REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dodatek aktywizacyjny - ile trwa, kiedy jest wypłacany?

Dodatek aktywizacyjny - ile trwa, kiedy jest wypłacany? Harmonogram na 2024 rok
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatek aktywizacyjny stanowi element wsparcia dla osób bezrobotnych, mający na celu zachęcenie do podjęcia pracy zarobkowej. Aktualnie wysokość tego dodatku wynosi 652,10 zł netto miesięcznie, co stanowi 50% zasiłku podstawowego dla bezrobotnych. Warto jednak zauważyć, że kwota ta może być niższa w zależności od decyzji starosty. Dodatek ten musi być uwzględniony w rocznym rozliczeniu podatkowym PIT.

rozwiń >

Dodatek aktywizacyjny - podstawa prawna

Dodatek aktywizacyjny jest uregulowany prawnie, jego podstawę stanowi art. 48 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z tą ustawą, dodatek ma na celu wspieranie osób bezrobotnych w powrocie na rynek pracy poprzez finansowe zachęty do podjęcia zatrudnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Komu należy się dodatek aktywizacyjny?

W świetle przepisów, dodatek aktywizacyjny przysługuje osobom bezrobotnym, które spełniają określone warunki. Aby móc ubiegać się o to świadczenie, należy być zarejestrowanym w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna z prawem do zasiłku. Dodatek jest dostępny dla tych, którzy:

  • z własnej inicjatywy podejmują zatrudnienie lub inną pracę zarobkową;
  • są skierowani przez urząd pracy do pracy w niepełnym wymiarze czasu i otrzymują wynagrodzenie niższe od minimalnego.
Ważne

Zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, bezrobotnemu posiadającemu prawo do zasiłku przysługuje dodatek aktywizacyjny, jeżeli:
1) w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy podjął zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub służbie i otrzymuje wynagrodzenie niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę;
2) z własnej inicjatywy podjął zatrudnienie lub inną pracę zarobkową.

Ile czasu dostaje się dodatek aktywizacyjny?

Okres, przez który można otrzymywać dodatek aktywizacyjny, zależy od okoliczności podjęcia pracy, tj.:

  • praca podjęta z własnej inicjatywy - w takim przypadku dodatek aktywizacyjny wypłacany jest przez połowę okresu, w jakim przysługiwałby jeszcze zasiłek dla bezrobotnych;
  • praca podjęta w wyniku skierowania przez urząd pracy - tutaj dodatek przysługuje przez cały okres, w jakim przysługiwałby jeszcze zasiłek.

Ile wynosi dodatek aktywizacyjny na rękę?

Aktualnie wysokość dodatku aktywizacyjnego wynosi 652,10 zł netto miesięcznie. Jest to kwota, którą otrzymuje osoba uprawniona "na rękę", czyli po odjęciu podatków i składek ubezpieczeniowych. Wysokość dodatku aktywizacyjnego jest obliczana jako 50% zasiłku podstawowego dla bezrobotnych. Kwota 652,10 zł jest wartością netto, co oznacza, że wszelkie obowiązkowe potrącenia zostały już od niej odjęte. Przy czym należy pamiętać, że dodatek aktywizacyjny musi być uwzględniony w rocznym rozliczeniu podatkowym PIT.

REKLAMA

Wysokość dodatku aktywizacyjnego może być różna w zależności od indywidualnych okoliczności każdej osoby. Czynniki takie jak wcześniejsze wynagrodzenie, okres zatrudnienia, a także indywidualne decyzje urzędów pracy mogą wpływać na ostateczną kwotę wypłacaną osobom uprawnionym. Warto dodać, że po przerwaniu zatrudnienia dopłaty aktywizacyjne również zostaną wstrzymane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy przychodzi dodatek aktywizacyjny?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, stypendium i dodatku aktywizacyjnego, dodatek aktywizacyjny wypłacany jest za okresy miesięczne. Wypłaty dokonywane są zwykle nie później niż w ciągu 14 dni od upływu miesiąca, za który świadczenie jest wypłacane. Harmonogram wypłat jest ustalany przez poszczególne urzędy pracy i obejmuje zarówno przelewy na konta, jak i listy dodatkowe.

Ważne

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, stypendium i dodatku aktywizacyjnego, dodatek aktywizacyjny wypłaca się z dołu, za okresy miesięczne, w terminach ustalonych przez powiatowy urząd pracy, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia upływu okresu, za który świadczenie jest wypłacane.

Przykładowo, wypłata dodatku aktywizacyjnego przez Powiatowy Urząd Pracy w Koszalinie w styczniu 2024 roku wygląda w sposób następujący: przelewy na konta beneficjentów są zaplanowane na 10 stycznia, a listy dodatkowe na 22 stycznia. Podobnie, w lutym 2024 roku, przelewy mają miejsce 9 lutego, a listy dodatkowe 21 lutego. W marcu 2024 roku, przelewy są przewidziane na 8 marca, a listy dodatkowe na 21 marca. W przypadku nieodebrania dodatku w wyznaczonym terminie, można ustalić nowy termin wypłaty z pracownikiem urzędu.

Co jest potrzebne do dodatku aktywizacyjnego?

Aby otrzymać dodatek aktywizacyjny, konieczne jest złożenie wniosku w powiatowym urzędzie pracy wraz z dokumentem potwierdzającym podjęcie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Istnieją jednak sytuacje, w których dodatek aktywizacyjny nie będzie przysługiwał. Dotyczy to osób, które:

  • podejmują zatrudnienie w wyniku skierowania do robót publicznych, prac interwencyjnych lub na stanowisko, którego koszty wyposażenia zostały zrefundowane ze środków Funduszu Pracy;
  • podejmują zatrudnienie u pracodawcy, u którego były zatrudnione bezpośrednio przed zarejestrowaniem się jako osoba bezrobotna;
  • podejmują pracę za granicą lub u pracodawcy zagranicznego;
  • przebywają na bezpłatnym urlopie.

Reasumując, dodatek aktywizacyjny jest ważnym narzędziem wspierającym osoby bezrobotne, zachęcającym do aktywnego poszukiwania i podjęcia pracy. Jego wysokość oraz regulacje prawne mają na celu zapewnienie efektywnego wsparcia dla osób, które decydują się na powrót na rynek pracy. Ważne jest, aby osoby zainteresowane tym świadczeniem zapoznały się z warunkami jego przyznawania, aby móc w pełni wykorzystać to wsparcie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA