Jak zatrudnić zagranicznego fachowca

REKLAMA
Warunkiem zatrudnienia obcokrajowca jest brak możliwości znalezienia polskiego pracownika o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych (ustalony na podstawie informacji starosty, o którą wystąpić musi pracodawca). Podmiot zatrudniający ma obowiązek zawrzeć z pracownikiem zagranicznym umowę o pracę (ewentualnie wstępną umowę o pracę). Roczne wynagrodzenie, wynikające z tej umowy, nie może być niższe niż ustalone w przepisach wykonawczych minimalne wynagrodzenie dla cudzoziemca (od 11 lipca 2012 r. wynosi ono 61.191 zł).
Warunki uzyskania zezwolenia na zamieszkanie czasowe
Zagraniczny pracownik, który ubiega się o takie zezwolenie, przede wszystkim powinien mieć odpowiednie kwalifikacje zawodowe - ukończone studia wyższe albo co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe, niezbędne do wykonywania określonej pracy. Ponadto jest zobowiązany posiadać:
• umowę o pracę w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, zawartą z polskim pracodawcą na co najmniej rok.
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online
Kup książkę:
Kodeks pracy 2023. Praktyczny komentarz z przykładami + wzory dokumentów online• ubezpieczenie zdrowotne lub potwierdzenie pokrycia przez zakład pracy kosztów jego leczenia na terenie Polski.
Zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony
Zezwolenia na wniosek cudzoziemca udziela wojewoda - na okres o trzy miesiące dłuższy niż określony w umowie o pracę, ale maksymalnie na dwa lata. W decyzji o udzieleniu zezwolenia należy podać ponadto: pracodawcę zatrudniającego cudzoziemca, stanowisko, na jakim jest on zatrudniony, jego wynagrodzenie oraz inne warunki zatrudnienia.
Wynagrodzenia 2023. Rozliczanie płac w praktyce
Kup książkę:
Wynagrodzenia 2023. Rozliczanie płac w praktyce
Zezwolenie jest ważne nawet wówczas, gdy obcokrajowiec pozostaje bez pracy, jednak nie dłużej niż trzy miesiące. O utracie pracy musi on powiadomić wojewodę właściwego ze względu na jego ostatnie miejsce pobytu. Ma na to siedem dni. Jeśli zagraniczny fachowiec przebywa w Polsce przez okres dłuższy niż 2 lata, jest zobowiązany jedynie powiadomić właściwego wojewodę o zmianie stanowiska, wynagrodzenia lub innych warunków zatrudnienia, określonych w zezwoleniu.
Bieżące aktualności o zmianach przepisów
Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...
IFK Platforma Księgowych i Kadrowych
Odmowa lub cofnięcie zezwolenia
Zatrudniając pracownika zagranicznego zakład pracy musi liczyć się z tym, że nie otrzyma on zezwolenia na zamieszkanie czasowe w Polsce. Odmowa taka może mieć miejsce m. in. w przypadku, gdy:
• nie spełnia on warunków ustawowych koniecznych do jego otrzymania,
• jego dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen stanowiących podstawę do odmowy wjazdu lub w wykazie cudzoziemców, których pobyt w naszym kraju jest niepożądany,
• przebywa na terytorium Polski nielegalnie
Udzielone zezwolenie może być także cofnięte, jeżeli:
• ustały przyczyny, dla których zostało ono udzielone,
• pracownik zagraniczny przestał spełniać warunki ustawowe do jego uzyskania albo bez wymaganej zmiany zezwolenia zmienił pracodawcę, stanowisko pracy lub wynagrodzenie.
Zmiana zezwolenia nie jest wymagana w sytuacji, gdy zakład pracy zatrudniający cudzoziemca zmienił nazwę lub formę prawną, albo przeszedł w całości lub w części na inny podmiot.
Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.
REKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: