REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Recesja 2023. Najbezpieczniejsze oraz najbardziej ryzykowne zawody i branże

Recesja 2023. Najbezpieczniejsze oraz najbardziej ryzykowne zawody i branże
Recesja 2023. Najbezpieczniejsze oraz najbardziej ryzykowne zawody i branże
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienia pracowników, bankructwa firm, odkładanie wydatków i inwestycji na lepsze czasy, obniżenie standardów życia – oto oznaki nadciągającej recesji. W zależności od wykonywanego i wyuczonego fachu możemy czuć się w tym okresie albo szczególnie zagrożeni, albo też dość spokojni o swoją zawodową przyszłość.

Recesja w 2023 roku

Najpierw pandemia koronawirusa COVID-19 zatrzymała rozpędzoną światową gospodarkę, przerywając łańcuchy dostaw i mechanizmy nakręconej koniunktury. Napaść Rosji na Ukrainę doprowadziła tuż po tym do potężnych podwyżek cen surowców energetycznych, paliw i żywności, pogłębiając kryzys.

Wiele państw lada moment będzie zmagać się z recesją. W 2023 skurczą się m.in. gospodarka Niemiec czy Wielkiej Brytanii, a dynamika PKB Stanów Zjednoczonych może wynieść poniżej 0,5 proc. W niektórych regionach globu problemem groźniejszym od spowolnienia PKB i rekordowej inflacji może stawać się stagflacja, czyli połączenie drożejących towarów z brakiem konsumpcji. W takich warunkach zwykle pogłębia się bezrobocie.

REKLAMA

Autopromocja

Trudne czasy dla inwestycji i… rekrutacji

Główne banki centralne świata podnoszą ostatnio stopy procentowe, aby stłamsić inflację. Koszty kredytów rosną do poziomów niewidzianych od wielu lat. Następstwem tzw. drogiego pieniądza staje się m.in. zastój w budownictwie, wstrzymywanie inwestycji, ograniczenie naboru nowych pracowników czy wręcz zwolnienia już zatrudnionych. Globalne korporacje (m.in. Facebook czy Twitter) już zresztą wykonują bądź oficjalnie zapowiadają takie ruchy.
Czy przedstawiciele wszystkich profesji w równym stopniu mogą napotkać problemy z utrzymaniem swoich posad? Jeżeli pracodawca nie przetrwa recesji, każdy musi się liczyć z ryzykiem, co prowadzi do wniosku, że nia ma zawodów w 100 proc. odpornych na skutki recesji. Określone umiejętności i doświadczenie powinny jednak zagwarantować godziwe utrzymanie i relatywny komfort na rynku pracy.

Najbezpieczniejsze zawody w czasie recesji. Lekarz, prawnik, księgowy, programista, wykładowca – oni z reguły mogą spać spokojnie?

IT

Niedobór specjalistów z branży IT w niektórych krajach przekracza kilkadziesiąt procent. Programiści i informatycy, podobnie jak i specjaliści od cyberbezpieczeństwa, nowych technologii w przemyśle, czyli m.in. automatycy i mechatronicy, mogą przebierać w ofertach i liczyć na relatywnie wysokie wynagrodzenie nie tylko w normalnych warunkach gospodarczych, lecz także i w recesji. Automatyzacja i digitalizacja produkcji oraz usług staje się coraz bardziej powszechna i wkracza już w niemal wszystkie obszary, co gwarantuje popyt na pracowników z tych dziedzin.

Ochrona zdrowia ludzi i ... zwierząt

Starzejące się społeczeństwa, rosnąca średnia długość życia i aktywności zawodowej oraz świadomości dotyczącej m.in. wpływu diety, utrzymywania sprawności fizycznej (poprzez uprawianie sportu) oraz specjalistycznej opieki zapewniają zapotrzebowanie na przedstawicieli zawodów medycznych. Dotyczy to nie tylko lekarek, lekarzy, pielęgniarek i pielęgniarzy, ale też np. farmaceutów, rehabilitantów czy opiekunów osób starszych i niepełnosprawnych.

Zwiększające się tempo życia, nieustanne wyzwania i presja, która zaczyna nam towarzyszyć już od najmłodszych lat życia może też potęgować zapotrzebowanie na porady i pracę psychiatrów, psychologów, terapetów, specjalistów od leczenia depresji czy uzależnień. Pogorszenie się sytuacji gospodarczej nie zmieni tego w istotny sposób.

Dotyczy to także weterynarzy, ponieważ wraz z rozwojem cywilizacji coraz staranniej dbamy o nasze psy, koty i inne zwierzęta domowe. Już kilka lat temu dane Euromonitor International i APPA wykazały, że globalne wydatki na żywność i produkty dla zwierząt domowych przekroczyły rocznie 106 mld USD, a aż 40 proc. tej kwoty przypadło na Stany Zjednoczone.

Prawo

Absolwenci studiów prawniczych często wybierają ścieżkę zawodowej kariery w kancelariach adwokackich. Między innymi dlatego firmy z różnych branż, które potrzebują prawników na etatach, narzekają na deficyt przedstawicieli tego zawodu na rynku pracy. Coraz bardziej skomplikowane przepisy, którym muszą sprostać pracodawcy oraz silna, a często bezwzględna rynkowa konkurencja wpływają na fakt, że nawet w okresie recesji prawnikom nie zabraknie propozycji zatrudnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Księgowość

Wydaje się, że księgowi i pracownicy biur rachunkowych również mogą spać w miarę spokojnie. Nawet jeśli firmy tną nieco koszty i wydatki, to szukają alternatywnych dostawców, podwykonawców, usług i sposobów prowadzenia biznesu. Do nowych wyliczeń i controlilngu zawsze potrzebni będą eksperci od kalkulacji.

Wykładowcy

Trudne czasy mogą jeszcze mocniej uzmysłowić młodym ludziom, jak wielką rolę w przyszłym życiu odegra staranne i trafnie ukierunkowane wykształcenie. Stąd i tak rosnący odsetek absolwentów wyższych uczelni może się jeszcze bardziej zwiększać, a to przekłada się na zapotrzebowanie na wykładowców, wyższych uczelni, zwłaszcza na kierunkach technicznych, teleinformatycznych, medycznych czy prawniczych. Raport National Bureau of Economic wykazał, że podczas ostatniej wielkiej recesji z 2009 r. w USA wyraźnie zwiększała się liczba kandydatów na studia.

Policja i więziennictwo

Jednym z najbardziej negatywnych następstw recesji wydaje się potencjalny wzrost przestępczości. Przeciwdziałania temu zjawisku oraz ograniczanie jego skutków to m.in. dodatkowe obowiązki dla utrzymywanych z centralnych policjantów czy pracownikach więziennictwa, gdzie cięć etatów nie należy oczekiwać.

Zawody na rynku budowlanym

Zanim światu zajrzało w oczy widmo recesji, o pracę nie musieli się martwić przedstawiciele zawodów związanych z budownictwem. Mowa tu zarówno o planistach, architektach, inżynierach, jaki i murarzach, dekarzach, elektrykach itp. Niestety, wstrzymanie inwestycji budowlanych może odcisnąć swoje piętno na tej branży i znacząco ograniczyć popyt na fachowców od wielkich i małych budów.

Rzemiosło

Niemniej jednak w kryzysie rzemieślnicy często mogą liczyć na więcej zleceń. Zamiast zakupu nowego domu czy mieszkania konsumenci remontują swoje dotychczasowe, bo najczęściej to o wiele tańsze rozwiązanie. Na podobnej zasadzie: planowany zakup nowego samochodu zastępuje naprawa używanego, co zapewnia pracę mechanikom i blacharzom. Częściej możemy również korzystać z usług speców od naprawy sprzętów AGD, przeróbek krawieckich czy szewców.

Ryzykowne zawody i branże w czasie recesji

Rezygnując z planów zatrudniania nowych pracowników, szefowie i właściciele firm mogą uznać, że osoby za odpowiedzialne za rekrutację, selekcję i wprowadzania w struktury nowo zatrudnionych są im czasowo zbędne. Oszczędności mogą także dotknąć działów obsługi klienta czy marketingu, tych ostatnich np. z uwagi na ograniczanie budżetów reklamowych.

Wysokie stopy procentowe, drogie i jednocześnie trudno dostępne kredyty przekładają się na mniejszy ruch w tym segmencie działalności bankowej, co może oznaczać kadrowe cięcia uzasadnione drastycznym ograniczeniem liczby udzielonych kredytów hipotecznych. Pochodną może tu być ryzyko utraty zleceń i pracy dla niezależnych doradców kredytowych i agentów nieruchomości.

Wydaje się też, że problemy z pracą mogą mieć przedstawiciele branży turystycznej, rekreacyjnej i rozrywkowej. Recesja oznacza bowiem m.in. ograniczenie wydatków na urlopy, podróże czy eventy firmowe, czyli mniejsze obroty biur podróży, hoteli oraz firm specjalizujących się w organizacji imprez integracyjnych.

Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA