REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zatrudnić zagranicznego fachowca

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 12 czerwca 2012 r. obowiązują przepisy ułatwiające polskim pracodawcom zatrudnianie cudzoziemców posiadających wyższe kwalifikacje zawodowe. Zagraniczni pracownicy mogą otrzymywać zezwolenia na zamieszkanie w Polsce bez konieczności odrębnego ubiegania się o pozwolenie na pracę.

Warunkiem zatrudnienia obcokrajowca jest brak możliwości znalezienia polskiego pracownika o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych (ustalony na podstawie informacji starosty, o którą wystąpić musi pracodawca). Podmiot zatrudniający ma obowiązek zawrzeć z pracownikiem zagranicznym umowę o pracę (ewentualnie wstępną umowę o pracę). Roczne wynagrodzenie, wynikające z tej umowy, nie może być niższe niż ustalone w przepisach wykonawczych minimalne wynagrodzenie dla cudzoziemca (od 11 lipca 2012 r. wynosi ono 61.191 zł).

REKLAMA

Autopromocja


Warunki uzyskania zezwolenia na zamieszkanie czasowe


Zagraniczny pracownik, który ubiega się o takie zezwolenie, przede wszystkim powinien mieć odpowiednie kwalifikacje zawodowe - ukończone studia wyższe albo co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe, niezbędne do wykonywania określonej pracy. Ponadto jest zobowiązany posiadać:

•    umowę o pracę w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, zawartą z polskim pracodawcą na co najmniej rok.

•    ubezpieczenie zdrowotne lub potwierdzenie pokrycia przez zakład pracy kosztów jego leczenia na terenie Polski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony


Zezwolenia na wniosek cudzoziemca udziela wojewoda - na okres o trzy miesiące dłuższy niż określony w umowie o pracę, ale maksymalnie na dwa lata. W decyzji o udzieleniu zezwolenia należy podać ponadto: pracodawcę zatrudniającego cudzoziemca, stanowisko, na jakim jest on zatrudniony, jego wynagrodzenie oraz inne warunki zatrudnienia.

 

Zezwolenie jest ważne nawet wówczas, gdy obcokrajowiec pozostaje bez pracy, jednak nie dłużej niż trzy miesiące. O utracie pracy musi on powiadomić wojewodę właściwego ze względu na jego ostatnie miejsce pobytu. Ma na to siedem dni. Jeśli zagraniczny fachowiec przebywa w Polsce przez okres dłuższy niż 2 lata, jest zobowiązany jedynie powiadomić właściwego wojewodę o zmianie stanowiska, wynagrodzenia lub innych warunków zatrudnienia, określonych w zezwoleniu.


Odmowa lub cofnięcie zezwolenia


Zatrudniając pracownika zagranicznego zakład pracy musi liczyć się z tym, że nie otrzyma on zezwolenia na zamieszkanie czasowe w Polsce. Odmowa taka może mieć miejsce m. in. w przypadku, gdy:


•    nie spełnia on warunków ustawowych koniecznych do jego otrzymania,

•    jego dane znajdują się w Systemie Informacyjnym Schengen stanowiących podstawę do odmowy wjazdu lub w wykazie cudzoziemców, których pobyt w naszym kraju jest niepożądany,

•    przebywa na terytorium Polski nielegalnie


Udzielone zezwolenie może być także cofnięte, jeżeli:


•    ustały przyczyny, dla których zostało ono udzielone,


•    pracownik zagraniczny przestał spełniać warunki ustawowe do jego uzyskania albo bez wymaganej zmiany zezwolenia zmienił pracodawcę, stanowisko pracy lub wynagrodzenie.


Zmiana zezwolenia nie jest wymagana w sytuacji, gdy zakład pracy zatrudniający cudzoziemca zmienił nazwę lub formę prawną, albo przeszedł w całości lub w części na inny podmiot.

  

Kancelaria Prawna Skarbiec, specjalizuje się w kompleksowej obsłudze prawnej podmiotów gospodarczych.

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF tuż za rogiem! Księgowi mówią jasno: za zgodność e-faktur odpowiadać będą przedsiębiorcy

KSeF już jest na horyzoncie. Przedsiębiorcy wciąż jednak zwlekają z przygotowaniami do e-faktur, licząc na pomoc księgowych z biur rachunkowych. Tymczasem to oni sami będą odpowiadać za zgodność z nowymi przepisami. Jak dobrze przygotować firmę i uniknąć kosztownych potknięć? Sprawdź, co zrobić już teraz.

Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

REKLAMA

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

REKLAMA

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

REKLAMA