REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Dodatek aktywizacyjny - ile trwa, kiedy jest wypłacany?

Dodatek aktywizacyjny - ile trwa, kiedy jest wypłacany? Harmonogram na 2024 rok
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dodatek aktywizacyjny stanowi element wsparcia dla osób bezrobotnych, mający na celu zachęcenie do podjęcia pracy zarobkowej. Aktualnie wysokość tego dodatku wynosi 652,10 zł netto miesięcznie, co stanowi 50% zasiłku podstawowego dla bezrobotnych. Warto jednak zauważyć, że kwota ta może być niższa w zależności od decyzji starosty. Dodatek ten musi być uwzględniony w rocznym rozliczeniu podatkowym PIT.

rozwiń >

Dodatek aktywizacyjny - podstawa prawna

Dodatek aktywizacyjny jest uregulowany prawnie, jego podstawę stanowi art. 48 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z tą ustawą, dodatek ma na celu wspieranie osób bezrobotnych w powrocie na rynek pracy poprzez finansowe zachęty do podjęcia zatrudnienia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Komu należy się dodatek aktywizacyjny?

W świetle przepisów, dodatek aktywizacyjny przysługuje osobom bezrobotnym, które spełniają określone warunki. Aby móc ubiegać się o to świadczenie, należy być zarejestrowanym w powiatowym urzędzie pracy jako osoba bezrobotna z prawem do zasiłku. Dodatek jest dostępny dla tych, którzy:

  • z własnej inicjatywy podejmują zatrudnienie lub inną pracę zarobkową;
  • są skierowani przez urząd pracy do pracy w niepełnym wymiarze czasu i otrzymują wynagrodzenie niższe od minimalnego.
Ważne

Zgodnie z art. 48 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, bezrobotnemu posiadającemu prawo do zasiłku przysługuje dodatek aktywizacyjny, jeżeli:
1) w wyniku skierowania przez powiatowy urząd pracy podjął zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy obowiązującym w danym zawodzie lub służbie i otrzymuje wynagrodzenie niższe od minimalnego wynagrodzenia za pracę;
2) z własnej inicjatywy podjął zatrudnienie lub inną pracę zarobkową.

Ile czasu dostaje się dodatek aktywizacyjny?

Okres, przez który można otrzymywać dodatek aktywizacyjny, zależy od okoliczności podjęcia pracy, tj.:

  • praca podjęta z własnej inicjatywy - w takim przypadku dodatek aktywizacyjny wypłacany jest przez połowę okresu, w jakim przysługiwałby jeszcze zasiłek dla bezrobotnych;
  • praca podjęta w wyniku skierowania przez urząd pracy - tutaj dodatek przysługuje przez cały okres, w jakim przysługiwałby jeszcze zasiłek.

Ile wynosi dodatek aktywizacyjny na rękę?

Aktualnie wysokość dodatku aktywizacyjnego wynosi 652,10 zł netto miesięcznie. Jest to kwota, którą otrzymuje osoba uprawniona "na rękę", czyli po odjęciu podatków i składek ubezpieczeniowych. Wysokość dodatku aktywizacyjnego jest obliczana jako 50% zasiłku podstawowego dla bezrobotnych. Kwota 652,10 zł jest wartością netto, co oznacza, że wszelkie obowiązkowe potrącenia zostały już od niej odjęte. Przy czym należy pamiętać, że dodatek aktywizacyjny musi być uwzględniony w rocznym rozliczeniu podatkowym PIT.

REKLAMA

Wysokość dodatku aktywizacyjnego może być różna w zależności od indywidualnych okoliczności każdej osoby. Czynniki takie jak wcześniejsze wynagrodzenie, okres zatrudnienia, a także indywidualne decyzje urzędów pracy mogą wpływać na ostateczną kwotę wypłacaną osobom uprawnionym. Warto dodać, że po przerwaniu zatrudnienia dopłaty aktywizacyjne również zostaną wstrzymane.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy przychodzi dodatek aktywizacyjny?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, stypendium i dodatku aktywizacyjnego, dodatek aktywizacyjny wypłacany jest za okresy miesięczne. Wypłaty dokonywane są zwykle nie później niż w ciągu 14 dni od upływu miesiąca, za który świadczenie jest wypłacane. Harmonogram wypłat jest ustalany przez poszczególne urzędy pracy i obejmuje zarówno przelewy na konta, jak i listy dodatkowe.

Ważne

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 18 sierpnia 2009 r. w sprawie szczegółowego trybu przyznawania zasiłku dla bezrobotnych, stypendium i dodatku aktywizacyjnego, dodatek aktywizacyjny wypłaca się z dołu, za okresy miesięczne, w terminach ustalonych przez powiatowy urząd pracy, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia upływu okresu, za który świadczenie jest wypłacane.

Przykładowo, wypłata dodatku aktywizacyjnego przez Powiatowy Urząd Pracy w Koszalinie w styczniu 2024 roku wygląda w sposób następujący: przelewy na konta beneficjentów są zaplanowane na 10 stycznia, a listy dodatkowe na 22 stycznia. Podobnie, w lutym 2024 roku, przelewy mają miejsce 9 lutego, a listy dodatkowe 21 lutego. W marcu 2024 roku, przelewy są przewidziane na 8 marca, a listy dodatkowe na 21 marca. W przypadku nieodebrania dodatku w wyznaczonym terminie, można ustalić nowy termin wypłaty z pracownikiem urzędu.

Co jest potrzebne do dodatku aktywizacyjnego?

Aby otrzymać dodatek aktywizacyjny, konieczne jest złożenie wniosku w powiatowym urzędzie pracy wraz z dokumentem potwierdzającym podjęcie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej. Istnieją jednak sytuacje, w których dodatek aktywizacyjny nie będzie przysługiwał. Dotyczy to osób, które:

  • podejmują zatrudnienie w wyniku skierowania do robót publicznych, prac interwencyjnych lub na stanowisko, którego koszty wyposażenia zostały zrefundowane ze środków Funduszu Pracy;
  • podejmują zatrudnienie u pracodawcy, u którego były zatrudnione bezpośrednio przed zarejestrowaniem się jako osoba bezrobotna;
  • podejmują pracę za granicą lub u pracodawcy zagranicznego;
  • przebywają na bezpłatnym urlopie.

Reasumując, dodatek aktywizacyjny jest ważnym narzędziem wspierającym osoby bezrobotne, zachęcającym do aktywnego poszukiwania i podjęcia pracy. Jego wysokość oraz regulacje prawne mają na celu zapewnienie efektywnego wsparcia dla osób, które decydują się na powrót na rynek pracy. Ważne jest, aby osoby zainteresowane tym świadczeniem zapoznały się z warunkami jego przyznawania, aby móc w pełni wykorzystać to wsparcie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA