udziela wojewoda - na okres o trzy miesiące dłuższy niż określony w umowie o pracę, ale maksymalnie na dwa lata. W decyzji o udzieleniu zezwolenia należy podać ponadto: pracodawcę zatrudniającego cudzoziemca, stanowisko, na jakim jest on zatrudniony, jego wynagrodzenie oraz inne warunki zatrudnienia.

 

Zezwolenie jest ważne nawet wówczas, gdy obcokrajowiec pozostaje bez pracy, jednak nie dłużej niż trzy miesiące. O utracie pracy musi on powiadomić wojewodę właściwego ze względu na jego ostatnie miejsce pobytu. Ma na to siedem dni. Jeśli zagraniczny fachowiec przebywa w Polsce przez okres dłuższy niż 2 lata, jest zobowiązany jedynie powiadomić właściwego wojewodę o zmianie stanowiska, wynagrodzenia lub innych warunków zatrudnienia, określonych w zezwoleniu.


Odmowa lub cofnięcie zezwolenia


Zatrudniając pracownika zagranicznego zakład pracy musi liczyć się z tym, że nie otrzyma on zezwolenia na zamieszkanie czasowe w Polsce. Odmowa taka może mieć miejsce m. in. w przypadku, gdy:


•    nie spełnia on warunków ustawowych koniecznych do jego otrzymania,

•    jego dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen stanowiących podstawę do odmowy wjazdu lub w wykazie cudzoziemców, których pobyt w naszym kraju jest niepożądany,

•    przebywa na terytorium Polski nielegalnie


Udzielone zezwolenie może być także cofnięte, jeżeli:


•    ustały przyczyny, dla których zostało ono udzielone,


•    pracownik zagraniczny przestał spełniać warunki ustawowe do jego uzyskania albo bez wymaganej zmiany zezwolenia zmienił pracodawcę, stanowisko pracy lub wynagrodzenie.


Zmiana zezwolenia nie jest wymagana w sytuacji, gdy zakład pracy zatrudniający cudzoziemca zmienił nazwę lub formę prawną, albo przeszedł w całości lub w części na inny podmiot.

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA