Szczepienie na COVID-19 a zatrudnienie pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Zatrudnianie wyłącznie zaszczepionych jest niezgodne z prawem pracy
Aktualne przepisy nie przewidują możliwości przyjmowania do pracy wyłącznie osób zaszczepionych na COVID-19 ani zadawania podczas rozmowy kwalifikacyjnej pytania o posiadanym szczepieniu. Tego typu praktyka jest dyskryminującą, a przez to godzi w postanowienia kodeksu pracy, który w art. 113 stwierdza, że jakakolwiek forma dyskryminacji w zatrudnieniu jest niedopuszczalna. Kolejne regulacje kodeksowe wprowadzają dyrektywę zgodnie z którą pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.
REKLAMA
Kwestiom równości ustawodawca poświęcił cały rozdział kodeksu pracy, co wskazuje na wagę jaką legislator jej przypisuje. Wymaganie od kandydata na pracownika informacji na temat posiadanych szczepień w celach rekrutacyjnych narusza także art. 221 kodeksu pracy, który wprost wskazuje jakich informacji i kiedy można żądać od pracownika.
Nie można żądać od pracownika informacji o stanie zdrowia i szczepieniach
Podkreślenia wymaga, że poza zakresem art. 221 k.p. znalazły się dane na temat stanu zdrowia i posiadanych szczepień, co jednoznacznie wskazuje, że żądanie takich informacji przez pracodawcę jest niedopuszczalne. Co więcej, art. 221 k.p. należy czytać łącznie z treścią unijnego rozporządzenia w sprawie ochrony danych osobowych – RODO – zgodnie z którym kwestie dotyczące szczepień zaliczane są do szczególnej kategorii danych osobowych (art. 9 ust. 2 a RODO), a jako takie nie mogą podlegać przetwarzaniu, bez odpowiedniej podstawy prawnej. Powyższe oznacza, że niedozwolonym jest zatrudnienie pracowników kierując się tyko kryterium zaszczepienia.
Rozgraniczenie formy świadczenia pracy tylko na podstawie dobrowolnie uzyskanych od pracowników informacji o szczepieniu
Zakładając, że pracodawca posiadałby prawidłowo uzyskaną (czyli dobrowolnie przekazaną przez pracownika) informację o szczepieniu swoich pracowników mógłby, natomiast mają na względzie zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy podjąć decyzje, iż pracę w siedzibie pracodawcy będą mogli wykonywać wyłącznie osoby w pełni zaszczepione.
Aktualnie, bowiem pracodawca może w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego oraz w okresie 3 miesięcy po jego odwołaniu polecić wykonywanie, pracy zdalnej.
W sytuacji dalszego stanu epidemii pracodawca może rozgraniczyć formę świadczenia pracy z uwagi na fakt posiadania szczepienia lub nie.
dr Katarzyna Kalata – założycielka HR LEX Sp. z o.o.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat